G Garpen1986 skrev:
Jag tycker det är otroligt tråkit att man ska bli utpekad som snål och en person som inte vill betala för sig. Så är det absolut inte!! Väljer aldrig det billigaste då oftast kvaliten blir därefter. Men samtidigt vill jag ha råd ifrån fler personer om hur man ska tänka i en sådan situation och dela med mig om detta om fler skulle råka ut för detta. Men tar det direkt med försäkringsbolaget och avslutar denna tråd här.
Jag reagerade också på den kommentaren som du fick en bit upp. Rätt dumt att hänga ut dig när man inte har koll på hur det ligger till. Jag hade slängt ut firman ink hantverkarna. Frågan är hur försäkringsbolaget kan använda denna firma.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Håller med, jag vet att min far gjorde så när de byggde på sommarstugan, killarna ville inte lägga 3h per dag att pendla, så de bodde därute i veckorna. Bra för alla. Tror det var med redan i urvalet av vilka som ville ta jobbet. De hade det rätt bra därute tror jag. Men det ska ju vara överenskommet från början då...
Instämmer helt. Om stugan ligger i Stockholms skärgård och byggjobbarna bor i Södertälje kan det bli 4 timmar om dagen i pendling om trafiken jävlas.

Jag lät mina byggare bo i Gästhuset mån-tors när jag byggde till på landet och det sparade jag mkt pengar på och dom massa trist pendling. Det är ju typ den första frågan man ska ställa vid ett bygge? Var bor ni någonstans? Felet här ligger ju snarare på att ni inte har legat nära er byggfirma och gått igenom det praktiska innan bygget startade.

Men kanske är det just att det är ett försäkringsärende som skapat detta? De flesta tar ett steg tillbaka mot om man själv beställt jobbet, "det är ju inte mina pengar" och någon annan ska fixa. Trist men ser det hela tiden i vår BRF när det varit vattenskador.

Oavsett tråkigt läge och råder er att försöka göra det bästa av situationen nu. Red ut riktiga sovplatser, förklara vilken del av huset som är no-go zones etc, töm kylskåpet på egen mat. Försök även få till något extra från byggfirman som kompensation då de sparat mycket tid och pengar på detta, kanske kan de bygga en cool duschvägg med nischer som tack för login?
 
  • Gilla
Bozena Petersson och 1 till
  • Laddar…
Jag har råkat ut för det, anlitat en liten städfirma, vitt, med RUT och när jag frågat personalen om detaljer visade det sig att de/den fick svart betalt. Jag fick den på rekommendation och det jag betalade var helt normalt timpris. Personen som städade talade flytande svenska.
Detta eviga tjat "tog du den billigaste" är oförskämt. Det innebär att Skanska, NCC, ABB, SJ, IKEA, Bravida, Vattenfall, Nibe alla levererar svartjobb eftersom stora upphandlingar vanligtvis är lägst pris givet ett antal mervärden. Så längre referenserna är goda är lägst pris ett rimligt urvalskriterium.

Men jag antar att de som tjatar om "tog du den billigaste" själva anlitar elektriker med som debiterar ahlsells listpriser med 10 % påslag och känner att de gjort en god gärning?

Jag skulle forska i hur personalen får betalt och får de betalt svart skulle jag fundera över hur jag kan använda det för att firman ska göra "som jag vill" och samtidigt se till att personalen har bra arbetsvillkor och inte hamnar i kläm och definitivt kontakta försäkringsbolaget och fundera över andra åtgärder. I slutändan är det dock personalen som hamnar i kläm, för om de får betalt svart kommer ju firman att klappa igen och då blir det inget jobb kvar men om de jobbar under sådana arbetsförhållanden kan man inte heller se mellan fingrarna. Men vad som ligger bakom vet vi ju inte.
 
