jockejauer skrev:
Ok, när du köper slippapper och tillbehör i samband med maskinköp kan jag tänka mig det , köpte du bara ett pkt papper så har du förhandlat dig till bra rabatt men om du bara köper maskin så skulle du inte få det tror jag knappt.
Rabattsystemet förändrades i prislistan inför 2007 så dom aktiva återförsäljare som jobbar mycket med Festool skulle nog inte göra så.
Det skiljer ju också på var du köper i landet , konkuranssituation osv.
Grattis
Hur mycket tror du själv att en! låda slippapper till 320: - betyder för den samlade pris? Plus de 17,5% var redan bestämt när jag kom på, att jag behövde lite papper med.
 
Tack alla.

Som sammanfattning:
Festool: Mer tillbehör (men finns inte flera av dessa av 3.e partstillverkare, till en kanske sämre kvalitet och inte samma passform?). Enhandsfräsning smidigare vid långa och raka fräsningar, FFC-support.

Dewalt: Spånsuget (försämrar inte slangen från sugen handhavandet?), Bättre grepp, lägre pris.

Skena finns till bägge.
Jag har visserligen en Dewalt cirkelsåg, men skenan passar inte till denna, det har jag kollat.

Jag får gå och klämma litet på dem så kanske det klarnar mer.
 
Ronnyh skrev:
Tack alla.

Jag får gå och klämma litet på dem så kanske det klarnar mer.
Hej,

Lite nyfiken, vad blev det till slut?

/Vilden
 
Hej,

Hmm, behöll min gamla C/O, fast jag håller på att bordsmontera den och tänkte komplettera den med en Bosch GKF eller dylikt.

Fast det hade blivit en Festool om jag skulle välja nu då jag har skaffat en del annat av det märket.

Ronny
 
Om valet inte är begränsat till Dewalt vs Festtool skulle jag rekomendera att du också kollar Trend. Har själv en T5 som jag köpt från UK. Trend är standard när det gäller basplattan så "alla" 3-part komponenter fungerar.
Det enda man behöver göra är att byta stickproppen.
T5 eller T10, T11 beror på hur stor maskin man vill ha.
/P-O
 
Jag har 621:an och 1010:an, och skulle nog nästan rekommendera 621:an eller Elu 96, tycker inte riktigt att 1010:an är lika stabil i dubbel bemärkelse, och dessutom är inte rälsanslaget mycket att hurra för eller för den delen glidskon i plast med en anliggningsyta på kanske ett par kvadratcentimenter. Ska det bli någon anständig kvalitet på skenåkeriet för 1010:an är det lika mycket jobb på den som att anpassa 621:an till Festoolskenan. Systemtänket är bra när det är bra, till 1010:an är det leksaker. Med tanke på hur skenanslaget och den nivådifferentierade glidsulan ser ut till OF2200 så får man väl anta att även Festool håller med om det.

Sen lämnar det övriga valet förstås utrymmer för olika preferenser, och det bär emot att rekommendera DeWalt före Festool, men om man tänker att det är en Elukonstruktion så blir det lite lättare.
 
Jo, Trend har jag kikat lite på när intresset för en ny poppat upp.

Jahopp, då får jag väl tänka om med Dewalten om jag nu tänker skaffa en ny.

För tillfället har jag en incra jig på ingående som jag tänkte ha min gamla classe till.
Vi får se hur det kommer att funka annars kommer jag nog kolla på en ny igen och då står man där i valet.
Fast jag är tämligen säker på att jag skulle bli nöjd med bägge.
 
M
Mr Handyman skrev:
Jag har 621:an och 1010.............
Kan du kommentera respektive maskins förmåga att hantera spån och damm tillsammans med en bra dammsugare?
 
621:an har ju den intelligenta lösningen att spånet sugs ut genom ena röret. Det gör att man kopplar på utsuget högst upp på fräsen så det inte är i vägen. På 1010:an är det ett litet ovalt utsug bak på själva bottenplattan till fräsen. Betydligt sämre. Det utsuget är också mindre över huvudtaget, så på det området är DeWalten bättre.
 
Står i samma fundering...
Jag ska fräsa egna spår till golvvärmeslang i golvspånskivor och hade tänkt göra det med min gamla CoTech.
Men en skena skulle nog kanske underlätta avsevärt. Jag har sedan tidigare Festools sänksåg med skenor.
Så jag har funderat på en OF1010 EBQ Plus. Har fått ett pris med ca 17% rabatt: 4195:- för ett grundpaket med systainer, art nr 574233, ord. pris är 4812:- (finns en något billigare i kartong och en ännu billigare utan elektronik).
Försäljaren sa att en 1010:a räcker väl för mitt ändamål - stämmer det?

