Som datakonsult kan jag inte låta bli att ge mig in i debatten. :)

SnickarPelle skrev:
När en datakonsult kliar sig i huvudet och tänker för så där 600-1200 kronor i timmen. Då betecknas han som duktig och kreativ.
Tänkandet får i.a.f. jag göra hemma till stor del. D.v.s. jag förväntas ta med mig jobbet hem för att ha en färdig lösning när jag kommer till jobbet dagen därpå. Kunderna vill se att det händer något även när det gäller datakonsulter, så att slänga upp fötterna på bordet och klia sig i huvudet i tre timmar uppskattas inte.

SnickarPelle skrev:
När en datakonsult gör fel tar han och får ofta betalt för att reda ut sina egna fel.
("Det funkade inte vi får göra så här i stället....")
Beror på vad det gäller. Gäller det problem som det redan finns lösningar till så förväntas jag känna till hur lösningen skall se ut. Men ofta gäller i.a.f. mitt jobb att ta fram nya lösningar, och då är det inte alltid det blir rätt vid första försöket. Lite "trial and error" är oundvikligt.

Men detsamma gäller väl t.ex. byggnadsarkitekter i vissa fall, misstänker jag. Ibland upptäcker man att en helt ny arkitektorisk lösning inte fungerar och då får man sätta sig vid ritbordet igen. Svårt att tänka mig att arkitekten då inte tar betalt för sitt arbete?
 
zaladin skrev:
En parallell har dragits med överbetalda IT-konsulter -- nu för tiden har faktiskt timdebiteringen för dessa sänkts rätt kraftigt, och lönesänkningar har gällt för många konsulter. Med tanke på hur många arbetslösa byggjobbare det finns är det konstigt att det är totalt otänkbart för dessa...

Jag kan hålla med om att om man däremot debiterar 300 kr/tim så blir det inte mycket kvar........
??? ;)
 
Som före detta IT-konsult (numera fastanställd på intern it-avd) och sambo med en hantverkare kan man ju inte hålla sig borta från att ge sina kommentarer i den här diskussionen! ;)

Som många redan påpekat så styrs känslan om en person (oasett yrke) är underbetald eller överbetald av yrkesprestationen.

När det gäller "datakonsulter" så är jag helt enig med Konsulten. Jag kan ärligt säga att jag som konsult aldrig fått betalt för att rätta till något som jag i min yrkesroll borde känt till innan. Som yrkeskunnig förväntas jag kunna ge mina kunder information om vad jag inte kan eller inte är säker på liksom om vad jag faktiskt kan. Och om jag utgett mig för att kunna något som jag sen misslyckas med så skulle ingen av de kunder jag stött på låta mig var kvar om jag varit så fräck att debitera för det! Så snälla lägg ned diskussionen om att "datakonsulter" generellt är ett gäng fula fiskar! Det finns ruttna ägg inom alla yrkeskårer, men man behöver inte dra alla genom en kam för det!

När det gäller hantverkares löner då...
Min sambo utbildad elektriker, dock arbetar han inte som elektriker nu. Så istället ska jag utgå från min sambos pappa för att ta ställning i den här frågan. Han hade under många år egen firma som gick bra fram till marknaden fick en svacka och firman gick i konkurs ... tyvärr innebar detta att han gick i personlig konkurs, och hela familjen hamnade i en riktigt knivig situation vad gäller ekonomin. Som egen företagare måste man få in inkomster för att täcka lön till sina anställda, lokalkostnader, utrustning, arbetsgivaravgifter och diverse andra roliga skatter. Samtidigt ska man få in tillräckligt mycket för att täcka sin egen lön, semester, pension, etc (som andra redan påpeka). Nu är jag ingen lysande ekonom så jag har svårt att räkna ut hur mycket som skulle vara en skälig debitering, men jag vågar nog påstå att 300-400 kr/h nog inte är en så oskälig debitering under de givna förutsättningarna.

Sen kommer 300 kr/h för ett dåligt utfört arbete alltid att vara en oskälig debitering!

