Vi ska byta ut gamla panelen mot ny hyvlad pärlspont. Ute på fasaden alltså. Vi vill ha huset vitt med gröna foder men hur vet man att vitt är vitt? Vi vill använda linoljefärg. Har funderat på Gysinges färg men där står det att man ska bryta färgen med minst några procent grön umbra. Då verkar färgen enl. katalog bli beige...(jag har kanske helt fel ?)vi vill hellre ha en vit färg mot grått. Snälla hur får jag tag på en bra vit linoljefärg för utomhusbruk.
 
W
Den vita vi har använt heter "zink vit titan" eller "titan zink vit" den är dock från ottosons färgmakeri men gysinges heter nog samma, den är jätte vit. Som första lager kan du använda zink vit den innehåller helt sjukt med zink (burken är grymt tung jämfört med zink vit titan tex) så det växer garanterat inget där på länge, zink vit täcker grymt dåligt (man ser alla ådringar genom den) så därför slutstrycker man med titan varianten som täcker mycket bra. Detta blir vitt, alltså riktigt vitt. Har detta på allt vitt på huset och är mycket nöjd. Grymt drygt e det oxo.
 
Jag tror inte att du ska ha vitt helt obruten. Det blir inte så fint, och är inte heller särskilt vanligt, just för att det inte täcker. Du kan inte titta i katalogen, det stämmer inte alls, och dessutom blir ju en färg på en stor yta VÄLDIGT annorlunda mot ett litet prov. Jag skulle definitivt bryta med någon % pigment. Om du kan, så titta i nya Gysingekataligen, där är det mycket färger på kort som ger mycket bättre bild av hur färgen ser ut.
 
globestar, varför ska ni byta ut den gamla fasaden?
Min erfarenhet är att ytterpanel från förr håller mycket hög kvalitet och har nästan ingen kvist eller några skarvar.
 
Tja, på norra väggen är panelen delvis utbytt & det har blivit en vattenskada-rötskada på timmerstommen. Halva väggen fast i mitten måste bytas helt (timmret bort) dvs panel av - panelen gick inte att plocka ner hel. Eftersom påverkan är så stor så tilläggsisolerar vi på utsidan och sätter på ny panel.
Södra väggen gör vi en utbyggnad på och när vi ändå håller på så tilläggsisolerar vi på utsidan.
Östra väggen består till stor del av en glasveranda som är fallfärdig- hur vi gör där med panelen är osäkert.
Västra väggen hoppas vi kan vara som den är...
Den gamla panelen är drygt 100 år och hyfsad men svår att plocka ner hel.
Vi köper ny panel av samma dimension som den gamla men hur kvaliten är...ja godkänd hoppas jag.



 
Okey, vi har ju också ett hus från sekelskiftet. Vår ytterpanel är i gott skick och vi har valt att isolera från insidan.
 
Skall ni verkligen ha pärlspont utvändigt? Har aldrig stött på det. Sen kan jag bara hålla med att obrutet vitt blir nog konstigt - lite mexitegelkänsla kan jag tänka mig. :surprised: Lite pigment behövs, kulören får man välja beroende på färgen på knutar och fönster. Gysinges linoljefärg går annars lika bra ute som inne.
 
Visst förekom pärlspont utomhus förr (på sekelskifteskåkar). Tittade på ett hus nyligen som delvis fått ha kvar lite av sin äldsta fasadbeklädnad (mest av lathet vid renoveringen antog jag då det satt på svåråtkomliga ställen) och det var en halvsmal spont (kanske 2,5-3tums bred). Under sekelskifteshusens verandatak (öppna eller kalla punchverandor) var det nog dessutom än vanligare att man satte pärlspont trots att huset i övrigt hade en annan panel.
 
Vår panel har dubbla pärlor och precis som Anders_Roslagen skriver, sitter vanlig pärlspont i taket på verandan.

Jag har fått lära mig att zinkvit är en brytfärg och används sällan eller aldrig obruten. Zink vit titan är, om jag fattat rätt, också en brytfärg.

Vänner till oss har målat sitt hus med Kittvit (NCS-S0205-Y) som är en varmvit kulör, från Ottossons färgmakeri. Huset ser vitt ut men inte bländande vitt

Vi har inte målat huset utvändigt ännu men funderar på använda den också.

 
W
Det är absolut inte enbart en brytfärg, den som sagt det kan gå hem och börja läsa på om färg. Zinkvitt är är en typ av grundfärg (absolut vanligaste användningen) eller om man bara vill ha en bra skydd men se ådringen. Titan varianten är en helt vanlig färg som alla andra. Finns mängder med äldre hus som har den på knutarna (bla mitt). Däremot skulle jag inte måla den på ett helt hus för då kan det bli väldigt vitt.

