enginolo skrev:
Det är givetvis värt att beakta, men jag vill inte förlora tomtyta. Det handlar inte om millimetrar snarare ½ m
Menar du att 50cm är den stora stötesten här? Hur lång är sträckan?
 
På din tomtritning står det väl höjden på din tomt? Fråga även grannen hur hans tomt såg ut innan han byggde, så kanske du kan få reda på om han dumpat massor på din sida.
 
1. vad säger tomtkartan?
2. har grannen fyllt sin/din tomt så att höjdskillnaderna tillkommit?
3. vad säger kommunen får du ta bort slänten utan marklov (normalt sätt behövs marklov när förändring sker på +-50cm)
4. som flertalet redan påpekat så är det din skyldighet att se till att grannens tomt inte förändras om du vill förändra markskillnaderna på din tomt. dvs du får bekosta markstöd gräving etc.
5. om du fortfarande är osäker är det bara lyfta luren och ringa kommunen och rådfråga.
 
I första inlägget diffar höjden 1 m så det lär väl vara minst en meter iaf...
 
Ec1 skrev:
1. vad säger tomtkartan?
Om det visar sig att grannen olovligen höjt granntomten kanske han kan bli skyldig att åtgärda.
 
Jag vill minnas att jag föreslagit enginolo att kolla upp vad kartorna och kommunen säger, två gånger redan nu...
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
enginolo skrev:
men jag vill inte förlora tomtyta.
Förlora? Ser inte tomten ut som när du köpte den eller har jag missförstått det. Sen kan jag ha en viss förståelse för att du vill ha en större tomt men det är ju något annat.
 
peternicklas
Om du planterar en häck eller sätter ett plank direkt i tomtgränsen så måste grannen acceptera att sköta den sidan som finns mot grannens tomt. Om detta inte går så ska häcken eller planket stå så långt in på tomten att skötsel kan ske utan att använda grannens tomt. Har själv ett äldre hus där 1 häck står helt på min tomt med plats för att sköta den. 1 häck står på grannens tomt men plats så han kan sköta den utan att gå in på min tomt. Den tredje står i tomtgräns och där är jag och grannen överens om att sköta våran sida. Sök på byggahus så hittar du fler liknande fall.
 
enginolo skrev:
Bara för att de var först ute på plats med sin byggnation, så ska de få bestämma att det skall finnas en sluttning på min tomt.
Men det var ju inte din tomt då?


enginolo skrev:
Vem har tillåtit det? Kommunen knappast.
Hur vet du det?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
enginolo du är rent patetisk i ditt resonemang du har köpt en fastighet och du har med egna ögon sett hur det ser ut på platsen, men nu efter ett tag så vill du göra en trädgård och då finner du marken lite besvärlig för ditt projekt. Då bestämmer du dig för att grannen skall fixa på din fastighet så du får det som du vill ha det. Vad grannen har gjort innan du ägde din fastighet har du inte något att göra med, möjligen tidigare ägare som var kommunen men dom har inte brytt sig utan sålde till dig och du fick det du såg och betalade för det. Gör som du vill på din fastighet men äventyra inte grannens fastighet, för det kan bli dyrt och mycket tråkigt att bo kvar efter en tvist som du garanterat förlorar och får stå för alla kostnader.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 9 till
  • Laddar…
vår tomt ligger 70 cm högre än granntomten.... beskedet från vår kommun var att ska det släntas så skall detta göras på våran tomt och inte på grannens annars fick vi bekosta stödmuren för vår tomt låg högst och vi byggde först.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
sventable skrev:
vår tomt ligger 70 cm högre än granntomten.... beskedet från vår kommun var att ska det släntas så skall detta göras på våran tomt och inte på grannens annars fick vi bekosta stödmuren för vår tomt låg högst och vi byggde först.
....och det låter ju som att den principen är högst tillämplig även i detta fall. Trådskaparens granne verkar ha agerat annorlunda.
 
inte vet jag, detta gäller ju sölvesborgs kommun säkert annorlunda där TS kommer ifrån.
 
sventable skrev:
vår tomt ligger 70 cm högre än granntomten.... beskedet från vår kommun var att ska det släntas så skall detta göras på våran tomt och inte på grannens annars fick vi bekosta stödmuren för vår tomt låg högst och vi byggde först.
Det var helt rätt, för det var något som DU skulle göra och skall du göra något så är det på din fastighet inte på grannens.
 
Men här verkar det väl vara så att TS granne har tagit sig friheter på den tiden kommunen ägde fastigheten. Det kanske han egentligen inte fick. Kommunen verkar ju ha struntat i det och accepterat grannens tilltag. Det får dom väl rimligen göra om de vill. Som fastighetsägare har man en rätt att agera mot grannar som gör "intrång" men knappast en skyldighet.

Kommunen har sedan sålt fastigheten och TS har köpt den med befintlig slänt av kommunen. Det känns minst sagt märkligt att TS i efterhand ska komma med åsikter om vad som hänt mellan kommunen och grannen.

Mitt inlägg är inte en kommentar på något specifikt tidigare inlägg utan mer en allmän reflektion.
 
Redigerat:
  • Gilla
ullberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.