Även om jag är en gneten jävel skulle jag inte säga mycket om att betala för borrstål i det här sammanhanget. Jag har säkert tagit del av andra förbrukningsartiklar som en annan kund betalat för ursprungligen. Så det finns antagligen en kosmisk rättvisa någonstans. Är det inte större summor än så får det passera gnällfiltret helt enkelt.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Är det inte större summor än så får det passera gnällfiltret helt enkelt.

700 spänn för ett knippe dewalt-borrar tycker jag är en större summa. Jag skulle se till att få behålla borrarna när arbetet är klart, de kommer ju garanterat inte vara förbrukade. Dock tror jag inte priset var speciellt högt för just dessa borrar.

Om resten av arbetet går på 200kkr (mitt exempel) kanske jag skulle skita i det bara för att inte tjafsa om småsaker. Man får se det i ett större perspektiv, är det andra verktyg som köps kanske man behöver enas om hur detta hanteras.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
700 spänn för ett knippe dewalt-borrar tycker jag är en större summa. Jag skulle se till att få behålla borrarna när arbetet är klart, de kommer ju garanterat inte vara förbrukade. Dock tror jag inte priset var speciellt högt för just dessa borrar.

Om resten av arbetet går på 200kkr (mitt exempel) kanske jag skulle skita i det bara för att inte tjafsa om småsaker. Man får se det i ett större perspektiv, är det andra verktyg som köps kanske man behöver enas om hur detta hanteras.
Jag tar 500kr/h plus moms.
Säg då att jag åker och köper de två borrdtål vet kommer att behövas på ditt projekt. Dessa kostar ca 450 kr. Senare visar det sig att ytterliggare ett borr behövs. Att åka och handla detta tar säkert en timme. Det drar några liter bensin, samt ytterligare 225 kr för ett enskilt borrstål. Men då hade du alltså inte klagat.
700 kan låta mycket, men är alltså väldigt lite i sammanhanget.
Vidare är det exakt som medlemmen Bart var inne på. Du får betala för denna borrsats. Men får å andra sidan ta del av sågblad, skruvbits ich annat "smått och gott" dom någon ann jäkel fått betala. Om en kund krävt att fä behålla allt slitmatetiel
hade jag gett honom det, men sedan sett till att fakturera varenda enskild detalj i övrigt. Det finns måtta på hur sniken man får vara.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag tar 500kr/h plus moms.
Säg då att jag åker och köper de två borrdtål vet kommer att behövas på ditt projekt. Dessa kostar ca 450 kr. Senare visar det sig att ytterliggare ett borr behövs. Att åka och handla detta tar säkert en timme. Det drar några liter bensin, samt ytterligare 225 kr för ett enskilt borrstål. Men då hade du alltså inte klagat.
700 kan låta mycket, men är alltså väldigt lite i sammanhanget.
Vidare är det exakt som medlemmen Bart var inne på. Du får betala för denna borrsats. Men får å andra sidan ta del av sågblad, skruvbits ich annat "smått och gott" dom någon ann jäkel fått betala. Om en kund krävt att fä behålla allt slitmatetiel
hade jag gett honom det, men sedan sett till att fakturera varenda enskild detalj i övrigt. Det finns måtta på hur sniken man får vara.
Ja om du åker enbart för att köpa ett borr du glömt, ja då finns det mer saker att diskutera på fakturan.

Jag har inga problem med att betala för förbrukningsmaterial. Men, om du köper ett 20-pack tigersågsblad, använder ett hos mig och debiterar för 20 med hänvisning till att det jämnar ut sig, ja då lär det bli tjafs. Det är ett oerhört klantigt sätt att ta betalt. Precis som i detta fall, om man inte lämnar kvar borrarna.

Du får ju fundera lite på hur det uppfattas av kunden. Jag gissar att få reagerar på en post på fakturan för "förbrukningsmaterial" där du kan lägga in någon schablon relevant för det uppdrag du gör.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Men varför skulle någon komma på affärside'n att skänka materiel till sina kunder?
Sen undrar jag vad det spelar för roll om det ingår i timpriset eller tillkommer specificerat på fakturan, om priset blir detsamma? Om det handlar om att veta på förhand, vad det kostar. Så kommer väl snart samma fråga gälla om hantverkaren verkligen får debitera brädor, cement etc, och varför det inte ingår i timpriset.
Tror du att denna tråd hade skapats ifall TS snickare tog 50 kr extra per timme, ett timpris TS troligtvis kände till innan snickaren anlitades?

