B Boende45 skrev:
Du vinner pris för bästa Trolltråd 2024 trots att vi endast är inne i april, Stort Grattis!

Genialisk trådstart!
Varför skulle det vara en troll tråd för?
Tänk på att forumreglerna inte gillar att man kollar någon för troll
 
  • Gilla
Anneli Törnros och 1 till
  • Laddar…
namnbyte
G Garpen1986 skrev:
Jag tycker det är otroligt tråkit att man ska bli utpekad som snål och en person som inte vill betala för sig. Så är det absolut inte!!
Byggahus forum är emellanåt någon form av epicentrum för ömma tår och avundsjuka, och en hel drös som bara hänger här för att kritisera och fatalt missuppfatta allt. Inte värt att ta åt sig.

Och sen finns det ett antal super-vettiga, så klart.
 
  • Gilla
Legere och 8 till
  • Laddar…
Vilket engagemang i tråden.

Överväg, vad är ditt syfte om du ska agera.
Tex, ohyfsat beteende som du personligen stör dig på, försäkringsbolagets hantering/ansvar eller att rätt ska vara rätt o slutligen, vill du vara rådgivande till dina föräldrar?

Just i detta fall hade jag hjälpt föräldrarna o ringt två samtal (om de vill ha hjälp, förstås);
1, Försäkringsbolaget, frågat om de har krav på kollektivavtal med deras byggentreprenörer.

2, Byggnads, facket.

O bara berättat anonymt om allt o lyssnat på deras svar.

Byggbolaget hade jag struntat i detta skede då de gör ett beställt uppdrag av annan än dina föräldrar.

Sen hade jag funderat på vidare åtgärder, beroende på deras svar.

Eller invänta deras förslag/åtgärder eller vad de råder dina föräldrar att göra.

Det är ju dina föräldrars fastighet och inte din.
Lycka till
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Jag hade frågat hantverkarna vad de tjänar och sen räknat baklänges var pengarna tar vägen.

I den bästa av alla världar så betalas de en rimlig lön men missat att man inte sover i andras hus( billigast för att ha mer pengar med sig hem till familjen)
I värsta fall så har de inte råd att dela på ett rum för lönen de får och någon annan tar pengarna
Om jag i god tro hade råkat beställa slavarbetskraft hade jag uppmanat vederbörande att genast vända sig till Stockholms Byggsyndikat nästa vardag. De tar ärenden från hela landet på ryska, spanska, etc.

Tyvärr gör polisen inte mycket åt sånt här i Sverige. vi har en lag mot människoexploatering men ingen åtalas. Få fall utreds ens.

Syndikatet kan ju både räkna och, ifall han hör av sig i tid, driva in arbitraget ifråga åt slaven i soffan. Majoriteten av arbetsdomstolens mål hittills i år är iallafall Byggsyndikatets krav på uteblivna löner och andra ersättningar från diverse kriminella lönetjuvar - många av dem verkar vara svenskar!

Ju längre det dröjer innan han i soffan kopplar in facket desto större risk för att det enda han har chans att få betalt är lite lönegaranti - som alla vi andra här tvingas bekosta!

Även om huvudentreprenören du köpt av inte är arbetsgivarbolaget kan slaven i soffan kräva huvudentreprenören på rubb och stubb, bara han inte väntar för länge med att söka hjälp med att kräva anständiga villkor och pengar på fredag. Har han då med sig ett organisationsnummer på den som du blir fakturerad av kan det förenkla den fackliga entreprenöransvarsprocessen.

EU har sedan några år tvingat Riksdagen göra huvudentreprenören (den du som konsument betalar till) ansvarig: entreprenöransvarslagen.

Men när det hunnit gå tre månader från ordinarie löningsdag så preskriberas all utebliven lön/ersättning för huvudentreprenören och den brottsvinst som delas mellan din huvudentreprenör och det kriminella nätverket är ett faktum.

Eftersom slaven i soffan sannolikt inte är LO-medlem sedan innan är Byggsyndikatet det enda fack han kan vända sig till och (utan medlemslistor) få hjälp direkt, innan entreprenöransvaret hunnit preskriberas enligt Sveriges försök att lägga sig på EU:s miniminivå för lagskyddet mot lönestöld i entreprenader.

