Spikin ovan anger en bra strategi. Råd från jurist om det är om flera hundra tusen är befogat.
 
Okej. Låt oss gå vidare till aktuellt problem: Byggfirma X (som alltså är vår avtalspart) har fortfarande inte ansökt om konkurs, och ingen i firman har besvarat mina samtal, sms eller mail på över 1,5 dygn. Samtidigt står bygget stilla för 3:e dagen.

Räcker det för att häva ett avtal? Hur går jag praktiskt till väga för att häva ett avtal där motparten inte är kontaktbar?
 
För att häva behöver du kunna visa att där är en väsentlig försening av slutdatum. Och att förseningen är väsentlig för dig. Du måste också ge firman en chans att slutföra.
 
hempularen skrev:
För att häva behöver du kunna visa att där är en väsentlig försening av slutdatum. Och att förseningen är väsentlig för dig. Du måste också ge firman en chans att slutföra.
Ok, så här är läget på den fronten:
- muntlig ök om att projektet skulle ta 8 veckor från start till slut, vi är inne på 15:e veckan. Minst 3 personer kan verifiera detta; jag, min fru och vår säljare hos hustillverkaren som rekommenderade byggfirman från början.
- sms- och mailkonversationer om 2 nya deadlines, sista 16/1 2017.
- Bygget var stått stilla i 3 arbetsdagar utan information om när det kan tänkas starta igen
- Firman är ej kontaktbar och svarar inte på samtal, sms eller mail.

Räcker det, eller vad krävs liksom?
 
Mikael_L
Ställ åtminstone både ett SMS + ett mail om att du kräver att arbetena startar imorgon och är avslutade om t.ex. 3 dagar, annars häver du avtalet.

De där tre dagarna får du fila lite på.
I och med den redan kraftiga förseningen så kan du ställa tuffa krav, du kan nog kräva att det ska gå att åtgärda bara de sätter in så många gubbar som får plats i dubbla skift, dvs att de jobbar 16 timmar per dag.
Så ange en inte helt och hållet orealistisk tid, men nästan.

Det är absolut inte helt 100% säkert att du måste göra detta. Men ställer du ett rimligt ultimatum i ett sådant här läge så blir risken enormt mycket lägre att du själv anses ha brutit avtalet felaktigt.

Men detta är också oroande saker om man har en kommande kk i närtid. Även sådana här brutna avtal kan säkert kkförvaltaren vilja syna i hopp om att kunna klämma åt någon på lite pengar till kk-boet.
Det är kanske lite säkrare strategi att faktiskt invänta den kommande förvaltarens arbete.

Men jag vet faktiskt inte ...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Sådana här trådar (denna och liknande) lär oss hela tiden samma saker.


* Betala aldrig i förskott, ha ordentligt koll på att lyftplaner osv alltid är lite baktunga i betalning, ha koll på att allt arbete är utfört och allt material levererat innan ev betalning. Ev innehåll 10% av beloppet till godkänt slutbesiktning osv.
Oavsett strulig byggare, kk, olyckliga omständigheter och massor av andra omständigheter som kan äventyra slutförande eller slutresultat så måste man skydda sig.

* Ha absolut med färdigställandetid och vitesklausul vid förseningar.
Men sätt inte tidplanen för snävt så man lockar/tvingar firman till slarv. Är det något större projekt kan det vara lämpligt att sätta in några milstolpar då vissa moment ska vara klara, för att säkra sig mot stressjobb på slutet.
Jag funderar på om även morot, inte bara piska, kan vara användbart, att det t.ex. betalas lite mer ifall milstolparna blir uppfyllda. Men jag är inte säker, det är snårigt nog att författa någorlunda vattentäta avtal ändå.

* Ha med någon slags hävningsklausul som ger dig som beställare rätt och möjlighet att häva avtalet. Men detta måste vara tufft och snävt konstruerat, då det ger firman en alltför dålig ställning annars. Vakna och bra firmor backar helt enkelt ifrån jobbet då.
Ensidig hävning ska enligt avtalet bara kunna ske vid någon slags grov försummelse eller grovt överskridande av tidsplan.




Tid för slutförande och vite vid förseningar är lätt författade, och närmast standard i avtalstexter.
Att skriva avtal om morötter för väl utfört arbete och ensidig rätt till hävning är desto klurigare, kan behövas en jurist för att få till det bra.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Yep. Som ny i hela den här världen har jag lärt mig otroligt mycket. Tyvärr hjälper inte all denna nya kunskap mig i nuläget.
 
Om de är smarta så sätter de bolaget i KK senast fredag för på måndag förfaller moms och arbetsgivaravgifter till betalning. Då kan de klara sig lindrigare ur konkursen nämligen.
 
Redigerat:
  • Gilla
mniku och 1 till
  • Laddar…
Känns som om du skulle försöka skriva ett nyttavtal med din byggare. Att ni avslutat den nuvarande tjänsten och korrigerat summa/ kontra med vad som är gjort och bara betala för det. Sen är ni väl fria att göra vad ni vill om ni vill ta in någon annan . Så måste man väl kunna göra om båda parterna går med på det ?
 
