Jag behöver hjälp med val av grovdammsugare.

Behovet är att hantera damm och fint spån som blir när man sågar, fräser och slipar med el-handverktyg inomhus (och även semi-stationära maskiner typ kap-/gersåg). Jag vill dels ha en bra arbetsmiljö när jag håller på, men även slippa torka damm på allting runtomkring. Min användning är inte yrkesmässig utan på hobbynivå med renovering/reparationer av egna byggnader, samt snickeri i garage för eget bruk. Garaget är i källaren i bostaden så jag vill också förhindra att damm letar sig in i resten av huset. Jag har f.n. inget behov av spånsug.

Har sett tre klasser för dammsugare: L , M och H. L verkar motsvara dammsugare för städning, M för trädamm från bearbetning, och H för att hantera farligt damm som asbest (lite förenklat).

Frågan är om man skall välja M- eller om det räcker med en L-dammsugare (H verkar vara överkurs för mig)? Skall man komplettera med avskiljare? Har ni några synpunkter eller rekommendationer?

Behöver man särskild utrustning när man bearbetar t.ex. ek? Har läst att damm från ek, bok, och vissa andra träslag kan vara skadligt. Hur är det med skivmaterial typ MDF? Jag har kollat arbetsmiljöverkets hemsida, och några andra som t.ex. denna http://www.prevent.se/maskinkorkortet/arbetsmiljo/halsorisker/kemiska-risker/, men hittar inga specifika rekommendationer.

Jag har tittat på följande M-dammsugare, priser mellan 5 500 och 8 000 kr (inkl. moms): Bosch GAS 35 M AFC, Festool Cleantec CTM 26E, Makita VC 2201 MX 1, Nilfisk Attix 50-2M-PC.
L-dammsugare verkar kosta från 2 500 kr, om man skall ha fjärrstart och filterrengöring (t.ex. Bosch GAS 20 L SFC, Makita VC2012L, Nilfisk Aero 31-21 Inox PC).

Jag har kollat andra BH-trådar, men hittar inte svaret på mina frågor och det skadar kanske inte med en uppdatering för att få med nya modeller eller nya regler/rekommendationer.
 
Ska inte ge några rekommendationer alls. Men vilken klass dammsugaren har borde vara relativt betydelselöst då du aldrig kommer kunna suga upp allt damm som alstras av de maskiner du pratar om ändå. En icke försumbar mängd kommer ändå virvla upp i luften och då spelar filtret hos dammsugaren mindre roll skulle jag tro.

När det handlar om hobbyanvändning är jag övertygad om att lite damm från Bok, Ek och liknande är en försumbar risk jämfört med annat du utsätter dig för dagligen.
 
  • Gilla
Manjola och 1 till
  • Laddar…
Är du orolig för damm, köp en OK dammsugare och lägg resten av pengarna på en bra halv/helmask. Billigare och bättre för hobbybruk.
 
  • Gilla
Eric Öbo och 2 till
  • Laddar…
En bra dammsugare i garaget är guld värd. Nu finns det säkert några andra skillnader men som jag förstått är skillnaden mellan M och L främst att M-klassade har en vakt som signalerar när maskinen underpresterar dvs kombinationen påse/filter börjar bli tätt. På maskinerna jag tittade på innan jag köpte min nuvarande hade M och L klassade samma filter och påse. Då måste jag nämna att det var av maskintypen du tittar på. Dvs tex Bosch GAS 35 och några andra fabrikat. Gemensamt för dessa är att du ska köra med både påse och filter när du kör dammutsug. Annars sätter filtret igen blixtsnabbt.

En maskin som vars utsug är rätt dimensionerat lämnar förvånansvärt lite damm om man har en bra dammsugare. Du kan slipa eller såga betong om du har rätt kåpa på slipen och rätt dammsugare utan nämnvärt med damm i luften.
Jag har stått i samma rum där det slipades ett betonggolv med en 125mm vinkelslip och utsuget var en dammsugare motsvarande kapacitet Bosch GAS 35 utan att jag såg något synligt damm virvla upp.

