Tänkte starta en liten... ”tävling” kan vi kalla det.

Jag tänkte beskriva mitt kök, och sedan ser vi om det är någon som har ett värre kök än jag för jag avskyr verkligen det mesta med mitt kök!

Direkt innanför köksdörren, till vänster, har jag en 50 cm bred spis och inga avlastningsytor. Det enda jag kan ställa något på är elpatronen, men där kan jag inte ställa något tung eller något större än en flat tallrik. Till höger har jag den öppna sidan på diskmaskinen, uppenbarligen var diskbänken för låg så istället för att höja den för att få in en ny diskmaskin så har tidigare ägaren plockat av sidoplåten på diskmaskinen och lagt diskbänken ovanpå diskmaskinen. Till följd att man måste tvinga in diskmaskinens lucka under diskbänken, och att dörren till sopskåpet inte går att stänga. Där står det en pall som håller igen dörren eftersom vår hund annars plockar ut allting ur sophinken och har highlife med diverse potatisskal och äckelpäckel så jag måste skura hela bottenvåningen.

Skafferiet är platsbyggt i ytterhörnet och har en dörr som är för liten i förhållande till storleken på skåpet, på var sida om dörren finns drygt en decimeter skåp där man inte ser ett skit och där allting envisas med att gömma sig. Dessutom är skåpet så djupt att jag bara har saker på de yttersta 30 centimetrarna av hyllorna eftersom jag annars måste plocka av hela hyllan för att komma åt det som är längst bak. Och förutom detta så envisas massor av saker med att ramla bakom de stora sakerna (flingpaket, mjölpåse mm) som jag har längst bak så jag likt f*rbannat måste plocka av hela hyllan för att komma åt bakpulvret, strösslet eller brödet.

Bredvid skafferiet är ett 70 cm brett hål, där det numera står en torktumlare. Tidigare stod kylskåpet där, och då var det där hålet dammsamlare nummer ett i köket. Det är det nu också, men nu kan inte hunden trycka in huvudet i springan bredvid tumlaren och halvt fastna där. Ovanpå tumlaren har vi mikron, för annars har vi ingen bänkyta att använda. Det har vi ändå inte eftersom underskåpet är så låga att man får ryggskott eller skavsår på knäna när man ska ha något ur skåpen, så det mesta vi använder ofta står oftast på spisen eller bänken.

Köksbänken är bara ca 75 cm hög, men den är ändå ovanför nedre karmen på fönstret, vilket resulterar i att massor av skit rasar ner mot fönstret! Köksbänken består av fyra skåp med varsin låda ovanför, dessa lådor har en smal list man ska trä in fingrarna bakom och går så tungt att jag inte orkar få upp dem (jag har problem med händerna). Detta resulterar ofta i enorm frustration (och tillslut lär det leda till vansinne), och sedan får min sambo komma och öppna lådorna till en grymt irriterad jag.

När jag håller på att förbereda maten så håller jag oftast till på vedspisen, om den är kall vill säga, annars smälter väl skärbrädan. Eller på köksbordet, som jag kan sitta vid.

Mellan diskbänken och köksbänken finns en 45 cm bred passage där man måste ha tungan rätt i mun för att passera, speciellt om man är riktigt nödig. Man ska inte skynda sig in på toan, för då spetsar man svanskotan på hörnet på diskbänken eller slår knäna in i hörnet på grytskåpet. Eller slår huvudet i övre dörrkarmen, i alla fall om man är längre än 1.70... Och det är alltid blött i den här passagen, diskhon är åt det hållet. Slasken är så liten att man inte ens kan skölja ur ett glas utan att blöta ner golvet, och i diskhon kan man inte skölja något för där finns ingen sil, så alla matrester skulle täppa till rören och jag vill dessutom inte tappa min förlovningsring i avloppet.

Jag når bara till de två nedersta hyllorna i överskåpen, behöver jag något från de övre hyllorna får jag endera hålla på och jävlas med en trappstege eller ropa på sambon som är närmare 2 meter lång. Så följdaktligen är det inte speciellt mycket på de översta hyllorna i våra skåp...

Ska jag tvätta så måste jag dra en skarvsladd från diskbänksbelysningen till badrummet, så då måste badrumsdörren vara öppen. Och jag kan alltså inte tvätta samtidigt som jag kör diskmaskinen, för till den måste jag dra en sladd ur sopskåpet upp till diskbänksbelysningen. När jag tvättat måste jag runda en inåtgående badrumsdörr och gå med all blöt tvätt i famnen till torktumlaren som står med dörren åt fel håll bredvid skafferiet fyra meter bort. Och förutom det så är alltid luckan på tumlaren öppen, för den öppnar vår hund med rumpan när han vänder sig... För att vara så liten är han fruktansvärt klumpig!