Ber om ursäkt för mitt svamlande .... är lite nyvaken fortfarande :-/

 
zaladin skrev:
Jag kan hålla med om att om man däremot debiterar 300 kr/tim så blir det inte mycket kvar, men 400 kr/tim är rätt ok ändå. .
Och debitera 400 spänn i timmen gör ingen byggfirma vi ligger högt när det gäller debiter5ing och vi ligger på runt 350 kr... Kostnaden för yrkes killen är runt 280 kr exlu bil och verktyg... 25% i påslag blir 350 då inkluderas bil, verktyg samt TB på runt 12% vilklet 8% är arbetsledning och 4% skall täcka centrala kostnader... Vinst görs sedan på material men detta görs först när årsbonus kommer från leverantörerna.
 
MR Z
350:- inkl TB mm, men är det ink moms också ?
 
Axla skrev:
MR Z
350:- inkl TB mm, men är det ink moms också ?
Nej aldrig moms på fakturan.....om det inte är mot privat person förstås.....
 
Den stora skillnaden blir när sedan hantverkaren tar stålarna svart, vem har inte hört talas om zebra bygg där hälften är svart och hälften vitt :)

Det är en stor skillnad att få in 200 kronor rent i timmen jämfört med, att efter att ringholm har kletat på dom, få ut det.

Om jag ska ge min hantverkare 350 kronor i timmen måste jag dra in 685 (35% soc, 45% skatt), motvarar 87290/mån. Det är inte så många i sverige som tjänar dom siffrorna. Hantverkaren får 280 efter moms, bort med 35% soc och 30% skatt) så har vi 160 kronor i handen och då har vi inte räknat med att han måste ha pengar till en fet pickup och en hiltiborr för 7000 kronor.

Jag undrar varför så många hantverkare är intresserade av att jobba svart men det kanske Wilson kan svara på

Det är inte hantverkarnas löner det är fel på utan att vi som privatpersoner ska betala 69% av vår inkomst till staten >:(

Lön 685
Social 508
Efter Skatt 350
Moms 280
Social 207
Efter Skatt 160
 
Jag tycker absolut inte att hantverkarnas timlön är oskälig, däremot blev jag lite irriterad när min rörmokares material kostade mer än vad jag som privatperson kan köpa in grejerna för.  Då blir man trött...och anlitar ej den firman mer.

/ PJ
 
Anställ dom istället! Då betalar du timlön + soc avg.
Säg ca 195:-/h (150 brutto). Då slipper du bla resekostnader i taxiklass samt andra dolda avgifter.
Rakt, enkelt och momsfritt! ;) ;)
 
js68 skrev:
Anställ dom istället! Då betalar du timlön + soc avg.
Säg ca 195:-/h (150 brutto). Då slipper du bla resekostnader i taxiklass samt andra dolda avgifter.
Rakt, enkelt och momsfritt! ;) ;)
Fullt så enkelt är det kanske inte. Man ska i alla fall komma ihåg vilket ansvar man har som arbetsgivare exempelvis när arbetstagarna blir sjuka eller skadar sig. Det kan bli dyrare än man tänkt sig.
 
Det finns endel grejor som tillkommer förutom lönen.
Vid en anställning så skall det utgå reseersättning med 17 kr milen för resa till och från jobbet.
Glöm inte avtal med facket, Eller försäkringar, omklädningsrum med två stycken klädskåp per gubbe, dusch och tvättmöjligheter, arbetskläder såsom byxa och skjorta, skyddsskor och annan skyddsutsrustning, verktyg eller verktygsersättning.
Jaa, det finns ännu mera som är krav vid anställning av snickare.
 
Axla skrev:
Det finns endel grejor som tillkommer förutom lönen.
Vid en anställning så skall det utgå reseersättning med 17 kr milen för resa till och från jobbet.
??? ???
Menar du att man får det som anställd?
Trodde bara att det vanlia avdraget i deklarationen gällde!
Tänk vad mycket pengar alla företag i Sverige måste betala då!!
Vilket avtal står det i?
 
Sverre: du körde väl egen firma?
Du kan dra 17 spänn milen skattefritt när du använder din privata bil i din firma oxå. Bara ett tips..
 
ang reseersättning. Riksdagsmän och byggarbetare är de enda yrkesgrupperna som har hemmet som "arbetsplats" dvs DE FÅR BETALT för sina resor fram och tillbaks till jobbet.SUCK. Snart skall de väll även ha lön för den tiden.
 
Resersättning står i BYGGNADSavtalet , kommer inte på rak arm nu ihåg vilken paragraf osv. Men det kan man ju ta reda på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.