105 029 läst · 453 svar
105k läst
453 svar
Hantverkare vill ha betalt för att han kom ut och tittade (inte ens en offert eller förslag))
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 571 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 571 inlägg
Det var väl inte alls exakt det ni pratade om? Ni pratade om personer som aldrig hade för avsikt att anlita hantverkaren, det hade ju faktiskt TS, så det är väl rätt olika saker?M maria01 skrev:
Jag tycker inte man tar betalt för att räkna på ett jobb normalt, men är det väldigt stort så kan man komma överens om det innan. Det finns företag som är tydliga med att de tar X kronor för att komma och titta och lämna en offert. Om man accepterar offerten så räknar man bort den kostnaden. Jag tycker det är ärligt, även om jag personligen tycker det är dumt, särskilt om det är större kostnader (har sett vissa tar uppåt 8000 kr för att räkna på solceller). Jag vill ta in flera offerter och jämföra, precis som alla rekommenderar att man ska göra och vill då inte betala till samtliga. Dock är man tydlig med det så är det ok, då kan jag ta en annan firma.M maria01 skrev:
Rådgivning däremot tycker jag är helt ok att ta betalt för, men då¨ska det vara väldigt detaljerat och även där tydligt på förhand. Att åka ut och titta på ett jobb och säga, "ja det här kan vi lösa" är inte rådgivning. Att åka ut och titta och sen sätta upp en riktig ritning på alla delar, så att kunden kan använda denna till att göra själv, anlita någon annan eller anlita mig, det är rådgivning, som man kan och bör ta betalt för.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 571 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 571 inlägg
E ESM81 skrev:
Hmm, är det verkligen så att alla hatar hantverkare? Jag får mer känslan av att vissa hantverkare vekar ha en konstig inställning till sina kunder...E ESM81 skrev:
Men varför ska hantverkaren berätta exakt hur han gör, dvs utbilda kunden, eller röja sina yrkeshemligheter?Grizzlybjörnen123 skrev:
Arboristen behöver bara säga vad det kommer att kosta och vad resultatet blir, dvs vilka träd och grenar som ska bort. Exakt hur det går till är en annan sak.
Naturligtvis kan det bli ett överlapp eller gråzon mellan detta. Om hantverkaren lämnar över detaljerade konstruktionsritningar har det ett värde. Men detta måste ju vara överenskommet från början i så fall.
Ulla har ju fått inspiration som bageriet inte fick betalt för ?! Detta kan ju inte gå ostraffat.
Att få inspiration till ett bilbygge till att bygga en likadan som man tittat på är faktiskt en rätt dålig jämförelse.
Om man vill ha inspiration tycker jag det är fult att plocka hem massa hantverkare och be om "offert" lyckligtvis skulle Ts ha jobbet gjort också vilket helt är helt normalt att man tar in olika offerter och den som verkar bäst väljer man.. ibland pris ibland upplevelse..
Annars kan man dra detta hur långt som helst.. 19.90kr minuten kostar det att ringa mig hädanefter oavsett om man beställer jobbet
Att få inspiration till ett bilbygge till att bygga en likadan som man tittat på är faktiskt en rätt dålig jämförelse.
Om man vill ha inspiration tycker jag det är fult att plocka hem massa hantverkare och be om "offert" lyckligtvis skulle Ts ha jobbet gjort också vilket helt är helt normalt att man tar in olika offerter och den som verkar bäst väljer man.. ibland pris ibland upplevelse..
Annars kan man dra detta hur långt som helst.. 19.90kr minuten kostar det att ringa mig hädanefter oavsett om man beställer jobbet
P Pin skrev:Men varför ska hantverkaren berätta exakt hur han gör, dvs utbilda kunden, eller röja sina yrkeshemligheter?
Arboristen behöver bara säga vad det kommer att kosta och vad resultatet blir, dvs vilka träd och grenar som ska bort. Exakt hur det går till är en annan sak.
Naturligtvis kan det bli ett överlapp eller gråzon mellan detta. Om hantverkaren lämnar över detaljerade konstruktionsritningar har det ett värde. Men detta måste ju vara överenskommet från början i så fall.
Det ska man inte man ska påvisa sina kunskaper och sälja dom..
Redigerat:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 641 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 641 inlägg
Det råder stor frihet på avtalsfronten i Sverige så vill en hantverkare hålla något hemligt så går det utmärkt att avtala om det.P Pin skrev:
Och det finns ju typiskt sett två komponenter man köper som tjänst: Kunnande i form av en konsulttjänst och hantverket, det som sitter i händerna.
Oj den här tråden trodde jag skulle vara avklarad i ett nafs men den verkar ha spårat… sen toppar vi den med käbbel om kurser i juridik på kvällstid där tydligen någon lärarinna har missat att vara tydlig i sin förklaring . Oj oj oj ….
Är inte första steget ganska enkelt? Kontakta personen som fakturerat och fråga hur denne tänkte?
