Förutom att halvledare bara är Nippon pippat och det också leder (eller halvleder) till produktionsbortfall är ju likheterna inte jättemånga. Men klart det är trist när jobb försvinner. Fast iofs halvledarbrist beror på viss del av vattenbrist. På andra sidan klotet. Kanske Gotland är the place att sätta upp en kiselfabrik. Även om kista väl är bättre med Mälaren som vattenreserv.

Det är ju träbrist också. Osb skivor sägs ju vara mer sällsynt än enhörningar.

Baylan kanske kan köra lite Nippon och orientera lite bord... Liksom fixa till problemen... :)
 
Bosch som stor leverantör i bilsektorn har ju sin nya förutseende fabrik klar i forna öst dvs Dresden. Där kommer snart lite Nippon Pippon att levereras ut. Har du varit och kollat på den Maskintok? Tror det skulle göra dig gott att koppla av lite från ugnarna i Slite och se andra framsteg som skett här i världen med annat än kalk ur jordskorpan.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
A
GK100 GK100 skrev:
Bosch som stor leverantör i bilsektorn har ju sin nya förutseende fabrik klar i forna öst dvs Dresden. Där kommer snart lite Nippon Pippon att levereras ut. Har du varit och kollat på den Maskintok? Tror det skulle göra dig gott att koppla av lite från ugnarna i Slite och se andra framsteg som skett här i världen med annat än kalk ur jordskorpan.
Nä jag var till JD fabriken i Mannhiem för 3 år sedan.. Men det är väl det jag varit iväg på..
Annars så sitter jag tryggt i Sverige och undviker Nippon Pippon så gott det går.. ;):cool:

Men visst ser man en allvarlig kris i samhället komma om det inte blir flöde snart nog.. :thinking:

Men kan ju tycka att de argument som jag såg i den andra tråden lyser helt med sin frånvaro.. även när man får tillbaka några av dem i denna tråden...

Så har man visst glömt bort vad man skrev...
Att det går att lösa med import mm..
Jaså minsann gör det inte?
Men då, va tråkigt :rofl:
känner vi igen oss kanske..?:cool:

Hur som så är det inte något som natura 2000 ligger bakom detta iallafall.. Och inte fagra lögner till politiska partier...
Eller guld och gröna skogar...

Så frågan är vad kan vi i Sverige göra åt detta? :thinking:
 
Någon som minns när vi hade halvledartillverkning i Sverige?
Fabar som ingick i Sveriges beredskap t.o.m.
Allt skulle sedan outsourcas och det som var världens modernaste i mitten av 90-talet såldes och byggnaden jämnades med marken. Trist.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nä jag var till JD fabriken i Mannhiem för 3 år sedan.. Men det är väl det jag varit iväg på..
Annars så sitter jag tryggt i Sverige och undviker Nippon Pippon så gott det går.. ;):cool:

Men visst ser man en allvarlig kris i samhället komma om det inte blir flöde snart nog.. :thinking:

Men kan ju tycka att de argument som jag såg i den andra tråden lyser helt med sin frånvaro.. även när man får tillbaka några av dem i denna tråden...

Så har man visst glömt bort vad man skrev...
Att det går att lösa med import mm..
Jaså minsann gör det inte?
Men då, va tråkigt :rofl:
känner vi igen oss kanske..?:cool:

Hur som så är det inte något som natura 2000 ligger bakom detta iallafall.. Och inte fagra lögner till politiska partier...
Eller guld och gröna skogar...

Så frågan är vad kan vi i Sverige göra åt detta? :thinking:
Skall du försvara lite nya stora globala jättar nu igen? Vi har annars lokal småskalig produktion du kan använda hjärtat till istället.
 
Jo, jag tror det var jag som nämnde att halvledarbristen var värre, men att cementbristen målades upp som domedagsscenario...

