Jodå, om du vill lägga ett sexsiffrigt belopp på styrningen 😁

Det där är industristyrningar för värmeverk osv. Fina, men dyra!
 
Huj
:screwy:
 
Fick svar från swebo.
Pelletsstyrningen går lös på ca 5000kr + moms och då är det ingen lambdastyrning.
Ju mer man gräver i ämnet, desto mer prisvärd verkar TM3006 vara.
Synd bara att det inte är någon här som testat före mig.
Hade känts tryggare.
 
En styrning med Syremätare Lamda eller annan ska spara ca 20 % på bränslet samma som för en bil. Man kan aldrig ställa in sörbränningen lika bra suan att mäta rökgasernas innehåll vid aktuellt varvtal på fläckten, bränslekvalite vindförhållande mm
Sattsa på en TM styrning.
 
Vad snackar du om?? För att spara 20% med lambdareglering måste man ha ruskigt taskig förbränning innan. 5-8% är rimligare siffror. Lambdan kan däremot skapa andra fördelar om man har varierande bränsle.
 
5kkr+moms var väl lite i överkant kanske.. Prova den där danska du, har du ett skarpt pris ink komplett lambdastyrning?
 
Du får ringa dom och be dom prata s a k t a...
 
  • Gilla
Thomas_2
  • Laddar…
En sak som jag tycker är märklig.
Varför verkar utvecklingen på teknik för förbränning av biobränslen här i Sverige vara typ 20 år efter nivån i länder längre söder ut.
Tänker på danska styrningar och alla fina pannor från Österrike och kanske Tyskland?
Kanske är elakt att skriva 20 år, men ibland känns det så.
Jag menar.
Vi bor i ett kallt land med en massa skog.
Vi borde vara ledande inom detta så som vi har varit inom mycket annat.
Tex säkerhet bilar och mobilnät.
 
Redigerat:
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
RoTe
Thomas_2 skrev:
En sak som jag tycker är märklig.
Varför verkar utvecklingen på teknik för förbränning av biobränslen vara typ 20 år efter nivån i länder längre söder ut.
Tänker på danska styrningar och alla fina pannor från Österrike och kanske Tyskland?
Kanske är elakt att skriva 20 år, men ibland känns det så.
Jag menar.
Vi bor i ett kallt land med en massa skog.
Vi borde vara ledande inom detta så som vi har varit inom mycket annat.
Tex säkerhet bilar och mobilnät.
Elen är för billig här!
 
Exakt, elen är för billig och VP-lobbyn för duktig. Bidrag och subventioner på pellets gjorde att branschen exploderade för ett antal år sedan. Då krävdes varken hög kvalitet, hög teknisk nivå eller snygga lösningar för att sälja. De svenska hushållen fylldes med skräp och samtidigt som bränslepriserna steg även om det var lite så hade biobränsle så dåligt rykte att ingen ville ha det och så är det i viss mån fortfarande tyvärr.
 
Samtidigt ska vi vara så miljömedvetena, men vi blundar för att det eldas kol när elen börjar gå åt i alla eluppvärmda hem!
 
Sen brukar inte god tillgång på bränsle främja utvecklingen av effektiva lösningen. Se på USAs bilindustri..
 
Thomas_2 skrev:
Samtidigt ska vi vara så miljömedvetena, men vi blundar för att det eldas kol när elen börjar gå åt i alla eluppvärmda hem!
Ja, det är helt sjukt. Men de stora vinnarna vilka jag avundas många dagar i veckan är de som sedan början av sjuttiotalet harvat på med sina flisanläggningar och inte tagit notis om billiga torr-el-lösningar, värmepumpar och skit. Snacka om rätt val! Och jag år övertygad om att detta kommer vara rätt även kommande 30 år.

Vet inte om du är ny fliseldare, men de som eldat i sina grejer i 30 år kan ju nästan unna sig en ny sydeuropé, den är ju redan intjänad..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.