53 973 läst · 190 svar
54k läst
190 svar
Hantverkare slarvat?
Det är väl inte nedsättande att posta ett omdöme bredvid firmanamnet och lägga upp bilder på trösklarna? Hantverkaren är ju nöjd och menar att det inte är något fel?P pmd skrev:
När det gäller förtal är ändamålet med uttalandet viktigt. Om man skriver ett omdöme i avsikt att svärta ner en person så kan det vara förtal, men i ditt exempel tror jag inte att risken är så stor.S Sir Duke skrev:
Min kommentar skrev jag dock bara för att nyansera påståendet om att det inte går att förtala ett företag. Det stämmer bokstavligen, men man kan ändå göra sig skyldig till förtal av en person om man "förtalar" ett företag, under vissa specifika omständigheter.
Förstår, men TS skriver ju i typ 30 inlägg att hon inte vill hänga ut någon. Så något uppsåt att förtala finns ju inte. Jag menar att hon självklart kan posta bilder på hantverksjobbet, samma bilder som hon postat här. Det kommer firman ju tolka som beröm eftersom de själva var nöjda.P pmd skrev:När det gäller förtal är ändamålet med uttalandet viktigt. Om man skriver ett omdöme i avsikt att svärta ner en person så kan det vara förtal, men i ditt exempel tror jag inte att risken är så stor.
Min kommentar skrev jag dock bara för att nyansera påståendet om att det inte går att förtala ett företag. Det stämmer bokstavligen, men man kan ändå göra sig skyldig till förtal av en person om man "förtalar" ett företag, under vissa specifika omständigheter.
Ja, TS avsikt kommer knappast vara att förtala hantverkaren, men uppsåt bestämmer man inte helt själv. Det är domstolen som avgör.S Sir Duke skrev:
I den sista meningen där kan det ligga ett dolt uppsåt …
Men som jag skrev i inlägg #162 så kommer TS knappast att behöva skriva en recension med bilder på alla felen eftersom tvisten tycks hamna hos ARN.
Risken för att bli åtalad för förtal vore nog inte speciellt stor ändå.
Är alla negativa recensioner förtal?P pmd skrev:Ja, TS avsikt kommer knappast vara att förtala hantverkaren, men uppsåt bestämmer man inte helt själv. Det är domstolen som avgör.
I den sista meningen där kan det ligga ett dolt uppsåt …
Men som jag skrev i inlägg #162 så kommer TS knappast att behöva skriva en recension med bilder på alla felen eftersom tvisten tycks hamna hos ARN.
Risken för att bli åtalad för förtal vore nog inte speciellt stor ändå.
P pmd skrev:
Helt riktigt, det är lurigt att hänga ut firmor då det kan bli klassat som förtal om man inte har hundra koll på lagstiftning och exakta formuleringar mm. Mitt mål är att få detta löst. Jag förstår att folk vill veta vilken firma det rör sig om men jag kan inte dela namnet. Nu hoppas jag på lösning!P pmd skrev:Ja, TS avsikt kommer knappast vara att förtala hantverkaren, men uppsåt bestämmer man inte helt själv. Det är domstolen som avgör.
I den sista meningen där kan det ligga ett dolt uppsåt …
Men som jag skrev i inlägg #162 så kommer TS knappast att behöva skriva en recension med bilder på alla felen eftersom tvisten tycks hamna hos ARN.
Risken för att bli åtalad för förtal vore nog inte speciellt stor ändå.
Det är komplext och jag vill inte gå in på den frågan, nu ska jag fokusera på att få snickerierna fixade och stänga detta tråkiga ärende.j.f.s skrev:
https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/fortal-mot-foretag/
Om jag kan tipsa någon annan novis om hur undvika att hamna i detta: Ha supertydliga offerter och skriftliga överenskommelser för minsta avvikelse, använd checklistor och anlita en besiktningsman när jobbet är klart.
Vi? Jag gjorde först bara ett påpekande om att man faktiskt kan råka ut för att bli åtalad för förtal om man baktalar ett företag eftersom någon påstod att man inte kan det. Sen blev det en massa ovidkommande kommentarer runt det. Någon risk för förtal lär det knappast bli i det här fallet.
Det är ändå firmans fel. De är ansvariga, även för sina misslyckade anställda.lärjungen skrev:Jag personligen skulle också vara väldigt restriktiv när det gäller att hänga ut firmor.
Men oftast när man råkar ut för problem av det här slaget handlar det om en firma med flera anställda där kanske någon enstaka person missköter sig. Jag är själv anställd på en mindre snickrarfirma, och vi har ibland råkat ut för att anställa något rötägg som verkade bra, men som gjorde dåliga jobb med kostsamma reklamationer som följd (som vi naturligtvis åtgärdade). I sådana lägen tycker jag att det vore högst beklagligt att hänga ut en hel firma pga en enskild anställds felanden, särskilt efter att vi rättat till felen.
Är de inte fullständigt säkra på att den anställde gör ett fullgott jobb så får de helt enkelt skicka dit någon som kontrollerar. Även om de är säkra så kan de höra efter om kunden är nöjd.