Fluke är bra tills dom ska servas, i fall dom gått sönder...

Den svenska generalagenten är inget att ha.
kostar 20 % av inköps värdet bara att skicka iväg den till frankrike.... (dock ej säker på att det var frankrike)

Aldrig mer FLUKE.... riktigt dålig service...
 
Och det ruggiga i sammanhanget är att även om personen har jordfelsbrytare så kan torkskåpet som helt korrekt var fast anslutet ha suttit på en grupp före jordfelsbrytaren, vilket är tillåtet. Men i tron att jordfelsbrytaren också skyddade torkskåpsanslutningen och därför inte kolla så kan gå riktigt illa!
 
Haha, shit! Ja, det var ju en alternativ lösning.
Men det ser ju ut att vara minst Ip65 på den där!
 
Mikael_L
Du menar skorna då, antar jag :D
 
Det är lungt så länge man inte plaskar för mycket.

Undrar om de kom på idén innan eller efter de började dricka?
 
Matarese skrev:
Det är lungt så länge man inte plaskar för mycket.

Undrar om de kom på idén innan eller efter de började dricka?
Så länge dom inte tar tag i den när dom är i vattnet så.
Skulle den sjunka så går ju säkringen...
 
Mikael_L
Epon skrev:
Skulle den sjunka så går ju säkringen...
Nope, inte en chans att säkringen går bara för att kopplingsdosan dyker !!!
Det blir det inte tillräcklig hög ström för.

Har dom JFB löser den troligast ut.

Egentligen tror jag inte risken är så väldigt stor för de badande, sjunker kopplingslådan så blir det trots allt mest ett lokalt elektriskt fält runt den. Det kanske knappt kittlas ens ... :surprised:

Men jag lovar att jag själv inte är tillräckligt kaxig (idotsäker heter det väl ;)) för att ställa upp och prova...
 
Det beror väl lite på hur mycket öl som har förbrukats och hur länge dom badat. ;)
 
Ne, faktist så händer det nog inte så mkt, inte ens säkert att JFB:n löser ut. Beror ju helt klart på vad det är för vatten.
Men det är ju aldrig bra att ha saker i vatten...

Var med om ett serverrum som fylldes med regnvatten utifrån. Så klart så hade de anställda lagt en massa grendosor mm på golvet. Fanns både säkringar och JFB, men inget löste ut. Utan de låg där nere under vattnet, tills nivån blev så hög att vattnet rann in i servrarna. Då först löste vissa JFB ut och felet uppmärksammades, detta var på en lokaltidning så gissa om det blev panik.

Det roliga i det hela var när grendosorna låg där under vattnet och lyste, så riktigt konstigt ut.
 
Rent vatten leder inte ström, det är det i vattnet lösta mineralerna/salter som sätter sprätt på strömmen.
 
Allt kan ju hända. Hundj*veln ställde sig att pinka på kontakten till en förlängningssladd som låg över gräsmattan. JFB:n bröt ögonblickligen. Fast det är klart, det var ju ganska långt från rent vatten...
 
I skolan hade vi en ganska lång diskussion om vad som händer när folk tappar hårtorken när dom sitter i badkaret osv... Så vi fick faktiskt prova. Fyllde en balja med vatten, ner med fas & nolla i ena änden så fick man stoppa ner handen, men mer än så hände ju inte eftersom strömmen inte "ville" förflytta sig genom allt vatten och fram till handen.

Jag vet också att det finns ett mythbusters-avsnitt där dom behandlar samma sak, men kommer fram till det motsatta. Har inte sett avsnittet dock så jag vet inte hur dom utför det...
 
När jag var liten roade jag mig en gång med att sätta ner 12-volts AC-kablar i akvariet.. Hemskt, jag vet.
Minns inte exakt hur jag gjorde, men jag tror jag lät en tåt sjunka ner på botten och förde ner en i ytan. "Att fastna" är det mildaste man kan säga att mina fiskar gjorde. Totalkramp och 50-hz skakningar. De flöt omkring som döda, men vibrerade.

Så faran ligger som sagt i om bara fasen hamnar i vattnet vid en punkt, och sedan letar sig till jord genom lång väg i vattnet istället för korta vägen till nollan eller jorden i dosan/sladden/whatever som ramlar i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.