Nja, riktigt så enkelt är det inte. Cykloner kan vara effektiva men om inte sista stadiet i damm-/spånhanteringen är ett hepafilter av bra klass blåses de minsta — och farligaste — partiklarna rakt ut i verkstan igen.

Dammet man ser är irriterande, det man inte ser är farligt. Rent och snyggt för ögat är inte lika med sunt för kroppen i det här sammanhanget tyvärr.

//Ronnie
 
  • Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Tack för många bra, initierade och utförliga svar! Det är en sak jag gillar med ByggaHus: man får synpunkter som gör att man inser att man kan behöva tänka på ett annat sätt. Nu får jag fundera igenom hur jag skall göra.
Utomhussäsongen är snart över för mig som amatörsnickare så det är dags att utrusta sig för inomhusprojekten (igen).
Ett specifikt svar: Jag är ute efter något att koppla till maskiner när jag kör dem, men det är inte hyvel eller liknande (än) utan såg och fräs som ger finare spån, samt slip.
 
Titta på ebay.de. Du kan antagligen hitta tex Bosch betydligt billigare än i Sverige. Om du köper i Tyskland välj säljare med sortiment och volym. Fråga om det är EU garanti dvs att du kan vända dig till verkstad i Sverige om det blir problem.
När jag tittade stod valet mellan Flex och Bosch. Festool tyckte jag som dammsugare hade fel prisnivå.

Ett annat tips är att det fanns kopior på både filter och påsar till de största märkena. Betydligt lägre pris och de angav även att klassningen var motsvarande original. Ett sätt att tänka är att köra original filter och klassade billigare påsar. Då tar filtret hand om partiklarna ifall en påse har sämre verklig funktion.



Det finns naturligtvis risker med att köpa på nätet och från andra länder. Är du osäker kring detta så är det nog klokt att köpa i Sverige. Jag köper alltid lokalt om prisdifferansen är rimlig. Betalar gärna lite mer till en lokal åf. Både för servicen men också för att inte exportera arbetstillfällen. Dessvärre är prisskillnaden på vissa saker gigantiska och då får man ta beslut efter förutsättningarna-
 
Nilfisk Aero 26-2L PC dammsugare med slang och golvborste, 26 liters behållare och motorreglering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har jag beställt en Nilfisk Aero 26-2L PC.

Bosch GAS 20 L SFC och Makita VC 2012 L fanns också med i jämförelsen. De är alla tre L-klassade och har likvärdiga specifikationer. Priset är nästan desamma (SEK 2400-2600 i Sverige), men Nilfisken har 26 l behållare medan de andra två har 15 resp. 20 l. Nilfisken har också motorreglering (även Bosch) och mjukstart.

Priser på filter (PET) och påsar skiljer inte mycket (EUR 21-26/st, resp. EUR 6-8/st). Det finns också HEPA-filter att köpa till Nilfisken, men de kostar EUR 130/st. Man ska kolla priser på filter och påsar utomlands. De kan vara löjligt dyra i Sverige.

Egenskaper som jag tyckte var viktiga: Bra filtrering (L-klassad), bra kapacitet (flöde 3,7 m3/min, undertryck 235 mbar), eluttag med fjärrstart, filterrengöring (halvauto), stor behållare (26 l), reglerbar motorstyrka, mjukstart, mycket tillbehör (slangdim både 27 och 36 mm).

Jag kollade även på Kärcher WD 6 Premium, som ju säljs med rabatt ibland, men jag hittar inga uppgifter om flödes-, undertrycks- eller filtreringskapacitet för den (märkligt!).

Jag ser att jag missade lite i beskrivningen av min tänkta användning. Jag behöver en transportabel dammsugare när jag renoverar olika rum, då jag arbetar med maskiner i de rummen (både kopplade till maskinerna och för städning efteråt). Därför valde jag en mer påkostad dammsugare som säkert räcker för min användning och ger bra arbetsmiljö (det blir ju några timmars exponering även för hobbysnickare, under många år).

Under vintern skall jag kolla på cyklonerna som ni har skrivit om. Det är nog en bra utrustning när man börjar bestycka snickeriverkstan med lite mer stationära maskiner. Blir det riktigt besvärligt så har jag ju min Sundströms-mask också.

Återigen tack för alla bra kommentarer! De hjälpte mig mycket. Tänkte skriva en utvärdering när jag har använt dammsugaren ett tag.
 
Redigerat:
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Grattis !

Alltid roligt med ny utrustning.

L-klassad ska ju ta allt väsentligt dvs som en M klassad men utan vakt/larm för att sugkraften sjunker under arbetsmiljökrav. Jag kan minnas någon detalj fel mellan L och M men när jag tittade var det samma filter och samma påsar.

Det är beroendeframkallande att ha en bra dammsugare till maskinverktygen. Enda nackdelen är att man upptäcker vilka elverktyg där utsuget inte är rätt konstruerat. Å andra sidan kan det leda till köp av ny maskin vilket brukar brukar vara kul förutom för spargrisen:surprised:
 
B BlueX skrev:
Jag behöver hjälp med val av grovdammsugare.

