Klart det funkar! Det enda felet är att jag köpt och lagt dit markduk man inte nödvändigtvis behöver.

Det enda markduken tillför är att skydda plasten vid gjutning och arbete med armeringen. Har du plasten längre ner av någon anledning behöver du ha något direkt under betongen som hindrar betongen att rinna ner i isoleringen - i detta läge kan man säga att det är mer motiverat med duken.
 
Ja det låter bra. Ville bara kolla en sista gång med dig man vill ju gärna inte göra fel, känns lite dumt att gjuta och sedan behöva göra om. MEN nu har det uppstått ett problem för mig. Jag har nu lagt lagret med cellplast. överkant är 5cm ner på sulan ska gjuta 10cm alltså hamnar jag 5 cm över sulan med färdigt golv. Men hur radonsäkrar jag detta plasten ligger ju på cellplasten upp på sulan (sulan är dessutom inte jämn utan gjord på krigsbetong. =ganska mjuk och väldigt ojämn) går det att på sulan lägga en markduk skydd, sedan upp med byggplasten radonsäkring. F.. vad rörigt det blev fattar någon får de gärna försöka hjälpa mig, känner att detta projekt börjar gå mig åt huvet!!!!
 
Har ingen patentlösning på problemet men jag drog ju upp plasten på väggen och hade också tunn frigolit mellan vägg och plattan, därefter har jag pillat bort frigoliten och lagt rikligt med mjukfog för att täta mellan platta och vägg.

Det du också ska fundera på är hur du gör vid genomföringar genom plattan, typ avloppsrör. Jag har fuskat här och egentligen inte gjort något mer än att gjuta. Jag tror det finns genomföringar att använda som tätar bättre.
 
MathiasS skrev:
Hittade lite bra info.

[länk]

Titta på bilden under rubriken "Fuktvandring". Öppen platta, 100% rf i anslutning mellan golv och vägg. Därefter blir det mindre eftersom en avdunstning sker mot luften runt väggen.

Eftersom det inte gärna kan bli MER än 100% rf så har jag inte helt lätt att förstå varför en tät platta skulle förvärra problemet i väggen.

Man kunna hävda att om det är inte är så fuktigt under plattan, hur nu det skulle gå till, så skulle en tätad platta vara det som får upp fukthalten så mycket att kapilärkrafternas fuktbidrag blir signifikant. Jag undrar dock om detta ger något bidrag i verkligheten, helt enkelt pga att det redan är så fuktigt direkt under plattan.
Då det inte är RF i % som styr fuktvandringen utan luftens ånghalt i gram/m3 som styr det hela så är det temperaturen i marken som styr det hela. Ett exempel.
Jorden 10 grader 100%RF 9.4 gram fukt per m3
Källaren 15 grader 60% RF 7.7 gram per m3
Om du isolerar och på så sätt sänker temperaturen i marken.
Jorden 5 grader 100% RF 6.8 gram per m3
Källaren 15 grader 60% RF 7.7 gram per m3

I exempel ett kommer fukten från jorden att tränga upp genom plattan.
I exempel två kommer luften från källaren att tränga ner i jorden istället.
Ingen plast i källargolv då det kan stänga in fukt istället för att som tänkt stänga ute fukt. Fukten kan komma in andra vägar än genom golvet.
 
  • Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
Att det är absolut fuktighet som är avgörande är sant och ett bra påpekande. Jag förstår dock inte riktigt hur man ska kunna stänga in fukt (var?) i ditt exempel, om det ligger en plast under betongen. Plasten hindrar fuktvandringen (bra), fukt kommer inte fälla ut på plasten eftersom den håller samma temp som platta och källarluft.

Faktum är att ditt exempel på ett bra sätt visar varför plasten ska ligga längst upp och inte en bit ner.
 
Matti_75 skrev:
Då det inte är RF i % som styr fuktvandringen utan luftens ånghalt i gram/m3 som styr det hela så är det temperaturen i marken som styr det hela. Ett exempel.
Jorden 10 grader 100%RF 9.4 gram fukt per m3
Källaren 15 grader 60% RF 7.7 gram per m3
Om du isolerar och på så sätt sänker temperaturen i marken.
Jorden 5 grader 100% RF 6.8 gram per m3
Källaren 15 grader 60% RF 7.7 gram per m3

I exempel ett kommer fukten från jorden att tränga upp genom plattan.
I exempel två kommer luften från källaren att tränga ner i jorden istället.
Ingen plast i källargolv då det kan stänga in fukt istället för att som tänkt stänga ute fukt. Fukten kan komma in andra vägar än genom golvet.
Mycket tänkvärt inlägg, stort tack för det!

Antar att det betyder att fukten i det isolerade exemplet rör sig åt olika håll olika delar av året. Under vinterhalvåret lär det se ut som du beskriver, och källarens fukt tränger ner i jorden. Under sommarhalvåret lär jordtemperaturen ligga närmare källarens temperatur, och eftersom jorden har högre RF kommer jordens fukt tränga upp i källaren. Tänker jag rätt?
 
Det jag menar är att om du får in vatten från ett annat håll än från golvet så kan det inte dränera ner genom betongen utan blir stående mot plasten.
 
Ok, något sådant vatten har jag inte i min konstruktion men OM det fanns gissar jag att det skulle torka ut rätt snabbt tack vare golvvärmen i betongen. I praktiken varierar temperaturen i betongplattan mellan 20 och 28 grader. Kallast på sommaren när den enda tillförda värmen kommer från andra golv där samma golvvärmevatten cirkulerar. Varmast på vinterns kallaste dagar.

Jag har svårt att tänka mig någon långvarig period där det är vatten på plastens ovansida....

I vilkefall som helst - bra tråd detta med mycket tänkvärt.
 
StockholmM skrev:
Mycket tänkvärt inlägg, stort tack för det!

Antar att det betyder att fukten i det isolerade exemplet rör sig åt olika håll olika delar av året. Under vinterhalvåret lär det se ut som du beskriver, och källarens fukt tränger ner i jorden. Under sommarhalvåret lär jordtemperaturen ligga närmare källarens temperatur, och eftersom jorden har högre RF kommer jordens fukt tränga upp i källaren. Tänker jag rätt?
Jordens temperatur påverkas inte så mycket av temperatur växlingarna sommar/ vinter. Inte under ett källargolv, någon grad möjligtvis men då ökar även värmen i källaren i motsvarande grad.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.