Jepp det var korta personer i baktiden :) mormor var inte högre än 155 cm , morfar 160 cm kunde gå under min arm. Medellängden har ökat i landet.
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
C
J jonaserik skrev:
Jepp det var korta personer i baktiden :)
:rofl: I så fall måste det varit jättar som bodde i de andra husen, för där sitter vedspisarna i midjehöjd.
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
C cpalm skrev:
:rofl: I så fall måste det varit jättar som bodde i de andra husen, för där sitter vedspisarna i midjehöjd.
Vilka andra hus menar du?
 
C
Evakarin54 Evakarin54 skrev:
Vilka andra hus menar du?
Det var lite otydligt kanske :)
Vi har flera hus av ungefär samma årgång på fastigheten som är utrustade med vanliga vedspisar i normal höjd. Vilket gör mig väldigt övertygad om att det inte stått en sådan i vår nisch. Men någon sorts eldstad måste det rimligtvis varit med tanke på att det finns en rökgång.
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
När jag var barn bodde det en tant på ovanvåningen i samma hus som mina morföräldrar. Där fanns en väldigt liten spis som hon lagade sin mat på. Hon satt vid spisen både när hon eldade och när hon lagade mat. Det fanns också en låg arbetsbänk där hon hade diskbaljan och så fick vi barn turas om att bära upp vatten och ner slaskhinken. Hur hon gjorde när vi inte var där vet jag inte... Men gissningsvis gjorde hon det själv. Min mormor och morfar bodde där nere och där var en större spis och en kökspanna men inget indraget vatten. Mormor satt alltid vid spisen hon också.

Och flera kök i hus var inte ovanligt. Pigan hade ofta egen spis i den delen av Jämtland som jag är från. Dvs en spis i stora köket, en opp på botten, dvs ovanvåningen, och en i pigkammarn.

I mitt andra hus står en emaljerad vedspis men i uthuset står en väldigt liten gjutjärnspis som var originalspisen. Det var en annan typ av matlagning förr i tiden och helt annat tankesätt vad gäller bekvämlighet.

Med det sagt är det ändå inte säkert att det stod en spis där men definitivt inte otroligt.
Jag tror dessutom att muren kan ha gått lite längre ut i rummet än den gör nu.
du tror inte det var för att värma upp huset det var spisar på flera ställen?
 
skoge skoge skrev:
du tror inte det var för att värma upp huset det var spisar på flera ställen?
Kunde vara till båda syftena, var inte ovanligt förr med hyresgäster i gavelrum på övervåning och då värmde spisen rummet men användas även för matlagning. Men kunde även vara en kamin med värmeplatta ovanpå.
Det fanns många tillverkare förr av gjutjärn ute i landet vid järnbruken.
En anfader till mig byggde ett hus på 1790-talet och det finns idag nästan intakt på en hembygdsgård där man kan se liknande som på bilden.
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
du tror inte det var för att värma upp huset det var spisar på flera ställen?
Det var köksspisar jag pratar om nu, så just de var för praktisk matlagning men visst värmde de köket. Kakelugnar, kamin och liknande fanns självklart också. Mormor hade dessutom kökspanna bredvid spisen med vattenburen värme till sal'n och kammarn. Det var inte alla som hade.
Jag har själv levt mina första år på det här viset. Det vill till att det finns en mamma som går upp och eldar på morgonen före frukost. :love:
Jag har ett hus med liknande faciliteter nu och då får jag själv kliva upp och elda... Inte jättemysigt nu i vinter när det var 19 grader kallt ute. Jag inser nu vilket heroiskt jobb alla kvinnor där jag kommer ifrån utfört. :heart:
 
