Ja du, det var extremt likt, och exakt samma, lite udda, effekt också. Men lägre luftvolym på Menzer och den lär ska ha en kontinuerlig automatisk filterrengöring också, medan Flex sägs ha en manuell.
Åsså kortare slang på Menzer... Men för ett par tusen får man väl en rätt lång slang som extra tillbehör ;)
 
thomasx skrev:
Såg idag att Hornbach säljer ett märke som heter Menzer, och nedan dammsugare för 2395:-

[länk]

[bild]
Söker man på nätet så hittar man tyvärr inte mycket, verkar som till och med märket är aningen okänt. De få reviews jag hittade gav ganska milt betyg dessutom.

Jag hade inte själv vågat köpa en så pass okänd maskin, strular något eller om du behöver nytt filter om ett par år kanske det blir dyrare än vad man tänkt sig.
 
Köpte hem en Kärcher WD 6 P Premium för 1990 kr idag och har hunnit packa upp och provat den lite. Så här långt har jag reagerat på följande :

+ Sugförmågan är över förväntan (har hört att den inte skulle vara så bra)
+ Fin kvalité
+ Smart förvaring
+ Snygg design(om det spelar roll)
+ Smidig filterrengöring(hur bra den nu verkligen fungerar)

- Små hjul, fungerar de verkligen på ojämna ytor så som asfalt? Håller de?
- Inget teleskoprör, antar att man anser att teleskoprör är dåligt ihop med smuts men det finns många tillverkare som kör med det och det verkar fungera okay
- Rör och slang har förvånansvärt liten dimension för att vara grovdammsugare, känns som en vanlig hushålls dammsugare.
- Slangen behöver vara längre, hur tänkte de här? Känns som att man måste lägga 400 kr för att iallafall få en 3 meters slang.
- Filtret är bra mycket mindre än vad jag förväntade mig, jämför man med Biltemas 500 kr´s dammsugare så är det ganska stor skillnad.

Jo jag vet, mycket av detta är saker jag kunnat läsa mig till men ibland behöver man uppleva för att veta vad det handlar om.

Självklart funderar man över alternativen. En Biltema dammsugare lär jag inte köpa igen, framförallt för att min erfarenhet säger att biltema och elektronik inte går hand i hand och såklart att deras kundsupport är minst sagt dålig.

Tittade även på Einhell Expert Eco power TE-VC 2230 SA för ca 2000 kr, verkar vara en bra maskin MEN ingen automatisk rengöring av filter och reservdelar kan bli ett problem.

Nilifisk låter som klart sämre kvalité jämfört med Kärscher, iallafall om man läser runt på forumen.

Sen har vi alla de där verktygstillverkarna Festtool, Metabo, Bosch m.fl, osäker på hur vanliga de är min uppfattningen på forumen är att de är inte bättre än övriga alternativ så som Karcher.

Man kan fundera på att gå upp en prisnivå och köpa en Kärcher NT 35/1 Tact eller något i den stilen men det är då dubbla priset och jag är högst tveksam till att det verkligen gör något mer.

Ett alternativ är annars att köpa en billigare våtdammsugare för runt 1000 kr och sen köra allt annat med äldre men effektiv hushålls dammsugare(så länge det inte handlar om fint damm).
 
Går du upp till en Kärcher i samma prisklass som en Bosch eller Festool så får du säkert en lika bra dammsugare.
Tror tyvärr du får vad du betalar för även här, även om man säkert betalar mer eller mindre för namnet men Kärcher är ingen no-name. :)
 
Vad spelar filtrets storlek för roll man använder ju självklart ändå alltid påse när man suger torrt. Varför det undrar någon, det kostar ju pengar? För att dammsugaren suger bättre under längre tid, för att det är ett dammhelvete att tömma en påslös dammsugare, för att dammsugaren blåser ut färre partiklar i rummet/luften om man använder påse.

Och återigen köp bilvårdssettet till Kärchern så får du en förlängningsslang, du behöver ändå munstyckena om du ska städa bilen. Och om du bara ska stöda på normalt sätt så räcker slangen till.
 
Eld skrev:
Vad spelar filtrets storlek för roll man använder ju självklart ändå alltid påse när man suger torrt. Varför det undrar någon, det kostar ju pengar? För att dammsugaren suger bättre under längre tid, för att det är ett dammhelvete att tömma en påslös dammsugare, för att dammsugaren blåser ut färre partiklar i rummet/luften om man använder påse.

