Jag vet inte riktigt var jag ska börja, det har varit en oerhört tråkig månad.


Vi hittade ett riktigt underbart ställe som vi bestämde oss för att buda på, huset hade varit tillsalu i 2 år med massa mark och nu hade dem bestämt sig för att stycka av tomten och sänkt priset till 490,000.

9000m2, 160m2 mangård, 350m2 ladugård och 50m2 garage.

Byggt sent 1800-tal. Med en jättelåg torpargrund (ej krypgrund).


Budet accepterades (470,000), vid visningen gick vi runt och jag har inte tummen mitt i näven (har snickrat endel osv), allting såg fräscht och fint ut, inga tecken på stora skador.
Frågade farbrorn flera gånger om det fanns några fuktskador han kände till eller något annat som skulle bli ett problem (jag är mögelallergiker bla). Svaret blev Nej.
Vid köpekontraktskrivningen frågade jag ytterligare engång (det är 3 bröder som äger gården) och fick samma svar, Nej, de kände inte till några fuktskador eller liknande. Dem verkade uppriktiga.
Vi fick 10dagar på oss att besiktiga och komma med anm. med rätt att häva köpet.

Hade ute flera sak kunniga personer bla en snickare på 80år. Ca 6-7st personer som har jobbat med olika trärelaterade jobb. Alla tyckte det såg riktigt fint och fräscht ut.

Sedan hittade jag fuktskador vid elementen, de va blött på ett ställe och i ett annat rum var det några mögelfläckar (inte lätt att upptäcka).
Jag säger detta till gubbarna och DÅ helt plötsligt minns dem ju att i vintras, frös elementen för dem har bara haft 5C varmt på vintern och strömmen gick. Två element har sprängts, gubben hade lagat ett element med plasticpadding (jubelidiot) sedan hade det gåttsönder igen.
Då utbrister ena frun "ja herregud det bara stod ju och rann vatten när vi kom".

Jahaja tänkte vi, här har vi ju ett rent bedrägeri-försök.

Iallafall efter många om och men så har gubbarna brutit upp golvet och kopplat-in försäkringsbolaget, och dem verkar konstigt nog ta endel av det. Med åldersavdrag på 80% såklart.
När vi var därute och tittade så sa farbröderna mer eller mindre "äh det är ju itne så farligt o det är ju bara å smälla upp där å lite färgskillnad får dem ju ta".
Hur kan man resonera så, som köpare hade ju INGEN accepterat det, inklusive vi.
Dem tycker att huset är så gammalt så man "får ta det".
Det hade vi kunnat köpa om priset hade speglats, men det gör det inte anser vi. 470k för ett ruttet hus. 9000m2 är ju värd kanske 150k med ladugården, om man säljer till en närliggande bonne. Så låtsäga 320k för ett hus i dåligt skick. Oacceptabelt. Huset är inte i det skick han påstod att det var på visning och kontraktskrivning.

Det har varit en lång och tråkig resa, men jag hade detta påkänn som turvar, helt bakom flötet är man ju inte.

Vi sitter i en liten bekymmersam situation där ägarna har muntligt lovat att inventarierna skall ingå (ett fullt möblerat hus, med traktor osv säkert grejor för 100,000).

Nu vill dem friskriva sig. Utan att sänka priset och som jag har förstått kommer dem plocka mycket möbler nu och antagligen traktorn också.
De står även att de inte behöver flyttstäda och kan lämna vilka inventarier de vill, vid kontraktskrivningen kom vi muntligt överens om att antingen lämnar dem allt eller så får dem städa o forsla bort allt.
Mäklaren sa att dem är ju bundna till det ursprungliga kontraktet så vi behöver inte skrivapå. Och som han påpekade, att få något att gå under doldafel i ett så gammalt hus är ju tämligen svårt särklit medtanke på nuvarande skador vi funnit.

Vi har inflyttningsdatum den 30/9 enligt kontraktet men ingen angiven tid vi ska svara på denna friskrivningen.

Vi vill verkligen ha huset och vi har räknat med att helrenovera det, men bryta upp golven var inte medräknat, det är ju tämligen svårt denna tidsperioden på året särkilt medtanke på att huset är oisolerat.


Jag ser två alternativ.