  • Gilla
  • Älska
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Rummet som ts har tagit fotot i kan ha varit en person/familjs hela bostad kök/sovrum, ungefär som dagens små lägenheter/rum fast med Trinett/minikök. Så man ska inte haka upp sig på ett kök bara för att det hade en liten spis;)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A
Jiji Jiji skrev:
Det var köksspisar jag pratar om nu, så just de var för praktisk matlagning men visst värmde de köket. Kakelugnar, kamin och liknande fanns självklart också. Mormor hade dessutom kökspanna bredvid spisen med vattenburen värme till sal'n och kammarn. Det var inte alla som hade.
Jag har själv levt mina första år på det här viset. Det vill till att det finns en mamma som går upp och eldar på morgonen före frukost. :love:
Jag har ett hus med liknande faciliteter nu och då får jag själv kliva upp och elda... Inte jättemysigt nu i vinter när det var 19 grader kallt ute. Jag inser nu vilket heroiskt jobb alla kvinnor där jag kommer ifrån utfört. :heart:
njo jag och min familj har det så fortfarande.
klockan 23.30 lägger jag in sista gången på kvällen. upp vid ca 04.00 på morgonen och elda igen på vintern.. härligt med ved.. (y)(y)
 
  • Gilla
Evakarin54 och 1 till
  • Laddar…
A
i detta hus finns.
öppenspis.
vedspis uppe.
kakelugn uppe.
En stor spispanna i köket.

alla var man tvungen att elda i förr har jag läst i böcker från 1952 när man flyttade huset. 1963 innan man byggde riksvägen här så drog man in vattenburen värme..
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Rummet som ts har tagit fotot i kan ha varit en person/familjs hela bostad kök/sovrum, ungefär som dagens små lägenheter/rum fast med Trinett/minikök. Så man ska inte haka upp sig på ett kök bara för att det hade en liten spis;)
Nej självklart, det beskriver jag ju ovan också. Men där jag kommer ifrån var dessa små bostäder på ovanvåningen och lite värme kommer även från undervåningen där det finns fler eldstäder.
Utom ibland för pigan då som ofta hade en kammare med två ytterväggar. Eftersom jag under tonåren bebodd ett sådant rum vet jag att det blev kallt. Oavsett hur mycket jag eldade.
 
N blir det OT men redan på 1790-talet hade min farfars farmors far en lösning för centralvärme till övervåning från murstock med flera eldstäder, klipper in bild på både köksspis med ugn och utblås för centralvärmen. Den murade trappan i tegel sitter ihop med murstocken och där finns även ett utblås för varmluft. Hans enviset och uppfinningsrikedom finns omskriven, bl.a. att han byggde en orgel till kyrkan.
Gammaldags köksspis med öppen ugn och redskap, bredvid en murad trappan med varmluftsutblås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla tegeltrappsteg med varmluftsutblås integrerat för centralvärme från 1790-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Vardagsrum och 3 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
När jag tänker tillbaka så var det många kvinnor som satt ner vid spisen. Jag gör det faktiskt själv också ibland. Det var säkert så att många inte hann sitta så mycket mer på en dag.

Min morfar satt med fötterna i slaskskåpet om han var tvungen att diska någon enstaka gång. Eftersom bänken var så låg. Han var rysligt nöjd med den "uppfinningen" :rofl: Fast diskade bara om mormor var sjuk eller bortrest. ;)
Så roligt med alla svar. I vårt hus bodde år 1905 två vuxna och antagligen 5 barn. Övervåningen byggdes till 1905. Dessförinnan var det envånings timmerhus med två rum på ca 40 kvm.


Evakarin54 Evakarin54 skrev:
Vilka andra hus menar du?
 
  • Rött timmerhus med snedtak och övervåning tillsatt 1905, omgiven av trädgård och ett mindre rött uthus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Violina och 1 till
  • Laddar…
Evakarin54 Evakarin54 skrev:
Så roligt med alla svar. I vårt hus bodde år 1905 två vuxna och antagligen 5 barn. Övervåningen byggdes till 1905. Dessförinnan var det envånings timmerhus med två rum på ca 40 kvm.
Så fint!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.