Däremot tror jag man ska undvika att använda för dåliga dammsugare. De farligaste partiklarna påstås vara de minsta. En dålig dammsugare som inte tar hand om partiklarna i påse/filter blåser ut dem i en takt på 3-4m3/luft per minut.

Nu valde jag till slut en annan typ av dammsugare i form av en stoftavskiljare. Filtermässigt så gör maskinerna du nämner samma jobb om jag tar ur hepa-filtret. I dammsugare där M och L klassade filter är samma så är mitt huvudfilter av samma gradering dvs M klassning. Hepa filtret sitter efter mitt finfilter det är är utan hepa-filtret motsvarande M klassad maskin då min har tryckvakt. Oavsett om du slipar trä av olika sorter, plast, metall, olika färger kommer du ha stor nytta av en bra dammsugare förutsatt att dina maskiner har vettiga utsugs anslutning.

De minsta partiklarna är de som kommer längst ner i lungorna och gör mest skada. Jag kan inte skilja på partikelstorlek för olika träslag men jag ser hur mitt filter ser ut efter ett par timmars hobby-användande. Stor del av partiklarna som hamnar i filtret är så små att jag numera alltid tar ut filtret med vinden i ryggen. I en maskin av typen du nämner där M=L när det gäller påse och filter så hamnar det mesta i påsen som du slänger. Original påsar är också klassade M=L om du köper rätt vilket spar filter och förenklar hanteringen. Du byter helt enkelt påse när den är full och filtret klarar sig betydligt längre.

Jag måste säga att sedan jag sett vad som hamnar i filtret inte gärna slipar maskinellt utan att dammsugare/stoftavskiljare inkopplad. Även om jag bara använder på hobbynivå vill jag inte ha ner så små partiklar i lungorna. Större påstås fastna på vägen och de kan kroppen hantera. De minsta är farliga och sedan jag lärde mig om dammsugare inför mitt inköp har jag blivit väldigt försiktig.

Jag bearbetar blandat material dvs trä, stål, plast osv samt alla de färgtyper som kan sitta på gamla grejer. Köper jag nya el-maskiner så kollar jag om det finns vettigt utsug. Jag har en bandslip där utsugs kanalen är för liten. Det intressanta är att dammsugarn ändå tar det mesta findammet och kvar på bänken blir grövre material.

I blandat material och tex gamla färger finns en hel del som vi inte ska ha i lungorna ens på hobby-basis.

Jag tror att de flesta maskinerna du nämner klarar det jag beskriver under förutsättning att dina elverktyg har vettiga utsugsmöjligheter. Men även med sämre utsugskåpa får jag bra effekt. min suger ca 3m3/minut vilket ger 50 liter per sekund. Det tar hand om rätt mycket av partiklar som kommer i dess närhet även om förutsättningarna inte är perfekta.

Ett exempel. Jag har en klassisk handhållen klingsåg. Den alstrar inte så mycket slip damm men rätt mycket partiklar eller spån. Jag skulle såga en bänk-skiva dvs spån-skiva. Jag var van vid att det blir spån överallt så jag lyfte ut en bänk på garage-infarten. Jag anslöt dammsugaren/stoftavskiljaren. Ovan på skivan var det partikelfritt. På marken under skivan som var 25mm tjock såg jag en mindre mängd spån-spån-partiklar. Nu har den ett rejält utsugsrör men klingan gick ju igenom skivan. Trots det blev det i praktiken inget att städa efteråt. Numera flyttar jag bara ut bänken om det är för det fina vädret :)

Ett annat exempel är att jag har en 150mm excenterslip med ett antal hål i slipskivan. Jag skulle slipa bort gammal färg som satt kvar efter en inmålad ledning i ett tak. Gammal oljefärg, spackel och puts så jag hängde på ett andningsskydd. En slip har ingen kåpa ändå skulle jag gissa att över 95% hamnade i dammsugaren. När jag gjort liknande tidigare så var det svår att se i rummet pga dammmängden. Nu fick jag dammsuga golvet när jag var klar.