Genom att baka in det i timpriset tar man höjd för att det hos vissa kunder förbrukas mer och hos vissa kunder kostar det mindre. På samma sätt som framkörningsavgiften är lika dyr för en kund som det tar fem minuter att köra till som för en det tar 40 minuter till. Och om borr förbrukas under en månad så får man ha med det i kalkylen för hur mycket pengar som behöver komma in på samma sätt som att verktyg slits ut och behöver bytas ut efter något år.

Det är tragiskt att man inte kan förvänta sig att en snickare ens kan ta hål i en vägg eller såga av en bräda utan att det blir extraposter på fakturan.

Tror du att du hade fått färre kunder ifall du tagit 50 kr extra per timme men samtidigt byggde upp ett lager av borr och sågblad i bilen? 400 kr per dag tror jag att du hade kommit långt med.
 
Oj oj vad många hantverkare här i tråden försöker försvara sina orimliga pristillägg. Skrämmande men samtidigt väldigt vanligt. Tyvärr finns det mer girighet än ärlighet bland många hantverkare. Nöjd kund är tyvärr inget som eftersträvas. Bara bra saldo på intäktskontot. Många hantverkare är superduktiga med hög kompetens och gör ett bra jobb. Men i slutändan ( i många fall), när fakturan kommer, blir man frustrerad över den orimliga debiteringen på alla tillägg, matrial och försvårande omständigheter. Men det lär blir väl sämre tider/konjunkturer när ärligheten blir viktigare än girigheten.
 
  • Gilla
preben89 och 4 till
  • Laddar…
Jag skulle säga såhär:

Om du får viss material gratis och visst material får du betala för, då är det OK i mina ögon.

Exempelvis:
Borrasken han köpte nu får du betala för. De borrar som blir över åker in i servicebilen.
Men asken med 10 st sågklingor som förra kunden fick betala för, får du gratis ett par klingor av.

På samma sätt i efterhand.
Nästa kund får kanske betala för en skruvmejsel och bågfilsblad.
Medans denna kund slipper betala för de borr från borrasken du betalade för, tas ifrån.

Med andra ord jämnar det ofta ut sig i slutändan.


Att göra på detta sätt förenklar administrationen, istället för att debitera varje enskild klinga eller varje enskild borr och behöva administrera och fakturera detta på ett korrekt vis.
Istället debiteras kunden när hantverkaren behöver köpa något nytt förbrukningsmaterial (borr, slippapper, skruvar, etc och debiteras då för hel förpackning).

Det som blir över, åker in i servicebilen och blir gratis för nästa kund.
I gengäld får du saker från servicebilen (som han INTE behövde köpa in) gratis som föregående kund fått betala hel förpackning för.


Eller för att ta det lite mer TLDR/Blunt:

Spelar det någon roll om det på fakturan står:

Borrask 700 kr (och så har du fått slipppapper, klinga, skruvask, stjärnbits, torxbits, dammsugarpåsar gratis då detta redan fanns i servicebilen utan att det behövdes köpas in)

eller om det står:
Borr 1: 70 kr
Borr 2: 70 kr
Slippapper: 60 kr
Sågklinga till cirkelsåg: 100 kr
Skruvask med 125 skruvar: 100 kr
Stjärnbits till borrmaskin: 100 kr
Torxbits till borrmaskin: 100 kr
Dammsugarpåsar: 100 kr (2.5 påse).
---------------------------------------
TOTALT: 700 kr

eller?
Det är ju bara text, slutsumman blir ju samma i båda fallen.


Enda nackdel med detta debiteringssätt är ifall jobben är väldigt custom och det blir konstiga förbrukningsmaterialinköp för alla kunder, så servicebilen fylls med massa skitsaker som bara passar en kund och aldrig kommer till nytta utan bara skräpar ner.

Men fördelen är om det är förbrukningsmaterial som passar många kunder, så blir det en naturlig "rotation" på det hela, där varje kund står för nyköpen bara, och får gratis av tidigare kunder, och det blir ett nollsummespel.

