T
Hej,
ska investera i en handöverfräs och såg att Bosch POF 1400 ACE fått bra reviews men är det ett bra köp?
Jag tänkte köpa/bygga ett fräsbord i framtiden så bra om den funkar till ett sådant.
Jag kommer bara hobby-fräsa saker som blomlådor, fönsterspröjs, bi-lådor osv så endast hobbyarbete.
Vill ha bra kvalite och något flexibelt.
Tips?
 
Åk och känn på dem i någon butik om möjligt. Jag tycker inte fjädern skall vara för hård. Har inte testat den du nämner. Om du tänkt montera den fast i ett bord är det inte lika viktigt förstås. Men annars uppskattar jag att den glider enkelt upp och ner. Man får bättre precision då.
Elektronisk varvtalsanpassning (finns säkert bättre ord för det) är också bra att ha. Dvs att man har konstant varvtal oberoende av belastning.
 
T turbo100 skrev:
Hej,
ska investera i en handöverfräs och såg att Bosch POF 1400 ACE fått bra reviews men är det ett bra köp?
Jag tänkte köpa/bygga ett fräsbord i framtiden så bra om den funkar till ett sådant.
Jag kommer bara hobby-fräsa saker som blomlådor, fönsterspröjs, bi-lådor osv så endast hobbyarbete.
Vill ha bra kvalite och något flexibelt.
Tips?

POF 1400 ACE funkar bra, finns på Amazon för 930:-. Ska man upp en nivå i samma motoreffekt så får man lägga till 2000 - 3000:- och det är inte alltid ett alternativ. POF 1400 ACE är kompetent och kommer att funka till din användning. Det ska dock nämnas att för i de fall fräsning blir frälsning så är inte POF 1400 ACE kompatibel med standard tillbehör, å andra sidan blir du frälst så skulle de inte räcka med en fräs heller.
 
Jag har en POF 1400 och tycker den funkar bra till stora saker, men det ÄR rätt svårt att hitta tillbehör som funkar om man vill sätta den i ett bord eller sånt.
 
T
Hej och tack för input.
Vad skulle kunna vara en fräs som är enklare att hitta tillbehör till som inte fullständigt springer iväg i pris?
Jag är lite tillbehörsnörd så tänkte fråga - finns det någon standard som denna Bosch inte följer eller är det andra regler som styr?
Vill till exempel kunna göra sinkning av lådor jag har till mina odlingar och till vinterns bikupebygge.
Egentligen inte något mer avancerat än så... men för sinkning osv gissar jag att en jigg eller liknande behövs - det kommer jag behöva..
 
T
läser.. kansje bte ett alternativ iaf för det priset..
Tips på nåt som kan byggas in i bord och har tillbehör?
 
Jag är också intresserad av ett fräsbord. Men det känns lättare att hitta ett komplett bord än att hitta saker som passar ihop :thinking:
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
En av fördelarna med CMT/Triton är att de kommer med vev för höjdjustering vid bordsmontage. (y)

Har själv en Bosch GMF1600 som är tänkt att användas både i och utan bord, den kommer med både sänk och kopierbas. Dock inte lika smidig höjdjustering som med ovan nämnda eller liknande.:cool:
 
T
Hej,
AEG'n verkar intyressant faktiskt - många bra reviews,
Frågan är nog egetligen vad jag behöver - ska bara fräsa lite falsar till bikupa. några infräsningar för lyftgrepp osv.
Jag ser att man kan göra ett fräsbord till en bosch pof 1400 ace och den är ju betydligt billigare.
Kan jag med denna sintra mina balkonglådor osv så tror jag den duger i många år till mitt lilla snickeri..
Vilket verktyg/tillbehör kommer jag inte kunna ha med denna Bosch?
Tusen tack för info!
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Hej igen turbo100!

Med risk att göra dig ännu mer förvirrad får du här ett bra tips i den billigare delen av prisskalan. Silverline!
Har själv en sådan fräs fast monterad i min horisontalfräs.
Mycket fräs för pengarna! Alla olika spännhylsor som du behöver ingår och stark är den.

Silverline handöverfräs på en produktinformationssida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kolla länken där mitt fräsbygge visar den.
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-horisontalfraes.336757

Dag
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
T turbo100 skrev:
Hej,
AEG'n verkar intyressant faktiskt - många bra reviews,
Frågan är nog egetligen vad jag behöver - ska bara fräsa lite falsar till bikupa. några infräsningar för lyftgrepp osv.
Jag ser att man kan göra ett fräsbord till en bosch pof 1400 ace och den är ju betydligt billigare.
Kan jag med denna sintra mina balkonglådor osv så tror jag den duger i många år till mitt lilla snickeri..
Vilket verktyg/tillbehör kommer jag inte kunna ha med denna Bosch?
Tusen tack för info!
Hej!
Vad avser du med tillbehör?
Här nedan ser att den går att använda ihop med skenadapter FSN OFA.
https://www.byggahus.se/forum/threads/bosch-pof-1400-ace-med-bosch-fsn-ofa.259878/

Du kommer inte ha några problem att hitta frässtål, kopierhylsor bör inte vara något problem.

Du kan absolut montera den i bord om du vill, många fräsbordsplattor kommer ohålade så man får passa in själv, vilket är lätt med tydliga instruktioner. (y)
 
  • Gilla
turbo100
  • Laddar…
T
Silverline-fräsen är på 1695:-
Tycker om att den har alla (1/2 tum, 1/4 tum, 8 mm, 10 mm och 12 mm) spännhylsor.

Är det något med denna silverline som är sämre jmf med Boschen POF1400 ACE?
Jag är inte alls märkesfixerad förutom ryobi vad gäller batterimaskiner men det är för jag är i deras ekosystem pga en häcksax jag fick i födelsedagspresent...
Är Silverline lite Biltema och även grön Bosch är bättre?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.