D Derbyboy skrev:
Tror inte det var min hänvisning till korrekt bestämmelse som fick gilla-markeringar. Jag misstänker att det var min uppmaning till dig att sluta ge felaktig juridisk rådgivning.

Uppenbart att folk börjar tröttna på din stil. Låt det fungera som en tankeställare.
Koncentrera dig på Läxorna istället. Blir så mycket enklare att debattera med dig om du åtminstone klarar grundkursen i juridik någongång.

Problemet med dig är att du hade fel igen. Precis som vanligt.
Ändå har du mage att skriva att jag hade fel fast t.o.m du nu borde inse att jag hade rätt och du hade fel. IGEN!

Ett tips! Testa att läsa inläggen nästa gång innan du börjar rabbla §
 
Sittställning Forlowt skrev:
Så för att ni stött på beställare som klagat betyder att jag har helt fel ?

Och ts förstod att en faktura skulle komma men starta en tråd för att det va kul ?

Fattar din poäng men nu drar du upp undantagen för att påvisa att jag har fel.
Nu tar du det fel. Det var ett svar på ditt påstående. Inte något försök att visa att du har fel.
Själv har jag fel varje dag. Enligt mig är det ett väldigt bra sätt att lära sig saker. Vad säger ordspråket? ”Den som aldrig har fel lär sig aldrig något”.
Kanske ett fel citat. Vad vet jag.


Det är nog ett undantag att en hantverkare försöker fakturera för sin tid ifall hen ska lämna en offert åt en privatperson precis som det är ett undantag att en privatperson gnäller på en faktura som motsvarar offerten bara för att hen tycker arbetet gick för snabbt.

Exakt varför Ts startade denna tråd vet nog bara Ts. Men en gissning är att Ts reagerade över fakturan där det uppenbarligen stod ”Rådgivning” enligt Ts. Varför Ts tyckte att denna rådgivning vad det nu var skulle vara gratis kan bara Ts svara på. Den kanske också borde ha varit gratis. Vad vet jag?
Om dagbok inte medföljde fakturan skulle jag mer för nöjes skull begära ut dagboken för denna dag. Dagböcker brukar oftast beskriva utfört arbete bättre än en mening i en faktura.

Någonting får mig dock att fundera på varför Ts i ett ganska tidigt skede tackar för alla råd och t.o.m ber Moderator att stänga tråden.

Nu utför vi väldigt lite arbete på just löpande räkning men när vi gör det skriver jag alltid på fakturan: 1/1 Berra Berrson 8 h. Byggtjänster enligt beskrivning i bif. Dagbok.
Sen är Berra en vanlig människa. Det innebär att just Berra kanske är väldigt detaljrik i sin dagbok eller så är Berra en person man får tjata sönder sig på för att förklara vikten av att fylla i dagboken så man faktiskt kan följa Berras arbete genom att läsa dagboken.

Vi skriver alltid dagbok. Löpande eller fast pris. Men vi redovisar bara dagboken på Löpande- eller budget jobb.
 
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
Sittställning
Krille-72 Krille-72 skrev:
Nu tar du det fel. Det var ett svar på ditt påstående. Inte något försök att visa att du har fel.
Själv har jag fel varje dag. Enligt mig är det ett väldigt bra sätt att lära sig saker. Vad säger ordspråket? ”Den som aldrig har fel lär sig aldrig något”.
Kanske ett fel citat. Vad vet jag.


Det är nog ett undantag att en hantverkare försöker fakturera för sin tid ifall hen ska lämna en offert åt en privatperson precis som det är ett undantag att en privatperson gnäller på en faktura som motsvarar offerten bara för att hen tycker arbetet gick för snabbt.

Exakt varför Ts startade denna tråd vet nog bara Ts. Men en gissning är att Ts reagerade över fakturan där det uppenbarligen stod ”Rådgivning” enligt Ts. Varför Ts tyckte att denna rådgivning vad det nu var skulle vara gratis kan bara Ts svara på. Den kanske också borde ha varit gratis. Vad vet jag?
Om dagbok inte medföljde fakturan skulle jag mer för nöjes skull begära ut dagboken för denna dag. Dagböcker brukar oftast beskriva utfört arbete bättre än en mening i en faktura.

Någonting får mig dock att fundera på varför Ts i ett ganska tidigt skede tackar för alla råd och t.o.m ber Moderator att stänga tråden.

