Det gick visst många sidor men ganska fåsvar på ursprungsfrågan?

Direkt när jag såg att timtaxan skiljde 11% så var ju saken klar! Bara att betala! Det är inte orimligt att höja ett tidigare rimligt pris med 11%, även om det är mer än inflation etc. Det ligger inom spannet för vad timkostnaden kan variera mellan olika företag.

Hade det däremot varit en höjning på 50% och priset innan inte var ovanligt lågt, och företaget inte sagt något, hade det börjat bli intressant.

Om det sedan är för många timmar etc är en annan fråga.

Hade de höjt till 50000kr/h hade du bara bett dem fixa decimalkommafelet på fakturan...
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
D
Det är ju ingen höjning om man inte avtalat om ett pris...
Däremot kan det vara skäligt att betala det som fakturerats.
 
N Nils82 skrev:
Jag baserar det på följande exempel:
Du vill köpa en byggtjänst av mig. Jag vill ha 2000 oskäliga pistoler per arbetad timme. Du tycker jag är världens bästa hantverkare och betalar mer än gärna detta hutlösa timpris.
Således sluter vi ett avtal kring detta och börjar sedan med arbetet.
Det är ju helt andra förutsättningar, TS har inte avtalat om någon timpenning. TS tog för givet att det var samma timpenning som förra jobbet.

Det är här hantverkaren har brustit, näringsidkaren har inte säkerställt att konsumenten var medveten om timpenningen.
Nu undrar jag vem som ska, i detta påhittade scenario, komma och förbjuda mig för att ta 2000/h. Det är ju inte trolig någon av dig eller mig.
Som DMOL citerar: Domstolen.
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
FOavsett anledning till höjningen så känns det som något man får se till att kolla upp som beställare.
Hela poängen med konsumentlagstiftningen är att konsumenten inte ska "får skylla sig själv" om man missat nåt. Konsumenten är amatör, näringsidkaren är proffs. Det är proffset som ska se till att allt går rätt till, proffset ska hjälpa amatören.

Det är ju just eftersom en massa näringsidkare ägnat sig åt att "kunden får skylla sig själv" som EU har lagstiftat om detta skydd.
 
  • Gilla
Enolf och 4 till
  • Laddar…
Okej, så nu är det domstolen som ska förbjuda timpenningen fast " du å jag" är ense om priset? :crysmile:
 
D DMOL skrev:
Det är ju ingen höjning om man inte avtalat om ett pris...
Däremot kan det vara skäligt att betala det som fakturerats.
Sant, men det är väl oerhört sannolikt att företaget ändrat sin prislista sedan de var hos denna kund förra gången. En ändring som enligt vad vet här inte är oskälig. Att kunden inte frågat och att ftg heller inte informerat är inte optimalt, men likväl landar man i att det är skäligt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Okej, så nu är det domstolen som ska förbjuda timpenningen fast " du å jag" är ense om priset? :crysmile:
Ja, det står så i lagen.

Som nån skrev, du kanske skriver på för att du tror att det är normalt timpenning, sen får du höra att alla andra hantverkare bara tar hälften. Då kan du dra det till tinget och få dem att avgöra om timpenningen är oskälig eller inte.

Åter igen: Hela den här lagstiftningen bygger på att skydda amatören som inte kan nåt. Det måste man som hantverkare vara medveten om. Det är därför det alltid ligger i hantverkarens intresse att se till att hålla rimliga priser och dokumentera alla avtal tydligt. För vid en tvist så vinner för det mesta konsumenten.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
D
martin43 martin43 skrev:
Sant, men det är väl oerhört sannolikt att företaget ändrat sin prislista sedan de var hos denna kund förra gången. En ändring som enligt vad vet här inte är oskälig. Att kunden inte frågat och att ftg heller inte informerat är inte optimalt, men likväl landar man i att det är skäligt.
Det finns ju dock en nackdel för näringsidkaren med att konsumenten kan uppvisa en tidigare taxa inom ett så kort tidsspann om det visar sig att prishöjningen är oskälig. Näringsidkaren måste kunna visa varför taxan höjts, vilket inte alltid är enkelt att bevisa.
Men det är ju omöjligt att svara på vad som utgör en markant prishöjning, om den är skälig med detaljerna som presenterats här eller utan detaljer i övrigt om hur avtalet ser ut eller om detta är ett "oavslutat arbete" osv osv...
 
N Nerre skrev:
Ja, det står så i lagen.

Som nån skrev, du kanske skriver på för att du tror att det är normalt timpenning, sen får du höra att alla andra hantverkare bara tar hälften. Då kan du dra det till tinget och få dem att avgöra om timpenningen är oskälig eller inte.

