Hur gammalt är badrummet? Såg att tröskeln inte ser ut att vara hög nog för att vara i ett nyare badrum...
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
A anis16 skrev:
Hur gammalt är badrummet? Såg att tröskeln inte ser ut att vara hög nog för att vara i ett nyare badrum...
Det har TS såklart redan noterat, när han lät besiktiga innan köp.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Så du har två eller fler halvdant silikonade hål inne i duschen, bakfall, ett dörrfoder som på andra sidan kanske ser ut likadant och du har nu upptäkt att det borttagna dörrfodret bakom fästet till duschväggen gick under kaklet.

Det ställer onekligen en del frågor, men mest om hur illa du låtit besiktiga huset, eller om det inte fanns anmärkningar i besiktningsprotokollet.

Visst synes klinkerplattan vara konstigt skuren, men det är ju inte ditt enda problem.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Tror att de flesta här i tråden inte skulle bedöma detta som s.k. "dolt fel", dvs att det finns tillräckligt allvarligt fel som inte gick att upptäcka vid undersökningsplikten innan köp samt att felets benägenhet inte skulle sänkt köpeskillingen tillräckligt mycket. Det är självklart inte vad TS vill höra men tyvärr så tillhör det en husägare att alltid ha lite ångest och oro vad ens nästa stora utgift blir. Vi är ju vana här på BH att se dessa trådar om dolt fel eller försäkring ska täcka någon uppkommen kostnad men det ligger oftast på husägaren att underhålla/renovera/byta ut.

Råd till TS är att lappa efter eget tycke med silikon eller annan massa så länge tills det är dags att renovera badrummet om det inte är så att det finns en pågående läcka. Är badrummet äldre än mitten av 2007 så är den tekniska livslängde på tätskiktet 15-20 år om det är rollat.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A anis16 skrev:
Tror att de flesta här i tråden inte skulle bedöma detta som s.k. "dolt fel", dvs att det finns tillräckligt allvarligt fel som inte gick att upptäcka vid undersökningsplikten innan köp samt att felets benägenhet inte skulle sänkt köpeskillingen tillräckligt mycket. Det är självklart inte vad TS vill höra men tyvärr så tillhör det en husägare att alltid ha lite ångest och oro vad ens nästa stora utgift blir. Vi är ju vana här på BH att se dessa trådar om dolt fel eller försäkring ska täcka någon uppkommen kostnad men det ligger oftast på husägaren att underhålla/renovera/byta ut.

Råd till TS är att lappa efter eget tycke med silikon eller annan massa så länge tills det är dags att renovera badrummet om det inte är så att det finns en pågående läcka. Är badrummet äldre än mitten av 2007 så är den tekniska livslängde på tätskiktet 15-20 år om det är rollat.
TACK för ett vettigt svar! Är väl medveten om att dolda fel är extremt svårt att få igenom. Detta kändes dock inte som något som är ok utfört och personer i min omgivning hävdar att det är solklart dolt fel. Ska själv sälja vidare inom några år och vill då stå med ryggen fri och fixa ordentligt.

Och för att förtydliga övriga kommentarer. Badrummet är ca 10 år gammalt, bakfall och lite annat noterades innan köp. Pga köp i rätt tid fick jag ner priset så pass att det vägde upp alla skavanker. Trots det är man inte supersugen på att totalrenovera ett badrum.
 
Ett 10 år gammalt badrum med kända fel som bakfall men mäklaren hävdar att allt är bra byggt. Köparen har efter köpet noterar flera fel som missades innan köpet. Men köparens kompisar tycker det är dolt fel.


Vi vet alla hur dessa trådar slutar.
- TS blir sur när verkligheten behöver kalibreras och slutar svara.
- 2687378 badrunsexperter kommer påpeka alla tänkbara fel.

Föreslår att TS lagar sitt hål så hen kan sova gott och går vidare i livet.
 
  • Gilla
  • Älska
Nissens och 5 till
  • Laddar…
Som sagt var är det ju tätskiktet under kakel/klinker som är vattentätt. Att det saknas lite kakel på ett ställe som inte syns är varken fel eller innebär någon ökad risk för vattenskada.

Så huvudfrågan är vad själva hålet innebär? Är det hål även i tätskiktet?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
M mojojoby skrev:
TACK för ett vettigt svar! Är väl medveten om att dolda fel är extremt svårt att få igenom. Detta kändes dock inte som något som är ok utfört och personer i min omgivning hävdar att det är solklart dolt fel. Ska själv sälja vidare inom några år och vill då stå med ryggen fri och fixa ordentligt.

Och för att förtydliga övriga kommentarer. Badrummet är ca 10 år gammalt, bakfall och lite annat noterades innan köp. Pga köp i rätt tid fick jag ner priset så pass att det vägde upp alla skavanker. Trots det är man inte supersugen på att totalrenovera ett badrum.
Men varför ska du totalrenovera badrummet om du tycker funktionen är ok? Upp med nytt dörrfoder bara, kommer ju täcka glipan i fogen som endast är av kosmetisk betydelse.