Samtidigt som hantverkaren väldigt enkelt kan redovisa det med kvitton - behövde han köpa en ny ask med borrar just vid DITT tillfälle så får du betala för asken. I gengäld får du massa annat gratis från servicebilen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
Hansuno Hansuno skrev:
Självklart skall han inte fakturera för verktyg. Det måste ingå i hans offert, såvida behovet av att borra med dessa borr inte omfattades av det jobb han skulle göra utan var något extra utöver vad ni kommit överens om. Han kan knappast ha behövt borra med samtliga borr. Dessutom betalar Du ju hans timtid även för jobb som ligger utanför det ursprungliga jobbet. Detta är alldeles orimligt!
instämmer i att det inte är normalt. Men ändå så kan ju fakturor se lite konstiga ut. Som sagt får han behålla dem så tycker jag det är ok, som en separat post. Annars skall det gå som overhead.

lite som man kan ha poster för hyra av maskiner separat utanför overhead.
Men förenklat är jag av åsikten att separata materialkostnader skall få behållas av beställaren. Då man uppenbart betalat för dem.


Mini exempel jag beställde att vi skulle montera 10 betongstöd till staket när vi gjorde iordning en uppfart. Enbart 7 användes då vi fick lite ändringar av våra planer. Jag fick då bekosta och behålla de tre extra stöden, men govetvis slippa övriga montagekostnader som ej utförts
 
S sebastiannielsen skrev:
Jag skulle säga såhär:

Om du får viss material gratis och visst material får du betala för, då är det OK i mina ögon.

Exempelvis:
Borrasken han köpte nu får du betala för. De borrar som blir över åker in i servicebilen.
Men asken med 10 st sågklingor som förra kunden fick betala för, får du gratis ett par klingor av.

På samma sätt i efterhand.
Nästa kund får kanske betala för en skruvmejsel och bågfilsblad.
Medans denna kund slipper betala för de borr från borrasken du betalade för, tas ifrån.

Med andra ord jämnar det ofta ut sig i slutändan.


Att göra på detta sätt förenklar administrationen, istället för att debitera varje enskild klinga eller varje enskild borr och behöva administrera och fakturera detta på ett korrekt vis.
Istället debiteras kunden när hantverkaren behöver köpa något nytt förbrukningsmaterial (borr, slippapper, skruvar, etc och debiteras då för hel förpackning).

Det som blir över, åker in i servicebilen och blir gratis för nästa kund.
I gengäld får du saker från servicebilen (som han INTE behövde köpa in) gratis som föregående kund fått betala hel förpackning för.


Eller för att ta det lite mer TLDR/Blunt:

Spelar det någon roll om det på fakturan står:

Borrask 700 kr (och så har du fått slipppapper, klinga, skruvask, stjärnbits, torxbits, dammsugarpåsar gratis då detta redan fanns i servicebilen utan att det behövdes köpas in)

eller om det står:
Borr 1: 70 kr
Borr 2: 70 kr
Slippapper: 60 kr
Sågklinga till cirkelsåg: 100 kr
Skruvask med 125 skruvar: 100 kr
Stjärnbits till borrmaskin: 100 kr
Torxbits till borrmaskin: 100 kr
Dammsugarpåsar: 100 kr (2.5 påse).
---------------------------------------
TOTALT: 700 kr

eller?
Det är ju bara text, slutsumman blir ju samma i båda fallen.


Enda nackdel med detta debiteringssätt är ifall jobben är väldigt custom och det blir konstiga förbrukningsmaterialinköp för alla kunder, så servicebilen fylls med massa skitsaker som bara passar en kund och aldrig kommer till nytta utan bara skräpar ner.

Men fördelen är om det är förbrukningsmaterial som passar många kunder, så blir det en naturlig "rotation" på det hela, där varje kund står för nyköpen bara, och får gratis av tidigare kunder, och det blir ett nollsummespel.

Samtidigt som hantverkaren väldigt enkelt kan redovisa det med kvitton - behövde han köpa en ny ask med borrar just vid DITT tillfälle så får du betala för asken. I gengäld får du massa annat gratis från servicebilen.
Allvarligt talat, är det verkligen någon som jobbar på detta sätt? Att sätta nästa storpack handskar på första bästa kund? Oj, du köpte visst 10 sågklingor till kapgersågen, men det jämnar nog ut sig.....

Att vissa specialprylar kan handlas per kund förstås jag, men sågblad, borr osv kan det ju OMÖJLIGEN finnas en vettig hantverkare som köper styckvis när man kommer på att det är slut. Sådant måste man ju ha med sig för att få något gjort hos kunden. Annars bygger ju affärsmodellen på att man sitter i bilen och åker till affären hela dagen. Vem vill jobba så? Ingen tror jag.