Åter igen: Hela den här lagstiftningen bygger på att skydda amatören som inte kan nåt. Det måste man som hantverkare vara medveten om. Det är därför det alltid ligger i hantverkarens intresse att se till att hålla rimliga priser och dokumentera alla avtal tydligt. För vid en tvist så vinner för det mesta konsumenten.
Jag har aldrig nämnt något om att den ena parten inte är införstådd, eller att någon blivit lurad......eller liknande scenarion.
Jag menar bara, och enbart, det jag skriver. Om två parter VERKLIGEN är överens om en "oskälig" timpenning, vem ska då förbjuda den debiterande parten att ta så bra betalt?

Vänligen svara på den frågan utan att lägga till massa om, men och kanske.
 
D
Ingen som förbjuder näringsidkaren, men i efterhand kan det bedömas som oskäligt alternativt brottsligt om det rör sig om t.ex. bedrägeri
 
N Nils82 skrev:
Jag har aldrig nämnt något om att den ena parten inte är införstådd, eller att någon blivit lurad......eller liknande scenarion.
Jag menar bara, och enbart, det jag skriver. Om två parter VERKLIGEN är överens om en "oskälig" timpenning, vem ska då förbjuda den debiterande parten att ta så bra betalt?

Vänligen svara på den frågan utan att lägga till massa om, men och kanske.
Förmögenhetsrättsligt kan två (eller flera) parter avtala om i princip vad som helst och så länge båda (alla) parter är eniga om det så är det ju bara att man följer det avtalet. Det finns ingen myndighet som går in och lägger sig i detta på eget initiativ.

Men avtalet "gäller" inte nödvändigtvis, för konsumenten kan häva det på oskälighet och skulle få i alla fall delvis rätt i domstol.

Om och men får du helt enkelt leva med, för i verkligheten är frågeställningen så som du formulerar den rätt ointressant.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
R Rickard Ohlin skrev:
Det minsta du bör göra är att fråga varför timpriset ökat så mycket då kostnader för löner mm knappast ökat 11% på fem-sex månader. Det kan ge en tankeställare till hantverkis.
Visst är det så att firman har höjt mer än vad inflation och KPI har varit under samma period.

Det innebär dock inte med automatik att det är oskäligt.
Firman kanske låg för lågt förut, i alla fall lägre än andra liknande firmor.
Firman har kanske ändrat sin inriktning lite, investerat i maskiner som förbättrar eller snabbar upp, anställt mer kompetent personal, osv.
Och just nu höjer de flesta hantverksfirmorna sina timpenningar betydligt snabbare än inflation och KPI just pga det goda jobbläget och hårda trycket på deras tjänster.
Det är inte märkligare än vad de flesta företag, oavsett bransch, skulle göra.

Så 11% eller även 25% och ännu mer behöver inte alls vara oskäligt.
Om alla deras kunder betalar samma timpenning så är det nog oerhört svårt att få det till oskäligt, skulle jag tro.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Visst är det så att firman har höjt mer än vad inflation och KPI har varit under samma period.

Det innebär dock inte med automatik att det är oskäligt.
Firman kanske låg för lågt förut, i alla fall lägre än andra liknande firmor.
Firman har kanske ändrat sin inriktning lite, investerat i maskiner som förbättrar eller snabbar upp, anställt mer kompetent personal, osv.
Och just nu höjer de flesta hantverksfirmorna sina timpenningar betydligt snabbare än inflation och KPI just pga det goda jobbläget och hårda trycket på deras tjänster.
Det är inte märkligare än vad de flesta företag, oavsett bransch, skulle göra.

Så 11% eller även 25% och ännu mer behöver inte alls vara oskäligt.
Om alla deras kunder betalar samma timpenning så är det nog oerhört svårt att få det till oskäligt, skulle jag tro.
Eller beställt en ny VW Amorak "hantverkar-pickup" med polerade 19" aluminiumfälgar och extraljus.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Förmögenhetsrättsligt kan två (eller flera) parter avtala om i princip vad som helst och så länge båda (alla) parter är eniga om det så är det ju bara att man följer det avtalet. Det finns ingen myndighet som går in och lägger sig i detta på eget initiativ.

Men avtalet "gäller" inte nödvändigtvis, för konsumenten kan häva det på oskälighet och skulle få i alla fall delvis rätt i domstol.

Om och men får du helt enkelt leva med, för i verkligheten är frågeställningen så som du formulerar den rätt ointressant.
Tack. Äntligen ett svar jag är nöjd med.
Synd bara att det jiddras så in i helvete om saker som är helt uppenbara.
 
D DMOL skrev:
Näringsidkaren måste kunna visa varför taxan höjts, vilket inte alltid är enkelt att bevisa.
Inte nog med det, jag kom på att utöver konsumenttjänstlagens paragrafer så har vi också prisuppgiftslagen där grundprincipen är att prisinformation skall ges skriftligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.