Nu utför vi väldigt lite arbete på just löpande räkning men när vi gör det skriver jag alltid på fakturan: 1/1 Berra Berrson 8 h. Byggtjänster enligt beskrivning i bif. Dagbok.
Sen är Berra en vanlig människa. Det innebär att just Berra kanske är väldigt detaljrik i sin dagbok eller så är Berra en person man får tjata sönder sig på för att förklara vikten av att fylla i dagboken så man faktiskt kan följa Berras arbete genom att läsa dagboken.

Vi skriver alltid dagbok. Löpande eller fast pris. Men vi redovisar bara dagboken på Löpande- eller budget jobb.

Jaja dåså, fattar din poäng. I slutändan kan inte alla bli nöjda oavsett..

Det finns en hantverkare för alla, kanske tjat-berra är bra på att ta kunder medans detalj-berra är skit dryg att lyssna på.
 
Sittställning Forlowt skrev:
Jaja dåså, fattar din poäng. I slutändan kan inte alla bli nöjda oavsett..

Det finns en hantverkare för alla, kanske tjat-berra är bra på att ta kunder medans detalj-berra är skit dryg att lyssna på.
Observera min erfarenhet= Inte sanningen.

Då är Berra som skriver sin dagbok lite slarvigt den bästa. Han gnetar på orkar inte ta till sig varför dagboken är så viktigt. Kan kläcka ur sig både det ena och andra både till kunder och till mig. På något märkligt sett så gillar man ändå den här Berra. Kanske är det ärligheten som lyser igenom.

Sen har du dagboksBerra. Han är expert på att skriva en detaljrik dagbok. Han måste kunna försvara sina timmar och tror att lösningen sitter i dagboken. Jag tror nästan jag skulle kunna ge ut en bok med ett axplock ur DagboksBerras dagbok. Allt händer, å lite till, när db skall försöka försvara sina timmar.

Ok. Lite orättvis är jag. Det finns faktisk folk som är väldigt duktiga och snabba på sitt hantverk samtidigt som dom skriver bra dagböcker och är allmänt trevliga. Men som heter som regel inte Berra.
 
Sittställning
Krille-72 Krille-72 skrev:
Observera min erfarenhet= Inte sanningen.

Då är Berra som skriver sin dagbok lite slarvigt den bästa. Han gnetar på orkar inte ta till sig varför dagboken är så viktigt. Kan kläcka ur sig både det ena och andra både till kunder och till mig. På något märkligt sett så gillar man ändå den här Berra. Kanske är det ärligheten som lyser igenom.

Sen har du dagboksBerra. Han är expert på att skriva en detaljrik dagbok. Han måste kunna försvara sina timmar och tror att lösningen sitter i dagboken. Jag tror nästan jag skulle kunna ge ut en bok med ett axplock ur DagboksBerras dagbok. Allt händer, å lite till, när db skall försöka försvara sina timmar.

Ok. Lite orättvis är jag. Det finns faktisk folk som är väldigt duktiga och snabba på sitt hantverk samtidigt som dom skriver bra dagböcker och är allmänt trevliga. Men som heter som regel inte Berra.

Jag tänker spontant att Ulla och Berra kanske ska träffas
 
När jag vill ha expertutlåtande så frågar jag alltid här inne på byggahus om hur jag ska gå tillväga.
Har hittills bara fått bra svar från experterna :D
 
Sittställning Forlowt skrev:
Jag tänker spontant att Ulla och Berra kanske ska träffas
Här försöker man vara anonym. Nu får du verkligen lova att inte skvallra. Vet knappt hur jag ska skriva detta?
Ulla å Berra är ett par. Dom har dessutom en avkomma som jag vägrar att avslöja namnet på. Så om du ska gissa. Skriv med blindskrift.
 
P Pappa1986 skrev:
När jag vill ha expertutlåtande så frågar jag alltid här inne på byggahus om hur jag ska gå tillväga.
Har hittills bara fått bra svar från experterna :D
Intressant att det tog just 111 inlägg innan detta inlägg från dig. :rofl::crysmile:

Alla ”våra” expertutlåtanden bör därför realiseras men verkliga experter där du minst ser 9:an framför dig på den som påstår något är min rekommendation..
 
Varför inte skriva namnet på firman här så att vi alla blir varnade?
 
Jag håller med dig. Jobbat som konsult många år och driver nu ett konsultbolag med 10 anställda, har aldrig tänkt tanken att ta betalt för ett besök hos potentiell kund.

