Status
Tråden går ej att kommentera.
Har nu i flera omgångar varit med om hantverkare som backar från jobb så fort man frågar hur de räknat ut materialkostnaden.

Det senaste var en altan jag ville ha byggd. Snubben verkade jättetrevlig, offerten verkade rimlig och jag sa direkt att den var okej och att vi kunde köra. Men så gjorde jag då "misstaget" att fråga hur han hade räknat ut materialkostnaden, det lät lite mycket så jag var mest nyfiken på vad jag hade missat...

Svaret blev då att han tackade nej till hela projektet för att jag ifrågsatte alltsammans...

Vad är det jag missar egentligen, vad har hantverkaren för motiv för att mörka hur han räknar fram materialkostnaden? Ville han tjäna pengar på materialet istället för arbetet? Jag hade ju redan accepterat totalsumman så det kändes inte som en ekonomisk fråga.

Finns det någon som kan förklara hur det egentligen fungerar?
 
Han har ingen som helst anledning att mörka uträkningen som jag ser det. Får jag frågan så berättar jag gärna vad ev påslag är om det är det kunden vill veta.
Ja, det kan vara så att han kanske tar vinsten till företaget genom materialet och timkostnaden mer eller mindre bara täcker upp lön och andra kostnader och på det viset blir ju då materialet "dyrare" än någon annans pris men den slutliga totalsumman skulle nog i så fall vara densamma även om det var högre timpenning och lägre materialkostnad för företaget vill ju ha in en viss summa hur man än vrider och vänder på det men det var ju onekligen ett konstigt förfarande att tacka nej helt plötsligt, han kanske inte hade riktigt rent mjöl i påsen och var känslig för frågor över lag.
 
Personen i fråga driver sitt företag som enskild firma, vet inte om det påverkar det ena eller andra. Skulle det kunna vara så att han kör svartjobb som han vill göra materialet vitt?

Bygger svart hos kund A, material 20kkr, timpeng x
Bygger vitt hos kund B, material 50kkr (varav 20 avser kund A), timpeng y.

Men även man gör så så är det väl i så fall bara momsen på det svarta som han kan "tjäna" och skulle det vara värt besväret... vad vet jag...
 
Materialet kanske inte kom direkt från brädgården, med kvitto och allt? Men visst verkar det konstigt, även om jag träffat på en del hantverkare som inte gillar "att man lägger sig i" (dvs frågar) ;)
 
Ok, ja det kanske är mest det där med att jag frågar som är problemet, att man får stämpeln "besvärlig kund"...

Är väl mest det att jag flera gånger har fått känslan att man som liten byggare mycket hellre fördelar kostnaden till materialet istället för arbetet... och jag förstår inte helt insitamentet till detta...
 
Är det inte ett rotjobb.

då måste ju hantverkskostnaden specas.

Övrigt tyckte jag det lät väldigt konstigt.:O
 
Jo det är ett rotjobb... Just därför var jag lite extra intresserad av vad som var material.

Altan på ca 90 m2
Offerten var på 97,9 kkr, varav arbete 47,1kkr och material 50,8kkr.

Så långt var allt frid och fröjd men när jag själv försökte beräkna materialet så fick jag det till ca 30kkr, ganska stor diff... Kan ju ha räknat fel eller missat något men det är ju svårt att veta när jag inte får veta var siffran 50,8 kom ifrån...
 
Om hantverkaren lägger exempelvis 20 kkr extra på materialet och minskar arbetskostnaden med samma belopp, så innebär det ju för kunden att ROT-avdraget bli 10 kkr mindre. Tvärtom blir ju bättre för kunden och det tror jag inte är ovanligt.
 
Av min egen erfarenhet så är det ovanligt. Tvärt om så har alla hantverkare jag kommit i kontakt med debiterat materialkostnad med påslag...

Varför? Beats me...
 
Det är knappast ovanligt att det görs en omfördelning av beloppen från material till arbete för att ROTavdraget ska bli högre. Det kan ske när man redan är överens om slutsumman på fakturan.
 
Hur förklarar du att de hantverkare jag har pratat med har lagt benen på ryggen så fort jag har börjat prata om materialkostnaden trots att jag redan accepterat slutsumman... eller är du lika förbryllad som jag?
 
qrz skrev:
Av min egen erfarenhet så är det ovanligt. Tvärt om så har alla hantverkare jag kommit i kontakt med debiterat materialkostnad med påslag...