Kylskåpet är en historia för sig... 50 cm brett och 140 cm högt, med ett frysfack upptill. Jag tyckte skåpet var nog litet utan frysfacket där det ändå alltid är lavinfara. Jag pular in så mycket det bara går i det där löjliga frysfacket, och hade det inte varit för att vi får hyra in oss i svärmors frysbox så skulle jag behöva handla fem gånger i veckan.

Som om inte det vore nog irriterande så är dessutom köket färgsatt enligt bästa (sämsta) 70-tal i två färger som min sambo beskriver som apdiarrégult och bajsbrunt. En lite vänligare beskrivning vore kanske senap och choklad. Dessutom är vedspisen sirapsbrun, så den matchar ju verkligen det helt otroligt vackra köket.

Nu till kökets positiva sidor (det borde gå fort): Gamla tak- och golvlister, gammalt planktak, gammal panel på väggarna, gamla fönsterfoder och dörrfoder. Och en spegeldörr i samma bruna färg som skåpluckorna. Till vänster om kökssoffan har vi dock plats för en fin furuskänk som ingick i köpet, den agerar linneskåp och inhyser även diverse kokböcker. Fast köket är ju rätt stort, och det är definitivt ett plus!


Hmm, det här blev ett väldigt långt inlägg! :p

Och om jag postade det här inlägget på fel ställe så hoppas jag att någon snäll moderator flyttar det till rätt plats!
 
Detta kräver väl minst en bild....:D
 
Kan försöka fixa det under morgondagen om händer vill samarbeta :p
 
Ehh, är det här tänkt som en pik till din sambo för att han ska få tummarna ur och renovera? :surprised:
 
Nej, det är inte tänkt som en pik till min sambo... Han läser inte ens här! Det är just vad det är, en liten undran om det finns någon som tycker lika illa om sitt kök som jag gör om mitt :p
 
Här kommer ett par bilder... Översta bilden visar mitt favoritställe i köket, den där kaklade klacken går hela vägen bakom vedspisen bort till elspisen, så jag har kryddor, äggklockan och de där ljusen på den.

Den andra bilden visar den fina lösningen för att få ström till diskmaskinen, känns knappt lagligt :S
 
  • DSC_0005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0011.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har världens bästa kök. Bra höjd, ytor, allt. Och detta tack vare min kära hustru. Hon tvingade de anvsvariga att ordna detta!

Gör samma sak! Går det inte. BYT MAN !!! ;) ;) ;)
 
Äh, du har ju diskmaskin så vad är problemet? ;)
Själv har jag vare sig diskmaskin, spis, ugn eller micro, bänkarna är platsbyggda åt en dam som var två tvärhänder hög och diskbänken har det värsta bakfallet i mannaminne. Fyra dörrar, två fönster och en murstock (med tillhörande vedspis som inte går att elda i) förstör alla försök till kreativ ommöblering.
Vilket år som helst skall jag ta tag i det där. :)
 
Har du elproblem finns det ju faktiskt elektriker som du ger pengar och de löser dina problem.
 
Dalbotös skrev:
Äh, du har ju diskmaskin så vad är problemet? ;)
Själv har jag vare sig diskmaskin, spis, ugn eller micro, bänkarna är platsbyggda åt en dam som var två tvärhänder hög och diskbänken har det värsta bakfallet i mannaminne. Fyra dörrar, två fönster och en murstock (med tillhörande vedspis som inte går att elda i) förstör alla försök till kreativ ommöblering.
Vilket år som helst skall jag ta tag i det där. :)
Hur lagar ni mat?
 
thewolf skrev:
Hur lagar ni mat?
Jag äter bara kanelgifflar. ;)
Näe, skämt åsido. Har en lös spisplatta, tur att jag inte är så road av trerätters middagar. :)
 
Dalbotös skrev:
Jag äter bara kanelgifflar. ;)
Näe, skämt åsido. Har en lös spisplatta, tur att jag inte är så road av trerätters middagar. :)
Du tycker inte om att vara i köket! ;)
 
Redigerat:
Jag har världens bästa kök. Bra höjd, ytor, allt. Och detta tack vare min kära hustru. Hon tvingade de anvsvariga att ordna detta!

Gör samma sak! Går det inte. BYT MAN !!!
Men jag har ju världens bästa sambo så inte vill jag byta ut honom, problemet är brist på pengar... Men jag ska få nytt kök och badrum så fort ekonomin tillåter!
 
LillaMini skrev:
Men jag har ju världens bästa sambo så inte vill jag byta ut honom, problemet är brist på pengar... Men jag ska få nytt kök och badrum så fort ekonomin tillåter!
Jag beundrar dig! Så ung och kämpar!

Läste om ditt hus i skogen :)
 
Ja, man måste ju hinna med det man vill medan man är ung och är barnlös! Sedan lär det ju bli lite snålt om tid :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.