Jag tror det finns en påtaglig risk att de kommer att ha plockat godbitarna av lösöre och anse sig ha fullgjort sitt avtal, och därmed lämna skräpet till dig. Du har då väldigt lite att komma med, klagar du på att de inte städat så kommer de att hänvisa till det muntliga avtalet om att de inte behövde städa, hävdar du att de brutit det avtalet genom att plocka med sig prylar (och att de därmed skulle röjt) så blir det en tolkningsfråga och en jämkning, efterssom de troligen lämnar betydligt mer än de plockar med sig så blir det du som drar det kortaste strået i den jämkningen.

Dvs de kan plocka med sig 99% av värdet, lämna 100% av skräpet och troligen komma undan med att ersätta dig för 10% av vad en röjning kostar, detta efter åratal av juridik, med rättskostnader som vida överstiger värdet av lösöret.
 
hempularen skrev:
Jag tror det finns en påtaglig risk att de kommer att ha plockat godbitarna av lösöre och anse sig ha fullgjort sitt avtal, och därmed lämna skräpet till dig. Du har då väldigt lite att komma med, klagar du på att de inte städat så kommer de att hänvisa till det muntliga avtalet om att de inte behövde städa, hävdar du att de brutit det avtalet genom att plocka med sig prylar (och att de därmed skulle röjt) så blir det en tolkningsfråga och en jämkning, efterssom de troligen lämnar betydligt mer än de plockar med sig så blir det du som drar det kortaste strået i den jämkningen.

Dvs de kan plocka med sig 99% av värdet, lämna 100% av skräpet och troligen komma undan med att ersätta dig för 10% av vad en röjning kostar, detta efter åratal av juridik, med rättskostnader som vida överstiger värdet av lösöret.

Därför vi propsar på att det ska finnas en bilaga, om de ska få friskrivning, vilket de vill ha. Då vet vi vad som ingår och de kan inte komma i erfterhand och plocka saker.
Om inte så kommer vi ändå få skadestånd för skadorna som är på huset som de sagt inte är där.

Vi vinner oavsett känns detsom?
 
Hemmakatten
Tyvärr, inte är det så att ni vinner oavsett. För mig framstår det tvärtom som om ni intekommer att uppnå det ni vill.

Eftersom ni har ett kontrakt med en besiktningsklausul som säger att ni kan välja att inte fullfölja husköpet om besiktningen visar på fel ni anser er inte kunna acceptera,så har ni två alternativ. 1: dra er ur affären. 2. betala i enlighet med det kontrakt ni skrivit på.

Några andra alternativ finns inte.såvitt det inte står i köpekontraktet att eventuella påvisade skall utgöra underlag för prisreducering. Något sådant har jag förstått inte finns.

Som sagt, avbryt köpet, Efter det att ni avbrutit köpet så har ni alla möjligheter att diskutera ett annatinnehål i avtalet. Avbryter ni inte så kräv, och besiktiga, innan tillträdesdatumet att huset är utrymt och städat.
 
Nu har jag inte läst alla inläggen, men eftersom säljaren vill ha med en friskrivningsklausul, så finns det väl ett alternativ 3 också som jag ser det.

Ni river tillsammans det ursprungliga köpekontraktet och upprättar ett nytt med friskrivningsklausul och andra detaljer. Sedan skriver ni tillsammans ett separat kontrakt om lösöret. Lösöret får däremot inte vara nämt i det nya köpekontraket eller i några bilagor.
 
Raceman skrev:
Nu har jag inte läst alla inläggen, men eftersom säljaren vill ha med en friskrivningsklausul, så finns det väl ett alternativ 3 också som jag ser det.

Ni river tillsammans det ursprungliga köpekontraktet och upprättar ett nytt med friskrivningsklausul och andra detaljer. Sedan skriver ni tillsammans ett separat kontrakt om lösöret. Lösöret får däremot inte vara nämt i det nya köpekontraket eller i några bilagor.

Det är ungefär vad vi vill uppnå, fast bara ett tillägsavtal till köpekontraktet ang. lösöret och så får dem friskrivning.
 
Hemmakatten skrev:
Tyvärr, inte är det så att ni vinner oavsett. För mig framstår det tvärtom som om ni intekommer att uppnå det ni vill.

Eftersom ni har ett kontrakt med en besiktningsklausul som säger att ni kan välja att inte fullfölja husköpet om besiktningen visar på fel ni anser er inte kunna acceptera,så har ni två alternativ. 1: dra er ur affären. 2. betala i enlighet med det kontrakt ni skrivit på.

Några andra alternativ finns inte.såvitt det inte står i köpekontraktet att eventuella påvisade skall utgöra underlag för prisreducering. Något sådant har jag förstått inte finns.

Som sagt, avbryt köpet, Efter det att ni avbrutit köpet så har ni alla möjligheter att diskutera ett annatinnehål i avtalet. Avbryter ni inte så kräv, och besiktiga, innan tillträdesdatumet att huset är utrymt och städat.

