Ojjjj vad många som kan det här... själv är jag nybörjare på fräsning, utom när man e förkyld :)

Jag vet inte exakt vilken diameter som man ska fräsa slangspåren med, men färdiga spårskivor från Byggelit som säljs bl.a. av Beijer och K-rauta är frästa med diameter 18,6mm (enligt Byggelit) och dom är gjorda för 17mm slang från bl.a. Flooré. Jag antar att dom även passar till Uponor.
Om man då ska fräsa 17,6mm till LK vet jag inte, men nåt år det hållet.
Kanske 18mm?

Och vad jag kan förstå så finns inga lämpliga lågprisfrässtål vare sig på CO, Biltema eller Jula med den diametern.
Återstår då att köpa dyr på maskinaffären, eller...?

Om jag ska försöka sammanfatta det ni tycker om att ev. investera i en Festool för mina värmespår, så verkar de flesta tycka att det är overkill och skenan är ändå inge bra att använda - eller..?

Isåfall synd - för det hade varit kul med en till grå-grön låda... ;)
 
62_an skrev:
Ojjjj vad många som kan det här... själv är jag nybörjare på fräsning, utom när man e förkyld :)

Jag vet inte exakt vilken diameter som man ska fräsa slangspåren med, men färdiga spårskivor från Byggelit som säljs bl.a. av Beijer och K-rauta är frästa med diameter 18,6mm (enligt Byggelit) och dom är gjorda för 17mm slang från bl.a. Flooré. Jag antar att dom även passar till Uponor.
Om man då ska fräsa 17,6mm till LK vet jag inte, men nåt år det hållet.
Kanske 18mm?

Och vad jag kan förstå så finns inga lämpliga lågprisfrässtål vare sig på CO, Biltema eller Jula med den diametern.
Återstår då att köpa dyr på maskinaffären, eller...?

Om jag ska försöka sammanfatta det ni tycker om att ev. investera i en Festool för mina värmespår, så verkar de flesta tycka att det är overkill och skenan är ändå inge bra att använda - eller..?

Isåfall synd - för det hade varit kul med en till grå-grön låda... ;)
Om jag hade varit i dina skor hade jag provat med fräsen du redan har. Festools skena i all ära, men i detta fallet räcker det gott med en rak bräda att styra fräsen mot. Skruva fast brädan med några skruvar (tex en i varje ände och en i mitten) i spånskivan - hålen som skruvarna lämnar efter sig spelar ingen roll i sammanhanget. Brädan placerar du på frässulans radie från centrumlinjen på spåret du skall fräsa.

Jag har svårt att se att de tiondelar du avviker genom att välja ett 18 mm stål (som finns att tillgå billigt) skulle spela någon roll.

Med detta säger jag inte att du skall låta bli att köpa 1010:an eller liknande, men för detta projektet känns det overkill.
 
Det borde finnas trekvarttum, dvs 19,05 mm att beställa från UK. Skall det vara halvrunt?
 
Klart grabben ska ha en OF1010 och med en
MFS700 så slipper han bekymra sig över att hitta exakt passande frässtål (om rännan nu inte måste vara "halvrund")

FES-11546.jpg
 
Nimajneb skrev:
Klart grabben ska ha en OF1010 och med en
MFS700
[bild]
d^_^b
Eller rentutav en OF1400 med MFS kanske.

En 3/4"-fräs från England kan inte vara svår att få tag i, inte heller särskilt dyrt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.