Tycker många trådar verka glida in på ämnet hantverkares löner, så låt oss ta bladet från munnen en gång för alla: Har hantverkare för höga löner?, tar firmorna ut för mycket för sina gubbar?

I blå ringhörna: Nussen, Calle anka mfl. I röd ringhörna: Mr z, Micke.I mfl. Kom igen och fatta svärden och fäktas så det ryker........... ;D
 
Det är fruktansvärt svårt att svara generellt på. Har ingenjörer för höga löner? Är inte undersköterskor värda mer i lön än vad som är standard? Svaret är givetvis att det beror på. Om personen ifråga är duktig och driven är det inte konstigt att man har en bra lön, precis som det omvända gäller eller borde gälla.

När vi pratar hantverkare är det likadant, med den skillnaden (?) att de flesta hantverkare är egna företagare. Vem förhandlar en egen-företagare lön med? Sin bättre hälft, skattmasen eller sig själv? ;)

/Martin
 
Tyckr nog att frågan om lönen alltid har varit sekundär.

När hantverkaren har gjort ett bra jobb, gett riktig info
om arbetets omfattning och vad det kommer att kosta,
samt inte minst håller sina löften om när han kommer och
gör jobbet och när det är klart så är det få som klagar.
(Puh, för lång mening!)

Men när hantverkaren gör ett dåligt arbete, eller inte
ger en korrekt uppskattning om kostnaden för jobbet,
då börjar man titta på allt, inkl. timdebiteringen.

Vi är nog många med manschettyrken, som gärna betalar
en hantverkare hans lön, så länge som han gör ett bra
jobb och "spelar med öppna kort".

Det som inte accepteras är hantverkare, som utnyttjar sin
position som "bättre vetande" och lurar på kunden ett
undermåligt jobb, bara för att de inte begriper.

Men det händer nog inte så ofta.

Typiskt för ett forum som detta (som är mycket bra) är
att allt negativt kommer fram.
Men samtidigt som ett tiotal dåliga hantverksjobb får
skylta här, så görs tusentals andra jobb till full  belåtenhet annorstädes.
Och de får naturligtvis ingen uppmärksamhet.

Min slutsats:
Hantverkaren är värd sin lön när han/hon gör ett bra jobb!

KoW
 
Den här diskussionen är lite smått löjlig. När jag ska betala hantverkarna så är deras löner alldeles för höga och de vinster som de försöker göra är helt astronomiska. Inte ens direktörerna på Skandia kommer i närheten av de vinster som hantverkarna gör.

Det är en öppen marknad. Det är tillgång och efterfrågan som styr priserna. Om jag hade en byggfirma skulle jag ta ut så mycket som jag bara kunde och helst lite till. Och det skulle alla ni andra också.
 
Ett alldeles fantastiskt format att använda om man är missnöjd med sin hantverkare...

Men om jag (snickare) får säga vad jag tycker!? Så är det lite man måste tänka på när hantverkarhjälp ska tas in, tex har DU fullgoda ritningar?, Är DU säker på vad DU vill med ditt/ert hus, Har DU en vision eller lägger DU allt ansvar på snick?, Vet DU vad det innebär att bygga ett hus då menar jag alla regler och därmed funktionskvalitet till 100%? Bara en fråga men jag tror att svaret blir att du är i ganska stort behov av någon med rutin, mao en Hantverkare ;)
 
Och, General Faliure,

hur styr tillgång och efterfrågan skandiadirektörernas löner? Fixade de inte det på egen hand?

Det där med tillgång och efterfrågan kräver väl en hel
del fotnötter för att bli allmängiltigt.

KoW
 
KnockOnWood skrev:
Och, General Faliure,

hur styr tillgång och efterfrågan skandiadirektörernas löner? Fixade de inte det på egen hand?
Nej, nej, direktörerna på Skandia känner inte till det begreppet. Jag använde den liknelsen mest för att jämföra storleken på pengar. Hantverkarna däremot är duktiga på tillgång och efterfrågan.
 
