Vid målning utomhus anser jag att zinkvitt är den grundfärg som bör användas, och den ska brytas något om man inte vill ha bländvitt. Tycker zinkvitt svarar bra på brytpigmentet. Jag har använt färg från Ottoson, men det finns säkert andra bra leverantörer. Färgen är inte dyr, per liter kanske, men väg burken, det är mycket pigment, och den är väldigt dryg. Färgen täcket bra och ska stykas mycket tunt.
Om du bryter med pigment själv, var noga med att riva ordentligt, annars får du kanske ojämna ytor. Du kan annars beställa den bruten. En provyta under en kvadratmeter blir inte rättvisande för ögat, bedöm aldrig efter de små lappar som finns i färghandeln, och tänk på den ambienta färgsättningen.
 
Wester skrev:
Men lilla TorparSara det e inget att hetsa upp sig över. Jag skrev bara att den antagligen var dyrast, men det verkar den ju inte vara enligt dig och då är det väll så, jag har bara inte hittat en dyrare. Ska man måla ett helt hus så kan 10% dyrare vare en hel del pengar eller hur?
Du tippsar om gysinge i varannan post och det e helt ok ingen snäser dig för det så då kanske andra får peka åt sitt håll och inte bara mot gysinge katalogen hela tiden.
nåväl:

Ottossons:. 10 liter vit linoljefärg för utomhusbruk 1820:-
Gysinge: 9 liter vit linoljefärg inne och ute 1200
Kulturhantverkarna: 10 liter vit linoljefärg ca 1800:-

Dessutom händer det att jag varnar för att man kan bli Gysingefierad om man inte tar in andra referenser, men om det pratas om litteratur eller färg så hänvisar jag gärna till dem eftersom de är bra på det.
 
Wester skrev:
Föresten Klostergården alla linoljefärg går lika bra inne som ute om det är riktig linoljefärg. Gysinges är antagligen dyrast men den är långt ifrån bäst och absolut inte bättre än ottosons så köp den inte om du inte vill slänga pengar i sjön.
Nu gällde frågan som tråden började med just Gysinge - annars har du helt rätt - linoljefärg går lika bra inne som ute. För övrigt köper jag väldigt gärna GYsinge då vi har nära dit och alltid blir inspirerade och får goda råd där.  :)

Gysinge är dyra ibland men det är också väldigt bekvämt att så mycket olika saker på ett ställe. Håller med Sara att det ofta gnälls på deras priser i onödan.
 
Ja, om jag nu väljer Gysinges vita utefärg (linolje givetvis...) Hur ska jag bryta den för att den ska gå mot grått och inte beige? Våra foder (dörr & fönster) ska gå i grönt. Är det inte jobbigt att bryta färgen själv? Jag menar...det blir några 10 litershinkar på ett helt hus...Hur stora burkar bryter ni i taget...5 l elller hela 9l? HJÄLP!
 
Vill du att det ska gå mot grått är grön umbra en bra brytfärg.
Jag har målat golv och bröt vitt med 20%grön umbra vilket ser grått ut. Alla snickerier har jag målat med gysinges vita linoljefärg bruten med 2% grön umbra --> dessa ser nästan vita ut men har en svagt ljusgrå ton.
Gysinge har små burkar 15 cl som är bra att ha till brytfärg. Köper du Gysinges 9l burk och häller i en 15 cl brytfär har du brytit den med 1,5 %. Det torde ge dig en ljusgrå nyans.
Snacka annars med grabbarna på Gysinge. De kan berätta utförligare än jag.
 
Kimrök blir också rent grå. Grön umbra brular dock bli "vitare". Men jag säger som Harrieth, prata med Gysinge. De flesta duktiga linoljetillverkarare är jätteduktiga på färgsättning och brytning. Gysinge kan man ofta ringa och disskutera med, och vill du ha fler synpunkter kan du säkert göra samma med Ottosons eller Claessons.
 
Kimrök blir en ganska "kall" grå nyans. Lite platt tycker jag men passar bra till detaljer. Vi har den på ett par dörrar inomhus. Grön umbra blir lite "varmare". Vi har den på köksgolvet oom jag inte minns fel. Mycket snygg grå ton!!
Men som sagt prata med Gysinge. Vad du skall välja beror ju på vilka andra färger du har.
 
Skulle vilja säga att Kimröksgrå blir ordentligt mörk grå.
 