Du kommer knappast få igen pengarna på att renovera badrum inför försäljning.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
A anis16 skrev:
Hur gammalt är badrummet? Såg att tröskeln inte ser ut att vara hög nog för att vara i ett nyare badrum...
Berätta mer om detta……..
 
Ja jag är verkligen skitsur herregud 😂

Nej jag har ingen önskan om att totalrenovera, sparar gärna det projektet till nästa bostad. Men när hålet dök upp blev jag fundersam över om det är ett större problem som kan ha orsakat skada eller om det bara är att sätta nya dörrar längre in och nytt foder över hålet.

På flera svar verkar det ju inte vara något problem utan jag kan fortsätta med dem ursprungliga planen. Något som faktiskt är positivt.
 
Många här i tråden verkar förutsätta att det finns tätskikt i botten av hålet. Det går inte att se på bilden (?).

Jag är tveksam. OM det har stått ett dörrfoder där, som, man satt klinkers runt. Då skulle alltså dörrfodret varit borta när tätskiktet applicerades, och sedan monterats innan monteringen av klinkers. Låter mindre sannolikt.

Jag misstänker att att även tätskiktet har dragits runt dörrfodret. I så fall regelvidrigt redan när det utfördes. Och den bristfälliga tätningen runt fodret nere i golvet har då förstörts när fodret togs bort.

Sedan, dolt fel. Kaaanske. Det ingår inte i en normal undersökningsplikt att häkta av dörrar. Men har det funnits anledning till fördjupad undersökning, så som ex. att det är bakfall på golvet som gör att man bör ifrågasätta resten av utförandet också, så kan det nog ingå att lyfta av dörrar.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Många här i tråden verkar förutsätta att det finns tätskikt i botten av hålet. Det går inte att se på bilden (?).

Jag är tveksam. OM det har stått ett dörrfoder där, som, man satt klinkers runt. Då skulle alltså dörrfodret varit borta när tätskiktet applicerades, och sedan monterats innan monteringen av klinkers. Låter mindre sannolikt.

Jag misstänker att att även tätskiktet har dragits runt dörrfodret. I så fall regelvidrigt redan när det utfördes. Och den bristfälliga tätningen runt fodret nere i golvet har då förstörts när fodret togs bort.

Sedan, dolt fel. Kaaanske. Det ingår inte i en normal undersökningsplikt att häkta av dörrar. Men har det funnits anledning till fördjupad undersökning, så som ex. att det är bakfall på golvet som gör att man bör ifrågasätta resten av utförandet också, så kan det nog ingå att lyfta av dörrar.
Sliten kakelhörn, skadat fogmaterial, smuts, behov av reparation eller underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte speciellt lätt att fota eller se något, hålet är ca 1cm djupt 🤷🏼‍♀️
 
E egge80 skrev:
Berätta mer om detta……..
Inte någon våtrumströskel, dvs med anslutning mot tätskiktet. Om jag minns rätt så fanns inte det kravet innan 2007 utan då var det bara krav på vilket fall det ska vara från tröskel till brunn. Efter 2007 så var det krav på hur tätskiktet ansluts mot tröskeln samt höjd på den.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
V
M mojojoby skrev:
Detta var inget som upptäcktes vid besiktning utan det krävdes att man monterade bort dörren för att se hur de faktiskt hade gjort.
Vill du ha nytt badrum?

Såhär är de med hus.
 
V
H hempularen skrev:
Många här i tråden verkar förutsätta att det finns tätskikt i botten av hålet. Det går inte att se på bilden (?).

Jag är tveksam. OM det har stått ett dörrfoder där, som, man satt klinkers runt. Då skulle alltså dörrfodret varit borta när tätskiktet applicerades, och sedan monterats innan monteringen av klinkers. Låter mindre sannolikt.

Jag misstänker att att även tätskiktet har dragits runt dörrfodret. I så fall regelvidrigt redan när det utfördes. Och den bristfälliga tätningen runt fodret nere i golvet har då förstörts när fodret togs bort.

Sedan, dolt fel. Kaaanske. Det ingår inte i en normal undersökningsplikt att häkta av dörrar. Men har det funnits anledning till fördjupad undersökning, så som ex. att det är bakfall på golvet som gör att man bör ifrågasätta resten av utförandet också, så kan det nog ingå att lyfta av dörrar.
Tycker man har all anledning att misstänka något när profilen sitter där fodret skall vara.

Man kan inte köpa hus med skygglappar o sen kräva ersättning från säljare för varje fel man hittar.

Eftersom man verkar vars fullt medveten om dolda fel och kunna undersöka o felsöka efter inflytt. Varför inte kavla upp ärmar innan köpet istället ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.