Jag är underbetald snickare och undrar hur alla som har råd att bygga hus i 3 miljoner kronors klassen överhuvudtaget kan gnälla över hantverkar priser. Jag vet att byggföretag tar ut lite extra för material och saltar timmarna med havssalt, men frågan kvarstår? Varför gnälla på hantverkaren som i snitt tjänar 122kr i timmen? Är det hans fel att alla direktörer på byggföretagen tar ut för mycket dineros? Jag bara undrar. Är alla IT människor precis som Bill Gates? >:( ;)


PS om sokksmokken johan ser detta så kommer han gå i taket ;D
 
General Failure skrev:
Den här diskussionen är lite smått löjlig.
Det må så vara men liktförbannat så dyker den ofta upp i andra trådar..........
den kan mao inte vara helt ointressant :-/
 
När en datakonsult kliar sig i huvudet och tänker för så där 600-1200 kronor i timmen. Då betecknas han som duktig och kreativ.

När en snickare sätter sig ner och kliar sitt huvud för att fundera ut en praktisk lösning på bygget är han slö & lat och man ifrågasätter hans timmlön.

När en datakonsult gör fel tar han och får ofta betalt för att reda ut sina egna fel.
("Det funkade inte vi får göra så här i stället....")

När en snickare gör fel (det händer ibland ;) ) ifrågasätter man hans yrkeskunnande och han får göra om utan debitering.
 
Jag skulle tro att det är en väsentligt skillnad mellan "stora" byggfirmor och hantverkare som har egen firma.
En hantverkare med firma som tar 400 Kr/h kan omöjligt tjäna storkovan.
Har själv drivit eget, dock som frisör. Lika mycket gnäll om priser hit och dit även inom det yrket.
Alla ni som gnäller vet ni hur mycket som betalas in som skatt?

Säg att en hantverkare tar 400 kr/h, jobbar 8 timmar om dagen 22 dagar i månaden = 70 400
Hanteverkaren har troligen minst 10 000 i räkningar att betala.
Alltså 60 400 Kr kvar.
Sen ska momsen betalas 12080 Kr
Då är det 48 320 Kr kvar.
Av dessa pengar går 50% direkt till skatt.
Drygt 24 000 Kr kvar.
Dessa 24 000 kan visserligen hantverkaren plocka ut rakt av men en egen företagre skall också ha semester och är troligen sjuk någon gång i bland. Alltså bör en del av dessa pengar sparas. Egenföregaren bör också sätta av en del pengar till pensionssparande då man som egen inte har samma grundpension som anställda.

Mao En hantevrkare som tar 400 Kr/h tar inte för mycket betalt.

/ Anna

 
annaper skrev:
Drygt 24 000 Kr kvar.
Dessa 24 000 kan visserligen hantverkaren plocka ut rakt av men ...............Mao En hantevrkare som tar 400 Kr/h tar inte för mycket betalt.
Bra & enkelt förklarat Anna :)
Vill bara tillägga: I timdebiteringen ingår normalt även kostnader för "standard" maskiner & verktyg som har inköpts och måste underhållas. Många trådar här på forumet behandlar just vad dyrt det är att köpa maskiner ;)
 
JAha nu vart man placerad i ringhörna och skall som tjänsteman inom byggsektorn försvara yrkes killarnas löner:) Men det är ok många inlägg innan här har varit listiga och säger det mesta så jag håller mig lite i hörnet tills jag ser nått jag vill hetsa på :)
 
annaper skrev:
Jag skulle tro att det är en väsentligt skillnad mellan "stora" byggfirmor och hantverkare som har egen firma.
En hantverkare med firma som tar 400 Kr/h kan omöjligt tjäna storkovan.
Har själv drivit eget, dock som frisör. Lika mycket gnäll om priser hit och dit även inom det yrket.
Alla ni som gnäller vet ni hur mycket som betalas in som skatt?