Och återigen köp bilvårdssettet till Kärchern så får du en förlängningsslang, du behöver ändå munstyckena om du ska städa bilen. Och om du bara ska stöda på normalt sätt så räcker slangen till.
Jag har endast använt 2 grovdammsugare vid omfattande arbete och den första som var Biltemas billigare, där gick påsarna sönder ständigt vilket gjorde att filtret fylldes på noll tid. Den andra dammsugaren hyrde jag och var då en Dust Control med plastpåse i botten och stort filter. Här sögs stoftet rakt in i filtret men efter som filtret var 1 m högt så tog det lång tid innan det fylldes. Däremot var det inte så skoj att rengöra(slå lös damm).

Så därför har storleken på filtret spelet stor roll, men om påsen håller som den ska utan att släppa igenom små partiklar så antar jag att filtret klarar sig längre. Men jag tvivlar på att dammsugarpåsen lyckas ta allt så filtret lär få stryk förr eller senare antar jag?
 
Såg att det var ganska billigt att beställa tillbehör från Tyskland!?

Påsarna kostar 190 kr här, i tyskland kostar de 110.
http://www.amazon.de/gp/product/B00HVSORU8?psc=1&redirect=true&ref_=pd_luc_rh_bxgy_01_01_t_img_lh

En 3,5 meter slang kostar ca 450 kr i Sverige och 225 kr i Tyskland.
http://www.amazon.de/gp/product/B00HF2XEY0?psc=1&redirect=true&ref_=pd_luc_rh_sim_02_03_t_img_lh

Det där bilkittet som en del pratar om kostar runt 750 kr i Sverige och runt 390 kr i Tyskland.
http://www.amazon.de/gp/product/B000BFH80E?psc=1&redirect=true&ref_=ox_sc_mini_detail&smid=

Sen tillkommer frakt men köper man allt på en gång så bör man tjäna åtskilliga 100 lappar på att köpa just tillbehören från Tyskland.

Man verkar dock inte tjäna något på att köpa själva dammsugaren, det blir ca samma pris.
 
Redigerat:
FredrikR skrev:
Går du upp till en Kärcher i samma prisklass som en Bosch eller Festool så får du säkert en lika bra dammsugare.
Tror tyvärr du får vad du betalar för även här, även om man säkert betalar mer eller mindre för namnet men Kärcher är ingen no-name. :)
Man brukar säga att man får vad man betalar för och så är det i många fall MEN till viss grad. Min erfarenhet är att inom vissa kategorier kan man lyckas få ganska mycket mer för pengarna om man har huvudet med sig, speciellt inom sektioner där det är svårt att veta på förhand hur något presterar. Just dammsugare känns om sen sådan kategori där det finns förvånansvärt få riktiga tester och att försöka avgöra hur bra maskinerna är på förhand genom att bara tittar på specar är dömt att misslyckas. Dessutom räcker det inte alltid att gå till en butik för att känna o klämma efter som när produkten väl ska användas så har man ett annat mönster, ex hur fungerar maskinen när påsen är halvfull? Hur bra är sugeffekten då? Hur hanterar den fint stoft? Hur snabbt blir påsen och filtret igensatt? Hur pass bra fungerar verkligen den halv automatiska filter rengöringen? Fungerar dimensionen på röret? o.s.v o.s.v.

Det som gör det hela ännu svårare är att dammsugare går oftast inte att lämna tillbaka så snart man provat den då filtret och dammsugarpåsen blir skitigt på 0 tid. Visst man kan köpa nytt sidan om för ett ev öppet köp men filter till en Kärcher kostar 250 kr plus 190 kr för påsar så det blir inget billigt test.

Omdömen från användare är såklart intressant att läsa men oftast har dessa personer inte erfarenhet av så många andra maskiner, man byter inte dammsugare så ofta. Visst en arbetsplats har högre omsättning men oftast kör de på bra mycket dyrare maskiner. Så det säkraste bör vara att välja ett märke som är populärt där omdömena inte sviktar nämnvärt så som Kärcher. Ger man sig ut i periferin så som dammsugare från Einhell, Nilifisk, Bosch så är det fullt möjligt att man hittar en riktigt prisvärd maskin men risken är lika stor att den presterar sämre, vem vet?
 