Ring bolaget och prata med dem, kan ju vara att de gjort fel, valt fel rad i tidrapporteringsverktyget eller liknande.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
När jag vill ha expertutlåtande så frågar jag alltid här inne på byggahus om hur jag ska gå tillväga.
Har hittills bara fått bra svar från experterna :D
Och då får du expertsvar från hantverkare
 
  • Gilla
  • Haha
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
S Spiffe skrev:
Hej,
Jag har råkat ut för en sak som gör mig alldeles paff. Jag håller på att färdigställa ett utekök dit jag tänkt dra vatten. Jag har haft några VVS firmor för att titta på det hela, var man kan göra genomföring genom väggen och vilken ledning man kan koppla på. En kille var här i 25 minuter och kikade, nickade och sa att det verkar görbart. Sedan åkte han. Döm av min förvåning när det landar en faktura med en slags rådgivningsavgift på 900 kr samt utkörningsavgift på 400....plus moms förstås. Jag har anlitat hantverkare en del genom åren och då har oftast mer än en firma besökt mig och framräknat ett prisförslag (renovering av badrum, målning etc). och då kanske det handlar om att lägga ned lite tid för att räkna och återkomma med ett förslag. Det här är ju inte ens på den nivån. Jag har inte ens fått ett prisförslag Jag kan inte för mitt liv hitta någon motivering till varför det här skulle kosta. Han har ju bara besökt mig, det är ju inte så att jag fått en planering eller ens en offert eller kostnadsförslag. Jag kan tillägga att det inte sas något ord om att det skulle kosta något att göra ett besök när jag ringde dem. Det här är en större firma med ca 80 anställda fördelat över 5 orter i väst Sverige. Jag har själv jobbat som konsult och sålt min tid, men att ta betalt för ett simpelt kundmöte har jag aldrig gjort. All tid är ju inte debiterbar och man för ta betalt för det arbete man faktiskt utför. Besök av en potentiell kund var för mig inte debiterbar tid. Hur ska jag tänka kring detta. Spontant tänker jag "bestrid". Jag har ju faktiskt inte fått någon tjänst utförd. Eller tänker jag fel?
Jag ser väll igentligen inget kostigt i detta. Du stälde en fråga och han körde ut och gav dig råd och körde hem igen. Hade du frågat om offert på jobbet så hade dom nog inte fakturerat dig utan gett dig en offert på jobbet.
Allt kostar pengar idag. Gubben ska ha lön för tiden ha la ner. Antingen tar man betalt eller lägger på det i offerten.
 
Fairlane
Jag jobbar själv som IT-konsult, som jag faktiskt tycker påminner lite om hantverkaryrket. Vi kan något som inte kunden kan eller inte hinner med själv. Vi försöker lösa kundens problem och få betalt för det. Är man smidig så kan man tipsa kunden om nya saker som kan göras och kanske får man då mer jobb där, kanske inte direkt men på sikt.
Införsäljning tar man inte betalt för. En gång hade vi en potentiell kund i en stad 20 mil bort. Kunden, väl medveten om var jag satt, bokade in en möte klockan 9 på morgonen i deras lokaler för att diskutera ett lösningsförslag. Jag var där på plats klockan 9 och 15 minuter senare var mötet över, inklusive inskrivning och kaffe. Kunden ritade på en whiteboard sin skiss och frågade om det verkade vettigt. Jag ändrade en detalj i skissen och sen tackade kunden, det var allt. Vi fick aldrig affären... Inte tal om att skicka någon faktura där och tro det eller ej, jag fick lön ändå...
 
  • Gilla
videopac och 7 till
  • Laddar…
F FredrikThulinsson skrev:
Jag ser väll igentligen inget kostigt i detta. Du stälde en fråga och han körde ut och gav dig råd och körde hem igen. Hade du frågat om offert på jobbet så hade dom nog inte fakturerat dig utan gett dig en offert på jobbet.
Allt kostar pengar idag. Gubben ska ha lön för tiden ha la ner. Antingen tar man betalt eller lägger på det i offerten.
Ja har man specifikt bett om rådgivning så är det inget konstigt, då är det ju en tjänst man betalar för.
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
Thos Thos skrev:
Varför inte skriva namnet på firman här så att vi alla blir varnade?
Hörruduru. Kanske bättre att läsa HELA tråden så du blir varnad från alla goda råd som skrivs innan någon skriver namnet på en firma som kanske har gjort något fel. Eller kanske inte har gjort något fel.
Både ur moralisk och juridisk aspekt.

Jag tycker absolut man kan namnge oseriösa näringsidkare. Men man ska ha väldigt mycket på fötterna.

Vi hantverkare har sedan länge en hemlig lista med oseriös konsumenter. Ska vi lägga ut den där? ;)
 
  • Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.