På dom vita detaljerna på våran fasad har vi använt Ottosons gräddvit, den går lite mot grått, men färgen ser vit ut på fasaden! provade först med titan-zinkvit, och det såg näst intill självlysande ut, så vi blev rekommenderade den gräddvita istället.

Mina föräldrar målade sitt hus med Ottossons ljusgrå linoljefärg, även den ser vit ut, fast kanske lite mer åt det grå hållet än den gräddvita..
 
Ang gammal panel under fattiglappar så vet jag ett par hus där detta fungerat alldeles perfekt - lyft på fler "lappar" och kolla vidare men plugga lite ang hälsorisker med Eterniten pga Asbest innehållet.
 
Jag skulle rekommendera Engwall o. Claessons linoljefärg. Åtminstone till slutstrykningen. Den innhåller standolja vilket ger ett hållbarare och väderbeständigare ytskikt än andra produkter baserade på linolja. Efter att blyvitt fasades ut på 1950-talet experimenterades det en hel del för att kompensera blyvitts fantastiska egenskaper. Standolja - linolja upphettat utan syretillförsel i 300 grader, blev ett alternativ. Zinkvitt är bra mot mögel och bör också ingå i färgblandningen. All linoljefärg är dryg - köp aldrig utspädda varianter, kolla torrhalten, ju högre ju bättre och därmed drygare. Ottoson är också bra, mattas ner och kritar fortare än E o C, men det gör alla. Gysinge är bara profitörer, köper billigt och säljer dyrt. (Hade ju iofs jag ocså gjort :))
Rekommenderar en brytning med guldockra, bara lite förstås...funkar fint mot grönt. Jag har själv ett vitt hus med knutbrädor målade i Ottosons vetegröna nyans.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.