Status
Tråden går ej att kommentera.
Hej
Hoppas detta hamnar i rätt forum. Vi har haft en VVS firma hos oss , det verkar som om materialpriserna är lite i överkant. Rent generellt ligger det krin 20-30 dyrare än tex vvs boden.se.

Tex en tub silokon 150kr

en 22xr20 vinkel 160kr (dyrast är 98kr på vvs boden)

Finns det något man kan göra eller är det bara att se till och betala?

Det har inte skrivits några somhelst papper på arbetet innan i form av avtal.

Materialet ligger just nu på 30.000kr så det är inte några hundringar det rör sig om totalt sett.

Mvh
 
Spana in denna lätt urspårade tråden som handlade om materialpåslag...
http://www.byggahus.se/forum/hantve...som-backar-naer-man-fragar-om-materialet.html

Vad tog din VVSare för timpenning?
Tycks vara en del som kompenserar sin låga timpenning med höga materialpåslag bara för att kunderna "bara tittar på timpriset" och bryr sig inte om materialpriset.

Sen skall man ju jämföra samma material, och inte "billig skit" med ´kvalitet.
 
Jag har jämfört samma material så gott jag kan, allt verkar han dock inte ha saltat. Timpeng har jag ingen utan det är bara specat "arbete" på fakturan. gissningsvis runt 450+ moms
 
Lite svårt läge när jobbet är gjort matrialet ditsatt ring rörisen o tala med honom det kan vara så att han backar om du är vänlig o ärlig
mvh Tille
 
Jo att ryta i telefonen lär man inte tjäna på, han lär dock sätta sig på tvären när man ifrågasätter precis som antagligen även jag gjort
 
Nej, det är inte fri prissättning i detta fall. Ni har inte avtalat om pris och då gäller enl konsumentköplagen att priset ska vara skäligt. De priser du nämner är sannolikt skäliga i lagens mening.
 
Priserna är höga men inte helt löjligt exceptionellt höga, tyvärr. Har ni inte avtalat något om priser på material (eller för den delen arbetet) så är det bara att betala och se glad ut. Givetvis skadar det inte att ta upp saken med hantverkaren, med lite tur minskar han sin megamaginal någon procent och du får pengar över till något roligare.

För övrigt tycker jag det kan vara svårt att även i avtal speca priset för materialet. Att skriva något i stil med "inköpspris + 10%" eller liknande är helt way off eftersom hantverkare i alla brancher har rabatter (ofta enorma) på grossisternas skyhöga priser. Det kan till och med vara så att "20% rabatt på mina listpriser" i slutändan likväl blir 30% dyrare än vad du kan köpa materialet för som konsument.

Slutligen skulle jag vilja påstå att det inte är orimligt att en hantverkare vill ha mer betalt för materialet än vad du kan hitta som konsument på nätet (även på likvärdiga prylar). Hantverkaren har faktiskt omkostnader för att beställa material, hämta det hos grossist, lagerhållning etc.
 
Bifogar nedan utdrag ur AB 04 om entreprenadarvode. I korthet innebär dessa regler att om ni har kontrakterat en firma på löpande räkning så äger ni rätt till alla rabatter andra än årsbonus som tillfaller denne näringsidkare. Hos Ahlsell handlar det ofta om rabatter kring 85% på "listpriserna" - i utbyte mot att ni som kund får dessa rabatter så har entreprenören rätt att lägga på ett entreprenadarvode på omkring 10-20 procent (kom överens om detta i förväg). Observera också att ni har rätt till originalfakturorna som entreprenören har betalat - ej endast plocklistorna (som ofta har bruttopriserna).
Mvh
Mikael

