Möjligen har den stått på golvet, eller så har det varit en liten spis, eller både och vid olika tidpunkter.
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
Inte säkert att det någonsin stått något där. Om man eldar på bottenvåningen blir det ju varmt även där, så den där nischen funkar lite som ett element. Man kan hänga saker på tork där tex.
 
  • Gilla
Evakarin54 och 1 till
  • Laddar…
En bergslagskamin kanske... De har ibland en lyra på rökröret
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Inte säkert att det någonsin stått något där. Om man eldar på bottenvåningen blir det ju varmt även där, så den där nischen funkar lite som ett element. Man kan hänga saker på tork där tex.
Intressant idé.
Violina Violina skrev:
Ja, och så ställer man ju vedspisen därpå och så blev det lagom arbetshöjd :)
60 cm arbetshöjd låter lite lågt.
 
Evakarin54 Evakarin54 skrev:
Intressant idé.

60 cm arbetshöjd låter lite lågt.
Ja.. det kanske :rofl:
 
A
Gamla dörröppningar går ju i brösthöjd,då kan väl en gammal spis vara i knähöjd! låter rimligt...:rofl:
"Agda" var inte så lång förrivärlden!
 
  • Gilla
  • Haha
Evakarin54 och 2 till
  • Laddar…
Höjdmässigt är det inget konstigt.
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
Höjd inget konstigt, hade man 75-80 cm var det bra arbetshöjd förr. Fanns inga regler förr i tiden och ofta dåligt med pengar, så ett eller två varv mindre med tegel sparade några ören ;)
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
Evakarin54 Evakarin54 skrev:
60 cm arbetshöjd låter lite lågt.
En sådan minispis är nog inte avsedd för riktig matlagning, bara för att värma på lite vatten och så.
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…

Bästa svaret

När jag var barn bodde det en tant på ovanvåningen i samma hus som mina morföräldrar. Där fanns en väldigt liten spis som hon lagade sin mat på. Hon satt vid spisen både när hon eldade och när hon lagade mat. Det fanns också en låg arbetsbänk där hon hade diskbaljan och så fick vi barn turas om att bära upp vatten och ner slaskhinken. Hur hon gjorde när vi inte var där vet jag inte... Men gissningsvis gjorde hon det själv. Min mormor och morfar bodde där nere och där var en större spis och en kökspanna men inget indraget vatten. Mormor satt alltid vid spisen hon också.

Och flera kök i hus var inte ovanligt. Pigan hade ofta egen spis i den delen av Jämtland som jag är från. Dvs en spis i stora köket, en opp på botten, dvs ovanvåningen, och en i pigkammarn.

I mitt andra hus står en emaljerad vedspis men i uthuset står en väldigt liten gjutjärnspis som var originalspisen. Det var en annan typ av matlagning förr i tiden och helt annat tankesätt vad gäller bekvämlighet.

Med det sagt är det ändå inte säkert att det stod en spis där men definitivt inte otroligt.
Jag tror dessutom att muren kan ha gått lite längre ut i rummet än den gör nu.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
När jag var barn bodde det en tant på ovanvåningen i samma hus som mina morföräldrar. Där fanns en väldigt liten spis som hon lagade sin mat på. Hon satt vid spisen både när hon eldade och när hon lagade mat. Det fanns också en låg arbetsbänk där hon hade diskbaljan och så fick vi barn turas om att bära upp vatten och ner slaskhinken. Hur hon gjorde när vi inte var där vet jag inte... Men gissningsvis gjorde hon det själv. Min mormor och morfar bodde där nere och där var en större spis och en kökspanna men inget indraget vatten. Mormor satt alltid vid spisen hon också.

Och flera kök i hus var inte ovanligt. Pigan hade ofta egen spis i den delen av Jämtland som jag är från. Dvs en spis i stora köket, en opp på botten, dvs ovanvåningen, och en i pigkammarn.

I mitt andra hus står en emaljerad vedspis men i uthuset står en väldigt liten gjutjärnspis som var originalspisen. Det var en annan typ av matlagning förr i tiden och helt annat tankesätt vad gäller bekvämlighet.

Med det sagt är det ändå inte säkert att det stod en spis där men definitivt inte otroligt.
Jag tror dessutom att muren kan ha gått lite längre ut i rummet än den gör nu.
Taxk för din fina beskrivning. Kan rujtugt se framför mig hur det satt en gammal gumma vid spisen i mitt hus. Vedspisen i köket på nedervåningen är också låg. Inser att man satt ner, kanske enda gång det gavs möjlighet att sitta ner.
 
  • Älska
Jiji
  • Laddar…
Evakarin54 Evakarin54 skrev:
Taxk för din fina beskrivning. Kan rujtugt se framför mig hur det satt en gammal gumma vid spisen i mitt hus. Vedspisen i köket på nedervåningen är också låg. Inser att man satt ner, kanske enda gång det gavs möjlighet att sitta ner.
När jag tänker tillbaka så var det många kvinnor som satt ner vid spisen. Jag gör det faktiskt själv också ibland. Det var säkert så att många inte hann sitta så mycket mer på en dag.

Min morfar satt med fötterna i slaskskåpet om han var tvungen att diska någon enstaka gång. Eftersom bänken var så låg. Han var rysligt nöjd med den "uppfinningen" :rofl: Fast diskade bara om mormor var sjuk eller bortrest. ;)
 
  • Gilla
Strontus och 1 till
  • Laddar…
C
Tror inte heller att det stått en "vanlig" vedspis där utan snarare någon sorts lite högre kamin.
Vi har en så gott som identisk nisch i ett av våra uthus. Tyvärr saknar även den eldstad.
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
Säkerligen så har det varit en Husqvarnaspis i hålet utan VV-beredare på vänster sida. kanske en som hade i början en VVB där men borttagen, då blir det som en hylla på sidan .Syns en typ här http://www.isander.se/Vedspisar.html och flera typer här att söka på """ vedspis husqvarna """
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
C
J jonaserik skrev:
Säkerligen så har det varit en Husqvarnaspis i hålet utan VV-beredare på vänster sida.
Problemet är att spisen hamnar i typ knähöjd, åtminstone i mitt fall.
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.