1) Friskrivning och dem lämnar ALLA inventarier som ekonomisk betalning. alt sänker priset rejält.
2) Vi drarut på det, glömmer att svara, låter tiden gå, sedan har de knappt 4veckor på sig att tömma huset, ladugården på alla inventarier + flyttstäda.
Då hoppas vi att dem tröttnar och bara lämnar allt, vilket dem redan har sagt att dem ska göra. Vi har inte varit otrevliga på något sätt, gjort allt vi har kunnat för att det ska lösa sig men de motarbetar precis allting, mäklaren hade fått skällaut dem igår när dem hade kommit med friskrivningen. Tragiskt.

Jag tycker det är tråkigt att behöva gå denna vägen, men dem har med UPPSÅT försökt lura oss det visade sig att han jag pratade med på visningen är gammal byggherre och har jobbat på PEAB. Han erkänner själv att dem inte gjort de åtgärder som behövts.

Somsagt vi vill verkligen ha huset, OCH tillbehören som vi kom överens om, tyvärr bad jag inte om det skriftligt för dem verkade ärliga och raka men sen visade den sanna smålänningen sig i dem. Bröder är ju oense också, 2 mot 1, så ni kan tänka er hur lätt det är att diskutera.

När vi skulle skriva pappret 10dagar efter första skrivningen (besperioden) dök ingen av herrarna upp. 3 bröder på 3 olika ställen med 3 olika bilar, och ingen hörde av sig. Mäklaren sa att han inte varit med om detta på sina 16år.

Det är riktigt tragiskt, mäklaren säger att vi är positiva och ägarna tjurar. Det är väl för fasiken VI som ska vara sura, dem ska väl vara glada att vi vill fortsätta och inte låta köpet återgå? Dem är TOTALT otacksamma, dåligt samvete har dem inte heller.


Ensak till, det är ju pågående försäkringsärenden, golven är uppbrutna och på torkning.
Hur blir det med vårt inflyttningsdatum, om det inte kan hållas pga. skadorna. Har vi rätt till ersättning eller kommer vi krävas att skrivapå ett papper om senareläggning av tillträdet?

Hoppas på bra svar från er erfarna!

Mvh en förstagångs husköpare!
 
Redigerat:
björn_a skrev:
Hade ute flera sak kunniga personer bla en snickare på 80år. Ca 6-7st personer som har jobbat med olika trärelaterade jobb. Alla tyckte det såg riktigt fint och fräscht ut.
Vad säger dessa personer??

Ni fick ju 2 veckor på er att besiktiga.

Eller hade ni någon besiktningsfirma ute??
 
Vi hade ingen besiktningsfirma.

Vi har krupit runt överallt och klämt o känt. Vi vet att det är ett gammalt hus och att dem har problem. Men att dem sprängt element är ju ingenting man kan anta.

Vi hade redan frånbörjan intentioner om helrenovering. Alla väggar o golv ska bytas även elen och värmesystemet.
Men att byta blindbotten är ingenting vi räknat med och allt det innebär.
Det som stör oss är att dem lovade att lämna inventarierna och att dem sa att huset inte var fuktskadat.
Nu har de "ångrat" sig men vill inte erbjuda ekonomisk ersättning.
Var så dum att vi inte skrev in svaren i kontraktet. Det vet man om till nästagång.

Jag hade även försäkringsgubben till att fuktmäta lite annat än försäkringsskadorna.
Referensvärderna är förhöga, men inte högre än normalt i hus av denna typ sa han.

Vinden är jättefräsch, ser nytt ut. Fotbrädan är jättefräsch runtom huset, ett ställe fick jag in mejseln ca 1cm med våld.
Huset är försäkrat hos Länsförsäkringar och vi kommer överta den, där ingår husbock och hästmyra försäkring.

Finns inga tecken på stora skador enligt någon.

I helgen ska jag gårunt med en sådan mätare brandkåren använder för att se om det brinner i reglar. Har en bekant som har tillgång till den (kostar 120k) så ska ta och gåigenom hela huset, den kan mäta värmeskillnad på 3meterdjup i betong.
 
Redigerat:
Hittade ni fuktskadan före eller efter att ni skrev på kontraktet?
 
FredrikR skrev:
Hittade ni fuktskadan före eller efter att ni skrev på kontraktet?

Efter, under besperioden vi begärde där vi kunde låta köpet återgå. Priset om 470k speglar inte fuktskadorna, det enda rätta är att bryta upp blindbotten och grävaut, lägga mackadam, plastmatta, cellplast och gjuta upp golvet.