Hela din tes går ut på att det blir samma sak i slutänden. Det blir inte samma sak i slutänden. Även om vi antar att det sett till kronor blir lika (vilket jag starkt tvivlar på) så riskerar man en förbannad kund som inte vill betala för något som används hos nästa 10 kunder. Får jag betala för 25m markkabel och du använder 5 så har du två val. Antingen debiterar du mig för hela rullen och lämnar kvar det som blir över eller så debiterar du något rimligt för 5 meter. Att använda 5 ta betalt för 25 och säga att det jämnar ut sig duger inte.

Att riskera en tvist med sina kunder är MYCKET dyrare än att göra rätt från början.

Vi pratar ursprungligen om förbrukningsvaror, standardprylar. En tumstock, en borr, ett sticksågsblad för trä, ett par handskar. För de allra flesta jobb mot privatkunder är detta småpengar och *ingen* kommer protestera om du klumpar ihop detta till en rad på fakturan som du kallar förbrukningsvaror 300kr (eller vad som nu var lämpligt) och förklarar vad du gjort.

Skulle gärna höra från några hantverkare här för jag tror inte att merparten av er söker konflikt på detta sätt som beskrivs ovan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
köper styckvis när man kommer på att det är slut
Inte styckvis, men hel förpackning.

Och jag menar, att bokföringen blir så mycket enklare för företagen, om man bara "genomdebiterar" förpackningarna (om man då kör dem utan påslag). Då behöver man inte tänka på att sätta ett pris, eller klumpsumma, eller redovisa moms på korrekt vis m.m. Utan man bara kör förpackningen, transparent, rakt igenom. Faktum är att vissa företag har specifika bankkonton för detta, där man genomdebiterar material, och därmed inte behöver redovisa ingående/utgående moms och nånting, utan det blir helt enkelt en kundbetalning.
Lite som att du skulle ta fakturan från leverantören (där du köpte förbrukningsvarorna) och ge direkt till kunden.

Det är alltså en administrativ förenkling för företagen. Jag förstår inte ens varför ni bryr er vad som står i texten i fakturan, när det ändå blir samma pris i kronor (ungefär då).
Visst, det blir ju inte på enkronan korrekt om man kör denna metod, men i genomsnitt, det skiljer inte många kronor med tanke på att, som sagt, att du som kund får gratis från tidigare kunder.
I gengäld betalar du för nästa kund.

Det blir plus/minus noll i slutändan.

Sedan är det en annan sak om det är en företagskund - då spelar ju texten i fakturan roll för då påverkar det vad för avdrag och skatteregler m.m. man kan göra, och dessutom tullsatser om man nu ska sälja varor/tjänster över gränsen.

Men privatkunder - då är man bra gnällig om man bryr sig om vad texten i fakturan säger. Huvudsaken är väl hur mycket som försvinner från ens plånbok, inte vad exakt det står i fakturan?
 
S sebastiannielsen skrev:
Men privatkunder - då är man bra gnällig om man bryr sig om vad texten i fakturan säger. Huvudsaken är väl hur mycket som försvinner från ens plånbok, inte vad exakt det står i fakturan?
Nej, man är inte gnällig om man protesterar mot att det står badbollar på fakturan och man egentligen handlat 2h målartjänst.

Det handlar om att arbeta efter grundläggande och sunda affärsprinciper. Det är viktigt även för hantverkare som jobbar mot privatkunder.

Grunden för ditt resonemang är också att det blir samma pengar. Varför skulle det bli det? För ett kort uppdrag blir det mindre, för ett långt blir det mer. Jag är säker på att du har fel på denna punkt. Det är viktigt att din privatkund litar på din fakturaspecifikation. Dina svepande förklaringar till att "ja jag vet att du inte köpt några badbollar men det blir samma slutsumma ändå" kommer inte accepteras och leda till tvist allt för ofta för att det ska vara ett sunt sätt att driva affärer. Kunden kommer alltid undra vad han egentligen skulle ha betalat?

Jag protesterar inte mot att det är enklare för företaget bokföringsmässigt att göra som du säger, men jag är rätt säker på att det bryter mot god bokförings sed och jag gissar att en revisor borde ha synpunkter på ett upplägg där du debiterar en kund för saker denne inte har beställt eller använt. Jag antar att det också är olagligt.

Är det inte möjligt att ta betalt för förbrukningsmaterial via en schablonkostnad så är det näst bästa alternativet att inkludera det i timpriset. Antingen genom ett högre timpris eller genom att debitera fler timmar.

