N Nyikåk skrev:
Dröm?
Det är fakta [länk] .
Jo men sen hur det realiseras är ju en annan femma.... ingen vill ha inflationsdrivande höjningar av en sopavgift.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men sen hur det realiseras är ju en annan femma.... ingen vill ha inflationsdrivande höjningar av en sopavgift.
Vi har redan haft det i några år vid fritidshuset, så bara att vänta och se för det är spikat;)
Suveränt med två tunnor och åtta fack.
 
A AndersS skrev:
Vi har redan haft det i några år vid fritidshuset, så bara att vänta och se för det är spikat;)
Suveränt med två tunnor och åtta fack.
samma, här har det funnits i över 10 år nu, funkar bra
 
Vi har haft fyrfackskärl, två stycken, i åtminstone 15 år. Man har ändrat lite i fackindelningen några gånger. Överlag tycker jag det fungerar bra. Facket för restavfall har bara varit fullt de perioder vi haft små blöjbarn.

Den tunnan som töms var fjortonde dag har restavfall, komposterbart, färgat glas och tidningar. Den andra tunnan, som vi har tömning på 6 ggr per år har pappersförpackningar, plastförpackningar, ofärgat glas samt metallförpackningar.

Tunnan med gles tömningsintervall kan ibland bli full och då tar vi en sväng till återvinningsstationen.
 
2027 ska samtliga kommuner ha liknande system.
Så inget nytt som behöver uppfinnas.;)
 
4fack och 2 tunnor har jag haft i 10-15 år.
Men aldrig nån automatisk arm än
 
boschkenta
Kul lösning, själv löste jag det genom att låta dem stå där sopgubben ställer dem :seenoevil:
 
M maria01 skrev:
utomlands har man ofta flera som hoppar ut men inte chauffören så man kan ta båda sidorna samtidig
Skillnaden är att där kostar det inte 800:- i timmen för varje extra springpojke plus att man ska ha en TMA-bil för ytterligare 2000:- i timmen om folk ska springa fram och tillbaks över vägen...
 
A AndersS skrev:
Vi har redan haft det i några år vid fritidshuset, så bara att vänta och se för det är spikat;)
Suveränt med två tunnor och åtta fack.
Jo och sopbilarna kostar därefter....
Tycker väl själv att det är en klart rimlig sophantering vi har idag isf att självplåga oss med nya kostnader.
Men med den gröna agendan så kostar ju inget, bara att beställa....;)
 
visa komuner tar ju betalt på vikten så hur löser dom det med flera fack?
 
M maria01 skrev:
visa komuner tar ju betalt på vikten så hur löser dom det med flera fack?
Får jag gissa har de inte vikt med flerfacksmodellen, åtminstone hos oss.
Incitamentet för vikt var ju att få oss att källsortera och lägga mindre i restavfall.
Det blir ju ointressant med flerfack.
 
A AndersS skrev:
Får jag gissa har de inte vikt med flerfacksmodellen, åtminstone hos oss.
Incitamentet för vikt var ju att få oss att källsortera och lägga mindre i restavfall.
Det blir ju ointressant med flerfack.
vikten var för ekonomin sa dom när jag hade det
 
M maria01 skrev:
vikten var för ekonomin sa dom när jag hade det
Har väl en viss betydelse beroende av vad sopförbränning kostar för kommunen med tunna enbart för restavfall. Varje kommun har nog sin egen kostnadskalkyl.
Med flerfack bör de också få intäckt för återvinning.
Jag har inte undersökt utan är pragmatisk och använder de system som anvisas;)
 
A AndersS skrev:
Har väl en viss betydelse beroende av vad sopförbränning kostar för kommunen med tunna enbart för restavfall. Varje kommun har nog sin egen kostnadskalkyl.
Med flerfack bör de också få intäckt för återvinning.
Jag har inte undersökt utan är pragmatisk och använder de system som anvisas;)
Och betalar glatt varje höjning av sopavgiften ;) (ihop med alla andra höjningar)
Sen i sak så ger det här ingen miljövinst för lilla Sverige, enbart stora kostnader i miljöreligionens namn.
 
P paralun skrev:
Och betalar glatt varje höjning av sopavgiften ;) (ihop med alla andra höjningar)
Sen i sak så ger det här ingen miljövinst för lilla Sverige, enbart stora kostnader i miljöreligionens namn.
Fick sänkning vid fritidshuset, däremot att behålla "en tunna" som alternativ hade blivit en ökning.
Kan inte hålla på att jaga varje krona, ser flerfacksystem som utökad service att slippa åka till ÅVC. Så skulle det kosta några hundralappar extra per år när vi får det vid bostaden inga problem, allt förändras om man följt historien. Så, japp betalar glatt.:D
Och jag vet ju inte om kostnaden ökar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.