Hej, plåten är 0.8 mm tjock. Låter inte så mkt ju men hård är den...tack för tipset med småhålen, kan vara ett alternativ. Buggaren
 
Utloppet som du kommer montera i hålet, är det och plåten synligt i poolen? Hur mycket överlappar utloppet själva hålet, med sin fläns?

Alla alternativ utom att använda stans kommer att ge diverse bucklor och ojämnheter i plåten runt hålet, det kan komma att se osnyggt ut, särskilt stor är risken med sticksågen.

Alternativet är att ta upp hålet med en dremel med kapskiva, lär gå åt några stycken dock.

kolla runt lite efter hålstansar och se om du inte hittar billigare än esskas, de är inte kända för att ligga i de lägre prisregionerna. Finns nog på byggmarknader och vvs-firmor, eftersom de används för att göra hål i diskbänkar t.ex. för blandare, m.m.
 
Tack. Där finns lite passmån. Plåtkanten kommer ju att täckas av ramen till breddavloppet (ska vara fyrkantigt hål. Men det är klart att framförallt det runda hålet bör ju vara något sånär runt. Det stora runda (till belysningen) räknar jag med att kunna såga med sticksågen. Det är dm på ca 30 cm. Buggaren
 
Provsåga lite på någon spillbit eller "osynligt" ställe, om det finns eller går. Annars kan du prova i mitten på den stora biten som ändå ska bort, du kan ju börja med att prova att göra 50mm hålet där, så får du en känsla för hur det funkar och hur slutresultatet blir. Klart värt det extra besväret skulle jag tro ;)
 
Kanontips, ska jag prova. Om en stans för 50 SEK gör jobbet är det fantastiskt!
 
Har du inget multiverktyg? Det och ett sågblad i hårdmetall tycker jag borde fungera. Det är det första jag hade testat med i alla fall. Rista in i plåten exakt vart hålet ska sitta, borra några små hål i ytterkanterna. Ta sedan och såga.
 
FRS05 skrev:
Har du inget multiverktyg? Det och ett sågblad i hårdmetall tycker jag borde fungera. Det är det första jag hade testat med i alla fall. Rista in i plåten exakt vart hålet ska sitta, borra några små hål i ytterkanterna. Ta sedan och såga.
Multiverktyg till detta? Hur bär du dig åt då?

Multiverktyget är den sämsta kompromissen i nästan alla lägen, IMO. Jag har ett liggande, och det har använts någon enstaka gång när inga av de andra verktygen gjort jobbet mycket enklare, snabbare och bättre, men tillfällena när det behövs är sällsynta, tycker jag.

Now have at me ;)
 
Nej, som sagt:

En sticksåg med lämpligt blad, ordentlig smörjning med rätt skärvätska, och pendlingen nedställd till minimum så äter man sig nog igenom de flesta material med gott resultat.

På den tiden då jag jobbade mycket med metallbearbetning i hantverksmässiga former hade vi ett Schneidmittel som var kanon.
Det var i vaxform, och levererades i papptuber om 350 gram, lika de som används i patronsprutor.
Men man gned sågbladet, frässtålet, borret eller vad det var mot vaxet och körde sen på.
Aldrig brända verktygseggar eller varmgång. Rena fina snitt!
 
Rocol RTD skärpasta är det bästa jag testat, fick lära mig använda det på den tiden jag var med och utvecklade ubåtsjaktutrustning i försvaret, härliga tider... :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
thomasx skrev:
... fick lära mig använda det på den tiden jag var med och utvecklade ubåtsjaktutrustning i försvaret, härliga tider... :)
En bransch på uppgång har jag fått för mig. Häng på :)

Tack för tipset om Rocol
Rolls Royce approved – Spec CSS 137 det låter något det!

Försöker hitta en webshop. Denna verkar enklast just nu
http://www.buckandhickman.com/find/...EEND+Lubricants+and+Greases/product-is-162662

Eller har du något bättre tips?
 
Plasma skärare är mitt råd, fyrkantigt hål på 30 sek....
Synd att du bor så långt bort annars kunde du lånat min.
 
thomasx skrev:
Rocol RTD skärpasta är det bästa jag testat, fick lära mig använda det på den tiden jag var med och utvecklade ubåtsjaktutrustning i försvaret, härliga tider... :)
Finns numera som spray också! Och likt pastan är den helt överlägsen! Enda är ju att den ryker lite fast mindre än crc's skräp!
 
KnockOnWood skrev:
En bransch på uppgång har jag fått för mig. Häng på :)

Tack för tipset om Rocol
Rolls Royce approved – Spec CSS 137 det låter något det!

Försöker hitta en webshop. Denna verkar enklast just nu
[länk]

Eller har du något bättre tips?
Kolla Clas i sjön ;)
 
Jaha, Teed, då hör jag av mig nästa gång jag har något att skära till ;)
Satt faktiskt häromkvällen och önskade mig brunnslock i rostfritt till garaget, med en urskuren Mustang-logga som öppning för vattnet, på den ena och en jaguar, på den andra ;)
 
  • Gilla
Jonas1130
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.