Är inte första steget ganska enkelt? Kontakta personen som fakturerat och fråga hur denne tänkte?
Jag håller med dig om väldigt mycket i det du skriver. Känns för mig som konsument och näringsidkare ganska naturligt att båda parter ska vara överens innan någon form av arbete startar.Fairlane skrev:Det var väl inte alls exakt det ni pratade om? Ni pratade om personer som aldrig hade för avsikt att anlita hantverkaren, det hade ju faktiskt TS, så det är väl rätt olika saker?
Jag tycker inte man tar betalt för att räkna på ett jobb normalt, men är det väldigt stort så kan man komma överens om det innan. Det finns företag som är tydliga med att de tar X kronor för att komma och titta och lämna en offert. Om man accepterar offerten så räknar man bort den kostnaden. Jag tycker det är ärligt, även om jag personligen tycker det är dumt, särskilt om det är större kostnader (har sett vissa tar uppåt 8000 kr för att räkna på solceller). Jag vill ta in flera offerter och jämföra, precis som alla rekommenderar att man ska göra och vill då inte betala till samtliga. Dock är man tydlig med det så är det ok, då kan jag ta en annan firma.
Rådgivning däremot tycker jag är helt ok att ta betalt för, men då¨ska det vara väldigt detaljerat och även där tydligt på förhand. Att åka ut och titta på ett jobb och säga, "ja det här kan vi lösa" är inte rådgivning. Att åka ut och titta och sen sätta upp en riktig ritning på alla delar, så att kunden kan använda denna till att göra själv, anlita någon annan eller anlita mig, det är rådgivning, som man kan och bör ta betalt för.
Det där med att informera och ta betalt för offerter om kunden inte beställer arbetet är intressant ur flera synvinklar. Jag känner precis som du att jag helst inte vill betala för en offert då det blir dyrt om jag vill ha flera offerter.
Tyvärr tror jag det kommer bli vanligare och vanligare i framtiden.
Jag har nyligen haft en diskussion med några vänner där den ena driver en butik som säljer vitvaror och den andra en radio och tv affär eller vad det kallas idag. Båda har butiker med betoning på service.
Båda berättar om ett problem båda upplever idag. Folk kommer in och vill ta del av deras Service. Dom tar kort på modellbeteckningar medans dom får genomgångar av produkterna. Sen sticker dom antagligen hem och letar upp produkterna på nätet. Klassiska prisjägare helt enkelt som bara vill åt butikernas kompetens men inte är villiga att betala för den.
Båda berättar också att det alltid varit på detta sätt. Men sista åren har det ökat så mycket att dom faktiskt försöker ta fram en modell där dom ska kunna ta betalt för sin Service. Men det är ingen lätt uppgift. En modell som diskuterades var att dom skulle sänka priserna på sina produkter och börja ta betalt för service för dom som vill ha det. Men den gemensamma känslan blev att det aldrig skulle fungera i praktiken.
Vi har en köksritare som vi anlitar flitigt. Hon sitter på ett större byggvaruhus och ritar kök av 2 olika fabrikat. Hon tröttnade för flera år sedan på konsumenter som fick sina kök uppritade och sedan skickade runt ritningen till andra ställen för att jaga pris. Så numera kostar det 2 500 kr för en konsument. Pengar som dras av vid beställning.
Det roligaste exemplet jag har är nog 10 år gammalt vid det här laget. Vi lämnade offert på ett badrum till en konsument. Döm av min förvåning när jag fick tillbaks vår offert där alla priser var överstrukna. Sen fanns en text med önskemål om en offert med vår offert som grund. Lite bilder på nuvarande badrum fanns med också.
Det tog en liten stund innan jag fattade att konsumenten skickade runt detta till andra entreprenörer för att få in offerter att jämföra med.
Han använde helt enkelt vår offert som ett förfrågningsunderlag hen själv aldrig orkat ta fram.
Vi fick faktiskt jobbet och jag tog aldrig upp detta med kunden.
Nu skrev jag utbildningP Pin skrev:Men varför ska hantverkaren berätta exakt hur han gör, dvs utbilda kunden, eller röja sina yrkeshemligheter?
Arboristen behöver bara säga vad det kommer att kosta och vad resultatet blir, dvs vilka träd och grenar som ska bort. Exakt hur det går till är en annan sak.
Naturligtvis kan det bli ett överlapp eller gråzon mellan detta. Om hantverkaren lämnar över detaljerade konstruktionsritningar har det ett värde. Men detta måste ju vara överenskommet från början i så fall.
Så pass dyrt!Forlowt skrev:Ulla har ju fått inspiration som bageriet inte fick betalt för ?! Detta kan ju inte gå ostraffat.
Att få inspiration till ett bilbygge till att bygga en likadan som man tittat på är faktiskt en rätt dålig jämförelse.