Utdrag ur AB 04
§ 9 Löpande räkning
Enligt självkostnadsprincipen utgår ersättning för 1 kostnader för material och varor 2 kostnader för arbetsledning 3 kostnader för arbetare
4 kostnader för hjälpmedel
5 kostnader för underentreprenader
6 kostnader för försäkringar i den mån de avser entreprenörens risk samt avgifter enligt lag och till företagarorganisationer
7 kostnader i övrigt som inte anges i § 10.2 i detta kapitel
8 a) entreprenörarvode beräknat som procent av kostnaderna enligt p. 1-7 ovan, exklu- sive mervärdesskatt eller
8 b) entreprenörarvode beräknat som procent av kostnaderna enligt p. 1-7 ovan för arbetare, hjälpmedel, material eller vara, som tillhandahålls av beställaren, exklu- sive mervärdesskatt.
Kapitel 6 EKONOMI § 10
Vid tillämpning av självkostnadsprincipen gäller följande:
1 Entreprenören skall fullgöra sin uppgift så att beställaren erhåller bästa tekniska och ekonomiska resultat.
2 I entreprenörarvodet inbegrips, förutom vinst, kostnader för räntor och central- administration med beaktande av eventuella årsomsättningsrabatter. Övriga rabatter som entreprenören kan tillgodoräkna sig i entreprenaden skall gottskrivas beställaren.
3 Entreprenören skall vid upphandling av material, vara eller underentreprenad såvitt möjligt infordra anbud från flera leveran- törer eller entreprenörer. Upphandling skall ske till så förmånliga villkor för beställaren som förhållandena medger.
4 Beställaren har rätt att granska samtliga originalverifikationer i den mån de avser kostnader enligt § 9 p. 1-7 i detta kapitel.
 
mikeswe66 skrev:
Bifogar nedan utdrag ur AB 04 om entreprenadarvode. I korthet innebär dessa regler att om ni har kontrakterat en firma... massa text
Men snälla nån. Om TS inte har skrivit något avtal så lär han knappast heller ha åberopat/avtalat enl. AB04.

Finns varken muntligt eller skriftligt avtal så är det väl i detta fall endast "goodwill" från rörkrökaren som gäller. Kanske inte är omöjligt heller om han/hon vill ha kvar TS som kund i fortsättningen?
 
20-30% påslag är ju billigt.
På vissa delar hade min rörkrökare lagt på 200%

Jag gjorde så att jag bestred fakturan och betalade endast det jag tyckte var rimligt. Vilket var ett relativt högt inköpspris för mig (tittade inte på de billigaste webbsidorna) +20%.
Vilket var 5000 lägre än vad han hade fakturerat. Han hörde aldrig av sig igen.
 
Styrman_jansson skrev:
Men snälla nån. Om TS inte har skrivit något avtal så lär han knappast heller ha åberopat/avtalat enl. AB04.


Men, det är ju just för att förmå fler att skriva vettiga avtal som jag lade in det hela. Om fler förstod vad som egentligen gällde - och att man ofta har ett bättre skydd om man går på löpande räkning än om man försöker "deala" till sig ett bra fast pris så skulle vi snart få se en tillnyktring och sanering inom byggbranschen...

Eller vad tror du?

Faktum är ju att väldigt få byggare är villiga att upplysa om att det finns något som AB 04 och entreprenörsarvode - håller du inte med?

Mvh
Mikael
 
Bara att ta en vänlig och förutsättningslös diskussion. För har du inte avtalat något, så får du ta dom 5tkr som lärpengar
 
Det råder fri prissättning i alla branscher i Sverige.
Vad betalar ni för timpenning när ni betalar 30 spänn
för korv o mos på macken?? Eller e de bara påslag
på råvarorna 5:-? som räknas?
Vem bryr sig om de e vällagat o gott resp.att inköpta
tjänster e perfekt installerat/monterat.
 
T-H:s - vet inte om din kommentar är en kritik mot mitt inlägg - är du själv i branschen och föredrar att behålla rabatterna själv?
 
Ett trevligt sätt att lösa det hela som jag vet tillämpas av åtmintone ett bygg företag är att lägga på 10% på sina faktiska kostnader, D.V.S När de har mer än 10% rabbat så kommer det kunden till del samtidigt som de alltid tjänar 10% på allt material.
Rättvist och lättöverskådligt, eller vad tycker ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.