Angående påsar så försökte jag ett tag att köpa billigare påsar till min förra Kärcher från dammsugarpasar.nu men de påsarna var jättedåliga. De gick sönder hela tiden. Jag återgick till originalpåsarna från närmsta byggvaruhus som verkligen fungerade.
 
  • Gilla
Ingemar O och 1 till
  • Laddar…
Så dom som köper Kärchers Professional serie kastar pengar i sjön, eller får dom en bättre produkt?

Jag köpte glatt en Kärcher (~1000:- ?) när vi köpte hus, tyckte det funkade lite si och så.. och när jag sedan fick sopa in färgflagorna i röret åkte den tillbaka till Coop.
Med det sagt menar jag inte att alla Kärcher är likadana men jag tror kvaliteten och effekten varierar, både inom "Home&Garden" klassen och mellan den och "Professional-serien".

Festool och Bosch bör ju spela i samma lika som Kärchers Professional dammsugare.

Jag har hittills inte behövt byta filtret på min CTL26, så min bedömning är att påsarna gör ett bra jobb med att filtrera.
När jag sög betongdamm nu härom veckan knackade jag ur filtret efteråt, det var långtifrån igensatt, men det syntes att de fanns damm i det.

Och visst som du skriver, det är förmodligen lättare att jämföra specifikationer på en kap och gersåg eller borrmaskin.
Olika tillverkare mäter och redovisar värden på olika vis.

Hoppas du slipper krångla med den som jag fick med våran. :)
 
trattalask
Jag körde några/något år med en Kärcher för en tusenlapp. Den fungerade bra i början, men har tappat bra med sugkraft med tiden. Byte av filter hjälpte inte. Fungerar till dammsugning av bilen och byggstädning. Har försökt kränga den för 300kr med 4 nya påsar utan lycka, snart blir det väl tippen.

Nu kör jag med en Festool CTL26 och kunde inte va mer nöjd. Bra sugkraft, rejäla påsar och tyvärr en helt annan prislapp. Men jag är nöjd trots priset.
 
FredrikR skrev:
Så dom som köper Kärchers Professional serie kastar pengar i sjön, eller får dom en bättre produkt?
Nä, jag tror absolut de får en bättre produkt, iallafall än de som finns i deras produktträd för privata.

FredrikR skrev:
Jag köpte glatt en Kärcher (~1000:- ?) när vi köpte hus, tyckte det funkade lite si och så.. och när jag sedan fick sopa in färgflagorna i röret åkte den tillbaka till Coop.
Med det sagt menar jag inte att alla Kärcher är likadana men jag tror kvaliteten och effekten varierar, både inom "Home&Garden" klassen och mellan den och "Professional-serien".
Det är så många parametrar som avgör hur bra en dammsugare verkligen fungerar, använder man den på ett icke tänkt vis så är det stor risk att man tycker att produkten är värdelös. Ex så fungerade Biltema dammsugaren jag köpte för 500 kr långt över förväntad vid vanlig vattendammsugning och sågspån, men så snart som man började dra in fint damm i den så blev den helt värdelös. Sen kan man väl säga att det där med trasiga påsar var en bieffekt som jag först trodde var engångs grej men har nu visat sig vara ganska permanent fel tyvärr.

Sen är det såklart dom du säger, de flesta säljer produkter inom ett brett spektrum av kvalité för att kunna erbjuda alla något. När man väljer inom ett givet märke så får man anta att man får vad man betalar för när man jämför produkterna, det viktiga är väl att själv sätta ett värde på vad som är viktigt för just det specifika arbetet.

FredrikR skrev:
Festool och Bosch bör ju spela i samma lika som Kärchers Professional dammsugare.
Man kan tycka det, framförallt med tanke på att de allt som oftast faktiskt kopplas till produkter som genererar fint stoft men jag tror absolut inte att det behöver vara en regel. Många gånger förlitar sig företag på att kunden väljer tillbehör inom samma märke så långt det går oavsett vad tester eller liknande säger vilket ger dem lite extra marginal . Men tittar man på hyrfirmor så verkar de välja dammsugare får företag som specifikt producerar dammsugare som ex Dust Control.