Redigerat:
  • Gilla
mellansorken och 4 till
  • Laddar…
G Garpen1986 skrev:
Dom pratar inte svenska, dock är företaget svenskt. Tänker på samma sätt som du, förmodligen jobbar dom svart med låg timpeng tyvärr :/ kan man kräva avdrag på priset?
Du kanske har just tillfälle att hjälpa de utnyttjade utländska arbetskraft som lever under hemska villkor. Säkert de har inga anställnings avtal och jobbar för mycket dålig handpenning, kanske t.o.m har inga pengar till maten, bilen hämtar de kanske efter när jobbet är klart. Kanske de har ingen lokum där de kan sova. Om du klagar så blir de utslängda utan betald. Undersök först så att de stackars människor ska få betald och anmäl företaget.
 
  • Gilla
  • Haha
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
L Lilak skrev:
Det är säkert olika. Jag har fått tagit in offerter själv. Sen har FB valt offert, och jag har sen valt om jag vill gå vidare med det byggföretaget eller om jag har velat ha 65% av offerten kontant istället.
Jag skulle kontakta försäkringsbolaget och ifrågasatt starkt vilka dom samarbetar med.
Jag har inget större förtroende för FB, det ända dom är intresserade av är pengar in.. inte ut.
Anlitar FB företag som mörkar med utländska arbetare dom tydligen inte får betalt som dom ska, skulle dom fått det så skulle dom bott på ett hotell/vandrarhem.
Om dom nu kommer långt ifrån.
Halshugg FB.
 
  • Gilla
nuco och 1 till
  • Laddar…
G Garpen1986 skrev:
Dom pratar inte svenska, dock är företaget svenskt. Tänker på samma sätt som du, förmodligen jobbar dom svart med låg timpeng tyvärr :/ kan man kräva avdrag på priset?
De jobbar inte svart, de jobbar förmodligen åt någon utländsk firma som i sin tur fakturerar timmarna till den svenska firman som sedan fakturerar kund och därmed även kan dina föräldrar utnyttja sitt ROT avdrag

Ett mycket vanligt upplägg
 
  • Gilla
stefan57 och 2 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Jag hade frågat hantverkarna vad de tjänar och sen räknat baklänges var pengarna tar vägen.

I den bästa av alla världar så betalas de en rimlig lön men missat att man inte sover i andras hus( billigast för att ha mer pengar med sig hem till familjen)
I värsta fall så har de inte råd att dela på ett rum för lönen de får och någon annan tar pengarna
Kan ge ett exempel på timpriser från firman jag anlitat under många år.
Eftersom jag har näringsverksamhet så kan jag skippa den svensk mellanhanden
Pris ut till kund från svensk firma: 490kr+ moms före rot
Pris utländskfirma från Baltikum €35 (ingen moms)
Hantverkarnas lön €20-25 (en mycket bra lön i deras hemland)

Anledningen till att den svenska mellanhanden existerar är dels rot men även att den baltisk firman får inte fakturera privatpersoner pga av någon eu regel.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
G Garpen1986 skrev:
Jag tycker det är otroligt tråkit att man ska bli utpekad som snål och en person som inte vill betala för sig. Så är det absolut inte!! Väljer aldrig det billigaste då oftast kvaliten blir därefter. Men samtidigt vill jag ha råd ifrån fler personer om hur man ska tänka i en sådan situation och dela med mig om detta om fler skulle råka ut för detta. Men tar det direkt med försäkringsbolaget och avslutar denna tråd här.
Skit i folk som tycker du borde acceptera detta och gärna vara mer givmild och tolerant. De är oftas dem som gapar högst om de själva skulle drabbas. Lätt att sitta på höga hästar och markera när det drabbar någon annan! Jag tycker du har 100% rätt att reagera starkt på detta, de utför en tjänst och tar säkert saftigt betalt för den och ska sköta sig professionellt! Kontakta försäkringsbolaget och ansvarig byggledare.
 
  • Gilla
TuVu och 4 till
  • Laddar…
G Greedy1978 skrev:
Instämmer helt. Om stugan ligger i Stockholms skärgård och byggjobbarna bor i Södertälje kan det bli 4 timmar om dagen i pendling om trafiken jävlas.

