12 414 läst · 39 svar
12k läst
39 svar
Har köpt en vedeldad pizza ugn, tipps och ticks?
Köptorsken i mig fick ett gott grepp... Har precis beställt en Ooni Karu
Det var ju ett väldigt konkret tips som jag ska ta med mig nästa gång.P PurreP skrev:
Vet att han kör högre än vanlig ugn dvs över 300C, sen vänder dem pga värmeskillnad efter halvstorlek. Vi var på lilla Napoli Falkenberg i somras, de kör ju typ 450g 50 sekunder. Så allting mellan 300-450 fungerar. Sedan grillningen skiljt ju på tjocklek och vad man vill ha. Vet att det var problem för honom över 400C då det lösa mjölet började brinna..N nybyggarn3 skrev:
Jag har också en ooni-ugn sedan ett par år, körde först med pellets men bytte senare till en gasbrännare men det är mest av bekvämlighet. Resultatet blir ungefär lika oavsett om man kör ved/gasol/pellets egentligen. Riktigt roliga ugnar iallafall
Kan verkligen rekommendera att skaffa en våg som klarar att mäta under 1g, det underlättar en hel del när man ska väga upp de små mängderna jäst som behövs. Ett riktigt bra kvalitetsmjöl gör också stor skillnad, jag har på senare tid kört på antingen Ramlösa Kvarns Tipo 00 som finns lite överallt eller på Caputo Pizzeria som man kan köpa från bland annat Lilla Napoli numera (https://www.lillanapoli.se/Kategori/mjol). Brukar försöka ha drygt 400 grader på stenen innan jag sätter in pizzan. Tycker också att torrjäst är lite lättare att få till än färsk jäst men det är nog en smaksak också.
Just ja, glömt nästan. Att baka ut pizzan på durumvete istället för vanligt mjöl gjorde en enorm skillnad för mig. Har man kvar överflöd av vanligt mjöl när man skickar in den i ugnen så finns en risk att mjölet bränns och blir trist. Med durumvete så blir det i princip inget överflöd på pizzan när man sen skjutsar in den i ugnen.
Här är ett recept som jag brukar köra, har tweakat fram och tillbaka en del men det här tycker jag blir riktigt bra. Brukar lägga in degen i kylen typ 30 min innan den ska bakas ut så brukar den bli lite mer lätthanterlig.
Resultat på senaste pizzan med detta recept. Det är ju olika vad man gillar såklart men den här blev jag rätt nöjd med
Kan verkligen rekommendera att skaffa en våg som klarar att mäta under 1g, det underlättar en hel del när man ska väga upp de små mängderna jäst som behövs. Ett riktigt bra kvalitetsmjöl gör också stor skillnad, jag har på senare tid kört på antingen Ramlösa Kvarns Tipo 00 som finns lite överallt eller på Caputo Pizzeria som man kan köpa från bland annat Lilla Napoli numera (https://www.lillanapoli.se/Kategori/mjol). Brukar försöka ha drygt 400 grader på stenen innan jag sätter in pizzan. Tycker också att torrjäst är lite lättare att få till än färsk jäst men det är nog en smaksak också.
Just ja, glömt nästan. Att baka ut pizzan på durumvete istället för vanligt mjöl gjorde en enorm skillnad för mig. Har man kvar överflöd av vanligt mjöl när man skickar in den i ugnen så finns en risk att mjölet bränns och blir trist. Med durumvete så blir det i princip inget överflöd på pizzan när man sen skjutsar in den i ugnen.
Här är ett recept som jag brukar köra, har tweakat fram och tillbaka en del men det här tycker jag blir riktigt bra. Brukar lägga in degen i kylen typ 30 min innan den ska bakas ut så brukar den bli lite mer lätthanterlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Resultat på senaste pizzan med detta recept. Det är ju olika vad man gillar såklart men den här blev jag rätt nöjd med
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tack för flera konkreta tipps. Än så länge bakar jag degen med vanligt vetemjöl special. Ska definitivt prova de mjöl du föreslår framöver.berisen skrev:Jag har också en ooni-ugn sedan ett par år, körde först med pellets men bytte senare till en gasbrännare men det är mest av bekvämlighet. Resultatet blir ungefär lika oavsett om man kör ved/gasol/pellets egentligen. Riktigt roliga ugnar iallafall
Kan verkligen rekommendera att skaffa en våg som klarar att mäta under 1g, det underlättar en hel del när man ska väga upp de små mängderna jäst som behövs. Ett riktigt bra kvalitetsmjöl gör också stor skillnad, jag har på senare tid kört på antingen Ramlösa Kvarns Tipo 00 som finns lite överallt eller på Caputo Pizzeria som man kan köpa från bland annat Lilla Napoli numera ([länk]). Brukar försöka ha drygt 400 grader på stenen innan jag sätter in pizzan. Tycker också att torrjäst är lite lättare att få till än färsk jäst men det är nog en smaksak också.
[bild]
[bild]
400 grader är lägre än vid mitt förra försök. Ska prova det nästa gång (ikväll )
Har ett recept jag experimenterat lite med efter en grund, men det har olivolja också. Blir bra pizzabotten men nästan omöjlig att hantera när den ska bakas ut för kletigheten, så tänkte börja om.berisen skrev:
Laddade hem den där appen nu och ser det är ingen olja alls, har det nått at göra med att kalkylatorn är anpassad för en riktig pizzaugn med högre temp? Om man vill ha olja, är det bara byta lite av vattnet mot oljan?
Kör på förvärmd pizzasten i vanlig ugn, 300C.