Skumpe
A AG A skrev:
Sant. Men vad hade de flesta kunder hävdat, om det visade sig vara mer omfattande än väntat?
Sannolikt att fast pris ska gälla.

Spontant håller jag dock med om att det borde bli prisavdrag. Men jag är osäker på vad juridiken säger.
Det är helt orimligt. Om hantverkaren lämnar fast pris på ett jobb som sen visar sig innefatta bilning, rivning, gjutning etc... Det finns ingen svensk hantverkare som skulle köpa "fast pris gäller". Ingen.
 
Tusen tack till alla som svarat! Hantverkarna i fråga erkände felen och är nu idag på plats för att åtgärda dem.

Dock är de nu bara allmänt otrevliga och ska börja ta betalt för allt möjligt extra samt skyller allt på oss.

Finns det någon lista här på forumet där man kan lägga ut vilket företag det rör sig om så att andra kan undvika att anställa dem i framtiden?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Maria T
T toss3 skrev:
Finns det någon lista här på forumet där man kan lägga ut vilket företag det rör sig om så att andra kan undvika att anställa dem i framtiden?
Kanske @Marlen Eskilsson kan tipsa om det?
Vid något annat tillfälle av vad byggahusare berättat på forumet, tycker jag det är berättigat att ge hantverkare en åthutning, eller säga att dessa ska man inte köpa jobb av.

Vet inte vad som gäller annat än att anmäla till ARN och då blir det offentligt för alla.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Tusen tack än en gång för all hjälp! Verkligen uppskattat!

De skulle komma idag för att installera nya toan, men blev själv lite skeptisk då jag inte litar på dem mer och lade märke till att höjdskillnaden bara skulle bli 1 cm jämfört med den vi nu har. Alltså skulle det vara 47cm från golv till kant fortfarande (med sits 49.5cm). Enda orsaken till varför jag ens godkända var pga hantverkaren sa att det inte går att lösa på annat sätt och att han hade ringt någon som hade mätt att den skulle sitta lägre. Nu dock börjat tvivla på att det verkligen stämmer.

Frågade per SMS exakt hur han tänkt där - skillnaden blir ju minimal och så ringde han upp och skyllde på mig igen att det var jag som valt den (det var det förvisso, men det var hans uppgift att dubbelkolla att den faktiskt skulle komma lägre - under 46 cm från golv till kant).

Så nu har de inte dykt upp och har kontaktat Cyklande Rörmokaren för offert för att öppna upp och göra rätt. Blir intressant att höra om det verkligen hade varit möjligt att bila upp och gjuta nytt slitsbotten utan att riskera att skada tätskiktet på andra sidan väggen. Jag förstår dock inte alls hans argument varför det inte hade varit möjligt iom slitsen inte ens sitter direkt mot baksidan av badrumsväggen utan det är 10cm avstånd mellan gipsskivorna.
 
Tycker ni detta är för nära för att riskera att skada tätskiktet på andra sidan? Det är alltså en gipsskiva bakom slitsbotten sedan ca 8cm isolering och sedan dubbelgips (badrumsvägg). Eller är det ens rimligt att bila upp existerande slitsbotten?
1JidzLp.jpg
 
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
H
T toss3 skrev:
Hej alla!

Vet ej om detta är rätt plats eller ifall denna tråd skulle höra hemma under "juridik".

Vi har precis byggt en ny gästtoalett och har skrivit avtal med hantverkaren med noggrann specifikation på vad som skulle göras, däribland att slitsbotten skulle gjutas. Det visade sig att slitsbotten redan fanns och således har det momentet blivit ogjort (det höga priset motiverades just pga slitsbotten är tidskrävande och jobbigt att gjuta), med den påföljden att de behövde montera vår vägghängda toalett betydligt högre än rekommenderat: 50cm från golv till kant. Att slitsbotten redan fanns kunde de också ha tagit reda på innan iom det fanns en inspektionslucka i slitsen.

Har vi då rätten att kräva prisavdrag iom alla moment, speciellt ett så tidskrävande sådant, aldrig utförts enligt avtal samt att det också lett till en avvikelse?

Tackar för alla svar!
Prata med hantverkaren, de har ju själva sagt att det är tidskrävande, är de seriösa så gör de ett prisavdrag.
Det omvända, om hantverkarna hittat något stort som måste åtgärdas som de inte förutsåg så hade de pratat med dig.
 
H HEM2121 skrev:
Prata med hantverkaren, de har ju själva sagt att det är tidskrävande, är de seriösa så gör de ett prisavdrag.
Det omvända, om hantverkarna hittat något stort som måste åtgärdas som de inte förutsåg så hade de pratat med dig.
Problemet är att de inte är villiga att ge oss prisavdrag. De säger att de gjort som de tyckte var bäst iom förutsättningarna. Detta har ju dock lett till att vi nu har en toalett man måste stå på tå för att nå, vilket vi förstås inte vill acceptera speciellt ifall det hade kunnat undvikas genom att bila upp existerande slitsbotten och gjuta nytt (precis som det var spec:at i avtalet). Frågan är ju dock om det ens är rimligt att bila upp slitsbotten ifall riskerna är för stora.
 
Har nu ringt runt lite olika VVS-företag i Stockholmsområdet och alla verkar vara av samma åsikt att det absolut hade varit möjligt att bila upp slitsebotten och gjuta nytt för att kunna sänka fixturen ytterligare.
 
