Håller på att få badrummet renoverat. Men mattläggaran har lagt in den "klinker"-mönstrade matten snett. "Fogarna" i mattan är inte parallella med någon vägg över huvudtaget.

Mattläggaren snackar om att det är ett skönhetsfel, kan ge max 20% avdrag. Det ser inte klokt ut! Vill givetvis att han lägger om mattan. Vad kan jag begära för åtgärd?
 
Cujo skrev:
Håller på att få badrummet renoverat. Men mattläggaran har lagt in den "klinker"-mönstrade matten snett. "Fogarna" i mattan är inte parallella med någon vägg över huvudtaget.

Mattläggaren snackar om att det är ett skönhetsfel, kan ge max 20% avdrag. Det ser inte klokt ut! Vill givetvis att han lägger om mattan. Vad kan jag begära för åtgärd?
Har du möjlighet att slänga upp en bild så blir det enklare att få en uppfattning?
 
Bild tack.
 
tmp_13122-20151209_22340272415503.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Att det kan bli "parallellt" med alla väggar förstår jqg oxå, eftersom alla väggar inte är raka. Men det är inte parallellt med någon vägg...
 
[sarkasm] Nej det borde du som kund förstå, lägga mattan rakt är ju tillägg som du måste meddela innan du beställer! [/sarkasm]
 
  • Gilla
santos och 1 till
  • Laddar…
Sunda förnuftet säger i alla fall att en riktig mattläggare lägger mönstret rakt och parallellt utan att du ska behöva påpeka det. Det måste man väl ändå kunna förvänta sig. Lägger han inte en ny rak matta till dig utan kostnad för dig tycker jag att du ska säga vem det är och varna andra. Han får ta jobb i lustiga huset i fortsättningen.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 10 till
  • Laddar…
hur ser dom andra väggarna ut då?
Hur mycket diffar det om du mäter i "ytterändarna"
 
Betala inget fören du har en matta som ligger parallellt utmed den vägg som är mest synlig.(där synintrycket är som störst)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det är omöjligt att bedöma utan att ha sett hela rummet. Om inga hörn är vinkelräta kan det ibland bli bättre att fördela ut felet, så mönstret inte är helt parallellt med någon vägg. Alternativet är att följa en vägg slaviskt och få ett gigantiskt vinkelfel vid motstående vägg.
Så, det beror nog helt på hur rummet ser ut. En lyhörd och erfaren hantverkare kanske skulle ha rådgjort med kunden innan. När vi la klinker i min verkstad sprang jag och hantverkaren runt ganska länge och mätte för att få reda på hur mycket det skulle diffa, och kom sedan gemensamt fram till att inte följa någon vägg. Och jag är skitnöjd!
 
  • Gilla
Enolf och 6 till
  • Laddar…
Visst diffar det, men hade det inte varit lämpligare att lägga en matta med mindre markerat mönster, när ingen vägg tycks vara vinkelrät? Nu tror jag mattläggaren gjort så gott det går, för att inte få ännu snedare mot någon vägg, men givetvis är det lättare om man ser hela golvet.
 
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
Norrhyttan skrev:
Jag tycker det är omöjligt att bedöma utan att ha sett hela rummet. Om inga hörn är vinkelräta kan det ibland bli bättre att fördela ut felet, så mönstret inte är helt parallellt med någon vägg.
Håller med fullständigt! Det kan som Norrhyttan skriver se ännu konstigare ut om det följer just en vägg.
 
Hantverkaren verkar själv prata om att det är ett skönhetsfel som kan ge 20 % avdrag. Det hade han väl inte sagt om det hade varit omöjligt att lägga rakt.
 
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
Marlen Eskilsson skrev:
Hantverkaren verkar själv prata om att det är ett skönhetsfel som kan ge 20 % avdrag. Det hade han väl inte sagt om det hade varit omöjligt att lägga rakt.
Hantverkarn menar ju att skönhetsfelet ligger hos mattan, mönstret är snett, för han har ju lagt mattan rakt ;)
 
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
Har inget att säga om mönsterpassningen/mattläggningen.. (Svårt att se och bedöma utan helheten, dvs resten av mattan..mot de andra väggarna)

Men det första jag tänkte på när jag såg bilden var... Var är uppviket mot tröskeln? Måste inte det vara en viss höjd? Tröskel o matta..mot angränsande rum? (Vid ev läckage..). Jag vet inte om det är regler, men våra mattläggare har varit väldigt kinkiga..och byggt på trösklar osv för att det skulle "bli rätt"..

Hoppas det löser sig för dig!
Med vänlig hälsning, Sandra
 
  • Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
Om man nu ska kompromissa skulle man kunna tänka sig att du står för ny matta och hantverkaren för jobbet. Och betala inte förrän ni är överens.

Men välj gärna en annan matta utan tydligt mönster, då slipper du sådana här problem.
 
  • Gilla
santos och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.