Ytterligare en reflektion: Om man faktiskt vill bli av med fukt under en platta, varför inte lägga ner några dränrör och koppla till en liten liten fläkt - dvs bygg en radonsug. Denna kommer inte bara transportera bort radon utan ockå ventilera utrymmet under plattan.
 
MathiasS skrev:
Däremot är dom positiva effekterna i den halva av huset som är åtgärdat mycket stora - torr och trevlig luft i det som tidigare var en rå källare - trots väggar som står direkt på backen utan isolering under.
Skönt att det blivit bra! Det är ju just den känslan jag också vill ha. Fuktmässigt känns det bättre med öppen konstruktion - men som jag skriver i min första fråga är jag rädd för att jag då ska få ett sämre klimat i rummen. Klurigt, detta.

MathiasS skrev:
Ytterligare en reflektion: Om man faktiskt vill bli av med fukt under en platta, varför inte lägga ner några dränrör och koppla till en liten liten fläkt - dvs bygg en radonsug. Denna kommer inte bara transportera bort radon utan ockå ventilera utrymmet under plattan.
Ingen dum idé, så har jag inte tänkt förut. Hur tänker du dig då att man placerar fläkt och utblås? I en liten låda ovan golvet med transport ut genom ytterväggen, eller?
 
Jag har lagt ner sugrör för radon i den renoverade delen av källaren och dessutom förberett för ett påstick från nästa hushalva. Från de perforerade dränrören går jag över till avloppsrör 75mm vilka sedan ansluts till en fläkt monterat på utsidan av ytterväggen.

Här är ett (dyrt) exempel:
http://www.luftbutiken.se/radovac/1319-radonsug-radovac-224-s-100m2-grund.html

Man kan väl använda vilken fläkt som helst egentligen, men det är ju viktigt att den kan skapa ett ordentligt undertryck på sugsidan, alla fläktar är inte bra på det.

Anledningen till att man sätter fläkten på utsidan är rimligtvis att man vill ha undertryck i rörsystemet inomhus så att ev läckage inte sprider radongas.
 
Radonsugrör i isoleringen.

PICT4361.jpg
 
Hur tätar du änden på dränerings radon röret inne i huset? Jag ska fixa till en tvättstuga i källaren bara två rum men tänkte passa på att lägga drän rör som du, jag vet dock inte om jag har radon än. Men bättre safe then sorry. Men jag ska alltså inte koppla på någon sug än mer utifallatt. Men jag kan väl inte lämna ena röränden öppen så att säga. Förresten hur tätt lägger du rören till radonsugen. Har du mathiasS haft någon konsult ute?
 
Idag sitter det en vanlig ändpropp på det avloppsrör som sticker upp ur plattan (har inte heller tagit detta i drift).

Jag har drygt 3,1m mellan väggarna och röret ligger mitt i. Huset är 12m långt och röret löper mitt i från gavel till gavel. Sedan blir det likadant i nästa hushalva via den anslutning som går uppåt i bild.

Jag hade en konsult hemma men vi kom rätt snabbt fram till att vi inte skulle göra affärer. Dessa firmor tar ju betalt med hänsyn tagen till saneringsbidraget så det blir rätt dyrt för enkla saker.... Eftersom jag gör allt själv och ändå rivit halva huset var det ingen poäng med att betala dyra pengar för lite rör. Föreslagna åtgärder var nämligen bara mer tilluft och rör under plattan....
 
Mycket klargörande bild i inlägg #19. Planerar du någon form av ångspärr över eller under frigoliten för att helt ta bort radonsläpp uppåt? Lägger du golvvärmeslingor ovanför frigoliten?
 
Jo jag vet jag ville bara kolla underlaget till dina ideer det var därför jag undrade om konsult jag håller nämligen med dig att det brukar inte vara något vettigt med dem utan mer dyra ideer som man själv både kan komma på och genomföra... MathiasS du har inte några fler bilder på projektet, jag känner att det vore lite skönt att se andras genomföranden eftersom man då brukar kunna säga ah just det så kan man ju göra, ibland tar ideerna slut!!! (ni andra får självklart också lägga in bilder) Hur ser förresten vidare uppbyggnaden av golvet ut MathiasS?
 
Kromo skrev:
Hur tätar du änden på dränerings radon röret inne i huset?
Om du menar änden längst in under plattan så är det väl samma sak där - ett täcklock. Tilluften tas ju genom perforeringen i röret.

Beroende på layout hos hus och väggar bör man också kunna lägga röret i "cirkel", med en avstickare till fläkten, antar jag.
 
Vargklo skrev:
Mycket klargörande bild i inlägg #19. Planerar du någon form av ångspärr över eller under frigoliten för att helt ta bort radonsläpp uppåt? Lägger du golvvärmeslingor ovanför frigoliten?
Det finns en plast ovanför cellplasten, direkt under betongen. Ja, golvvärmeslingor har gjutits in i betongen.
 
Kromo skrev:
Jo jag vet jag ville bara kolla underlaget till dina ideer det var därför jag undrade om konsult jag håller nämligen med dig att det brukar inte vara något vettigt med dem utan mer dyra ideer som man själv både kan komma på och genomföra... MathiasS du har inte några fler bilder på projektet, jag känner att det vore lite skönt att se andras genomföranden eftersom man då brukar kunna säga ah just det så kan man ju göra, ibland tar ideerna slut!!! (ni andra får självklart också lägga in bilder) Hur ser förresten vidare uppbyggnaden av golvet ut MathiasS?
Det finns ett gäng källarprojekt dokumenterade på forumet, däribland detta lilla bygge:

http://www.byggahus.se/forum/golv/28585-kallarprojekt.html

Detta var tidigare en klistrad tråd men den trillade bort för några forumuppgraderingar sedan.
 
Ja det var den tråden jag letat efter jag såg den för länge sen men hittade den inte igen. Tack så mycket nu känner jag mig lite mer säker när jag nu fortsätter i källaren. Vad tycker ni om min konstruktion, markduk, pordrän, samma höjd radonrör, cellplast, ålderbeständigbyggplast, (markduk), armeringsnät, golvvärme, betong, klnker. Några ändringar tycker ni????
 
Låter bra. Eftersom du väljer en sluten konstruktion (cellplasten funkar ju i praktiken som ångspärr, men inte en helt tät sådan eftersom det är springor mellan plattorna) är åldersbeständig byggplast att föredra framför markduk (förutom längst i botten, där ska du förstås ha markduk).

Det finns de som väljer att lägga byggplasten mellan pordrän och cellplast för att undvika att armeringsnät och/eller golvärmefästen perforerar byggplasten. Men å andra sidan riskerar man då att betongen kryper ner i springorna och minskar isoleringsverkan.
 
Ja hos mig blev det där lite tokigt. Jag har ju plast längst upp och sedan markduk på det. Det blir lite kaka på kaka. Markduken skyddar förvisso plasten vid gjutningen, men i övrigt fyller den ingen funktion. La man plasten längre ner kunde man ha haft markduken överst för att hindra betongen att rinna ner.
 
Men det funkar hos dig mathiasS? Tänkte nämligen göra likadant som du med byggplast och markduk överst ( innan armering alltså) hur skulle du gjort om du fick göra om ditt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.