Varför? Beats me...

Jag säger det som så många gånger förr. Ett pris på material ut till kund från hantverkare är företagets pris enligt egen prislista. Företagets inköpspriser har inget med saken att göra. Har företaget rabatter hos sin grossist så är det dels för att företaget är en bra kund men även för att företaget handlar generellt mer än en privatperson och har då mängdrabatt fast utslaget på längre tid, om man säger så.
Gå till er lokale ICA handlare och be om att få ta del av deras inköpspriser eller försök handla direkt av butikernas grossister så får vi se hur det går.
I annat fall, engagera sig själv och handla hos grossist om man får det billigare men var beredd på att lägga ner tid, bli ignorerad av personalen när hjälp av materialval krävs för 10:e gången, räkna med att få en butter hantverkare om fel eller undermåliga saker köpts in och/eller räkna med att få betala för diverse dödtimmar om inte rätt sak är på plats vid rätt tidpunkt.
Visst går det att sköta materialhanteringen som privatperson under ett projekt men ta då ledigt från det ordinarie jobbet under projektets gång.
 
qrz skrev:
Jo det är ett rotjobb... Just därför var jag lite extra intresserad av vad som var material.

Altan på ca 90 m2
Offerten var på 97,9 kkr, varav arbete 47,1kkr och material 50,8kkr.

Så långt var allt frid och fröjd men när jag själv försökte beräkna materialet så fick jag det till ca 30kkr, ganska stor diff... Kan ju ha räknat fel eller missat något men det är ju svårt att veta när jag inte får veta var siffran 50,8 kom ifrån...

Utan att veta vilket material du valt till golv och räcke, så kom jag fram till dessa siffror.

Trall med bärlina, golvbjälkar och plint med några säckar grovbetong. 350kr/ m2= 31500
Räckverk gissningsvis 15x6 m = 27lpm. 27 x 300 = 8100

Summa= 39600kr x 20% påslag 47520kr

Är ju nära sanningen.:D
 
I de här diskussionerna dyker det alltid upp en massa argument om riktprislistor, grossistprislistor, rabattlistor, påslag som "måste" till, årsrabatter etc etc. Allt det där är bara skenfäktning och dimridåer för att dölja vad som verkligen gäller. Priset bestäms utifrån kapitalismens grundlag - Lagen om Tillgång och Efterfrågan. Säljaren tar så mycket betalt som han kan, köparen betalar så lite det går.

Som marknaden ser ut just nu är det något högre efterfrågan än tillgång på hantverkstjänster. Därigenom får säljaren en större kontroll över priset.

I en annan situation, där vi haft överskott på hantverkstjänster och byggmaterial, hade det aldrig varit någon diskussion om påslag på material eller liknande. Då hade säljaren fått rea ut sina tjänster för att få något jobb alls. Vi kanske till och med fått uppleva hantverkare som tävlade om att sälja material till underpris.
 
andersmc skrev:
I de här diskussionerna dyker det alltid upp en massa argument om riktprislistor, grossistprislistor, rabattlistor, påslag som "måste" till, årsrabatter etc etc. Allt det där är bara skenfäktning och dimridåer för att dölja vad som verkligen gäller. Priset bestäms utifrån kapitalismens grundlag - Lagen om Tillgång och Efterfrågan. Säljaren tar så mycket betalt som han kan, köparen betalar så lite det går.

Som marknaden ser ut just nu är det något högre efterfrågan än tillgång på hantverkstjänster. Därigenom får säljaren en större kontroll över priset.

I en annan situation, där vi haft överskott på hantverkstjänster och byggmaterial, hade det aldrig varit någon diskussion om påslag på material eller liknande. Då hade säljaren fått rea ut sina tjänster för att få något jobb alls. Vi kanske till och med fått uppleva hantverkare som tävlade om att sälja material till underpris.
De år det har varit "dåliga" tider för byggbranchen så har (där jag varit anställd) priserna på timdebitering gått ner och materialpriset upp ut till kund för att företagen fortfarande behöver omsätta och göra vinst på X antal kronor för att allt ska snurra. Fortfarande är det så att möjligheten att kunna köpa billigare hos grossist som företag jämfört med privatperson är ju att man till företaget ska kunna tjäna pengar, hade det inte varit en möjlighet så hade väl inte ett hus eller lägenhet blivit fixat sen 50-talet. Jag vet inte vad du jobbar med men inte är det en kombination av att sälja tjänster och varor iaf.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.