Tack, men en 2.2 kw
Den alltså lite större, den borde ju klara 160 rör?
Sedan vet jag inte om det är bättre att gå upp till 160 istället för ner till 125 då det finns en 150 anslutning på FM 300.
Men visst julas pryl. Hur stort rörsystem har du?
De maskiner jag nu har har ju bara 100 anslutning, förutom bandsågen
 
Sturmtiger Sturmtiger skrev:
Tack, men en 2.2 kw
Den alltså lite större, den borde ju klara 160 rör?
Sedan vet jag inte om det är bättre att gå upp till 160 istället för ner till 125 då det finns en 150 anslutning på FM 300.
Men visst julas pryl. Hur stort rörsystem har du?
De maskiner jag nu har har ju bara 100 anslutning, förutom bandsågen
Jag kör med slangar ist f rör - blir för klumpigt med fasta installationer i min källarlokal. De är 125 mm. Scheppachen klarar två anslutna maskiner, sedan blir tappet i sugförmåga för stort eftersom jag inte har några spjäll.
 
Okej tack
 
Hejsan fick tips om en jonstenberg spånsug
Kan det vara vettigt fabrikat.
Den är av industri karaktär, om än mindre motorn ligger på 1.85 kw med ett 150 utsug.
Deffekt filter, men det går ju ersätta.
3 fas maskin
Vad kan en sådan vara värd?
 
Hep Hep skrev:
Lite begränsande att välja var sugen ska stå när jag håller till i ett timmerhus från 1700-talet med en del restriktioner, så filter är nog en bättre lösning. Tror jag trycker på köpknappen på Holzmannen och hoppas den räcker. Jag får väl leva med att rulla runt den och hålla slangen kort när den är lite klen.
Blev det en Holzmannen (den säljs av Hornbach väl?) och har du i så fall hunnit skruva ihop den redan?
 
Lime113 Lime113 skrev:
Blev det en Holzmannen (den säljs av Hornbach väl?) och har du i så fall hunnit skruva ihop den redan?
Nä, det var för många sågningar av varumärket lite här och där på nätet för att jag skulle köpa den. Det blev en FM300B från Duabhuset. Fler som skrivit snällt om den.

Än har jag bara en lös tjockkorv till slang som jag flyttar mellan bordssåg och hyvel, men när jag funderat och googlat några varv till ska det bli något mer permanent tror jag. Suger gör den och det damm som sprids nu är mest från andra maskiner.
 
  • Gilla
TorbjörnG
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Nä, det var för många sågningar av varumärket lite här och där på nätet för att jag skulle köpa den. Det blev en FM300B från Duabhuset. Fler som skrivit snällt om den.

Än har jag bara en lös tjockkorv till slang som jag flyttar mellan bordssåg och hyvel, men när jag funderat och googlat några varv till ska det bli något mer permanent tror jag. Suger gör den och det damm som sprids nu är mest från andra maskiner.
Tror när jag tittade på Holzmannen att det var liter/min och att det blev ganska lågt när man konverterade (<1000 m3/h).
 
Är det något jag lärt mig med alla spånsugar jag haft och allt läsande på nätet så är det att tillverkarnas uppgifter vad gäller flöde kan tas med en väldigt stor nypa salt. Ofta har det ingen koppling alls till det verkliga flödet.
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Väcker tråden då jag för första gången funderar på att köpa mig en spånsug.
Den kommer att kunna stå utomhus under tak alternativt flyttas runt till olika byggprojekt på gården.
Inte sällan används carporten som snickarboa med resultatet att precis allt är täckt i damm o spån.

Funderar på påse vs patron med de förutsättningarna, ger det någon skillnad i lokalen man jobbar i överhuvudtaget?
Är det värt den nästan dubbla kostnaden?

Det som körs är mest är kapsåg och klyvsåg men även rikt och planhyvel plus alla handhållna verktyg som handöverfräs mm.
Ser ingen fast installation framför mig nu endast mobilt och en maskin igång i taget.

Är det FM300 som gäller eller finns det andra vettiga alternativ?
 
