JMan123 JMan123 skrev:
Jag är lite rädd att om man bara skjuter i 45x45 lockläkt så spricker den. Speciellt med 100 eller 120 mm spik. Jag har en picka som klarar 100.
Hur får du ens tag i 45*45mm ohyvlat virke?
 
Det blir till skit och ingenting att maskinspika ribbor (lockläkt) på en brädslåning. För att få spiken mitt i springan mellan bräderna slår man den genom ribban och så flyttar man ribban i sidled till man känner att spiken är i springan och så slår man in den.
Det går snabbt att handspika. Ingenting att bekymra sig för.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
A
mexitegel mexitegel skrev:
Hur menar du handspika när det är ett ypperligt tillfälle att köpa en spikpickadoll?
😉spikpistol är en styggelse , är snickare och hemma är det nog tveksamt om ens uthuset skulle få skjuten panel -tycker det är klart finare med handspikat men det är en smaksak -på jobbet skjuter vi men det är en tidsfråga hemma är arbetstiden gratis 😂
 
  • Haha
JMan123 och 1 till
  • Laddar…
38x50 och 38x75 ohyvlat kan ju vara ett alternativ?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
38x50 och 38x75 ohyvlat kan ju vara ett alternativ?
Ja, det var ingen dum idé 👍 Det ska jag undersöka närmare.
 
Jag har ritat in Larsas förslag med 38x50 och 38x75 i bilden här. Får jag tillräckligt med luftning bakom/mellan panelen? Det är 10x22 mm och 35x22 mm luftning varann planka.
Bakom panelen är det västkustskiva (utanpåliggande isolering). Det är inte speciellt fuktigt klimat.
 
  • Teknisk ritning av träreglar och luftning för väggkonstruktion, markerat med mått för luftningsutrymmen.
Du sätter väl en spikregel bakom fasaden?
 
F fribygg skrev:
Du sätter väl en spikregel bakom fasaden?
Ja, spikregel blir det, men den hjälper ju dessvärre inte speciellt mycket med luftning. Spikregelen ligger horisontellt i detta fall och det utrymmet som den ger bidrar ju inte med något luftdrag, tänker jag.

Västkustskiva med plastdistanser för spikregel
Spikregel
Bottenbräda
Lockläkt
 
Mer bilder
 
  • Teknisk ritning av en väggkonstruktion med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning av snitt genom en väggkonstruktion med måttangivelser.
JMan123 JMan123 skrev:
Ja, spikregel blir det, men den hjälper ju dessvärre inte speciellt mycket med luftning. Spikregelen ligger horisontellt i detta fall och det utrymmet som den ger bidrar ju inte med något luftdrag, tänker jag.

Västkustskiva med plastdistanser för spikregel
Spikregel
Bottenbräda
Lockläkt
Sätt en hel eller halvtums luftläkt vertikalt innan du monterar spikregel om du är oroligt lagd.
 
F fribygg skrev:
Sätt en hel eller halvtums luftläkt vertikalt innan du monterar spikregel om du är oroligt lagd.
Hade du gjort det?
 
Antar att du kör västkustskivans plastdistanser, så sätter du en stående läkt måste ju både den och liggande läkten spikas/skruvas i distansen. Kanske enklare med ”stump” mellan spikläkt och distans.
 
  • Gilla
JMan123
  • Laddar…
JMan123 JMan123 skrev:
Hade du gjort det?
Jag är inte oroligt lagd men skulle likafullt satt en stående läkt innan spikregeln om fasaden utsätts för regn.
 
Det beror på vad man målar med. Nyttjar man traditionell slamfärg brukar det gå bra trots nstan obefintlig luftcirkulation. Nyttjar man moderna plastfärger måste det vara bra luftcirkulation.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Antar att du kör västkustskivans plastdistanser, så sätter du en stående läkt måste ju både den och liggande läkten spikas/skruvas i distansen. Kanske enklare med ”stump” mellan spikläkt och distans.
Ja exakt. Ett alternativ är västkustskivans plastdistans plus en 50x50 mm plywood på den.
 
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.