Den andra positiva effekten är att det blir minimal dammspridning i garaget. Innan jag skaffade rejäla grejer hade alla ytor i garaget mer eller mindre alltid en dammig yta dvs så att det gick att "skriva sitt namn". Ett part timmars bearbetning alstrar rätt mycket löst material. Tidigare städade jag det regelbundet med hjälp av tryckluft. Städbehovet har minskat rejält.

Ytterligare en positiv effekt är att dammsugaren håller undan material kring sågblad, på slip-papper osv vilket bla ger bättre slip-resultat och förbrukar mindre slipppapper.

Jag tycker att du gör rätt i att skaffa bra dammsugare. För mig har det varit ett lyft och underlättar enormt.

Om du väljer L eller M får du rådgöra med någon bra återförsäljare om. Jag fick förklaringen att M var viktigt ur arbetsmiljö perspektiv då den signalerade att sug-kraften/flöde understeg godkänd nivå. Det går nog att kontrollera men jag vill minnas att viss yrkesmässig "dammhantering" krävde M trots att filtreringen var samma som L.

Till mig sa de att kör L och byt påse lite oftare. Dvs M=L påse.

HEPA krav är om jag minns rätt för asbest, PCB och säkert något mer. Det kan säkert google eller någon återförsäljare upplysa dig om.

De hantverkare jag träffat på senare år har nästan alltid dammsugaren nära.
 
  • Gilla
pär h och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte en Kärcher WD5.600MP, funkar utmärkt. Modellen har utgått och ersatts av en nyare. Generellt sett får du vad du betalar för, en bra dammsugare brukar kosta 2500-3000 kr och uppåt. Köp de kända märkena. Kolla vad påsarna kostat. Tänk på att små påsar sätts igen fort och får bytas ofta så stora påsar är bra om de inte är för dyra.

Stora hjul är en bra sak så inte dammsugaren välter så lätt. Köp som tidigare sagts många påsar och byt ofta. Komplettera med en cyklon om du har mycket sågspån. Slipdamm tar inte cyklonen lika bra. Festool gör jättebra dammsugare men de kostar därefter.

Tänk också på att ingen dammsugare är bättre än verktygets spånutsug så kolla när du köper verktyg att utsuger fungerar bra annars gör det liksom ingen skillnad med en bra dammsugare.

Oroa dig mindre och jobba mer är mitt råd. Om du slipar mycket som ger fint damm så se till att dammsugaren kan kompletteras med HEPA-filter som kan bytas separat. Och kör med mask.

Asbest tycker jag du kan glömma. Skulle du jobba med asbest mycket så snackar vi om en annan kalkyl med professionell utrustning och hel dräkt men skall du bara ta ner en eternitfasad/tak på ditt hus räcker en enkel dräkt och helmask. Men så fort det gäller asbest får man ta med kostnaden för utrustning i kalkylen.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
När man väl börjat med tillkopplad dammsugare använder man den lika mycket som alla sina andra maskiner tillsammans så köp en du blir nöjd med och som funkar med dina maskiner. Jag valde klass L och ser ingen anledning att ångra det. Du vill absolut ha verktygsstyrd start. Filterrengöring har jag aldrig saknat för användning tillsammans med maskiner för treäbearbetning. Filtret sätter inte igen om du kör med påse och det vill du ändå göra.
 
Jag har för övrigt nästan slutat använda min Nilfisk grovsugare i snickarboden. Jag har ett rörsystem med blast gates samt en kinacyklon och en stor hink där 99,9% av allt spån hamnar. Detta driver jag med en Electrolux Ultra Silencer hushållssugare. Mycket tystare och suger lika bra eller bättre än en grovsugare. Hepa filter har den också. Jag är helnöjd. Grovsugaren har jag numera till bilen samt som utsug nr 2 till bordssåg och bordsfräs.
 
