P pmd skrev:
Med lite otur så kan man riskera det. Om en persons namn är starkt förknippat med bolagets namn så finns det risk för att en domstol skulle bedöma ett nedsättande uttalande om företaget som förtal av personen.
Det gör förstås att man bör vara försiktig med att skriva skit om enmansbolag.
Det är väl inte nedsättande att posta ett omdöme bredvid firmanamnet och lägga upp bilder på trösklarna? Hantverkaren är ju nöjd och menar att det inte är något fel?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
S Sir Duke skrev:
Det är väl inte nedsättande att posta ett omdöme bredvid firmanamnet och lägga upp bilder på trösklarna? Hantverkaren är ju nöjd och menar att det inte är något fel?
När det gäller förtal är ändamålet med uttalandet viktigt. Om man skriver ett omdöme i avsikt att svärta ner en person så kan det vara förtal, men i ditt exempel tror jag inte att risken är så stor.

Min kommentar skrev jag dock bara för att nyansera påståendet om att det inte går att förtala ett företag. Det stämmer bokstavligen, men man kan ändå göra sig skyldig till förtal av en person om man "förtalar" ett företag, under vissa specifika omständigheter.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P pmd skrev:
När det gäller förtal är ändamålet med uttalandet viktigt. Om man skriver ett omdöme i avsikt att svärta ner en person så kan det vara förtal, men i ditt exempel tror jag inte att risken är så stor.

Min kommentar skrev jag dock bara för att nyansera påståendet om att det inte går att förtala ett företag. Det stämmer bokstavligen, men man kan ändå göra sig skyldig till förtal av en person om man "förtalar" ett företag, under vissa specifika omständigheter.
Förstår, men TS skriver ju i typ 30 inlägg att hon inte vill hänga ut någon. Så något uppsåt att förtala finns ju inte. Jag menar att hon självklart kan posta bilder på hantverksjobbet, samma bilder som hon postat här. Det kommer firman ju tolka som beröm eftersom de själva var nöjda.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
S Sir Duke skrev:
Förstår, men TS skriver ju i typ 30 inlägg att hon inte vill hänga ut någon. Så något uppsåt att förtala finns ju inte.
Ja, TS avsikt kommer knappast vara att förtala hantverkaren, men uppsåt bestämmer man inte helt själv. Det är domstolen som avgör.
Jag menar att hon självklart kan posta bilder på hantverksjobbet, samma bilder som hon postat här. Det kommer firman ju tolka som beröm eftersom de själva var nöjda.
I den sista meningen där kan det ligga ett dolt uppsåt …

Men som jag skrev i inlägg #162 så kommer TS knappast att behöva skriva en recension med bilder på alla felen eftersom tvisten tycks hamna hos ARN.

Risken för att bli åtalad för förtal vore nog inte speciellt stor ändå.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, TS avsikt kommer knappast vara att förtala hantverkaren, men uppsåt bestämmer man inte helt själv. Det är domstolen som avgör.

I den sista meningen där kan det ligga ett dolt uppsåt …

Men som jag skrev i inlägg #162 så kommer TS knappast att behöva skriva en recension med bilder på alla felen eftersom tvisten tycks hamna hos ARN.

Risken för att bli åtalad för förtal vore nog inte speciellt stor ändå.
Är alla negativa recensioner förtal?
 
P pmd skrev:
Med lite otur så kan man riskera det. Om en persons namn är starkt förknippat med bolagets namn så finns det risk för att en domstol skulle bedöma ett nedsättande uttalande om företaget som förtal av personen.
Det gör förstås att man bör vara försiktig med att skriva skit om enmansbolag.
P pmd skrev:
Ja, TS avsikt kommer knappast vara att förtala hantverkaren, men uppsåt bestämmer man inte helt själv. Det är domstolen som avgör.

I den sista meningen där kan det ligga ett dolt uppsåt …

Men som jag skrev i inlägg #162 så kommer TS knappast att behöva skriva en recension med bilder på alla felen eftersom tvisten tycks hamna hos ARN.

Risken för att bli åtalad för förtal vore nog inte speciellt stor ändå.
Helt riktigt, det är lurigt att hänga ut firmor då det kan bli klassat som förtal om man inte har hundra koll på lagstiftning och exakta formuleringar mm. Mitt mål är att få detta löst. Jag förstår att folk vill veta vilken firma det rör sig om men jag kan inte dela namnet. Nu hoppas jag på lösning!
 
j.f.s j.f.s skrev:
Förtal mot företag finns inte. Däremot om man pekar ut personer på företaget så är det en annan sak.
Det är komplext och jag vill inte gå in på den frågan, nu ska jag fokusera på att få snickerierna fixade och stänga detta tråkiga ärende.
https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/fortal-mot-foretag/

Om jag kan tipsa någon annan novis om hur undvika att hamna i detta: Ha supertydliga offerter och skriftliga överenskommelser för minsta avvikelse, använd checklistor och anlita en besiktningsman när jobbet är klart.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
j.f.s
Du var för snabb på att citera. :D

Tog bort inlägget för att inte sabba tråden med ovidkommande diskussion.
 
  • Gilla
Karinsbostadsrätt
  • Laddar…
P
S Sir Duke skrev:
Är alla negativa recensioner förtal?
Nej, givetvis inte. Hurså?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P pmd skrev:
Nej, givetvis inte. Hurså?
För att ni är så ängsliga i tråden.
Klart man får posta bilder bredvid ett firmanamn på Offerta etc. Firman var ju dessutom nöjd med jobbet och kan ju omöjligt ta det som kritik.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P
Vi? Jag gjorde först bara ett påpekande om att man faktiskt kan råka ut för att bli åtalad för förtal om man baktalar ett företag eftersom någon påstod att man inte kan det. Sen blev det en massa ovidkommande kommentarer runt det. Någon risk för förtal lär det knappast bli i det här fallet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ser mera ut som sabotage! Hur kan man bygga så j...a dåligt och ta betalt dessutom.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Karinsbostadsrätt Karinsbostadsrätt skrev:
såhär är dörren, det måste anses rakt eller ska vattenpasset vara mitt i prick?[bild] [bild]
Hur kan man inte se att bubblan ligger snett åt helve..t. Vadför använda vattpass om man inte går efter bubblan???
 
lärjungen lärjungen skrev:
Jag personligen skulle också vara väldigt restriktiv när det gäller att hänga ut firmor.

Men oftast när man råkar ut för problem av det här slaget handlar det om en firma med flera anställda där kanske någon enstaka person missköter sig. Jag är själv anställd på en mindre snickrarfirma, och vi har ibland råkat ut för att anställa något rötägg som verkade bra, men som gjorde dåliga jobb med kostsamma reklamationer som följd (som vi naturligtvis åtgärdade). I sådana lägen tycker jag att det vore högst beklagligt att hänga ut en hel firma pga en enskild anställds felanden, särskilt efter att vi rättat till felen.
Det är ändå firmans fel. De är ansvariga, även för sina misslyckade anställda.

Är de inte fullständigt säkra på att den anställde gör ett fullgott jobb så får de helt enkelt skicka dit någon som kontrollerar. Även om de är säkra så kan de höra efter om kunden är nöjd.
 
Bölebon Bölebon skrev:
Ser mera ut som sabotage! Hur kan man bygga så j...a dåligt och ta betalt dessutom.
Precis min tes.

Om firman vägrar åtgärda de fulspikade trösklarna med argumentet att de inte omfattades av avtalet, så handlar det ju inte om en dåligt utförd tjänst. Det handlar ju om skadegörelse.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.