Ylva_P skrev:
Fast att man tjänar efter värdet på tjänsten man utför stämmer inte riktigt. Jag tror att de flesta skulle vara villiga att hosta upp högre timpeng för att få vård, eller för att få utbildning till sina barn...
Det FINNS möjlighet till detta. Friskolor och privata sjukhus, kallas det.
Bara inte speciellt vanligt, förmodligen för att det inte är så efterfrågat.

Snailman skrev:
De företag som betalade datakonsulter 1200kr i timmen fick väl i stort sett lägga ner verksamheten allihop, så det arbetet var ju inte värt att betala så mycket för...
Det var nog inte många företag som betalade konsulten 1200:-/h, företaget debiterade 1200:-/h, konsulten fick BETYDLIGT mycket mindre. Och ja, de fick lägga ner, eller dra ner. Det VAR värt att betala 1200:-, men sedan ändrades förutsättningarna tämligen dramatiskt, på ett sätt som hade fått LO att få krampryckningar.

ordain skrev:
Nja, de finns väl inte många stora företag idag som inte har datakonsulter. Dessutom kostar de betydligt mer idag än de gjorde 1999. Jag har sett debiteringar på 2000 i timmen, plus moms.
2000:-/h? För ett någorlunda kontinuerligt 40h/vecka jobb? Min uppfattning är att en välutbildad och duktig konsult idag kan debitera 1000:-. Behöver ni folk ;)

/ Fredrik
 
Vad gäller kommentaren om privat vård och friskolor så vill jag bara fråga -
Hur många skulle anlita hantverkare för 350:- i timmen om det fanns statliga och
kommunala hantverkare tillgängliga gratis, eller för 200:- per husbygge??:)
Om staten började erbjuda detta, som de gör med vård och skola, så skulle hantverkarna
hamna i samma sits som vårdpersonal och lärare idag, d.v.s. få rätta in sig i de kommunala leden och kvittera ut en furstlig summa på ca 15 000/månaden...http://www.byggahus.se/forum/images/icons/icon11.gif
 
Snailman
Tornhill skrev:
Det var nog inte många företag som betalade konsulten 1200:-/h, företaget debiterade 1200:-/h, konsulten fick BETYDLIGT mycket mindre. Och ja, de fick lägga ner, eller dra ner. Det VAR värt att betala 1200:-, men sedan ändrades förutsättningarna tämligen dramatiskt, på ett sätt som hade fått LO att få krampryckningar.
/ Fredrik
Jag menade förståss vad det företag som anlitade konsulten/(eller det kunsultbolag han jobbade för) betalde för konsultens jobb..

De förutsättningar som dramatiskt ändrades, var väl att folk plötsligt inte ville betala en massa pengar till bankrutta (börsintroduktioner, nyemmissioner) företag för deras eventuella framtida vinsters skull, så jag hävdar nog att de flesta konsulterna lika gärna kunde rullat tummarna...
 
Ylva_P skrev:
Vad gäller kommentaren om privat vård och friskolor så vill jag bara fråga -
Hur många skulle anlita hantverkare för 350:- i timmen om det fanns statliga och
kommunala hantverkare tillgängliga gratis, eller för 200:- per husbygge??:)
Om staten började erbjuda detta, som de gör med vård och skola, så skulle hantverkarna
hamna i samma sits som vårdpersonal och lärare idag, d.v.s. få rätta in sig i de kommunala leden och kvittera ut en furstlig summa på ca 15 000/månaden...[länk]
Jag är ledsen Ylva_P men jobbar man åt stat eller kommun så är det nog bara att bita i det sura äpplet om man inte vill flytta till Norge eller byta jobb. Förstår mer än väl din frustation
 
sandhall skrev:
Som datakonsult kan jag inte låta bli att ge mig in i debatten. :)



Tänkandet får i.a.f. jag göra hemma till stor del. D.v.s. jag förväntas ta med mig jobbet hem för att ha en färdig lösning när jag kommer till jobbet dagen därpå. Kunderna vill se att det händer något även när det gäller datakonsulter, så att slänga upp fötterna på bordet och klia sig i huvudet i tre timmar uppskattas inte.



Beror på vad det gäller. Gäller det problem som det redan finns lösningar till så förväntas jag känna till hur lösningen skall se ut. Men ofta gäller i.a.f. mitt jobb att ta fram nya lösningar, och då är det inte alltid det blir rätt vid första försöket. Lite "trial and error" är oundvikligt.

Men detsamma gäller väl t.ex. byggnadsarkitekter i vissa fall, misstänker jag. Ibland upptäcker man att en helt ny arkitektorisk lösning inte fungerar och då får man sätta sig vid ritbordet igen. Svårt att tänka mig att arkitekten då inte tar betalt för sitt arbete?
Du menar med andra ord att någon som jobbar med IT utan tvekan borde förstå tex Ctrl Alt Del.!? Har jag uppfattat dig korrekt så håller jag med dig.:D
 
wilson skrev:
Du menar med andra ord att någon som jobbar med IT utan tvekan borde förstå tex Ctrl Alt Del.!? Har jag uppfattat dig korrekt så håller jag med dig.:D
Det var en gammal tråd du lyckats gräva fram ;)
 
iofs såg jag att sandhall är inloggad men eftersom hans inlägg som hans inlägg som wilson svarar på är från 2005-01-29 :rolleyes: hoppas jag att han inte svarar för att jämföra löner är ett helt hopplöst ämne ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.