Det grundläggande felet är att du inte kan debitera för saker som inte används hos kunden ifråga.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag antar att det också är olagligt
Olagligt är det inte om man inte har uppsåt till att luras. Säger man "Okej förbrukningsmaterialet kostar 700 kr men för att göra det enklare för mig och så slipper jag massa administration, så genomdebiterar jag borrasken och ger dig allt annat gratis" så tror jag inte en enda åklagare skulle få det till bedrägeri. Och att genomdebitera bryter inte mot god bokföringssed, men då måste det verkligen vara en genomdebitering, man kan då inte dela upp förpackningen eller på något sätt själv röra i det, då måste moms och allt redovisas.

Man får se det som att kunden köper materialet och "ger till byggaren" rent bokföringsmässigt.

Du överdriver när du säger badbollar. Jag tycker det är gnälligt att protestera mot att det står:

Paket med 10 sågklingor: 1000 kr

istället för:
2 sågklingor: 200 kr
4 slippapper 100 kr
4 st Torxbits 100 kr
4 st betongblock 400 kr
4 st metallvinklar 200 kr

Jag förstår bara inte hur man kan gnälla över en sådan liten grej. Dessutom får du mer timmar om massa administration måste läggas på att räkna ut exakt vad som gått åt för just ditt jobb, istället för att bara köpa det som behövs till ditt jobb och sedan slänga in i servicebilen.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Olagligt är det inte om man inte har uppsåt till att luras. Säger man "Okej förbrukningsmaterialet kostar 700 kr men för att göra det enklare för mig och så slipper jag massa administration, så genomdebiterar jag borrasken och ger dig allt annat gratis" så tror jag inte en enda åklagare skulle få det till bedrägeri. Och att genomdebitera bryter inte mot god bokföringssed, men då måste det verkligen vara en genomdebitering, man kan då inte dela upp förpackningen eller på något sätt själv röra i det, då måste moms och allt redovisas.

Man får se det som att kunden köper materialet och "ger till byggaren" rent bokföringsmässigt.

Du överdriver när du säger badbollar. Jag tycker det är gnälligt att protestera mot att det står:

Paket med 10 sågklingor: 1000 kr

istället för:
2 sågklingor: 200 kr
4 slippapper 100 kr
4 st Torxbits 100 kr
4 st betongblock 400 kr
4 st metallvinklar 200 kr

Jag förstår bara inte hur man kan gnälla över en sådan liten grej. Dessutom får du mer timmar om massa administration måste läggas på att räkna ut exakt vad som gått åt för just ditt jobb, istället för att bara köpa det som behövs till ditt jobb och sedan slänga in i servicebilen.

Det är bara dom vill vara punkträtt... men inte tänkte på att om hantverkaren ska vara så.. tar det längre och Kontortiden på räkningen blir högre och allt i slutändan blir dyrare jämnfört med att låt han göra sitt jobb..fråga om hur det går m.m för hantverkaren stövlar inte in när kunden sitter och dricker kaffe och gör divrse kalkyer på datorn och fnysser "så skall du inte göra" allt blir harmonisk när man talar hur man vill hade det.. inte knyta näven i byxfickan morrar lite och sen posta divrser trådar på ett forum som t.o.m hantverkar kan vara medlem i :D
 
S sebastiannielsen skrev:
Jag förstår bara inte hur man kan gnälla över en sådan liten grej.
Det du och många andra hantverkare som argumenterar här på forumet i trådar om fakturor och debitering hela tiden misslyckas med att förstå, är hur det du gör uppfattas av kunden.

DU vet att min alternativkostnad motsvarar 10 sågklingor, men jag känner inte dig och givet ryktet din bransch har så är bedrägeri-radarn påslagen när jag tittar på fakturan.

Det som sedan händer är att den lilla obetydliga kostnaden som inte är något att bråka om väcker frågor om alla andra poster också och sedan är cirkusen igång, till nytta för ingen.

Du underskattar grovt vikten av att skicka korrekta fakturor, även till privatkunder.

Ja, badbollar var förstås ett fånigt exempel för att visa på min poäng.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Jag förstår inte ens varför ni bryr er vad som står i texten i fakturan, när det ändå blir samma pris i kronor (ungefär då).
Därför att det är opedagogiskt och retar kunder i onödan.

Jag som typiskt handlar in förbrukningsvaror, förbrukningsinventarier och arbetskläder för ca 20000 ett normalt arbetsår och säljer typ 1400 timmar Jag täcker kostnaden genom att ha 20kr högre timavgift än jag annars skulle haft. Jag får då in 28000 mer och det räcker även till en rimlig vinst.

Det jämnar ut sig på riktigt. Varje timme betalar då sin helt rättvisa andel av plocket.

Dessutom är det administrativt enkelt.

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.