Vectrex, då har du ett utmärkt system. En fungerande cyklon tar hand om det mesta och resten hamnar i din electrolux. Min stoftavskiljare är byggd kring en cyklon men jag ville inte addera den komplexiteten till frågeställningen då en stoftavskiljare gissningsvis är 3 gånger så dyr som tex en Bosch GAS 35L.

Däremot konstaterade jag att det är viktig för mig att en dammsugarlösning verkligen stoppar partiklarna som den suger upp och inte sprider dem i luften med 3-4 m3/luft per minut för då måste oundvikligen en hel del andas in.

Det sitter en annan typ av sug-turbin i maskinerna BlueX tittat på jämfört med en hushållsugare. När det gäller garagedammsugare är luftvolymen minst lika viktig som ett högt vakuum värde. Jag har en hushållssugare på 2200 watt som har kraftigt undertryck men mindre flöde än mina garage-grejer. Den har Hepa filter och bra påsar men är betydligt sämre än min stoftavskiljare på 1300watt när det gäller garage-pyssel.

En Bosch GAS 35 har om jag minns rätt ett ett luftflöde på mer än 4m3 luft per minut och ett max vakuum på ca 25kpa och är konstruerad för att vara utsug till maskiner. Jag tog Bosch som exempel för jag tror jag minns siffrorna rätt på den.

Nu valde jag istället att köpa en begagnad stoftavskiljare och byta sugmotor vilket kräver viss kunskap och tålamod för den hade de gjort stört omöjligt att komma åt. Jag kan inte föreslå det som generellt råd om man inte har rätt elektrisk kompetens.

Min syn är fortfarande att BlueX överväger att göra en mycket klok investering som är jättebra.
 
Kalle_A skrev:
Vectrex, då har du ett utmärkt system. En fungerande cyklon tar hand om det mesta och resten hamnar i din electrolux. Min stoftavskiljare är byggd kring en cyklon men jag ville inte addera den komplexiteten till frågeställningen då en stoftavskiljare gissningsvis är 3 gånger så dyr som tex en Bosch GAS 35L.

Däremot konstaterade jag att det är viktig för mig att en dammsugarlösning verkligen stoppar partiklarna som den suger upp och inte sprider dem i luften med 3-4 m3/luft per minut för då måste oundvikligen en hel del andas in.

Det sitter en annan typ av sug-turbin i maskinerna BlueX tittat på jämfört med en hushållsugare. När det gäller garagedammsugare är luftvolymen minst lika viktig som ett högt vakuum värde. Jag har en hushållssugare på 2200 watt som har kraftigt undertryck men mindre flöde än mina garage-grejer. Den har Hepa filter och bra påsar men är betydligt sämre än min stoftavskiljare på 1300watt när det gäller garage-pyssel.

En Bosch GAS 35 har om jag minns rätt ett ett luftflöde på mer än 4m3 luft per minut och ett max vakuum på ca 25kpa och är konstruerad för att vara utsug till maskiner. Jag tog Bosch som exempel för jag tror jag minns siffrorna rätt på den.

Nu valde jag istället att köpa en begagnad stoftavskiljare och byta sugmotor vilket kräver viss kunskap och tålamod för den hade de gjort stört omöjligt att komma åt. Jag kan inte föreslå det som generellt råd om man inte har rätt elektrisk kompetens.

Min syn är fortfarande att BlueX överväger att göra en mycket klok investering som är jättebra.
Jotack, vakuumet är ruggigt i hushållssugaren. Min "bytta" är byggd i 12mm K-plyfa men jag var så orolig den skulle implodera när jag av misstag glömt öppna en blast-gate att jag var tvungen att sätta på "klackar" på insidan av locket.


