Som det är nu så rör jag aldrig fläkten.
Den går alltid med max öppet spjäll.
Annars får jag mörk aska och mycket rök.
Däremot håller jag på endel med att justera matningen på skruven då och då.
När jag gör det, så justerar jag så att jag får vettig rökgastemp.
Om jag ska få mer optimala inställningar på fläkt och matning, så behövs det nog lambdakontrol då bränslet är ganska varierande.
 
I övrigt så styrs start och stopp med en TK1B brännarstyrning som har sina givare i en tank som pannan laddar med en laddomat.
Sedan är det original Nymo styrkort som styr fläkt, tändelement och dragström (med tidsrelä imellan) till skruven.
Lågan känns av med fotocell.
 
Ja, det var ovanligt billiga tidreläer, särskilt för att vara ELFA. Men titta du som sagt på tex Zelio odyl de är verkligen lätta att använda även om du bara vill göra något motsvarande tidrelälösningen till att börja med. På sikt kan du sen lägga till tempgivare, lambdasond osv för att få ännu bättre funktion och ta bort lite av de gamla styrlådorna. Bra även om du skulle vilja sätta frekvensomformare på RGF och skruv.

Är du det minsta intresserad av detta är det inget att tveka på, öppnar många möjligheter på sikt.
 
  • Gilla
Thomas_2
  • Laddar…
Ok, det funkar säkert hyggligt men det känns som det finns en del förbättringar att göra. Det gäller bara att bestämma var man skall lägga ribban.. 😀 vilket känns som ett angenämt problem.
 
  • Gilla
Thomas_2
  • Laddar…
Ja det finns absolut utrymme för förbättringar och ribban är lite svår att bestämma var den ska vara.
Risken som jag ser med att börja smått med zelio och sedan börja lägga till tempgivare och lambdasond med mera, så är man nog snart uppe i vad en ™3006 kostar komplett med bredbandslamda och tempsensorer.
Och man lyckas förmodligen inte få det lika bra som programmerarna bakom ™3006 har tagit fram under lång tid.
Är det ingen på detta forum som har erfarenhet av ™3006 eller någon konkurrent till den?
Tycker den verkar fantastisk med möjlighet att låta den köra modulerande drift ner till en viss effekt som man själv bestämmer innan den istället stoppar och väntar på att tända upp igen när acktanken har gått åt.
Det är ju lite olika på olika brännare hur låg effekt man kan gå ner på innan det är bättre att istället stoppa den ett tag.
 
Är priset endast 6kkr så skulle jag testa den. Vet att Swebo i Boden har egenutvecklade styrningar med liknande funktion som är lättanvända med alla tänkbara inställningsmöjligheter. SA2 heter den men den är nog dyrare än 6kkr.
 
pr95 skrev:
Kan det här vara intressant ?
[länk]

mvh pr95
Var inne och läste liten om denna med hjälp av Google översätt.
Som jag förstår det så är det endast en övervakning och inte en styrning?
Men översättningen blev lite luddig, så det är möjligt att inte jag förstod det fullt ut.
 
Jag har tidigare kollat på en styrning som heter Stoker Controller 2320
http://pavitronic.dk/dan/2320sve.php
Till den kan man köpa ett fint webinterface och även lambdakontrol.
Det enda felet med den är att den inte har stöd för eltändning.
 
Nu har jag fått svar på ett mail från swebo angående pris på SA2.
Priset är 13 900:- exkl moms och han kunde bjuda på 10%.
Han skicka även med manualen på pdf.
Verkar vara en kompetent kvalitetsstyrning som nog är overkill för min enkla anläggning.
Fanns funktioner för rosterrengörning mm och mm.
Det var inbyggda kontatorer och motorskydd.
Tror att man var tvungen att köpa till lambdakontrol om vill ha det.
Fin styrning, men för dyrt till min budget anläggning som jag har byggt av begagnade delar.
Kontaktor och motorskydd har jag redan, så jag behöver bara något som drar relät.
Duger med en styrning till pellets då jag endast behöver 230v 1 fas ut.
 
Ok, då kommer nästa förslag 😃 ring upp Swebo igen och be om pris på styrning ink kortet på brännaren till deras pelletsbrännare. Den har i princip samma funktioner som SA, saknar dock rosterrengöring men har ingång för optisk flamvakt, eltändning och givetvis modulerande drift som är fritt justerbart med gång/paus/fläkt. Saknar lambda också.. Tror den kostar mindre än hälften och har det du behöver. Be honom skicka manualen så kan du ju kolla vad du tror.
 
jensaro skrev:
Ok, då kommer nästa förslag 😃 ring upp Swebo igen och be om pris på styrning ink kortet på brännaren till deras pelletsbrännare. Den har i princip samma funktioner som SA, saknar dock rosterrengöring men har ingång för optisk flamvakt, eltändning och givetvis modulerande drift som är fritt justerbart med gång/paus/fläkt. Saknar lambda också.. Tror den kostar mindre än hälften och har det du behöver. Be honom skicka manualen så kan du ju kolla vad du tror.
Bra förslag!
Vad heter den styrningen?
Såg inte något sånt på hemsidan.
 
Vet inte.. PS01 kanske eller nått sånt. Den säljs (marknadsförs) nog inte separat, men måste ju gå att köpa som reservdel tycker jag.
 
Det är alltså styrningen till PB20 och PB50 jag talar om. De har fö samma styrning.
 
Nu har jag mailat swebo igen och bad om information om denna pelletsstyrning och vad den kostar.
Jag har även bjudit in dom till tråden om dom vill informera om sina alternativ till detta ändamål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.