Jag tänkte jag skulle googla fram vad man uppskattar att förlusten pga halvledarbrist är... Men hittade inte så mycket. För Sverige är kanske halvledarbristen mindre än en (eventuell, har inte hänt än) cementbrist. Kalkbristen är vad jag vet inte global, så teoretiskt borde det gå att importera. Halvledarbristen är tyvärr global...

https://www.vox.com/recode/2021/8/5...ctronics-automakers-gm-tesla-playstation-xbox

Last month, Ford Motors announced that its second-quarter profits had fallen by 50 percent, more than half a billion dollars, largely due to the lack of semiconductors.

Sony also warned customers in May that there won’t be a large supply of the PlayStation 5 until at least 2022.

Ford torskar väl då runt 2 biljoner dollar på årsbasis. Så några hillbillys får inte sina F150 levererade och kan heller inte sitta och dricka öl och spela PS5. Tesla och de flesta andra tillverkare får också trixa, fixa och begränsa sin produktion.

Men, men. Jag tycker att det är lite bra med Corona och produktionsbortfall på det sättet att vi kanske tänker på hur vi kan få en mer cirkulär ekonomi. Hur vi hushållar med resurser... Klart att det inte är bra om det leder till arbetslöshet. Det säger jag inte. Men jag tror att industrin kommer över dessa hinder på ett eller annat sätt. Jag tror det är svårare att lösa corona eller klimatkrisen än att fixa fram lite kalk och lite kisel...
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Jo, jag tror det var jag som nämnde att halvledarbristen var värre, men att cementbristen målades upp som domedagsscenario...

Jag tänkte jag skulle googla fram vad man uppskattar att förlusten pga halvledarbrist är... Men hittade inte så mycket. För Sverige är kanske halvledarbristen mindre än en (eventuell, har inte hänt än) cementbrist. Kalkbristen är vad jag vet inte global, så teoretiskt borde det gå att importera. Halvledarbristen är tyvärr global...

[länk]

Last month, Ford Motors announced that its second-quarter profits had fallen by 50 percent, more than half a billion dollars, largely due to the lack of semiconductors.

Sony also warned customers in May that there won’t be a large supply of the PlayStation 5 until at least 2022.

Ford torskar väl då runt 2 biljoner dollar på årsbasis. Så några hillbillys får inte sina F150 levererade och kan heller inte sitta och dricka öl och spela PS5. Tesla och de flesta andra tillverkare får också trixa, fixa och begränsa sin produktion.

Men, men. Jag tycker att det är lite bra med Corona och produktionsbortfall på det sättet att vi kanske tänker på hur vi kan få en mer cirkulär ekonomi. Hur vi hushållar med resurser... Klart att det inte är bra om det leder till arbetslöshet. Det säger jag inte. Men jag tror att industrin kommer över dessa hinder på ett eller annat sätt. Jag tror det är svårare att lösa corona eller klimatkrisen än att fixa fram lite kalk och lite kisel...
Jag tror att du har rätt i det du skriver och skrivit i denna fråga..
Att det är en större och allvarligare kris.. Men denna är i det dolda medans cementa krisen var i det offentliga..
Varför?
Det ena är orsakat av en regering utan vett..
Detta har jag ytterst dålig koll på... corona?
eller annat? :thinking:
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
A
G guggen skrev:
Skall du försvara lite nya stora globala jättar nu igen? Vi har annars lokal småskalig produktion du kan använda hjärtat till istället.
näpp.
Det ska vara JD för min del..
kört många olika märken men JD är varmt om hjärtat..

Hade Volvo BM fortfarande existerat så jajemän men finns inget svenskt traktor märke... Som jag kan se är värt att försvara.
 