Men jag kom på att man kanske kan köpa ett Festool rälsanslag och använda till min CoTech - OM det passar...
Någon som provat?
Det som det verkar hänga på är om c/c-avståndet mellan pinnarna som går mellan anslag och fräs är lika.
Och dessutom pinnarnas diameter.
Nu har Festool olika anslag till deras tre fräsar.
Skiljer det mellan c/c-avstånden på de tre olika fräsarna?
Hur stort är c/c-avståndet resp. pinnarnas diameter (pinnhålen) på de olika anslagen?
För 1010:an, art nr 488752:
http://www.festool.se/mediandoweb/i...n/jpg_zoom/zoom__fr_fsof1000_488752_z_01a.jpg
För OF1400, art nr 492601:
http://www.festool.se/mediandoweb/i...aesen/jpg_zoom/zoom__fr_fsof_492601_z_01a.jpg
Och till OF2200, art nr 494681:
http://www.festool.se/mediandoweb/i...n/jpg_zoom/zoom__fr_of2200eb_494681_z_01a.jpg
 
Redigerat:
1010:an är onekligen en väldigt bra fräs. Jag ser dock fräsar som lite av ett fininstrument. Att fräsa djupa spår i golvspån är i mitt tycke ett rätt grovt jobb som åtminstone jag gärna gjort med antingen en stöddig finfräs eller en mindre fulfräs. Hade jag varit du hade jag fixat ett anhåll till cotech-fräsen så att den går att köra på Festoolskenorna.

Jag har exempelvis en borrjigg för hyllplanshål med en platta som glider på en av pucklarna på Festoolskenan. Precisionen i det arrangemanget är riktigt bra, mer än du behöver för dina golvvärmeslangar. Du bör lätt kunna fixa något liknande att montera Cotech-fräsen i.

Fast när jag tänker efter, köp 1010:an oxo, det är en ruskigt trevlig liten fräs. Köp _inte_ versionen utan elektronik, det är A och O.
 
phl skrev:
1010:an är onekligen en väldigt bra fräs. Jag ser dock fräsar som lite av ett fininstrument. Att fräsa djupa spår i golvspån är i mitt tycke ett rätt grovt jobb som åtminstone jag gärna gjort med antingen en stöddig finfräs eller en mindre fulfräs. Hade jag varit du hade jag fixat ett anhåll till cotech-fräsen så att den går att köra på Festoolskenorna.

Jag har exempelvis en borrjigg för hyllplanshål med en platta som glider på en av pucklarna på Festoolskenan. Precisionen i det arrangemanget är riktigt bra, mer än du behöver för dina golvvärmeslangar. Du bör lätt kunna fixa något liknande att montera Cotech-fräsen i.

Fast när jag tänker efter, köp 1010:an oxo, det är en ruskigt trevlig liten fräs. Köp _inte_ versionen utan elektronik, det är A och O.
Bra råd allesammans, men man skall inte glömma bort alternativet 1400an. Fräs är ett verktyg som kan användas till otroligt mycket. Förr eller senare vill man ha 1/2 tums eller 12 mm fräsar, och att köpa 1010 och sedan inse att man saknar större fräsar är antingen en dyr återvändsgränd eller ett extremt dyrt tvåfräsköp. 1400 är givetvis lite klumpigare, men inte så illa.

--- Mats ---
 
Det finns flera lösningar på problemet. Det är inte så överdrivet komplicerat att göra ett skenanslag till en annan fräs, men man behöver en pelarborr, eller borra med handöverfräsen för att få hålen ok. Inte ens alla pelarborrar fixar det utan justering.

Lite beroende på hur stora spår du ska fräsa är det knappast problem för 1010:an, utan den ska klara av det, men räkna med att stålet kommer ta mycket stryk, dvs. kör inte med ett CMT-stål utan typ CO-Tech. Dock är dammutsug till fräsen viktigt i det fallet för att spara på både fräs och stål.

Ska man ha en fräs är nog OF1400 bra, men 1010 är å andra sidan kanske roligare att börja med? 1400:an är som Mats säger mycket mer universell.

Alltså: Köp 1010/1400, gör ett skenanslag till din billiga fräs. Det är väl en trevlig lösning?
 
Givetvis ska det tilläggas att man aldrig kan ha för många handöverfräsar.
 
Jag har svårt att se att det skulle bli så mycket bättre att fräsa golvspånen med en festoolskena. En styv list eller liknande, som skruvas fast med ett par tre skruv i spånet och en passbit som sköter distansen dvs avståndet mellan centrum fräs och fräsens platta, gör jobbet lika bra, nästan lika snabbt och betydligt billigare. Det behövs ingen precision för att fräsa golvvärmeslingor, det skall ju ändå plåtar i spåren.

Jag har helt slutat att använda mina skenor vid fräsning. Det är helt enkelt ett jävla krångel när man vill ha det exakt och med OF1010 är det (priset till trots) en ganska vinglig historia.

///j

62_an skrev:
Står i samma fundering...
Jag ska fräsa egna spår till golvvärmeslang i golvspånskivor och hade tänkt göra det med min gamla CoTech.
Men en skena skulle nog kanske underlätta avsevärt. Jag har sedan tidigare Festools sänksåg med skenor.
.../
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.