Dessa ligger ju jämförbart i pris
Jag har hittat trådar som förespråkar bägge, men inte riktigt vilken av dem som är bäst.
Självklart är det subjektivt, men det är det jag är ute efter.
Festool har ju skenan.
Men förutom det, vilken tycker du är bäst och varför?

Tack på förhand
Ronny
 
Hej

Vet inte vart du har fått prisarna, men på axminster i England är festools maskinen 50% dyrare (£273.78 jämfört med £184.95 för dewalten).
 
Hej,

Jag tog priserna från prisjakt.nu.: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1102
DW621K: 3295
OF1010 EBQ: 3195

Vilket verkar visa att Festool har en väldigt gemensam prissättning mellan länder medan Dewalt går att hitta billigare i andra länder.
Jag har inte letat priser så där jättemycket så det borde ju gå att få dem billigare om man importerar, men om man bortser från priset, vilken är bäst?

Fast jag missade att det var verktygsimporten som hade priset på Festool och de säljer inte dem än så man kan ju inte vara säker på att det priset stämmer om de kommer sälja dem.
 
Ronnyh skrev:
Hej,

Jag tog priserna från prisjakt.nu.: [länk]
DW621K: 3295
OF1010 EBQ: 3195

Vilket verkar visa att Festool har en väldigt gemensam prissättning mellan länder medan Dewalt går att hitta billigare i andra länder.
Jag har inte letat priser så där jättemycket så det borde ju gå att få dem billigare om man importerar, men om man bortser från priset, vilken är bäst?

Fast jag missade att det var verktygsimporten som hade priset på Festool och de säljer inte dem än så man kan ju inte vara säker på att det priset stämmer om de kommer sälja dem.
Jo, men tyvärr fick du prisen från verktysimporten.se , de säljer inte Festool! Det står att deres avtal med Festool inte har kommit igång än, så har det stått i mer än 1 år. Jag retar mig alltid på verktygsimporten, hur oseriös får man vara?

Gå in på www.festool.se istället där finns det priser.
 
Ok, det var ca 600:- mer än dewalten om man räknar utan lull-lull (som man visserligen vill ha men jag räknar bort i prisjämförelsen). Fortfarande pengar som man kan räkna bort om den är tillräckligt mycket bättre.
Jag antar att priserna på festool.se är riktpriser och man kan hitta den billigare någon annanstans?

Jo, verktygsimporten har man retat sig på några gånger.
 
Festool har ganska hård prispolitik och därför är det ofta bara rek. priser du kan hitta. Ring runt till dina lokala återförsäljare och fråga vad de vill sälja den för. Det är lättast att få ett bra pris om du samtidigt köpar lite tillbehör. Räkna med ca 15%.

Givetvis kan du få även få rabatt på Dewalten, så kom ihåg detta när du ska jämföra pris.
 
Tack för tipsen om priserna, de kan behövas.

Men hur var det nu, varför är den ena bättre än den andra?
Eller är de jämbördiga?
 
Dewalten kan vara lite smidigare om man hållar på med fin-fräsning. Detta är pga. man har lite bättre grepp med denna maskin.

Festoolen är bättre än dewalt om man ska fräsa raka och långa spår. Både pga. handtaget är gjort för att kunna köra bekvämt med en hand och sen styrskenan givetvis.

Jag skulle ta festool pga. den passar i ett system med allt det annat Festool verktyg .(kanske du inte har något annat Festool verktyg, men det kommer!)

Jag tror inte man blir eniga om vilket som är bäst för det beror på ens behov.
 
Jag har en DW621K och uppskattar särskilt det integrerade spånutsuget. Väldigt enkelt att ansluta spånsågen till den, särskilt när den är bordsplacerad. Har dessvärre inte prövat Festoolen så jag kan inte jämföra dem.
 
Jag stod inför samma val för några månader sedan. Efter mycket klämmande på de bägge så föll valet på Festool. Jag gillade utsuget på DeWalt men tyckte bättre om "känslan" på Festool maskinen. Jag gillar också Festools handtag till skillnad från de vanliga med två knoppar. Nu har jag inte någon tidigare erfarenhet av handöverfräsar så detta är kanske mycket en vanesak. Tillbehören som skenor mm är också ett + och dessutom träffade jag på en mycket bra och kunning säljare vilket kanske påverkade endel också.
 
Festool skulle vara det självklara vapnet för mig, utan tvekan och defenitivt jämfört med en DeWalt.
Festool´s OF 1010 har jättemycket tillbehör så som zink förbindningssystem, styrskenor från 800 mm till 5000 mm med eller utan hålradssystem ,kopierschbloner , cirkelanslag, dubbelanslag, bänkskiveschablon mm mm mm.
Festool satsar allt hårdare på just fräsmarknaden och släpper en ny fräs till hösten som ska ersätta den gamla OF 2000 ifs en ganska stor produktionsmaskin men det bevisar att dom inte ligger på latsidan , går du in på www.festool.se så hittar du utvalda återförsäljare som satsar på något som kallas "FFC" ( festool fräs center) dit kan man ringa och fråga allt vad som berör fräsning och få svar av utbildad personal. dessutom har du tre års garanti och det finns det inte många elverktygsleverantörer som erbjuder. går du dessutom med i deras kundklubb ( www.toolsforproffit.se) så får du bonus på de maskiner du handlar, lite ica varning kanske men det finns faktiskt fördelar som tillexempel stöldskyddgaranti och 30 dgr öppet köp.
Som du kanske förstå så är jag lite enögd i många fall men jag anser att köper man tysk kvalité så får det kosta lite och dessutom så skiljer det knappt något i pris.

Välj OF 1010 ebq plus

tack för mig , hej
 
Glömde en sak
Räkna inte med 15% den tiden rabattiden är förbi , kan du få 10% så ska du vara nöjd.
Däremot på tillbehören ska du försöka få lite till kanske.
Lycka till och mycket nöje
 
jockejauer skrev:
Glömde en sak
Räkna inte med 15% den tiden rabattiden är förbi , kan du få 10% så ska du vara nöjd.
Däremot på tillbehören ska du försöka få lite till kanske.
Lycka till och mycket nöje
Rabatt tiden är inte förbi. 15% går om man är lite tuff. Jag har precis köpt en rotex150(nya modell) med en låda Saphir slippapper som kostar 320:- plus moms. 17,5% fick jag.
 
Köpte min 621 från England och sparade en hel del pengar på det.

Styrskenor finns även till 621 inte att glömma, är samma som till sågarna...

Det jag speciellt gillar med 621 är ljudet, den är tyst :)
 
Ok, när du köper slippapper och tillbehör i samband med maskinköp kan jag tänka mig det , köpte du bara ett pkt papper så har du förhandlat dig till bra rabatt men om du bara köper maskin så skulle du inte få det tror jag knappt.
Rabattsystemet förändrades i prislistan inför 2007 så dom aktiva återförsäljare som jobbar mycket med Festool skulle nog inte göra så.
Det skiljer ju också på var du köper i landet , konkuranssituation osv.
Grattis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.