Så agera NU genom att se till att slaven i soffan går till facket och ber om hjälp.

Har du själv inte rent mjöl i påsen (blundade, höll för näsan, och valde det billigaste?) kan det bli knepigare, men är du en vanlig konsument som valt det ”billigaste” har du ju alltid rätt att få avtalat jobb utfört - även om slaven i soffan skulle lyckas få ut sina rättighete via facket/arbetsdomstolen och omintetgöra brottsvinsten. Beställaren ansvarar inte för exploateringen - men bör be slaven anmäla sin situation till facket.

Vill han inte det kan du på egen hand tipsa Fairplay Bygg om vad som pågår. Öppet eller anonymt.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
urker och 5 till
  • Laddar…
G Garpen1986 skrev:
Hej, under en badrumsrenovering hos mina föräldrar har det dykt upp ett "mindre" problem som jag hoppas kunna få lite hjälp med här på forumet. För att gå direkt till problemet så handlar det alltså om att hantverkarna sover kvar i huset. Min far hittade dom i arbetskläder liggandes i soffan, som täcke har dom varit och hämtat stora handdukar, dessutom har dom varit i kylen och tagit av det som funnits. Det har förmodligen pågått under under hela renoveringen ca 2 veckor. Tycker själv att det känns olustigt och ganska äckligt om jag ska vara ärlig. Är det jag som är känslig, eller hur hade ni agerat :)


// Garpen
Jag skulle ha gått bananas! Kontakta försäkringsbolaget på direkten, och gör en skadeanmälan till försäkringsbolaget om soffan blivit förstörd. Prata med "hantverkarna", använd kroppsspråket om de inte talar svenska. Jag gissar att det kan dröja extra länge innan jobbet blir klart om de tror att de har gratis logi.
 
  • Gilla
Legere och 2 till
  • Laddar…
G Greger Brandman skrev:
Om jag i god tro hade råkat beställa slavarbetskraft hade jag uppmanat vederbörande att genast vända sig till Stockholms Byggsyndikat nästa vardag. De tar ärenden från hela landet på ryska, spanska, etc.

Tyvärr gör polisen inte mycket åt sånt här i Sverige. vi har en lag mot människoexploatering men ingen åtalas. Få fall utreds ens.

Syndikatet kan ju både räkna och, ifall han hör av sig i tid, driva in arbitraget ifråga åt slaven i soffan. Majoriteten av arbetsdomstolens mål hittills i år är iallafall Byggsyndikatets krav på uteblivna löner och andra ersättningar från diverse kriminella lönetjuvar - många av dem verkar vara svenskar!

Ju längre det dröjer innan han i soffan kopplar in facket desto större risk för att det enda han har chans att få betalt är lite lönegaranti - som alla vi andra här tvingas bekosta!

Även om huvudentreprenören du köpt av inte är arbetsgivarbolaget kan slaven i soffan kräva huvudentreprenören på rubb och stubb, bara han inte väntar för länge med att söka hjälp med att kräva anständiga villkor och pengar på fredag. Har han då med sig ett organisationsnummer på den som du blir fakturerad av kan det förenkla den fackliga entreprenöransvarsprocessen.

EU har sedan några år tvingat Riksdagen göra huvudentreprenören (den du som konsument betalar till) ansvarig: entreprenöransvarslagen.

Men när det hunnit gå tre månader från ordinarie löningsdag så preskriberas all utebliven lön/ersättning för huvudentreprenören och den brottsvinst som delas mellan din huvudentreprenör och det kriminella nätverket är ett faktum.

Eftersom slaven i soffan sannolikt inte är LO-medlem sedan innan är Byggsyndikatet det enda fack han kan vända sig till och (utan medlemslistor) få hjälp direkt, innan entreprenöransvaret hunnit preskriberas enligt Sveriges försök att lägga sig på EU:s miniminivå för lagskyddet mot lönestöld i entreprenader.

Så agera NU genom att se till att slaven i soffan går till facket och ber om hjälp.

Har du själv inte rent mjöl i påsen (blundade, höll för näsan, och valde det billigaste?) kan det bli knepigare, men är du en vanlig konsument som valt det ”billigaste” har du ju alltid rätt att få avtalat jobb utfört - även om slaven i soffan skulle lyckas få ut sina rättighete via facket/arbetsdomstolen och omintetgöra brottsvinsten. Beställaren ansvarar inte för exploateringen - men bör be slaven anmäla sin situation till facket.

