Untitled-1.jpg
 
Notera också att kameravinkeln gör att felet kan upplevas lite mindre än vad det faktiskt är.
 
pelpet skrev:
Om man nu ska kompromissa skulle man kunna tänka sig att du står för ny matta och hantverkaren för jobbet. Och betala inte förrän ni är överens.

Men välj gärna en annan matta utan tydligt mönster, då slipper du sådana här problem.
Varför skall TS kompromissa? Eller du menar att det är nästan hantverkarmässigt att göra lite jättefel?
 
  • Gilla
Kromo och 2 till
  • Laddar…
Men det beror ju lite på hur dom andra väggarna är...
Nu har jag iof svårt att tro att väggarna är så urvinkel att det bästa blev som på TS bild
 
Behövs mer och bättre bilder för att se hur det ser ut .
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Är mattan rak någonstans? Är den t.ex. rak efter motstående vägg?

Eller kanske båda väggarna är sneda, så det är helt omöjligt att få mattan rak?
 
Var är TS?
Många frågor om badrummet och mattan, men TS har inte svarat på något, så vidare spekulationer är rätt meningslösa.
 
  • Gilla
Vermilion
  • Laddar…
Solklart att TS skall begära att mattläggare får göra om jobbet, 20% avdrag för ett bestående fel är bara löjligt, TS renoverar förmodligen inte för att det är roligt utan för att han vill att det skall bli nytt och fint. Om alla väggar är raka så är det lätt, om inte så utgår man 99/100 från dörrens vägg och eller den sidovägg som är renast. Och om det inte är självklart vilken vägg som mattan skall ligga rak mot så tar naturligtvis hantverkaren en diskussion med beställaren innan han lägger mattan. TS skall inte betala ett korvöre innan mattan är omlagd.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
esox71 skrev:
Ööö jag kanske är trög men vad är det som är snett?
Är det kanske du som är den aktuelle mattlaren? :)
 
thomasx skrev:
[bild]
Den här bilden säger absolut ingenting. Eller hur gör man när man lägger klinker/kakel. Gör man alla bitar lika stora ändå???
Vi har bara sett en vägg, någonstans blir det alltid skillnad.
TS har sedan varit helt tyst. Kanske betyder det att han insåg att det inte gått att göra bättre. Det blir som sagt bara spekulationer utan mer information och bilder.

Men tyvärr kryllar detta forum av folk som älskar att klanka ner på hantverkare. Utan att ha minsta kunskap själva, om vad som är möjligt eller inte.
 
  • Gilla
Tony Rosendahl och 1 till
  • Laddar…
AG A skrev:
Men tyvärr kryllar detta forum av folk som älskar att klanka ner på hantverkare. Utan att ha minsta kunskap själva, om vad som är möjligt eller inte.
Jag håller med. Och minst lika många skeptiker som alltid tar hantverkarens parti, oavsett hur löjligt priset eller utförandet är.

Min kakelsättare satte köksmosaiken med dubbelt avstånd mellan plattorna, mot avsett, vilket fick en jäkla fånig effekt på väggen. Alla andra hantverkare från företaget stämde in på olika sätt över hur bra det var kaklat, att det inte går att få bättre, att minimalt antal plattor hade behövt skäras, att de här plattorna var så ojämnt producerade att bättre inte går att få, och så vidare. Sedan tog jag ditt chefen som direkt avgjorde att det skulle göras om, av en annan firma. Med perfekt resultat skall jag till tillägga.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 5 till
  • Laddar…
Mattläggaren skulle ha informerat dig innan han lade den, att den mönstrade mattan kan få det här resultatet om inte väggarna är i vinkel. Sen instämmer jag med flera andra, att fler bilder så blir det lättare att skaffa sig en korrekt uppfattning.
 
AG A skrev:
Den här bilden säger absolut ingenting. Eller hur gör man när man lägger klinker/kakel. Gör man alla bitar lika stora ändå???
Men du: det är inte kakel, det är mönstrad plastmatta! Och självklart kan även kakel/klinker läggas rakt, betydligt rakare än detta. Om det nu hade varit det.
 
Anna_H skrev:
Men du: det är inte kakel, det är mönstrad plastmatta! Och självklart kan även kakel/klinker läggas rakt, betydligt rakare än detta. Om det nu hade varit det.
Det var just det jag menade, att det var plastmatta. Men att det blir samma sak om det är klinker/kakel. Om en vägg är sned, så måste skarvbitarna också bli sneda/olika långa. Vi har enbart sett en vägg, vi vet alltså inte om det är snett intill alla väggar, eller enbart denna.
Det kan även vara så att alla väggar är sneda. För att inte felet ska bli jättestort intill andra väggar, kan man då kompromissa. För att göra felet så litet som möjligt överallt.
Men hur som helst blir det bara spekulationer utan fler bilder.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
AG A skrev:
För att inte felet ska bli jättestort intill andra väggar, kan man då kompromissa. För att göra felet så litet som möjligt överallt.
Men hur som helst blir det bara spekulationer utan fler bilder.
Jag skulle säga att i många fall ser det bättre ut om det är tydligt snett på en sida och rakt på en annan. När man är tydlig med linjer uppfattar man det instinktivt som avsiktligt, medan lite snett överallt gärna ser ut som ett oavsiktligt, klantigt, fel.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.