Om man vill ha inspiration tycker jag det är fult att plocka hem massa hantverkare och be om "offert" lyckligtvis skulle Ts ha jobbet gjort också vilket helt är helt normalt att man tar in olika offerter och den som verkar bäst väljer man.. ibland pris ibland upplevelse..
Annars kan man dra detta hur långt som helst.. 19.90kr minuten kostar det att ringa mig hädanefter oavsett om man beställer jobbet
Ring mig istället jag tar bara 34 öre i sekunden.
Eller så accepterar de helt enkelt att de jobbar med en affärsmodell som är på väg att dö ut och skaffar sig en annan.Krille-72 skrev:Båda berättar om ett problem båda upplever idag. Folk kommer in och vill ta del av deras Service. Dom tar kort på modellbeteckningar medans dom får genomgångar av produkterna. Sen sticker dom antagligen hem och letar upp produkterna på nätet. Klassiska prisjägare helt enkelt som bara vill åt butikernas kompetens men inte är villiga att betala för den.
Båda berättar också att det alltid varit på detta sätt. Men sista åren har det ökat så mycket att dom faktiskt försöker ta fram en modell där dom ska kunna ta betalt för sin Service. Men det är ingen lätt uppgift. En modell som diskuterades var att dom skulle sänka priserna på sina produkter och börja ta betalt för service för dom som vill ha det. Men den gemensamma känslan blev att det aldrig skulle fungera i praktiken.
Själv har jag i princip slutat köpa kapitalvaror i butiker. All information jag behöver finns på internet. Priserna online är lägre och tillgängligheten är vansinnigt mycket bättre. Jag är inte särskilt priskänslig, men jag slipper ta mig till en butik som kanske har personal med kunskap och som kanske har varan jag är intresserad av i lager och jag slipper frakta saker.
Hur många som är födda med en smartphone i handen kommer att vilja besöka butiker i dessa ärenden i framtiden?
”Är inte första steget ganska enkelt? Kontakta personen som fakturerat och fråga hur denne tänkte?”C claym skrev:Oj den här tråden trodde jag skulle vara avklarad i ett nafs men den verkar ha spårat… sen toppar vi den med käbbel om kurser i juridik på kvällstid där tydligen någon lärarinna har missat att vara tydlig i sin förklaring . Oj oj oj ….
Är inte första steget ganska enkelt? Kontakta personen som fakturerat och fråga hur denne tänkte?
Det var väl en jättebra idé av Ts att vända sig till detta forum först. Annars hade vi inte fått ytterligare en tråd om oseriösa hantverkare som lurar stackars konsumenter. För att inte tala om alla goda råd att det bara är att bestrida fakturan.
Hantverksföraktet späds på och argumenten lagras i hjärnbarken till nästa tråd om en bedragen konsument dyker upp. För var så säker. Det är inte sista gången en konsument blir så här bedragen som Ts blivit.
Fairlane skrev:
Krille-72 skrev:”Är inte första steget ganska enkelt? Kontakta personen som fakturerat och fråga hur denne tänkte?”
Det var väl en jättebra idé av Ts att vända sig till detta forum först. Annars hade vi inte fått ytterligare en tråd om oseriösa hantverkare som lurar stackars konsumenter. För att inte tala om alla goda råd att det bara är att bestrida fakturan.
Hantverksföraktet späds på och argumenten lagras i hjärnbarken till nästa tråd om en bedragen konsument dyker upp. För var så säker. Det är inte sista gången en konsument blir så här bedragen som Ts blivit.
Haha är du sårad ?
Har du hört talas om hantverkaren som fick mass kritik för att han va tydlig och rak med sina priser ? Nä inte jag heller
Du har så rätt. Själv försöker jag bromsa utvecklingen genom att inte handla på nätet. Men visst händer det även mig tyvärr. Jag gillar butiker med service. Till min glädje har jag märkt att flera livsmedelsbutiker satsar på manuella diskar igen. Jag fullkomligt älskar manuella diskar. Därför försöker jag också styra mina inköp till dessa butiker.T tanaris skrev:Eller så accepterar de helt enkelt att de jobbar med en affärsmodell som är på väg att dö ut och skaffar sig en annan.
Själv har jag i princip slutat köpa kapitalvaror i butiker. All information jag behöver finns på internet. Priserna online är lägre och tillgängligheten är vansinnigt mycket bättre. Jag är inte särskilt priskänslig, men jag slipper ta mig till en butik som kanske har personal med kunskap och som kanske har varan jag är intresserad av i lager och jag slipper frakta saker.
Hur många som är födda med en smartphone i handen kommer att vilja besöka butiker i dessa ärenden i framtiden?
Så jag hoppas det finns ett litet, litet hopp att inte alla butiker ska ersättas av tråkiga Showroms inom kort. Men Showroom förresten. Den som bekostar ett Showroom kommer antagligen ha högre priser än en nätbutik utan Showroom.
Tänk bara tanken att inte kunna köpa en cykel utan att klämma och känna på den först. Hemska tanke.
Hoppas inte allt för många gör som dig trots allt.