Föresten Klostergården alla linoljefärg går lika bra inne som ute om det är riktig linoljefärg. Gysinges är antagligen dyrast men den är långt ifrån bäst och absolut inte bättre än ottosons så köp den inte om du inte vill slänga pengar i sjön.
 
Wester skrev:
Det är absolut inte enbart en brytfärg, den som sagt det kan gå hem och börja läsa på om färg. Zinkvitt är är en typ av grundfärg (absolut vanligaste användningen) eller om man bara vill ha en bra skydd men se ådringen. Titan varianten är en helt vanlig färg som alla andra. Finns mängder med äldre hus som har den på knutarna (bla mitt). Däremot skulle jag inte måla den på ett helt hus för då kan det bli väldigt vitt.
Vi har obruten linoljefärg på knutar och andra mindre detaljer. Det har varit så ganska länge på vår kåk, hur länge kan jag dock inte säga. Ser inga bländningstenderser så länge det inte blir en hel vägg. I vårt fall kombinerat med faluröd (otroligt orginellt va!).

Vad det gäller täckningsgrad så ska ju all linoljefärg målas jättetunt, ofta med lite balsamterpentin eller xerotin i. Det blir till att måla flera gånger oavsett pigmentering enligt min, något begränsade, erfarenhet.

Wester skrev:
Gysinges är antagligen dyrast men den är långt ifrån bäst och absolut inte bättre än ottosons så köp den inte om du inte vill slänga pengar i sjön.
Priset kan jag lätt kolla upp men kvalitetsbedömningen är svårare. Finns det någon referens till den eller är det din personliga uppfattning och isådana fall grundad på vad? Vi ska snart köpa till lite mer färg.
 
W
Då ser ditt hus nog ut som vårt, vit och rött, en fantastiskt kombination ;). E kanon med titan varianten då.
Klart den ska målas tunt men inte utspädd sissta lagret. Problemet med ren zink vit e att du kan måla 100 ggr den kommer inte täcka ändå, måla med den så kommer du fatta, du måste ha titan varianten för att få teckning, båda e lika vita.

Referenser till vad? Ottoson eller gysinge? Jag har alltid kört med ottoson och det funkar klart över förväntan, håller som bäst på att måla om nu och det var 17 år sedan det gjorde senast så nog duger den som färg alltid. Gysinge e säkert lika bra men inte bättre bara dyrare. Ottoson har gjort färg i över 100 år med exakt samma recept, gysinge max 20 och antagligen köper de bara den från någon av de äldre färgfirmorna så då e det ju skit samma, bara dyrare.
 
Med brytfärg menar jag att man sällan eller aldrig målar ett helt hus i zinkvit eller zink vit titan. Tror aldrig jag hört eller läst om att man målade sekelskifteshus kritvita.
På knutbrädor och andra snickerier kan man säkert ha den eller som grundfärg.
Då pärlspont är hyvlat tror inte jag att nämnda färger täcker lika bra som om man bryter den med någon procent av annan färg.
Det blir ju vitt ändå.
 
Wester skrev:
Referenser till vad? Ottoson eller gysinge? Jag har alltid kört med ottoson och det funkar klart över förväntan, håller som bäst på att måla om nu och det var 17 år sedan det gjorde senast så nog duger den som färg alltid. Gysinge e säkert lika bra men inte bättre bara dyrare. Ottoson har gjort färg i över 100 år med exakt samma recept, gysinge max 20 och antagligen köper de bara den från någon av de äldre färgfirmorna så då e det ju skit samma, bara dyrare.
Båda är mycket bra färgtillverkare. Gysinges "leverantör" ligger i Finland och har gjort färg länge. Uula, tror jag de heter. Nu flyttar färgtillverkningen till Gysinge, så då blir det sas en egen fabrik.

Att Gysinge är dyrast på linoljefärg är struntprat. Jämför pris ett par gånger till, Wester, det finns rätt många linoljefärgstillverkare som är dyrare. Gysinge tar bra betalt för en hel del saker, och tar överpriser för någon enstaka, men jag tycker det är ett jävla tramsande om deras priser. Jag undrar ofta vad folk jämför med.
 
W
Men lilla TorparSara det e inget att hetsa upp sig över. Jag skrev bara att den antagligen var dyrast, men det verkar den ju inte vara enligt dig och då är det väll så, jag har bara inte hittat en dyrare. Ska man måla ett helt hus så kan 10% dyrare vare en hel del pengar eller hur?
Du tippsar om gysinge i varannan post och det e helt ok ingen snäser dig för det så då kanske andra får peka åt sitt håll och inte bara mot gysinge katalogen hela tiden.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.