Ägarna har vid flera tillfällen sagt att några fuktskador av betydelse inte fanns. Även när mäklaren varmed. Han hållermed om att de har undanhållit detta, i ekonomiskt syfte.


Ska man hårddra kontraktskrivningen har vi ingen klausul om ersättningsanspråk eller prisjustering så skulle man föra det rättsligt tror jag det blir svårt för vår del.
Men visst, det är uppenbart att dem dolt skadorna. Alla tre är friska och klara i huvudet, så att man "glömt" bort detta, är bara löjligt att påstå.

Jag lästeupp åtta stycken punkter med frågor ang olika skador, vid kontraktskrivningen, som samtliga svarade Nej på. Vilket måste anses som bedrägeri? De har med uppsått valt att inte svara ärligt på frågorna.
Reagerade på ensak vid skrivningen att när alla svarade nej såg dem lite bekymrade ut och togupp kaffekoppen å mumlade ut "nej", det var där jag blev misstänksam för förstagången.
 
Redigerat:
Har svårt att skriva då jag har ärenden upp över öronen just nu. Men lägg ner funderingar om att de försökt bedra er eller liknande. Det finns i svenska fastighetsköp ett väldigt dåligt skydd gällande utfästelser och krav på upplysning från säljare. Tanken är helt enkelt att det är upp till köpare att ha den kompetensen(eller via sakkunnig) undersöka och finna de fel som kan påverka köpet. Så det är upp till er att finna eventuella skador och därefter korrigera era bud

Välj på att antingen helt enkelt begära att få pruta eller då hota med att avstå från köp
Eller att kräva på inventarier om ni är nöjda med priset då men skriva ett skriftligt avtal då
 
Precis vad vi tänker, har skrivit ett två sidor långt brev. Har du en e-post kan jag maila en kopia till dig om du har 5minuter över att läsa och reflektera på det.
 
Men hur stora skador har det blivit? Åtgärden du beskriver med gjutning osv. ger säkert ett bra golv, men av en helt annan typ och kvalitet än det ni skrivit kontrakt på. Att åtgärda de uppkommna skadorna bör inte behöva innebära så mycket mer än att öppna upp och torka ut (om det ens behöver torkas nu). Och får bort framförallt ev. isolering som skadats.

Vad gäller deras felaktiga försäkran om inga fuktskador, så är det faktiskt helt möjligt att de betraktat felet som åtgärdat och avslutat .
 
hempularen skrev:
Men hur stora skador har det blivit? Åtgärden du beskriver med gjutning osv. ger säkert ett bra golv, men av en helt annan typ och kvalitet än det ni skrivit kontrakt på. Att åtgärda de uppkommna skadorna bör inte behöva innebära så mycket mer än att öppna upp och torka ut (om det ens behöver torkas nu). Och får bort framförallt ev. isolering som skadats.

Vad gäller deras felaktiga försäkran om inga fuktskador, så är det faktiskt helt möjligt att de betraktat felet som åtgärdat och avslutat .
Det är svårt att se skadorna i blindbotten och i torpargrunden, det är ingen krypgrund.

Vi tror inte att dem ska ersätta golven, men det vi vill är att dem ska lämna inventarierna som dem har lovat och nu ändrat sig, eftersom det är muntligt är det svårt att bevisa.
Därför känner vi att vi kan acceptera friskrivning mot inventarierna.

De har inte gjort några åtgärder mot det, det erkände dem, att de underlåtit sig att göra det pga att de är osams och ingen "har tagit tag i det".
Så skadorna ingick INTE i köpet så att säga.

Vi är ju rädda mot en friskrivning eftersom de redan dolt detta, då undrar man varför de vill friskriva sig nu, i efterhand. Kan förstå att de vill "slippa allt" men då måste de ju kosta dem ekonomiskt.
Det är ett gammalt hus och vi visste att det finns att göra, men att grävaupp hela huset var inte medräknat, då måste vi få ekonomisk kompensering anser vi. Priset speglar inte skicket.
 
björn_a skrev:
men det vi vill är att dem ska lämna inventarierna som dem har lovat och nu ändrat sig, eftersom det är muntligt är det svårt att bevisa.
Därför känner vi att vi kan acceptera friskrivning mot inventarierna..
Men, hörde inte mäklaren detta när ni tecknade? Isåfall kan väl han intyga?
Om han inte hörde detta och ni nu kan tänka er att acceptera, vad hindrar er från att skriva in det i avtalet?

björn_a skrev:
Vi är ju rädda mot en friskrivning eftersom de redan dolt detta, då undrar man varför de vill friskriva sig nu, i efterhand.
Friskrivning eller inte på ett så gammalt hus gör varken till eller ifrån, dolda fel kommer ni ha svårt att hävda i alla fall.
 
