H Hans G2 skrev:
Det har vi här i alla fall, sopgubben lämnar aldrig bilen.
Haha nä här nere i Skåne hämtar en riktig person soptunnan.
Men nu blev jag ännu mer nyfiken, finns de nån video när en sån tömmer?

Edit: hittade en nu men då känns det som dem 50cm kvittar...
 
Redigerat:
H Harald Blåtumme skrev:
Så länge man har soptunnorna inom fem meter från tomtgräns eller vad det är så töms de i min kommun, Växjö. Så "lösningen" avser ett problem som inte finns för min del. Fiffigt, absolut men löser inget problem för mig.
jobbigt om man har stor tomt en polare har minst 3 kilometer till tomtgränsen

på förra stället var det 5 meter från huset
 
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Haha nä här nere i Skåne hämtar en riktig person soptunnan.
Men nu blev jag ännu mer nyfiken, finns de nån video när en sån tömmer?

Edit: hittade en nu men då känns det som dem 50cm kvittar...
[media]
Det är ungefär samma bil som tömmer i min kommun. Avståndet till vägen är nog inte så noga (här i kommunen är instruktionerna inte mer tydliga än att ställa ut tunnan vid gatan med en tunnbredd mellan till grannens tunna), men om tunnorna står under tak blir det ju svårt för bilen.
 
Hittade ännu en.
Ironiskt nog verkar det vara taket som är problemet...
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Har man inte så överallt numera??
Nej, det är fortfarande sopgubbar som springer ut och in i bilen för att dra sopkärlen, på många ställen kan jag säga! :)
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Unikt namn
I min kommun byttes sop-entreprenör, och i samband med det blev det manuell hantering istället för sopbil med arm.
Generellt funkar allt sämre med den nya, så vi har gått bakåt i utvecklingen på alla fronter.
 
  • Ledsen
David Wallin
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
I min kommun byttes sop-entreprenör, och i samband med det blev det manuell hantering istället för sopbil med arm.
Generellt funkar allt sämre med den nya, så vi har gått bakåt i utvecklingen på alla fronter.
I princip alltid den billigaste entreprenören som vinner kommunala upphandlingar, så ständig försämring är det naturliga, då man får vad man betalar för.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
I princip alltid den billigaste entreprenören som vinner kommunala upphandlingar, så ständig försämring är det naturliga, då man får vad man betalar för.
Det beror ju på den som gjort upphandlingen och då inte skrivit in ett "skallkrav" i upphandlingen att det ska vara maskinell tömning. Då blir det gamla sopbilar när någon entreprenör har många äldre sopbilar och inte köpt nyare dyra sopbilar med arm.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
P paralun skrev:
Det beror ju på den som gjort upphandlingen och då inte skrivit in ett "skallkrav" i upphandlingen att det ska vara maskinell tömning. Då blir det gamla sopbilar när någon entreprenör har många äldre sopbilar och inte köpt nyare dyra sopbilar med arm.
Det är väl ganska irrelevant för tjänsten kommunen köper om det är manuell framdragning av tunnan eller en arm på bilen?
Jag är ganska säker på att ett sånt krav i upphandlingen hade ogillats.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Det beror ju på den som gjort upphandlingen och då inte skrivit in ett "skallkrav" i upphandlingen att det ska vara maskinell tömning. Då blir det gamla sopbilar när någon entreprenör har många äldre sopbilar och inte köpt nyare dyra sopbilar med arm.
finns nya utan arm med
 
Får jag gissa är det mera ekonomiskt utan arm för entreprenören. Vi hade det i början med endast chaufför och arm och det var en del trixande vad jag kunde se, där föraren ibland fick hoppa ur bilen..
Nu med en person som drar fram kan de tömma två tunnor samtidigt. Så det går betydligt snabbare.
Och med fyrfackstunnor som verkar bli standard, ännu trixigare. I fritidshuset töms dessa bakifrån också.
 
A AndersS skrev:
Får jag gissa är det mera ekonomiskt utan arm för entreprenören. Vi hade det i början med endast chaufför och arm och det var en del trixande vad jag kunde se, där föraren ibland fick hoppa ur bilen..
Nu med en person som drar fram kan de tömma två tunnor samtidigt. Så det går betydligt snabbare.
utomlands har man ofta flera som hoppar ut men inte chauffören så man kan ta båda sidorna samtidigt


här nere är kärlen borta helt på många ställen man har gemensam stora tunna i byn eller gatan som dom suger up istället
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
M maria01 skrev:
utomlands har man ofta flera som hoppar ut men inte chauffören så man kan ta båda sidorna samtidigt


här nere är kärlen borta helt på många ställen man har gemensam stora tunna i byn eller gatan som dom suger up istället
Och i Sverige kommer det bli kärl med många fack utifrån att kommunerna nu får ansvaret för återvinning, samt att det ska göras närmare oss konsumenter och inte centralt.
Så det finns redan i vissa kommuner och övriga planerar för det. (y)
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och i Sverige kommer det bli kärl med många fack utifrån att kommunerna nu får ansvaret för återvinning, samt att det ska göras närmare oss konsumenter och inte centralt.
Så det finns redan i vissa kommuner och övriga planerar för det. (y)
Det blir en mycket dyr dröm och mycket sannolikt så får man sansa sig med nivån vi har idag på återvinning som är helt rimlig.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.