Behovet är att hantera damm och fint spån som blir när man sågar, fräser och slipar med el-handverktyg inomhus (och även semi-stationära maskiner typ kap-/gersåg). Jag vill dels ha en bra arbetsmiljö när jag håller på, men även slippa torka damm på allting runtomkring. Min användning är inte yrkesmässig utan på hobbynivå med renovering/reparationer av egna byggnader, samt snickeri i garage för eget bruk. Garaget är i källaren i bostaden så jag vill också förhindra att damm letar sig in i resten av huset. Jag har f.n. inget behov av spånsug.

Har sett tre klasser för dammsugare: L , M och H. L verkar motsvara dammsugare för städning, M för trädamm från bearbetning, och H för att hantera farligt damm som asbest (lite förenklat).

Frågan är om man skall välja M- eller om det räcker med en L-dammsugare (H verkar vara överkurs för mig)? Skall man komplettera med avskiljare? Har ni några synpunkter eller rekommendationer?

Behöver man särskild utrustning när man bearbetar t.ex. ek? Har läst att damm från ek, bok, och vissa andra träslag kan vara skadligt. Hur är det med skivmaterial typ MDF? Jag har kollat arbetsmiljöverkets hemsida, och några andra som t.ex. denna [länk], men hittar inga specifika rekommendationer.

Jag har tittat på följande M-dammsugare, priser mellan 5 500 och 8 000 kr (inkl. moms): Bosch GAS 35 M AFC, Festool Cleantec CTM 26E, Makita VC 2201 MX 1, Nilfisk Attix 50-2M-PC.
L-dammsugare verkar kosta från 2 500 kr, om man skall ha fjärrstart och filterrengöring (t.ex. Bosch GAS 20 L SFC, Makita VC2012L, Nilfisk Aero 31-21 Inox PC).

Jag har kollat andra BH-trådar, men hittar inte svaret på mina frågor och det skadar kanske inte med en uppdatering för att få med nya modeller eller nya regler/rekommendationer.
BlueX hur känns det nu drygt ett år senare?
Själv är jag just nu i ett förstadium med cyklon->grovdammsugare, för tillfället utan påse :thinking::sweat:
 
Hej!

Återuppväcker den här tråden. Hur har det gått för er @BlueX och @Lime113 ? Gör en egen ”förstudie” nu. Efter att ha läst en massa trådar har jag kommit fram till att det blir antingen grovdammsugare med autostart och elverktyginkoppling, eller en vanlig dammsugare (för den är tystare och mindre) med en cyklon på hemtillverkad behållare.
 
Hej

Har gjort både och. Hade cyklon som tog plats (WP3.500p Kärcher). Körde nyligen ett tag utan cyklon (mest på kap- och sänksåg) och unnade mig själv litet påsar. Det blir inte så många på ett år. Men jag har gått tillbaka till min cyklontrumma.

Dock har jag ju en spånsug (länk) som tar bordsåg, hyvel, osv så då är det bara småsaker kvar. Men jag är tillbaka på cyklon.

Autostart är väldigt trevligt. Man kan köra nexa strömbrytare också. Däremot är frågan hur gör du när du skiftar mellan verktyg? Om du bara jobbar med ett verktyg i taget så kanske det inte är problematiskt att ha en slang man skiftar fram och tillbaka. Men går du mellan kapsåg och fräs så blir det tröttsamt efter ett tag. Just nu låter jag ibland spånet spruta (A).
 
Har ju sett alla fina byggen här på forumet med rörsystem och blastgates, men jag har så liten verkstad så en slang från dammsugare (eller cyklonen) bör nå överallt, eller iallafall till arbetsbänken. Dessutom måste jag ofta plocka fram och ställa upp den maskin jag ska jobba med för tillfället så då blir det naturligt att jag kopplar in el och dammsugare samtidigt. Det har också blivit naturligt att jag samlar de moment som kräver samma verktyg och gör de samtidigt, dvs jag kan stå en dag vid pelarborren och göra det som behövs så långt jag kommer, sen står jag en dag med sågen och sågar det jag kan, osv. Just nu har jag en stor samling moment som ska fräsas innan jag kan komma vidare, men vill ogärna göra det inomhus utan dammuppsamling... (Det blev en hel del damm efter att ha kapat MDF inomhus utan dammsugare, det gör jag inte om.)
 
Hur menar du att man kopplar nexa-brytarna förresten? Har en över med fjärrkontroll, men kan man koppla så den ena slås på om den andra startas?
 
B Bergsee skrev:
Hur menar du att man kopplar nexa-brytarna förresten? Har en över med fjärrkontroll, men kan man koppla så den ena slås på om den andra startas?
Dammsugarens strömbrytare always on, du aktiverar sedan med nexafjärren utan att behöva sträcka dig till dammsugaren.
 
  • Gilla
Bergsee
  • Laddar…
Ah ok.
Nu ska vi bara hitta rätt Black-friday erbjudande på grovdammsugare eller vinna Tradera-auktionen! ;-)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.