Vill han inte det kan du på egen hand tipsa Fairplay Bygg om vad som pågår. Öppet eller anonymt.
Vad har du rökt?
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Sådär brukar man göra när det betalas så dåligt att det inte går att leva på lönen. Då tar man för sig och försöker klara sig på det man kan få loss.

Arbetare som får hederligt betalt gör sällan sådär och om de gör det är de en bunt oduglingar som borde få sparken direkt. Första skedet är att ta reda på orsaken.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Vad har du rökt?
Snarare handlar det om att Greger vet någonting om verkligheten utanför Bästerortarns lilla fina bubbla.
 
  • Gilla
jkdsfsuoh
  • Laddar…
M maria01 skrev:
så dom har valt det biligaste firman
”Det billigaste” på tal om svensk firma ?
 
N Niq skrev:
Om något sådant här hände mig skulle jag nog börja med att försöka prata med hantverkaren och försöka reda på hur hans situation är. Vad han får för lön och vad företaget han jobbar för har lovat honom.
Så hade jag gått till väga. Inte omöjligt att arbetsgivaren är riktigt rutten och har kommunicerat till hantverkarna att logi på plats ingår. Eller att lönen är så låg att hanverkarna skulle gå minus om de skulle betala för sitt boende.
 
  • Gilla
Legere och 3 till
  • Laddar…
G Garpen1986 skrev:
Hej, under en badrumsrenovering hos mina föräldrar har det dykt upp ett "mindre" problem som jag hoppas kunna få lite hjälp med här på forumet. För att gå direkt till problemet så handlar det alltså om att hantverkarna sover kvar i huset. Min far hittade dom i arbetskläder liggandes i soffan, som täcke har dom varit och hämtat stora handdukar, dessutom har dom varit i kylen och tagit av det som funnits. Det har förmodligen pågått under under hela renoveringen ca 2 veckor. Tycker själv att det känns olustigt och ganska äckligt om jag ska vara ärlig. Är det jag som är känslig, eller hur hade ni agerat :)


// Garpen
Begär 1500;- per dag de sovit, 500;- per dag för mat och sen 3000;- för sanering och städ efter hantverkarna. Så blir det en bra förlikning.
 
misstänker du att det är utnyttjande av arbetskraft så är det bara att slå en pling till arbetsmiljöverket och tala om vad du träffat på, då kollar de upp firman och deras anställningsvillkor.
hsd hsd skrev:
Hade detta hänt mig och misstänkt svartjobb skulle jag kollat med skattemyndigheten, förhoppningsvis kan de åka ut och inspektera/kontrollera
Dessutom när jobbet gjorts färdigt ,dra av för olovligt nyttjande av bostaden
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Även om byggahus generellt är ett rätt bra forum så finns det ibland enstaka inlägg med lite personliga påhopp.

Jag tycker inte du skall ta åt dig, särsklit inte som att inte ens ni utan fsk bolaget tagit in firman.
200 k för 4kvm är definitivt inte i "snålklassen".
Men däremot tycker jag att du skall ta up pdetta med firman (eller fsk bolaget): För det är INTE ett ok beteende, och även misstanken om att underentrepeöner kansek fuskar med arbetskraften kan vara värt.

Men jag håller också med hempularen ovan: Man bör försöka kommai på plats under pågående arbete, för om det är "billigast möjliga" som gör arbetet kan man fundera över kvaliteten, och även om man får garantier/papper och inte blir skadeskyldig om det händer ngt om ett par år, så är det ju inte kul att gå igenom samma sak igen..
Det är min erfarenhet också. Kunde tyvärr inte följa upp mitt bygge på plats och det blev en dyrköpt erfarenhet.
 
C Chokladmonster skrev:
Avdrag på priset?! Du borde öppna plånboken istället för att utnyttja människor!
Har du svans
 
  • Gilla
Legere och 3 till
  • Laddar…
Haha detta måste ju vara en väl maskerad trolltråd ändå. Kul ämne ändå. Låter som TS kommer från solsidan :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.