Raceman skrev:
Men, hörde inte mäklaren detta när ni tecknade? Isåfall kan väl han intyga?
Om han inte hörde detta och ni nu kan tänka er att acceptera, vad hindrar er från att skriva in det i avtalet?


Friskrivning eller inte på ett så gammalt hus gör varken till eller ifrån, dolda fel kommer ni ha svårt att hävda i alla fall.

Mäklaren hörde detta och han är lika chockad som vi. Han ser helt uppgiven ut. Känns som att VI är de enda positiva i det hela. Mäklaren ser provisionen försvinna och att timpenningen blir dålig och säljarna ser bara en ekonomisk förlust och att de får lägga "energi" på det hela.

Jag hållermed, friskrivningen gör inte så mycket, men då avsäger man allt ansvar så det finns 0% chans. Det MÅSTE vara värt något ekonomiskt.

Jag har förklarat att vi kan acceptera om de skriver att vi får lösöret förutom minnes-saker som det var överenskommet. Ska skicka brevet till mäklaren.

Meningen med min tråd är att få mer feedback på vad som blir bäst för OSS.
 
Har någon av säljarna bott där, eller är det ett dödsbo som säljs av arvingar?

Lär allt grävas upp för att kunna konstatera hur stora skadorna är??
 
FredrikR skrev:
Har någon av säljarna bott där, eller är det ett dödsbo som säljs av arvingar?

Lär allt grävas upp för att kunna konstatera hur stora skadorna är??

Det är dödsbo sedan 20år, det har endast använts som fritidshus (synd för oss) det värsta man kan göra med husen är att inte bo i dem och värma upp.


Golven är öppnade och mätningar är gjorda och det är på torkning nu. Men det är omöjligt att säga hur skadorna är på blindbotten utan att öppna. Vilket säljarna aldrig kommer gåmed på. Lite därför vi måste gardera oss ekonomiskt för det räknade vi inte med.
 
Jag har ytterligare en fråga, det verkar ibland som säljarna vill drasig ut (misstänker att dem ska "fixa" huset och sälja till utlänningar).

Vad händer om säljaren bryter köpekontraktet? Handpenningen är betald och vi har lagtner 1 månad av våra liv och haft utgifter på omkring 4,000:- utöver alla kontakter vi har kallat in som man "surt" kommer få betala sen i form av tjänster m.m
Vi har även handlat inventarier vi skall använda i huset, det är ju "köpt" men tydligen är det itne så i lagens mening?

Hur mycket skadestånd kan man kräva om det skulle hända att de tar tillbaka huset?
 
Angående dödsbo så är frågan om det har arvskiftats och säljs utav delägarna eller om det säljs av dödsboet? Säljs det av boet spelar friskrivningen ingen roll och en kunnig säljare vet det. Du kommer efter arvsskifte ändå inte har någon avtalspart att reklamera fel till då ev skuld inte kan nedärvas efter ett korrekt skifte.

Däremot kan ju allt övrigt strul göra att ni ska ha inventarier eller liknande ersättning.

Drar de sig ur får man se till hur erat avtal är men rent skadeståndsrättsligt har du endast rätt till era faktiska merkostnader. Ingenting för kontakter, ingenting enligt min syn att se på det som räknas som inventarier till huset såvida inte dessa inventarier är att anse som så specifika till huset att de aldrig kan användas någon annanstans (exempelvis beställt arbete utfört på fastigheten eller specialbyggd trappa eller liknande). Alltså har ni köpt möbler eller tillbehör så är det inte att anse skadeståndsrättsligt säljarens skyldighet att ersätta er för detta. Ingenting för den tid ni lagt ner eller sveda och värk eller liknande heller utan era utgifter. Så handpenning skall återbetalas minus de 4000 kr (ev mer om ni hittar fler utlägg)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.