Hej

Vi har en pågående badrumsentreprenad. Vi har en besiktning man och betalning plan. Total beloppet på entreprenaden är 201,000kr för ROT (initial plus två ÄTA). Efter Rot 155,000kr.

Vi har 6000kr förseningsvite och de betalat nu efter ej gk slutbesiktning nya slutbesiktningar som kostar ca 5000kr.

Initialt såg betalning planen ut som följer:
1 30%
2 35%
3 35% + ÄTA

Betalning 2. Reducerades med en av de orsakad besiktning.

Nu har vi en betalning kvar på ca 60,000kr. Just nu (om slutbesiktning blir godkänd med anmärkningar) ser det ut som följer 60,000-12000 vite -5000kr (besiktning) = 43,000kr att betala.

Om det vid slutbesiktning kvarstår anmärkning men den godkänns. Hur avgör vi vad vi kan hålla inne med? Brukar besiktning mannen hjälpa till?
 
Du får prata med besiktningsmannen om en värdering av kvarstående kostnad för att åtgärda anmärkningarna. Den summan kan du hålla inne
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du får prata med besiktningsmannen om en värdering av kvarstående kostnad för att åtgärda anmärkningarna. Den summan kan du hålla inne
Tack! Ja, för mig är småfel svåra att värdera.
 
Jag tycker det är synd att du inte behöll din ursprungliga tråd, det är svårt att få översikt med alla nya trådar.

Det var intressant att följa....
Håller med svaret du fick innan att det rimliga är väl att hålla inne kostnaderna för att åtgärda det som är fel...
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tycker det är synd att du inte behöll din ursprungliga tråd, det är svårt att få översikt med alla nya trådar.

Det var intressant att följa....
Håller med svaret du fick innan att det rimliga är väl att hålla inne kostnaderna för att åtgärda det som är fel...
Ja. Jag funderar på att lägga ut en referens med info när det är klart. Det börjar bli klart nu. Besiktning mannen har betalat sig om o om igen. Nu blir det billigare för oss per vecka men även om de är irriterande över vitesavdrag de själva skrivit under så skulle jag säga att de jobbar 10-20 Tim per vecka. Inne på vecka 8 nu. De sade max 4 veckor så vi gav dem 5 i avtal (marginal trodde vi).
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Ja. Jag funderar på att lägga ut en referens med info när det är klart. Det börjar bli klart nu. Besiktning mannen har betalat sig om o om igen. Nu blir det billigare för oss per vecka men även om de är irriterande över vitesavdrag de själva skrivit under så skulle jag säga att de jobbar 10-20 Tim per vecka. Inne på vecka 8 nu. De sade max 4 veckor så vi gav dem 5 i avtal (marginal trodde vi).
Så tråkigt. Men förutseende av dig att köra med besiktning och vite. Vilken typ av ursäkter har de kommit med?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Så tråkigt. Men förutseende av dig att köra med besiktning och vite. Vilken typ av ursäkter har de kommit med?
De har sagt att de har så många pågående projekt, 14 samtidigt. Utöver det, inga. Men projekt ledaren tyckte att jag dubbel bestraffade dem med att de nu har vite och enligt lagen bekostar de ju nya slutbesiktningar. Så, eftersom jag egentligen inte vill ha vitet utan vill ha det klart så har jag försökt ge dem morötter i form av inget vite OM de gör klart. Men nu vet jag inte hur många gånger de har sagt ”vi behöver ett par dagar” men menar veckor så nu har jag tröttnat. Nu betalar de
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
R
Märklig kommentar av projektledaren är han inte läskunnig🤔
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Tjaa. Vill de slippa besiktningskostnader så får de väl se till att göra rätt.
 
  • Gilla
Mats48 och 4 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Märklig kommentar av projektledaren är han inte läskunnig🤔
Precis min tanke! LoL
 
Globetrot Globetrot skrev:
De har sagt att de har så många pågående projekt, 14 samtidigt.
Det var nog den märkligaste offerkoftan jag sett.
Vad vill han/hon du ska svara?
"Jag förstår att det är svårt, finns det något jag kan göra?"😅
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Som sagt, tar de fler projekt än de klarar av får de ju finna sig i vitena. Troligen finns väl andra som inte skrivit in vite, så du borde ju prioriteras 😉
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Som sagt, tar de fler projekt än de klarar av får de ju finna sig i vitena. Troligen finns väl andra som inte skrivit in vite, så du borde ju prioriteras 😉
Ja, det är ju rimligt. Så jag lider med de som anlitar dessa utan förseningsvite. Hur lång tid tar deras badrum? 😳
 
Globetrot Globetrot skrev:
Ja, det är ju rimligt. Så jag lider med de som anlitar dessa utan förseningsvite. Hur lång tid tar deras badrum? 😳
Tänk också på att vite kan ha en annan effekt nämligen att desto längre tiden går desto mindre incitament är det att göra klart. För det blir ju hela tiden mindre pengar att hämta....
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tänk också på att vite kan ha en annan effekt nämligen att desto längre tiden går desto mindre incitament är det att göra klart. För det blir ju hela tiden mindre pengar att hämta....
Jo, men de är sju fortfarande bundna av kontraktet att göra klart....
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.