Dem har inte gjort sin upplysningsplikt, de valde att tiga flera gånger om fuktskadorna när vi frågade dem, och det kan mäklaren vittna på. Det borde utgöra underlag för skadestånd.
Samt att de nu inte har något fastighetsunderhåll så fastigheten faller i värde och det ska också utgöra skäl för skadestånd!

Man kan anta att ett gammalt hus har många fel, men inte att ägarna försummat fastigheten genom att underlåta sig att göra det fastighetsunderhåll som krävs.

Det är ett RENT bedrägeriförsök ifrån deras sida.
 
Er undersökningssplikt är större än säljarnas upplysningsplikt, tyvärr för er i det här fallet.

När du pratar om att mäklarn kan vittna om olika saker som sagts, är det vid en ev. rättegång, eller när ska han vittna menar du?
Ska ni få skadestånd för att dom inte underhållit sin fastighet, som ni avser köpa?!
 
björn_a skrev:
Man kan anta att ett gammalt hus har många fel, men inte att ägarna försummat fastigheten genom att underlåta sig att göra det fastighetsunderhåll som krävs.
Jorå, det kan man visst anta.
 
FredrikR skrev:
Er undersökningssplikt är större än säljarnas upplysningsplikt, tyvärr för er i det här fallet.

När du pratar om att mäklarn kan vittna om olika saker som sagts, är det vid en ev. rättegång, eller när ska han vittna menar du?
Ska ni få skadestånd för att dom inte underhållit sin fastighet, som ni avser köpa?!
Vi har ju köpt fastigheten och den faller i värde som den står, det finns flera saker som skall åtgärdas som faller under Culpaskada.

Det jag menar är att han kan vittna om att dem har underlåtit sig att berätta om div. allvarliga fel som vi har frågat dem om.
Vi har gjort vår undersökningsplikt och funnit bristerna. Vi är mycket väl medvetna om att vi har större plikt än dem, men de får ändå inte undanhålla denna viktiga information som dem gjort.
 
Nyfniken skrev:
Jorå, det kan man visst anta.
De har i efterhand erkänt att dem vetat om felen och underlåtit sig att göra något åt dem.

Ren försummelse.. När vi frågade på visningen och vid kontraktskrivningen om det fanns några fuktskador, gamla eller nya som vi borde känna till, svarade dem Nej. Och i efterhand så säger dem "vi borde ha berättat vi visste ju om det".
 
Hur många dygn har gått sen ni skrev kontrakt?
Hur många dygn har gått sedan vattenläckan har gått?
Och vad är det som gör att den faller i värde iom att huset står i det skick som det nu är i?

Inte kan det vara olagligt att inte underhålla sin fastighet??
Däremot förstår att jag det kan hamna där om man underhåller sånt vid en försäljning.
 
Måste bara skriva av mig.

Satt och beklagade mig ang. detta på Facebook då skriver en bekant till mig att hon kan endel om Juridik pga. problem i tidigare fastighetsaffären.

Jag gav henne all info och hon skrev ihop ett fint papper som jag lämnade till mäklaren.

Idag träffade vi säljarna, hon och jag.

Vi fick exakt som vi ville, och har velat. Det visade sig att de tyckte det var jättebra.
Vi får alla inv. utom minnessaker. Traktor m.m ingår och pengar från försäkringsbolaget får vi, de slipper göra någonting mer, vi taröver allt ansvar.

Så nu har vi papper på allt. U N D E R B A R T!

Vill tacka samtliga inlägg som bidragit till den kunskapen jag har idag.

Många tack, särkilt till Janet! Som inte ens ville ha betalt när jag erbjöd det. Fan vad skönt att höra att det finns NÅGON som faktiskt bryr sig om andra utan att man får betalt för att göra det.
 
Redigerat:
Vad roligt att det fixade sig. Ett stort grattis till huset. d^_^b

Nu återsår väl lite "småjobb" kan jag tro, för att få allt i topptrim. ;):D

Det kommer säkert finnas anledning att komma tillbaka till forumet med lite andra frågor allt eftersom. :)
 
Raceman skrev:
Vad roligt att det fixade sig. Ett stort grattis till huset. d^_^b

Nu återsår väl lite "småjobb" kan jag tro, för att få allt i topptrim. ;):D

Det kommer säkert finnas anledning att komma tillbaka till forumet med lite andra frågor allt eftersom. :)

Kommer hänga här varje dag, sjukt vilket bra forum det är och så många människor som engagerar sig i varandras privata problem!

Återstår "bara" att bygga ett nytt hus av ett 100-år gammalt. Finns att göra, ett par decinner framöver!

Vi ska hyra ut huset till sommaren, så vi har inte tid att gå i idé.
 
Vad skönt att det löste sig för er och att ni fick precis som ni ville! d^_^b
Lycka till med själva huset nu!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.