Konkursförvaltare utsedd, progress!

Humor/tragikomik: Den jurist jag pratat med och som givit mig/oss rådgivning ang. hävning av avtalet innan konkursen är nu min motpart i form av konkursfövaltare för firmans konkursbo :)

Establish relationship – CHECK.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Då är nog frågan om han inte är jävig.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
hempularen skrev:
Då är nog frågan om han inte är jävig.
Det kan man kanske bortse ifrån initialt, men ha som ett ess i rockärmen ...?
Eller ..?
 
Givet viljan att komma ur det hela skulle jag erbjuda kk-förvaltaren att omedelbart häva avtalet med en slutbesiktning på utfört arbete och därefter snabb betalning av detta.

Om arbetet ändå utfördes av en underleverantör har han rimligen ingen personal han kan skicka att utföra jobbet, och betalar du för hittills utfört arbete och sen avskriver dina krav på färdigställande har han ett krav mindre att hantera. Har svårt att se att ett konkursbo har en uppsida i att driva vidare ett projekt där man istället omgående kan få betalt för hittills nedlagt arbete.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Visst kändes det spontant som jäv förresten, men där ställer vi kraven lite högre i Sverige. Om han lämnat allmänna råd till dig och ni inte har något avtal i övrigt anser han nog inte att han representerar dig. Och det är ju inga hemligheter han tar med sig in i uppdraget.
 
Jo han kan ha upplysningar från TS, som TS inte nödvändigtvis vill dela med en konkursförvaltare. Om TS ex. har diskuterat hur mycket som är färdigställt, så behöver det inte stämma med den beskrivning man lägger fram i en förhandling med konkursförvaltaren, där det gäller att framhäva allt som inte är klart, eller är felgjort och måste göras om. I den förhandlingen gäller det ju att visa hur lite av slutbetalningen som firman har rätt till.

Och det finns alltid ett tolkningsutrymme, om vad som kanske/troligen är fel och bör göras om. I en samtal med ombudet innan ombudet blev förvaltare, kan ju också ha framkommit vad TS har för inställning till konflikter. Typ "jag vill bara komma ur det här, undvika rättegång till varje pris". Att motparten känner till sådant kan påverka kompromissviljan. För en konkursförvaltare är ofta villig att böja sig rätt långt för att undvika att konkursboet skall behöva driva någon process.
 
shapic skrev:
Konkursförvaltare utsedd, progress!

Humor/tragikomik: Den jurist jag pratat med och som givit mig/oss rådgivning ang. hävning av avtalet innan konkursen är nu min motpart i form av konkursfövaltare för firmans konkursbo :)

Establish relationship – CHECK.
Om ni har varit klient till kk-förvaltaren och dessutom i ett ärende som själva konkursen rör är det ett klockrent jäv. Det betyder inte att förvaltaren måste avsäga sig kk-förvaltningen men en (ojävig) medförvaltare behöver utses för att hantera just förhållandet gentemot TS.
 
Uppdatering (för de intresserade).

Konkursförvaltaren har nu bestämt sig för att ej fakturera för arbetskostnad, men däremot för material som är levererat men ej betalt. Detta kommer vi bestrida på ett eller annat sätt då vi anser att slutsumman för att färdigställa bygget samt åtgärda alla fel som hantverkarna gjort kommer bli högre än om konkursbolaget hade slutfört arbetet som avtalat.

Oavsett hur det blir med det kommer nästa jobbiga motgång: Mattläggaren, som flytspacklade om badrummet efter upptäckt av bakfall, samt lagt våtrumsmattan, vägrar utfärda våtrumsintyg förrän han fått betalt. Och det ser ut som att han inte kommer kunna få betalt av konkursboet. Och utan ett våtrumsintyg kommer Byggnadsnämnden på kommunen inte utfärda något slutbesked.

Så nu står vi här med ett badrum utan våtrumsintyg för golvet och utan möjlighet att få slutbesked från kommunen. Våtrumsintyg för tätskikt på väggarna har vi däremot då det gjordes av en annan firma som vi betalade direkt.

  • - Kan man anlita tredjepart som utfärdar våtrumsintyg i efterhand?
  • - Ska vi strunta i det och chansa på att det inte händer något?
  • - Om det uppstår fuktskada om 10 år, kommer försäkringen vägra ersätta om det fattas våtrumsintyg för golvet?
  • - Tycker ni att vi ska betala mattläggaren ur egen ficka (15.000kr) för att på så sätt få våra våtrumsintyg?
  • - Ska vi gå vidare juridiskt mot konkursboet och riskera en utdragen process osv?


Vi har försökt få konkursförvaltaren att dra av detta belopp från deras materialkostnadskrav mot oss, men de anser att deras nollning av all arbetskostnad är tillräckligt (att färdigställa projektet kommer dock kosta oss mer än vi fått avdrag för).

Tacksam för input!
 
Få går skadelösa ur en konkurs. Minns att du nyligen bara ville komma ur avtalet och gå vidare – glöm inte det.

Konkursförvaltarens uppgift är att säkra ersättning åt fordringsägarna i prioritetsordning. Ni kommer lågt där och säkerligen våtrumsbolaget också. Ni kan ju kolla med kk-förvaltaren om fordringar som våtrumsbolagets kommee ge något. Kanske får de 30 procent, då kan ni ju fundera på om ni vill ge de andra 70 procenten för ett överhajpat papper eller om ni vill lägga ett skambud på det. Jag skulle inte tycka att intyget var värt hela arbetskostnaden, men där är man ju olika riskbenägen. Att kunna hävda att det är byggt av ett godkänt bolag men att de vägrade skriva på pappren pga en konkurs skulle jag personligen nöja mig med som "bevis" på att det är rätt gjort. Men försök få skriftligt på det.

Ingen annan än den som byggt kan/får skriva intyget.

Stäm inte konkursboet: man kan inte lugga en skallig, som man säger i skadeståndsrätten.
 
Hemmakatten
Det är ju väldigt många (iaf på byggahus) som bygger sina egna badrum (inklusive oss). Försäkringsbolagen har, som jag förstår det, inga problem med ersättning vid en eventuell skada, om man har dokumenterat byggnationen med bilder och/eller beskrivning. Jag skulle ta det lugnt.
 
Vad gäller slutbeskedet är det förstås lurigare, men det finns ju inget formkrav på att det ska vara en godkänd våtrumsfirma som ska utföra arbetet, så det borde inte kommunen kunna kräva heller. Men be KK-förvaltaren om kopia på alla fakturor hänförliga till ert hus. Är våtrummet slutfakturerat av en godkänd firma borde ju det vara lika starkt som ett intyg. Svårt att se att just det pappret skulle vara enda sätter att hävda att det är gjort enligt det regelverk de följer.
 
Tack för input.

Men jag måste ju på något sätt få ett våtrumsintyg för att få slutbesked på bygglovet från kommunen.
 
Kan kommunen kräva ett våtrumsintyg? Vad står det i er kontrollplan?
 
Yes, det verkar som att de kan det. I kontrollplanen står det uttryckligen att våtrumsintyg ska bifogas.
 
Mejla firman och fråga typ: är det så att ni byggt färdigt badrummet och kan ge oss papper på det om vi betalar fakturan?

Svarar de ja har ni rimligen bevis nog. Svarar de nej har de fakturerat ogjort arbete. Jag skulle inte acceptera att bli gisslan i den situationen. Att de inte får betalt av konkursboet är faktiskt inte ert problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.