Om du ska använda den utomhus gissar jag att du är ute efter att bli av med spånen i första hand och att det fina dammet inte är i fokus. I så fall skulle jag köra på filterpåse. Den dagen du börjar snickra inne och det blir viktigare att hålla nere mängden slipdamm i luften går det ju att köpa till ett patronfilter.
 
Biltema säljer stor påse som reservdel till sin sug. Jula har också. Spånsug från blocket är inte fel :)

Det du kan fråga dig själv är om den ska vara ut/inne, cirkulation/utblås. Vissa vill inte ha en spånsug som suger några kubik ur en snickarbod. Själv har jag dock inte fått några problem. Min står både ute och återcirkulerar ej.

Spånsug installerad utomhus i en träkonstruktion, med synlig stor påse och avtagbar dörr, omgiven av natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En spånsug monterad på en träställning utanför en träbeklädd byggnad, bredvid lösa byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörren är avtagbar men ej på under bild.
 
Redigerat:
  • Gilla
Damirus och 1 till
  • Laddar…
Lime113 Lime113 skrev:
Biltema säljer stor påse som reservdel till sin sug. Jula har också. Spånsug från blocket är inte fel :)

Det du kan fråga dig själv är om den ska vara ut/inne, cirkulation/utblås. Vissa vill inte ha en spånsug som suger några kubik ur en snickarbod. Själv har jag dock inte fått några problem. Min står både ute och återcirkulerar ej.

[bild] [bild]

Dörren är avtagbar men ej på under bild.
Väcker denna tråd till liv, funderar själv på att ställa sugen utanför verkstan i en liknande bod som du byggt. Tycker du att det funkar bra att ha den där? Sugen tar inte skada av fukt i luften osv? Hur har du löst på- och avstängning?
 
Kan ta några bilder och svara senare. Men instort finns det inget negativt mer än jobbet det krävde.
 
Lyckades inte ta några fler bilder men kan nämna följande.

Setup
Spånsugen står utanför snickarboden i lä mellan husknut och gran.
125(?) mm spirorör går igenom väggen och in i snickarboden. På väggen har jag en brytare som slår på och av spånsugen.

Fördelar/Nackdelar
+ Ljudet är ganska lågt och harmoniskt
+ Inget damm kommer in
+ Plats
- Röret sitter där det sitter


Tankar
Fukt - Delvis pga skjulet är relativt tight byggt, står delvis under tak och i lä, gör att jag inte tror det uppstår speciellt mycket fukt. Min spånsug verkar dessutom vara trevlig gammal verkstadskvalitet som inte rostar i första taget. Vi får se framöver men nu verkar det lugnt.

TIllgänglighet - Visst jag behöver släppa två skruvar och lyfta bort en skiva för att komma åt spånsugen. Dock har säcken inte blivit full så fort som jag trodde den skulle bli så fortfarande inget problem. Dock lär jag ju inte kolla till spånsugen titt som tätt pga tillgängligheten.

Ingrepp/arbete - Nu är det en ekonomibyggnad och det mesta går att ersätta om man ändrar sig men visst fick jag hålsåga genom väggen, dra 3-fas kablar och sätta strömbrytare men det känns helt OK. Det tog inte speciellt lång tid heller, helt klart värt i min mening.

Luft - Något jag funderade över väldigt länge var vad händer med värme, suget och syret i lokalen när man tömmer den på luft. Mitt korta svar är ingenting. I alla fall inte med hur jag använder spånsugen. Jag hade tänkar på att låta luft recirkulera men nu i efterhand känns det onödigt. Några skriver också att värme främst lagras i massa (maskiner, golv, väggar) och inte i luften, vilket verkar rimligt.
 
  • Gilla
Damirus och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra svar! Jag har tänkt göra en liknande lösning. Jag måste på nåt sätt modifiera på-och avknappen så att den går att förlänga på en sladd från sugen och genom väggen, men i övrigt tror jag att det mesta borde gå rätt smidigt. Vad gäller värmeförlust räknar jag med att det inte blir så stor påverkan med tanke på hur korta stunder jag kör spånsugen. Tar hellre lite värmeförlust än allt jäkla damm.

Funderar vidare på att installera en pullman a700 eller dustcontrols liknande fläkt med hepafilter inne i verkstan, har ni någon erfarenhet av att använda en sådan för att minska dammandet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.