Hej, ska göra hål för inlopp, bräddavlopp och belysning i min poolstomme i rostfritt stål. Tänkte i min enfald att inloppet som ska vara 50 mm kunde göras med en hålsåg för järn på 51 mm. Diametern är ok men den gjorde ju knappt ens ett märke trots stora ansträngningar....bräddavlopp är fyrkantigt hål o där har jag köpt specialklinga till min sticksåg. Men var köper jag en hålsåg som klarar rostfritt? Tips i övrigt? Vet att det finns pool leverantörer där dessa hål är stansade i förväg men så alltså inte i mitt fall...Buggaren
 
tack för tips, det var ju inte billig dock o är det säkert att den klarar rostfritt...?
 
Stål 37 är inte rostfritt men det kanske funkar ändå?
 
Dessutom får du nog skaffa två, en mindre också för att få tillräckligt stort hål för dragskruven till den stora. Annars inget problem med rostfritt om det är normala plåttjocklekar.
 
ok....tack....andra tips? som sagt bör ju mitt fyrkantiga hål funka med sticksåg. O har hört att det finns (?) hålsågar som klarar rostfritt. Dock hade Hornbach ingen...
 
Även runda hål kan ju sågas med sticksåg.
Varför inte prova det?
 
Absolut inga problem att köra hålsåg i rostfritt. Jag använder bosch bimetal hålsågar och borrolja.
 
Om ni kör med hålsåg så använd batterimaskin. Risk för handledsskador finns om man använder nätmaskin utan inställbart moment.
 
Boschen som länkades ovan är det jag använder till att borra i rostfritt, funkar fint men se till att använda skärvätska för annars kommer det bli skrot av hålsågen ganska fort. Se också till att köra på lågt varvtal. Det finns etikett på eller i förpackningen med rekommenderat maxvarv.
Håll dig under maxvarv och tryck hårt, låt tänderna "tälja" igenom plåten. Om plåten är tunn så lägg någon rak offerskiva under.
 
Rocol RTD skärpasta rekommenderas starkt, och lågt varvtal.
Stans funkar säkert fint om inte plåten är för tjock, du bör kunna borra hålet för stansens skruv, använd Rocol och lågt varvtal när du borrar ;)

Med tanke på vad en poolstomme i RF måste kosta så kan inte 300:- för ett hål vara så dyrt ;)
 
Hålstans använder man väl - och eftersom de är mekaniska är de båpde "fool-
safe" och behöver inte vara alls dyra - för engångsbruk kan man köpa en på
Biltema för 50 spänn eller så - blir hålet mindre än man ville ha det är det bara
att nogrannt fila upp det ... .
 
KnockOnWood skrev:
Även runda hål kan ju sågas med sticksåg.
Varför inte prova det?
Tack för tipset ,funderat på det. Kanske ska pröva, svårt bara att ta sig runt då hålet endast ska vara 50 mm...
 
Hur tjock är plåten?

Ett alternativ är att borra ett gäng småhål innanför omkretsen och fila till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.