Uppskattar ifall någon som har kunskap kunde ta ställning till följande utlåtande från våra hantverkare:

"Som jag skrivit förut så bilar man inte så nära ett badrum som skall hållas intakt av flera skäl, annars hade vi gjort det från början. När man bilar i betong kan det dessutom bli sprickbildning i plattan vilket kan vara svårt att upptäcka.(sprickbildning i badrumsgolv. Förstört tätskikt i badrummet mm (man ser i från luckan i badrummet hur få cm, man har och gå på. Vi gjorde hål för slangen in i slitsen, det är inte många cm. Finns nog ingen firma som har kunskaper som skulle överväga bilning, då riskerna är för stora och det är svårt att upptäka skador."

Avstånd i fråga (10cm totalt):

yBjqLgG.png

Vet inte riktigt vart jag ska vända mig mer. Hur kan jag bevisa att det han säger inte stämmer? Min teori är att han bara hittar på och att det absolut hade varit möjligt, men att dom inte gjorde det för att spara tid.
 
H
T toss3 skrev:
Problemet är att de inte är villiga att ge oss prisavdrag. De säger att de gjort som de tyckte var bäst iom förutsättningarna. Detta har ju dock lett till att vi nu har en toalett man måste stå på tå för att nå, vilket vi förstås inte vill acceptera speciellt ifall det hade kunnat undvikas genom att bila upp existerande slitsbotten och gjuta nytt (precis som det var spec:at i avtalet). Frågan är ju dock om det ens är rimligt att bila upp slitsbotten ifall riskerna är för stora.
Frågan om det fackmannamässigt utfört? Jag skulle prata med Säker vatten, villaägarna.se har gratis rådgivning inom byggteknik och juridik om man är medlem. Det är ingen dyr årsavgift. Gå in på nätet och läs, så fort du betalt kan du fråga dem. Jag dålig erfarenheter av besiktningsmän, de ser vad du själv ser och inte vad det beror på. Möjligen om du kan anlita en KA. Kommunen har namn på KA som är godkända.
 
H HEM2121 skrev:
Frågan om det fackmannamässigt utfört? Jag skulle prata med Säker vatten, villaägarna.se har gratis rådgivning inom byggteknik och juridik om man är medlem. Det är ingen dyr årsavgift. Gå in på nätet och läs, så fort du betalt kan du fråga dem. Jag dålig erfarenheter av besiktningsmän, de ser vad du själv ser och inte vad det beror på. Möjligen om du kan anlita en KA. Kommunen har namn på KA som är godkända.
Hej! Tackar för råd. Gick med i villaägarna idag, men deras support hade stängt idag. :) Har också kontaktat säker vatten, men de ville inte ta ställning till ifall det hade varit möjligt (de besvarar bara tekniska frågor som har med branschreglerna att göra). Så får försöka hitta någon annan som kan ta ställning till ifall de borde ha bilat upp slitsbotten, vilket andra VVS-företag absolut tycker att de borde ha gjort och nu bara kommer med undanflykter.
 
H
T toss3 skrev:
Hej! Tackar för råd. Gick med i villaägarna idag, men deras support hade stängt idag. :) Har också kontaktat säker vatten, men de ville inte ta ställning till ifall det hade varit möjligt (de besvarar bara tekniska frågor som har med branschreglerna att göra). Så får försöka hitta någon annan som kan ta ställning till ifall de borde ha bilat upp slitsbotten, vilket andra VVS-företag absolut tycker att de borde ha gjort och nu bara kommer med undanflykter.
Det är bra om du kan få skriftliga omdömen från andra VVS bolag, kan vara viktiga om det blir en process.
Försök att få tag i en KA, det kostar säkert en slant för han/hon ska komma och titta. Hoppas att Villägarna kan ge dig rätt vägledning. De har ju både byggteknik och juridik. Det finns ju en. Skriver ett Pm.
 
Uppdatering: Fick precis också veta att de inte satt något tätskikt i slitsen trots att detta också var spec:at i avtalet. Hävdar fortfarande att det medför för stora risker att bila upp slitsbotten trots att jag nu fått svar från andra VVS-företag, byggrådgivare hos försäkringsbolaget samt villaägarna att detta inte stämmer.

Tror det enda som nu återstår är att försöka häva avtalet med hantverkarna och ta in extern part för att lösa det på ett snyggt sätt. Vill inte leva med en toalettstol som sitter 49cm ovanför klinker (detta alltså från golv upp till porslinskant efter de redan höjt golvet en gång). Försökte ringa Villaägarnas juridiska hjälp idag, men de var redan nedringda så får göra ett nytt försök på torsdag.
 
Senaste nytt: Hantverkaren menar nu att vi inte kommit överens om att de skulle gjuta nytt slitsbotten trots att det står i avtalet: "Vattentät slitsbotten med läckageindikering byggs".

Det finns en inspektionslucka i slitsen samt skvallerrör på andra sidan väggen i badrummet samt fick hantverkaren VVS-ritningar så han kan inte ha varit medveten om att det inte fanns slitsbotten sedan tidigare (eller så visste han inte vilket också tyder på inkompetens).
 
Redigerat:
  • Ledsen
FreQa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.