Så jag vill inte på stå att det är ett säkert kort bara för att man väljer en Festool eller Bosch, har faktiskt sätt ganska milda betyg på just festools enklare dammsugare.

FredrikR skrev:
Jag har hittills inte behövt byta filtret på min CTL26, så min bedömning är att påsarna gör ett bra jobb med att filtrera.
När jag sög betongdamm nu härom veckan knackade jag ur filtret efteråt, det var långtifrån igensatt, men det syntes att de fanns damm i det.
CTL26 ser ut att vara en fin maskin, kostar nästan 5000 kr och har fått ganska bra betyg. De verkar dessutom ha en smart anordning för att undvika damm utanför påsen så jag tvivlar inte på att filtret blir långlivat.

FredrikR skrev:
Och visst som du skriver, det är förmodligen lättare att jämföra specifikationer på en kap och gersåg eller borrmaskin.
Olika tillverkare mäter och redovisar värden på olika vis.

Hoppas du slipper krångla med den som jag fick med våran. :)
Nja, vet inte hur enkelt det egentligen är med just elektriska handverktyg. När jag köpte skruvdragare så kom jag iallafall fram till att det var NM man skulle titta på i relation till storlek och vikt. Och visst kan man mäta olika men enligt min erfarenhet så här långt så har NM motsvarat vad jag förväntat mig i de flesta fallen. Det som dock gör det enklare är att det inte är helt ovanligt att ha ett par st eller iallafall provat med en hög olika vilket gör att det finns mycket mer input att läsa om dessa maskiner.

Jag har väl inte helt bestämt mig än om jag ska behålla maskinen, det hade ju känts lite bättre att välja en dammsugare för proffsbruk så som Bosch blå eller Festtool eller varför inte dust control eller liknande. Men 4000-5000 kr har jag svårt att motivera, det kostar inte merän någon 100 lapp att hyra en och för det jobb man oftast behöver dammsugare till( i mitt fall) kräver ingen monster maskin direkt. Troligen hade till och med en Biltema funkat men av ren princip köper jag inte mer elektronik från dem.
 
Tobas skrev:
Jag körde några/något år med en Kärcher för en tusenlapp. Den fungerade bra i början, men har tappat bra med sugkraft med tiden. Byte av filter hjälpte inte. Fungerar till dammsugning av bilen och byggstädning. Har försökt kränga den för 300kr med 4 nya påsar utan lycka, snart blir det väl tippen.

Nu kör jag med en Festool CTL26 och kunde inte va mer nöjd. Bra sugkraft, rejäla påsar och tyvärr en helt annan prislapp. Men jag är nöjd trots priset.
Hmm ja det är sådant jag är rädd för, man kan aldrig veta hur maskinen presterar i långa loppet i vissa fall kan det bli billigare att dra till rejält direkt istället för att köpa ny maskin var 3e år eller vad det kan vara. Men man kan såklart gå på en nit också med en dyrare produkt, tror det handlar mycket om hur ofta man kommer använda maskinen och vilka krav man har. Tänker man använda dammsugaren till allt jobb man har och man använder den par gånger i månaden så är inte 4000-5000 kr så värst mycket antar jag.
 
trattalask
snowjim skrev:
Hmm ja det är sådant jag är rädd för, man kan aldrig veta hur maskinen presterar i långa loppet i vissa fall kan det bli billigare att dra till rejält direkt istället för att köpa ny maskin var 3e år eller vad det kan vara. Men man kan såklart gå på en nit också med en dyrare produkt, tror det handlar mycket om hur ofta man kommer använda maskinen och vilka krav man har. Tänker man använda dammsugaren till allt jobb man har och man använder den par gånger i månaden så är inte 4000-5000 kr så värst mycket antar jag.
Jag använder min flera dagar i veckan, kör mycket ogärna maskiner utan dammsugare inkopplad. Jag väljer även verktyg med god funktion för dammuppsamling. Det senaste verktygen har blivit festool och kanske var missnöjd när jag betalade. Men jag är iallafall nöjd alla gånger jag använder dem. Jag har dock även en del boschmaskiner jag är nöjd med. Själv valde jag mellan bosch och festools dammsugare när jag köpte ny. Valet föll på festool eftersom de arbetar mycket med just dammfrittarbete och att jag gillar, nu mer, systainern mer än lboxxen, och det är mycket smidigt att kunna stapla dessa på dammsugaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.