M
Maskintok skrev:
Jag tror att du har rätt i det du skriver och skrivit i denna fråga..
Att det är en större och allvarligare kris.. Men denna är i det dolda medans cementa krisen var i det offentliga..
Varför?
Det ena är orsakat av en regering utan vett..
Detta har jag ytterst dålig koll på... corona?
eller annat? :thinking:
Flera samverkande anledningar, nya fabriker har blivit så dyra att bygga att ingen bygger egna fabriker att producera sina chippar i utan hyr in sig hos en 3:e parts tillverkare som TSMC & Samsung, det gör att hela världens produktion är beroende av några få fabriker och företag. Intel har enorma problem med att få ner sin process till 10nm, det mesta man säljer är fortfarande kvar på 14nm. För att öka prestandan blir chippen hela tiden större och detta kombinerat med att man inte fått ner storleken gör att yeild går ner och man får ut färre chipp per wafer.

Lägg därtill Corona med nedstängningar, alla flyglinjer nedstängda, inget gods transporteras och centralbankerna och regeringarnas tryckande och utdelande av nya pengar som har eldat på efterfrågan.

Och sista spiken i kistan cryptovaluta, enorma mängder komponenter används för att gräva fram dessa meningslösa saker som folk investerar sina nytryckta pengar i.

Så som vanligt lika doser idioti, inkompetens och girighet så har man en fin soppa.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
näpp.
Det ska vara JD för min del..
kört många olika märken men JD är varmt om hjärtat..

Hade Volvo BM fortfarande existerat så jajemän men finns inget svenskt traktor märke... Som jag kan se är värt att försvara.
Nu är ju inte cements svenskt någonstans sedan länge, men vissa verkar tro det. Cementa hette tidigare Euroc som såldes till Heidelberg, de var smarta och tog tillbaka det förr förra gamla namnet cementa på sitt dotterbolag i Sverige. Vips så tror alla att det är lokalt. Det är lika svenskt som Lidl i Sverige AB eller Nevs.

Jag kör för övrigt en BM, inte för att den är svenskt utan helt enkelt aldrig ger upp.
 
A
G guggen skrev:
Nu är ju inte cements svenskt någonstans sedan länge, men vissa verkar tro det. Cementa hette tidigare Euroc som såldes till Heidelberg, de var smarta och tog tillbaka det förr förra gamla namnet cementa på sitt dotterbolag i Sverige. Vips så tror alla att det är lokalt. Det är lika svenskt som Lidl i Sverige AB eller Nevs.

Jag kör för övrigt en BM, inte för att den är svenskt utan helt enkelt aldrig ger upp.
cementen är svensk oavsett då det bryts svensk kalk och blandas i Sverige..
Sedan att det är ett utländskt företag som utför handlingen gör inte produkten utländsk.. det är svenska beståndsdelar.. :cool:
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
M
Maskintok skrev:
cementen är svensk oavsett då det bryts svensk kalk och blandas i Sverige..
Sedan att det är ett utländskt företag som utför handlingen gör inte produkten utländsk.. det är svenska beståndsdelar.. :cool:
Och dessutom så används merparten i Sverige.

Tokstollen Wilderäng har två nya inlägg om Cementa och cementkrisen, någon som har second source på dem? Han brukar ju missförstå saker och vinkla så hårt att en korkskruv upplevs som rak i jämförelse.

BREAKING: Regeringen stoppade nyöppning av kalkbrott i Jokkmokk - kunde löst cementkrisen för LKAB och svensk industri

Nedläggningen av Cementa i Slite ledde till vattenbrist - 300 000 m3 dricksvatten kommer saknas
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Finns ju en tråd om cement, har inget med tillverkningsproblem pga brist på elektronikkomponenter.
 
  • Gilla
mxjolle och 1 till
  • Laddar…
Att säga att det är brist på halvledare är fel, det är media som skrivit fel från början.
Det är väll elektroniska komponenter det är brist på.
Fabrikerna går för fulla muggar, ingen brist på materialet in där.
Det är bara att det finns så få fabriker och stolpskotten släckte väll produktionen en kort stund pga Corona
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Tydligen så skall både USA och EU nu storsatsa på egen produktion av chip. EU planerar att pytsa in 145 miljarder dollar för att få tillverkning och USA skall lägga in 52 miljarder dollar i den tillverkning de redan har. Detta enligt GP nu på morgonen.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.