Säg att en hantverkare tar 400 kr/h, jobbar 8 timmar om dagen 22 dagar i månaden = 70 400
Hanteverkaren har troligen minst 10 000 i räkningar att betala.
Alltså 60 400 Kr kvar.
Sen ska momsen betalas 12080 Kr
Då är det 48 320 Kr kvar.
Av dessa pengar går 50% direkt till skatt.
Drygt 24 000 Kr kvar.
Dessa 24 000 kan visserligen hantverkaren plocka ut rakt av men en egen företagre skall också ha semester och är troligen sjuk någon gång i bland. Alltså bör en del av dessa pengar sparas. Egenföregaren bör också sätta av en del pengar till pensionssparande då man som egen inte har samma grundpension som anställda.

Mao En hantevrkare som tar 400 Kr/h tar inte för mycket betalt.

/ Anna
Å andra sidan motsvarar 24000/mån efter skatt en månadslön på cirka 38000/mån för den som inte är företagare, vilket är rätt bra... T.ex. nyutexaminerade civilingenjörer får kanske 17000/mån efter skatt, och har ändå studieskulder på >250000 kr. För att som tjänsteman nå upp till 38000/mån måste man jobba ganska länge (och i praktiken ha högre arbetstid än 40h/vecka förstås).

Det man inte får glömma är just risken för företagare och saker som pensionssparande och semester. Man får även lägga till all den tid som man inte kan debitera (administration etc), och då blir det inte riktigt lika förmånligt. Men kan man stadigt debitera 400 kr/mån och har sysselsättning större delen av året så har man det ändå rätt bra, särskilt om man arbetar i en verksamhet som inte binder så mycket kapital.

Missa inte heller möjligheten att t.ex. genom aktiebolag ta ut en del av vinsten som skattefri utdelning, eller att låta bolaget betala pensionsförsäkringar, eller att låta pengarna ligga kvar i bolaget (endast 28% skatt, mindre i praktiken pga större avskrivningar och utnyttjande av periodiseringsfonder), för att på så sätt skjuta upp beskattningen.

En parallell har dragits med överbetalda IT-konsulter -- nu för tiden har faktiskt timdebiteringen för dessa sänkts rätt kraftigt, och lönesänkningar har gällt för många konsulter. Med tanke på hur många arbetslösa byggjobbare det finns är det konstigt att det är totalt otänkbart för dessa...

Jag kan hålla med om att om man däremot debiterar 300 kr/tim så blir det inte mycket kvar, men 400 kr/tim är rätt ok ändå. Det som skulle kunna lösa mycket av det här är förstås skattepolitiken -- om ROT-avdraget höjdes och permanentades skulle mycket mer kunna byggas och renoveras, samtidigt som arbetslösa hantverkare skulle få sysselsättning och därför inte kosta lika mycket pengar för staten. Samma sak kan man diskutera angående byggmomsen och skatten över huvud taget för företagande (jag skulle tro att få företagare i praktiken tar ut högre lön än vad som utlöser 50% marginalskatt, utan låter hellre bolaget behålla resterande del av vinsten).
 
SnickarPelle skrev:
När en datakonsult kliar sig i huvudet och tänker för så där 600-1200 kronor i timmen. Då betecknas han som duktig och kreativ.

När en snickare sätter sig ner och kliar sitt huvud för att fundera ut en praktisk lösning på bygget är han slö & lat och man ifrågasätter hans timmlön.

När en datakonsult gör fel tar han och får ofta betalt för att reda ut sina egna fel.
("Det funkade inte vi får göra så här i stället....")

När en snickare gör fel (det händer ibland  ;) ) ifrågasätter man hans yrkeskunnande och han får göra om utan debitering.
KLAPP KLAPP KLAPP
BRAVO
:)

Said
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.