Mikael_L
Fredrik86 skrev:
Känns som om du skulle försöka skriva ett nyttavtal med din byggare. Att ni avslutat den nuvarande tjänsten och korrigerat summa/ kontra med vad som är gjort och bara betala för det. Sen är ni väl fria att göra vad ni vill om ni vill ta in någon annan . Så måste man väl kunna göra om båda parterna går med på det ?
Ja självklart kan man göra så, det är tillåtet och korrekt.

Men blir det kk i närtid efter så är det inte alls omöjligt att förvaltaren känner för att granska alla relativt nyligt gjorda affärer, transaktioner och avtal. Allt för att reda ut ev ekonomisk brottslighet samt försöka finna så mycket tillgångar som möjligt ifrån kk-boet.
Skulle jag varit i sådan situation och t.ex. avbrutit ett avtal i förtid, just innan kk, så skulle jag åtminstone förväntat mig att få en massa frågor och undersökande av omständigheterna kring detta.

Självklart kan man komma helskinnad ur det, men lite jobbigt kan det vara ändå.
 
C
Mikael_L skrev:
Men blir det kk i närtid efter så är det inte alls omöjligt att förvaltaren känner för att granska alla relativt nyligt gjorda affärer, transaktioner och avtal.
Har erfarenhet av en i princip identisk situation och kan bekräfta att det är exakt detta konkursförvaltaren intresserar sig för. Pågående arbeten, i synnerhet där det finns utestående fordringar, är ju oftast enda tillgången av väsentligt värde i sådana här verksamheter. I mitt fall visade sig konkursförvaltaren dessutom vara en synnerligen otrevlig och fyrkantig typ.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det är verkligen en soppa när sådant här sker ... :(

Men till TS (shapic) så ska jag upprepa, du ska aldrig i denna situation behöva betala mer för det som redan utförts än att du sas går skadefri själv, åtminstone ekonomiskt.
Ja, har du redan nu betalt för mycket så är du rökt på de pengarna, men har du baktung betalningsplan, eller inte betalt alls, så ska kk-boet och förvaltaren inte kunna få in mer än att du fortfarande får det du beställt till överenskommet belopp.
Och förvaltaren kanske kommer vara en fyrkantig typ, men har ändock sina regler att följa.

Så glöm inte det, ha det hela tiden som utgångspunkt när du jobbar på med detta. Att du alltså vill få färdigställt, alternativt innehålla såpass med pengar att det räcker till att annan firma färdigställer.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Tack!

Jag har hela slutfakturan kvar att betala så ekonomiskt är det inget problem. Däremot är det tidsmässigt fruktansvärt jobbigt. Men två småbarn i familjen som i snart fyra månader fått leva i byggdamm, slipdamm, färglukt, oväsen och kyla är tiden mer värd än pengarna just nu.

Jag kommer skicka ett brev till alla i företaget ikväll där jag ensidigt häver vårt avtal och meddelar att jag kommer ta in andra hantverkare för att slutföra bygget. Vad konkursförvaltaren sedan gör skiter jag i i nuläget. Det kan omöjligen vara så att man som konsument ska behöva anpassa sig till en ev. konkurs. Och så länge jag bara tar in hantverkare för att fullfölja det som skulle göras i ursprungliga avtalet bör det inte vara några problem.
 
Mikael_L
Ja rent formellt ska du kunna göra så. Du gör ju inget fel, egentligen.

Men om du nu ändå tänker ta dit annan firma så kan du väl börja med att de får ge en offert eller prisuppskattning för färdigställandet, räkna även in ev fix av dåliga jobb som föregående firman kan ha gjort.

Denna offert eller prisuppgift kan bli viktig för dig, när det ska redas ut ifall nuvarande firma (kommande kk-bo) har rätt till någon betalning för redan utfört arbete.

ja du förstår hur jag menar ...
 
Mikael_L skrev:
Ja självklart kan man göra så, det är tillåtet och korrekt.

Men blir det kk i närtid efter så är det inte alls omöjligt att förvaltaren känner för att granska alla relativt nyligt gjorda affärer, transaktioner och avtal. Allt för att reda ut ev ekonomisk brottslighet samt försöka finna så mycket tillgångar som möjligt ifrån kk-boet.
Skulle jag varit i sådan situation och t.ex. avbrutit ett avtal i förtid, just innan kk, så skulle jag åtminstone förväntat mig att få en massa frågor och undersökande av omständigheterna kring detta.

Självklart kan man komma helskinnad ur det, men lite jobbigt kan det vara ändå.
Jo precis ,det är ju det jag menar. Men kk förvaltaren kan ju inte driva in pengar för ett arbete som inte hunnit bli utfört. Där emot om byggaren inte hunnit fakturera för gjorda jobb kan han ju driva in pengarna. Så de känns ju inte som att det borde vara några problem för Ts. Den som där emot kan sätta sig i skiten är ju byggaren om han har avtal med några UE.
Men som sagt går det väl inte driva in pengar för ett jobb som inte är utfört.. det är bara min erfarenhet ☺
Hoppas de löser sig för ts och bryt inga avtal på egen hand.. för DET kan kosta betydligt mer än om du bara betalar din faktura och inte får jobbet gjort. 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.