Lock har jag räcknat in. Vad är mellanlägg för nåt?
 
zlatan01 skrev:
Lock har jag räcknat in. Vad är mellanlägg för nåt?
Kanske fel ord men iaf den ramen som behövs om du ska ha uttagen utanpåliggande och inte insänkta i väggen.
 
en påbygnadsram alltså :)
 
OK. Jag tänkte installera insänkta uttag, men det kanske inte är dumt att beställa ett par sådana ramer för säkerhetsskull.
 
FKontakter, kabel o annat smått o gott kan du köpa på bulk hos tex Kjells.
 
Multiswitch placerad i ett skåp bredvid parabollen? I beskrivningen står det att arbetstemperatur ligger mellan -30 och +70 C men i verkligheten då? Har någon en sådan lösning? Jag bor i Halmstad så temperaturen sjunker väldigt sälan till -30.
 
Spontant skulle det nog kännas bättre innanför väggarna, mer med tanke på luftfuktighet än på temp.
Tänk bara på att du måste ha ström dragen till Multisen.

Vanligaste placeringen tror jag är typ på vinden.
 
Ja, vinden var första lösningen men med tanken på 16 coax kablar in och i mitt fall 2 ut (för att dra dem på utsidan till källare - TV rum) blir det ett rejel hål då. Förresten, var köper man lämpliga skåp för multisen?
 
Jag köper parabol 90 cm och 1,13/7 mm coax från elbutiken som kommer att vara lång som mest 12 m. Multisen blir den här https://www.ewerk-onlineshop.de/_py_...PIU-6/a-28593/ som är pasiv om jag förstår bra. Behöver jag kanske multisen med förstärkare?
 
zlatan01 skrev:
Jag köper parabol 90 cm och 1,13/7 mm coax från elbutiken som kommer att vara lång som mest 12 m. Multisen blir den här [länk] som är pasiv om jag förstår bra. Behöver jag kanske multisen med förstärkare?
Terrestrik Aktiv (Verstärkung): Ja
Sat-Bereich Aktiv (Verstärkung): Ja

Alltså har den förstärkare.
 
zlatan01 skrev:
Jag köper parabol 90 cm och 1,13/7 mm coax från elbutiken som kommer att vara lång som mest 12 m. Multisen blir den här [länk] som är pasiv om jag förstår bra. Behöver jag kanske multisen med förstärkare?
Den ser jättebra ut.d^_^b
Intressant att den tar DVB-C (KabelTV) åxå. Har förvisso aldrigt letat efter detta men det är ju bra o veta.
 
Tack för svaren. Jag beställde precis multisen från ovan och lite till på Ewerk. Vi får se om det går smidigt.
 
zlatan01 skrev:
Tack för svaren. Jag beställde precis multisen från ovan och lite till på Ewerk. Vi får se om det går smidigt.
Allt gick jättesmidigt. Betalning var genom bank utlandsbetalning då tog det 2 dagar och varor fick jag efter 6 dagar inklusive en helg. Snart börjar jag bygga mitt hemnetvärk.
 
>>Nimajneb måste blotta min okunnighet på en gång.

Vi har vanligt digital tv men böt aldrig anten utan har kvar den som satt på taket. Bilden var lite dålig när det var dåligt väder (regn/snö).
Det vi hade var Boxer.

Sedan fick vi ett erbjudande från Viasat då det även ingick en ny antenn för den digitala sändningen så valde vi den.

Nu till installationen.

Skulle du kunna göra en ritning och skanna in denna hur en exempel installation 1A ser ut, typ. Nu snackar vi basic. Gärna med namn, förkorningar, dimensioner mm

Tex En antenn, fyra uttag.

Har ögnat denna tråd utan att fatta så där jätte mycket, många förkortningar och säkert sådant man behöver när man har parabol men kanske inget jag/vi skulle behöva, eller..?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.