Måla inte obrutet vitt, det blir en väldigt skarp vit kulör - gör nästan ont i ögonen om det är soligt! Att bryta med kimrök ger en kallgrå kulör, behöver inte bli så mörk om man inte bryter så mycket... ;) Grön umbra ger en varmare grå kulör. Bägge två är snygga (har själv bara erfarenhet av gysinges färg som är billig!!! och lätt att jobba med) och "korrekta" i byggnadsvårdssammanhang, vilken du väljer beror ju på hur du tänkt färgsätta resten, dvs foder, dörrar, fönster...
 
Kimrök går åt blått. Det har vi på snickerier i badrummet och passar inte till en ytterfasad tycker jag. Även om man bryter med endast 2% så blir den mer åt isblått än grått.
Vi har blått i badrummet och då är denna kulör jättesnygg!
 
jocke@nybleus.se skrev:
Skulle vilja säga att Kimröksgrå blir ordentligt mörk grå.
Beror väl på hur mycket du bryter i! ;)

 
Hej undrar om det är möjligt att använda 100år gammal pärlspontfasad som sitter under ett lager med härliga fattiglappar (eternit) jag har sett att fasaden är skarvad längst ner pga fukskador antar vi. Kan man tänka sig att fasaden är i hyffsat skick efter 60 år i det fria och 40 år under eterniten?? Eller är det bara önsketänkande? Vi vill inte kolla efter alltför mycket nu då vi har en del annat att syssla med och om fasaden inte är i tillräckligt gott skick behåller vi nog våra fina lappar..
 
Eter: Ni har mycket god sannolikhet för att kunna använda den 100åriga pärlsponten. Eterniten har trots sitt "förslummade" utseende en mycket stor fördel, att bevara!
Är huset väl skött och eterniten uppfyllt sin funktion så har inte fukten kommit åt det under. Det som gömts under eternit kan väldigt ofta plockas fram i motsvarande skick som det hade då eterniten lades på.

Är det så att pärlsponten är väldigt skadad nedtill kan man kanske lösa det med vattbräda i fönsterhöjd. Är det bara 15-20cm kanske en längsgående avslutbräda/vattbräda nedtill kan fungera som avslutning på panelen.
 
Det är väl så Sara att väldigt många läser här inne och på andra ställen om hur dyrt gysinge är hela tiden och har ingen egen erfarenhet om det. Det är lätt att tycka att något är dyrt om man jämför med en "vanlig" färgaffär som säljer oljefärg.

Vi köper all vår färg från Gysinge och har jämfört med massor av andra fabrikanter. Vad man än tycker om deras andra varor och priserna på dem så är färgen billig och dessutom är den ju enormt dryg. Man får alltid råd och bra svar från dem oxå och de hjälper gärna till om de kan.

Angående den ursprungliga diskussionen har vi dels pärlspont på hela vårt hus (ett sekelskifteshus) och det är helt tidsenligt men man använde ju oftare grövre dimensioner än på panelen inne.

Vi har målat med 7% gulockra på väggarna och foder och knutar i 60% gulockra. Fönsterkarmar och bågar är vita. Vi har använt gysinges utomhusgrund i all färg 1:a strykningen eftersom den ska motverka mögelangrepp. Den vita på fönstren har vi brutit med ca 1-2% grön umbra vilket tonar ner det vita bländande lite men inte gör färgen grå eller beige. Sara har helt rätt i att färgproverna i katalogen inte stämmer.

Håller man två bitar bredvid varandra där den ena är målad med bruten vit och den andra ren vit så ser du att det är en skillnad men inte om du inte står och håller dem i handen. En annan fördel förutom att det inte bländar är att det täcker bättre.

Vi har brutit all färg själva och det är inte alls svårt. Bara räkna ut hur mycket som krävs häll den ena färgen i den andra och blanda noga. Det är jätteenkelt.

Skulle definitivt rekommendera er att bryta det vita dels eftersom man aldrig egentligen målat med rent vitt och dels gör att det blir väldigt stora vita ytor annars.

Angående kimrök eller grönumbra så tycker jag grön umbra. Kimrök har vi målat med på ett golv och den påverkas väldigt mycket av hur omgivningen ser ut. Väggarna där är ljusblå och golvet upplevs oxå som väldigt blått. Den drar helt klart mot blått. Grön umbra har vi målat golvet med i hallen utanför ovan nämda sovrum och det är definitivt grått. Dessutom känns det mycket varmare.
 
Använd ottosons färg - dem har NCS nummer och högre kvalitet till lägre eller lika bra pris.

Dom river dessutom sin färg mycket bra - till skillnad från andra ... halvdant riven färg rinner, gillar inte gysinges färg själv...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.