Försökte hitta lite bilder på min setup men det gick inget vidare. Har dem någonstans dock. Här är en bild på spånbyttan utan lock och cyklon.
Hembyggd spånbytta av plywood med spån inuti, utan lock, i en verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snygg låda! Jag har en liten cyklon jag tänkte montera på ett 160 spiro-rör via en plan-anslutning. Iden är dels en enkel-föravskiljare och dels en portabel, -väldigt portabel enkel stoftavskiljare som är lätt att ta med och så kan man använda en hushållsdammsugare som det dräller av.

Ska bli intressant att se om ett spiro-rör tål undertrycket. Jag har förstått att de hemmabyggda cyklon-"lådorna" allt som oftast krymper vid första provkörning:)

För de flesta är det dock en enklare och säkrare lösning att köpa en färdig lösning som med säkerhet tar bort de farliga partiklarna.

Det blir en plan anslutning i botten av röret också så den rymmer nog 20-25 liter. Vi får se när det blir verklighet. Delarna finns hemma.
 
Finns förstärkta spirorör som är lämpligare till vakuum.
 
  • Gilla
Kalle_A
  • Laddar…
Campar skrev:
Finns förstärkta spirorör som är lämpligare till vakuum.
Tack för infon. Jag prövar för grejerna finns hemma men håller det inte så flyttar jag bara över montaget för det kommer sitta så att jag bara kan byta rör. Jag vet inte vad spiro-delen kallas utan det är en avslutning som tex går att ansluta till en fast kanal. Där sätter jag en formflypa och monterar cyklonen i. Den klara vakuum:et och håller inte röret så flyttar jag över till ett förstärkt som jag nu vet finns.
 
vectrex skrev:
Försökte hitta lite bilder på min setup men det gick inget vidare. Har dem någonstans dock. Här är en bild på spånbyttan utan lock och cyklon.
[bild]
Här har du lite bilder på din smarta och snygga lösning.
https://www.byggahus.se/forum/verkt...gon-som-provat-14.html?perpage=15#post2400502

Där i tråden finns även många andra tips och en del inspiration. :) Även bilder på en del felkopplade lösningar :surprised:
 
Vectrec:
Jag såg din lösning via länken från FredrikR. Elegant lösning. Min cyklon som ligger och väntar på montage ser rätt lika ut men min är av svart plast. Jag fick inspiration av flera av dina lösning tex att du använt avloppsrör.

Jag läste om att det verkar vara dilemma att få fram slang till vettigt pris. Jag har ett behov för egen del och har dragit i några trådar för att få fram både 38mm och 50mm samt stosar. Jag kanske hittat en kanal som där priset är betydligt bättre än festool mfl. Kvarstår ditt behov så kan jag tipsa om köpkanal ifall jag lyckas. Jag tänker runda några led i distributionen om det går. Jag har fått en positiv signal men inte hunnit med att se om det blir som tänkt.
 
BlueX skrev:
Jag behöver hjälp med val av grovdammsugare.

Jag har f.n. inget behov av spånsug.
Det verkar på din fråga som om du tänkte suga upp dammet efter det att det lagt sig på golvet eller alla andra ytor. Och din budget verkar vara rätt stor. Flera tusen kronor. Köp en billig grovdammsugare, använd verktygens spånutblås och bygg en cyklon. Då klarar du allt damm som kommer från verktygen. Det blir den billigaste och bästa lösningen.

På bilden kan du se hur jag löste det innan jag fick tag i en "riktig" spånsug. Till höger den hemmabyggda "spånsugen", (Dammsugaren saknas på bilden, skall stå under "Grovisen"). Till vänster den riktiga spånsugen.

Jag byggde den av en gammal vägkon som jag kom över. Funkar helt perfekt. Och dammet i dammsugaren är helt försumbart. Då sätter inte dammet igen filtret, som du annars måste rengöra eller byta. Dom är inte billiga.

Verkstadsinteriör med en hemmabyggd dammavskiljare gjord av en vägkon och en kommersiell spånsug.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lycka till!

/P-O
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.