Har en lvp monterad i mitt ca 60 kvm stora garage. Ett garage som jag tillbringar lite tid i under vinterhalvåret. Men igår rullde jag in sambons bil där för att jag tänkte att den skulle tina upp. Döm av min förvåning när det va svinkallt i garaget.
Jaja, ingen fara på taket. Får väl dra igång lvp igen tänkte jag. Sagt och gjort.
Knappade in följande:
Heat
16 grader
Fan auto
Idag gick jag ner för att kika hurvida bilen tinat upp. Upptäcker att det är än kallare i dag (frost på garagedörrarnas insida). Fan.
Nu har jag hela kvällen sprungit fram och tillbaka mellan garage-hus för att se om den går men skiten vill inte gå igång. Kan få den att blåsa en massa kalluft men ingen värme kommer. Motorn verkar gå igång ett tag men sedan händer inget.
Ska nämna att tempen ute håller sig kring ca -15 grader.
Någon som är en idé. Luftvärmepumpar är en ny bekantskap för mig.

Tacksam för hjälp
 
Dom äldre pumparna brukar lägga av värmeproduktionen vid ca -15...
Kan vara det som händer..
 
Utedelen kan ha frusit ihop och eftersom värme tas inifrån när den ska avfrostas kan det vara så att den misslyckas med avfrostningen eftersom det uppenbarligen är rätt kallt inne nu. Många luftvärmepumpar går inte att ställa på lägre temperatur än 16 grader just för att avfrostningen av utedelen riskerar att misslyckas annars så pumpen inte kommer igång igen.

Ett annat tips är att ställa fläkten på max istället för auto för bästa verkningsgrad, särskilt om den sitter i garaget och rimligtvis inte borde störa. Det är dock inte denna fläktinställning som är det stora problemet för dig nu.
 
Ventilen kan ha hängt sig. Koppla om några ggr mellan AC o värme.
Min Pana är skit med...
 
Fick samma problem med min, dåligt underhåll vara problemet, öppnade och blåste rent överallt och simsalabim varmt igen :)
 
Har nu kört ca 30 timmar med en byggfläkt i garaget. Tempen skulle jag tippa 12-16 grader. Plusgrader är alltid nåt.
Nu drog jag igång lvp igen och den går igång bra på utsidan. Det låter uppenbarligen som allt funkar men det kommer ingen varmluft, ingen luft alls.
Kan det vara så att den har läckt och är slut på kylmedel?
 
mulpac skrev:
Utedelen kan ha frusit ihop och eftersom värme tas inifrån när den ska avfrostas kan det vara så att den misslyckas med avfrostningen eftersom det uppenbarligen är rätt kallt inne nu. Många luftvärmepumpar går inte att ställa på lägre temperatur än 16 grader just för att avfrostningen av utedelen riskerar att misslyckas annars så pumpen inte kommer igång igen.

Ett annat tips är att ställa fläkten på max istället för auto för bästa verkningsgrad, särskilt om den sitter i garaget och rimligtvis inte borde störa. Det är dock inte denna fläktinställning som är det stora problemet för dig nu.
Skulle det kunna vara så att den kicka igång på riktigt nu under natten då?
Nu finns det varmluft att hitta i garaget igen (tack vare byggfläkten).
 
Enk Projektet skrev:
Fick samma problem med min, dåligt underhåll vara problemet, öppnade och blåste rent överallt och simsalabim varmt igen :)
Blåste rent kan i min mening ha två olika betydelser.
1. Högtryckstvätt
2. Tryckluft

Vatten kännas ju inte helt rätt i sammanhanget;)
 
Är det is i förångaren i utedelen? Går fläkten ute? Funkar den i kylläget? (Kylläget är ett effektivt sätt att tina utedelen om den frusit ihop, särskilt om man täcker för den med gamla tidningar eller något så den inte drar igenom så mycket kalluft. Kanske går att lura den att kyla med en värmefläkt mot innegivaren om den tycker att det är för kallt för att kyla.)
 
v_skogh skrev:
Blåste rent kan i min mening ha två olika betydelser.
1. Högtryckstvätt
2. Tryckluft

Vatten kännas ju inte helt rätt i sammanhanget;)
Använd luft i det här fallet. (Med vatten spolar jag, men inte i luftvärmepumpen.)
 
Japp, fläkten på utsidan går och den ger kalluft på "cool-läget".
Återkommer med uppdatering i morgon då jag ser vad som hänt under natten.
Blir det ingen bättring får jag ta hem en bekant som har en kylfirma. Men han lär inte kunna komma tidigast i mellandagarna.
 
Va inne i garaget i morse innan jobbet.
"Timer"-lampan på innedelen blinkar av någon anledning och spjällen är stängda. Pumpen således avstängd. Kylan har även kommit krypandes (stängde av byggfläkten igår).
Något är galet.
 
v_skogh skrev:
Va inne i garaget i morse innan jobbet.
"Timer"-lampan på innedelen blinkar av någon anledning och spjällen är stängda. Pumpen således avstängd. Kylan har även kommit krypandes (stängde av byggfläkten igår).
Något är galet.
1. har du fria från is lameller på uteenheten?
2. är rören på utsidan till uteenheten varma?
3. kan uteenhetens fläkt röra vingen fritt?
4. blåser inneenheten luft överhuvudtaget?

Lampan blinkar vid avfrostning. Och den startar med det varje gång man startar pumpen.
Du kan hjälpa till med avfrostning (bara om den är täppt med is mellan lamellerna) genom att stänga av strömmen,plocka bort plåten och hälla ut hett vatten på lamellerna där ute.

Alt 2 att blåsa in varm luft medan pumpen jobbar. Själv fick jag igång min värme vid minus 15 på detta sättet. Dessutom kopplade jag om mellan AC/värme ett antal gånger.
När du ser ficklampan genom att titta framifrån och genom lamellerna på ute enheten då är den avfrostat.

Lycka till!

p.s. Om gasen saknas blåser den kall luft på insidan. Men fläkten SKA BLÅSA!
 
Redigerat:
I heat-läget blåser den ingenting, men det kan vara så att uppstartprocessen är väldigt lång för jag har inte orkat vänta i mer än 10-15 minuter utan att något har hänt.
I cool-läget blåser den rejält med kall luft.
Snackar alltså om innomhusenheten.
 
Kolla utomhusenheten. Om den är fri från is.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.