Jag lät mina byggare bo i Gästhuset mån-tors när jag byggde till på landet och det sparade jag mkt pengar på och dom massa trist pendling. Det är ju typ den första frågan man ska ställa vid ett bygge? Var bor ni någonstans? Felet här ligger ju snarare på att ni inte har legat nära er byggfirma och gått igenom det praktiska innan bygget startade.

Men kanske är det just att det är ett försäkringsärende som skapat detta? De flesta tar ett steg tillbaka mot om man själv beställt jobbet, "det är ju inte mina pengar" och någon annan ska fixa. Trist men ser det hela tiden i vår BRF när det varit vattenskador.

Oavsett tråkigt läge och råder er att försöka göra det bästa av situationen nu. Red ut riktiga sovplatser, förklara vilken del av huset som är no-go zones etc, töm kylskåpet på egen mat. Försök även få till något extra från byggfirman som kompensation då de sparat mycket tid och pengar på detta, kanske kan de bygga en cool duschvägg med nischer som tack för login?
Så länge det är överenskommet så är det ju helt rimligt. Men när dom gör det utan överenskommelse så är det inte ok.
 
  • Gilla
maxmsm och 4 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det var ett jäkla tjafs om dom sover över eller undrbetalda på något vis. Iinget ovanligt att sova över om det är av längre väg från hemma till jobbet. Då ska det vara ÖK med beställaren om det och lagalt. sen det med lönen för dom som jobbar ska vi nog inte bry oss i. Att som somliga säger att det ska anmälas till SKV är något av avund från en del, som kanske har egen firma i branschen, vad vet jag. inget. Har själv sovit på soffan hos kunder och haft med sovtäcke och skaffning för 4 dagar. Så inget märkligt med det att sova över, om möjliget finns. Att så många på forumet ondgör sig för detta, finner jag inte relevant i det hela. Och föreslår en massa åtgärder är även det inte relevant, låt gubbarna sköta sitt jobb och TS säg till att dom inte får sova i soffan, utan ha eget med sig för nattfrid och mat.
Klart vi ska bry oss om lönen dom får. Får dom bara svarta pengar och eller slavlöner så bör man reagera.
 
  • Gilla
Bozena Petersson och 2 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Kan ge ett exempel på timpriser från firman jag anlitat under många år.
Eftersom jag har näringsverksamhet så kan jag skippa den svensk mellanhanden
Pris ut till kund från svensk firma: 490kr+ moms före rot
Pris utländskfirma från Baltikum €35 (ingen moms)
Hantverkarnas lön €20-25 (en mycket bra lön i deras hemland)

Anledningen till att den svenska mellanhanden existerar är dels rot men även att den baltisk firman får inte fakturera privatpersoner pga av någon eu regel.
20-25 Eur/h är en bra till mycket bra timlön för en byggnadsarbetare i Sverige, det är 230-290 kr/h. Medellön för en byggare på tidlön var 220 kr/h 2023 enligt byggnads.

Beroende på om det är med eller utan semester tillkommer 12 %.
 
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
[länk]
Här kan du kolla om företaget har kollektivavtal.
Fastän det säger inte så mycket. Många småföretag har inte kollektivavtal men det är inget fel på dem.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
N nb. skrev:
Fastän det säger inte så mycket. Många småföretag har inte kollektivavtal men det är inget fel på dem.
Det syns även där om dom har hängavtal som många mindre företag med anställda har. Och bör ha
 
N nb. skrev:
20-25 Eur/h är en bra till mycket bra timlön för en byggnadsarbetare i Sverige, det är 230-290 kr/h. Medellön för en byggare på tidlön var 220 kr/h 2023 enligt byggnads.

Beroende på om det är med eller utan semester tillkommer 12 %.
Man måste ta i beaktande att de inte har sjuklön, inga pensionsavsättningar och att det är mycket kompetenta hantverkare med många års erfarenhet. Inga lycksökare
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.